کمپرسور روتاری چیست؟

آشنایی کامل با کمپرسور روتاری و نحوه کارکرد آن

کمپرسور روتاری چیست؟

کمپرسور روتاری یکی از انواع کمپرسورهای باد است که در سیستم‌های تهویه هوا و سیستم‌های سرماساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیزات با نام کمپرسورهای دورانی-پیستونی نیز در صنعت شناخته می‌شوند و تا حد زیادی جایگزین کمپرسورهای پیستونی شده‌اند. این دستگاه‌ها با توجه به تعداد پره‌های سیلندر و سرعت دوران دسته‌بندی می‌شوند که سرعت دوران در آن‌ها می‌تواند ثابت یا متغیر باشد و بسته به نوع نیاز تعیین می‌شود. این کمپرسورها از دو بخش کلی محفظه سیلندر و پیستون دوار تشکیل شده‌اند که عمل فشرده‌سازی و خروج هوا از دستگاه به کمک این دو بخش صورت می‌گیرد. در کمپرسورهای روتاری، حرکت دورانی پیستون در داخل سیلندر آن را به دو بخش تقسیم می‌کند که فضای بین آن‌ها با حرکت دورانی پیستون کاهش و افزایش می‌یابد. در ادامه مطلب کمپرسور روتاری چیست به تفاوت بین کمپرسور روتاری با پیستونی و معرفی انواع این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

کمپرسور روتاری

نحوه عملکرد کمپرسور روتاری

به‌طور کلی می‌توان گفت که عملکرد کمپرسورهای روتاری در پنج مرحله انجام می‌شود تا یک سیکل کامل صورت گیرد. این مراحل عبارتند از:

  • حرکت دورانی پیستون درون محفظه سیلندر با باز شدن شیر ورودی آغاز می‌شود.
  • در داخل محفظه سیلندر با شروع حرکت دورانی پره‌ها، فضای خلا ایجاد می‌شود که این نیروی خلا سبب مکش هوا از شیر ورودی می‌گردد.
  • در مرحله فشرده‌سازی هوا، شیر تخلیه بسته است و دوران پره‌ها موجب فشرده شدن هوای ورودی در پشت شیر تخلیه می‌شود. این عمل موجب بالا رفتن دما و فشار سیال می‌شود.
  • پس از آن‌که فشار و دمای سیال به میزان مورد نیاز و تعیین شده برسد، شیر تخلیه باز می‌شود و درنتیجه هوای فشرده با دما و فشار بالا به خارج از سیلندر تخلیه می‌گردد.
  • در پایان نیز حرکت 360 درجه‌ای پره‌ها در سیلندر تمام می‌شود و سیکل عملکرد دستگاه با رفتن به نقطه نهایی دوباره به نقطه شروع برمی‌گردد.

مزایای استفاده از کمپرسورهای روتاری

استفاده از کمپرسورهای روتاری در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی مزایای بسیاری دارد. امروزه این دستگاه‌ها نسبت به کمپرسورهای پیستونی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بسیاری مواقع برای مصارف گوناگون این سوال پیش می‌آید که کمپرسور روتاری بهتر است یا پیستونی. در ادامه به بررسی فرق کمپرسور روتاری با پیستونی می‌پردازیم.

  • کمپرسورهای روتاری در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی بازدهی و راندمان کاری بالاتری دارند. افزایش بازدهی در این دستگاه‌ها به‌دلیل کاهش اتلاف در شیر تخلیه و افزایش فضای درگیر شده در سیلندر است.
  • کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی از لرزش و سروصدای کمتری برخوردار هستند. این دستگاه‌ها به دلیل نداشتن قطعات اضافی و نبود حرکت دورانی به خطی، لرزش دستگاه و صدای ایجاد شده توسط آن در حین کار به حداقل میزان ممکن می‌رسد.
  • نحوه عملکرد کمپرسورهای روتاری به‌گونه‌ای است که برای کار به فضای کمتری نیاز دارند. این دستگاه‌ها همچنین از تعداد قطعات کمتر و وزن پایین‌تری برخوردار هستند. کمپرسورهای روتاری در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی در حدود 40 درصد سبک‌تر و کم‌حجم‌تر هستند.

کمپرسور روتاری

هر دستگاهی که تولید می‌شود در کنار مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز می‌باشد. کمپرسورهای روتاری در مقایسه با کمپرسورهای رده‌ بالا دارای کمبودهایی هستند.

  • کمپرسورهای روتاری به‌دلیل شکل ساختاری دارای ظرفیت پایینی هستند. میزان ظرفیت این دستگاه‌ها می‌تواند حداکثر در حدود هجده کیلووات باشد.
  • این دستگاه‌ها به‌دلیل مقاومت شیر تخلیه در مقایسه با کمپرسورهای رده بالا بازدهی پایین‌تری دارند.
  • استفاده از کمپرسورهای روتاری با محدودیت‌هایی همراه است. این دستگاه‌ها برای عملکرد بهینه به فشار هوای بالایی نیاز دارند. از این‌رو، این دستگاه‌ها در مناطق شرجی و مکان‌های هم سطح دریا قابل استفاده نیستند.

اجزای کمپرسور روتاری چیست؟

کمپرسورهای روتاری دارای اجزای مختلفی هستند که هماهنگ با‌یکدیگر کار می‌کنند. فرآیند مکش، فشرده‌سازی و تخلیه در این دستگاه‌ها به‌وسیله دوران پره‌ها یا همان پیستون در داخل سیلندر انجام می‌شود. پره‌های دستگاه با توجه به ظرفیت کمپرسور می‌توانند بین یک تا چند عدد باشند. برای تکمیل فرآیند و عملکرد بهینه در این دستگاه‌ها به اجزای دیگری نیز نیاز است. این اجزا شامل لوله ورودی یا مکش، لوله تخلیه، استاتور، روتور، آکومولاتور، پره، میل لنگ و... است که هر یک از آن‌ها برای کار مشخصی بر روی دستگاه نصب می‌شوند. در این نوع از کمپرسورها روتور به کمک میل لنگ به حرکت درمی‌آید و موجب دوران پیستون می‌شود. پره جدا کننده سیلندر را به دو بخش مجزا تقسیم می‌کند و از نشت گاز فشرده به بخش‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

کمپرسور روتاری

انواع کمپرسور روتاری

این نوع از کمپرسورها در دو نوع کلی غلتکی و تیغه‌ای طراحی و تولید می‌شوند. کمپرسور روتاری غلتکی از یک سیلندر و یک غلتک تشکیل می‌شود که در آن غلتک به‌طور خارج از مرکز درون سیلندر می‌چرخد و یک تیغه قسمت مکش و رانش را از یکدیگر جدا می‌سازد. نوع تیغه‌ای این کمپرسور به‌گونه‌ای است که در آن روتور و تیغه‌ها می‌چرخند. در این دستگاه‌ها روتور بر روی محور خودش می‌چرخد. اما غلتک و سیلندر هم محور نیستند و تیغه‌ها به‌دلیل خاصیت گریز از مرکز در حال چرخش هستند و به سیلندر فشرده می‌شوند. کمپرسورهای نوع اول دارای قدرت کمی هستند و معمولا در یخچال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما کمپرسورهای روتاری بزرگ در سیستم‌های آمونیاکی دو مرحله‌ای به‌کار می‌روند. این دستگاه‌ها نسبت به کمپرسورهای پیستونی از اندازه و حجم پایین‌تری برخوردار هستند و تلفات هیدرولیکی در این کمپرسورها به‌دلیل نبود سوپاپ‌های مکش و دهش بسیار کم است.

تفاوت کمپرسور روتاری با اینورتر به این صورت است که مدل‌های اینورتر در مقایسه با مدل‌های ساده از مزایای بیشتری برخوردار هستند. این دستگاه‌ها عمل خنک‌سازی محیط را با سرعت بالاتری انجام می‌دهند و دارای میزان دور بر دقیقه بیشتری هستند. دستگاه‌هایی که مجهز به اینورتر هستند، با سرعت بیشتری به دمای تعیین شده می‌رسند و مصرف انرژی پایین‌تری دارند.

کمپرسور روتاری t3 چیست؟

در بالا به این موضوع پرداختیم که کمپرسور روتاری یعنی چه ؟ حال به بررسی کمپرسور روتاری t3 می‌پردازیم. اصطلاح t3 مربوط به شرایط کار دستگاه کمپرسور در محیط‌های مختلف است. به عبارت دیگر، این پارامتر توانایی کار دستگاه در شرایط مختلف آب و هوایی را بیان می‌کند. کمپرسورهای روتاری t3 برای استفاده در مناطقی که هوا بسیار گرم و خشک باشد، مناسب هستند. این دستگاه‌ها از تحمل دمایی محیط بسیار بالایی برخوردار هستند و در حدود 60 درجه سانتی‌گراد دمای محیط را تحمل می‌کنند.

خرید کمپرسور روتاری

قیمت کمپرسور روتاری چیست؟

کمپرسورهای روتاری انواع گوناگونی دارند و قیمت آن‌ها با توجه به نوع و توان دستگاه متفاوت است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت کمپرسور روتاری یا پیستونی و بررسی ویژگی‌ها و مشخصات فنی آن‌ها از طریق وبسایت نید صنعت و یا تماس با کارشناسان فروش این مجموعه اقدام کنید. فروشگاه نید صنعت یکی از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی ارائه دهنده ابزارآلات و تجهیزات صنعتی است که برای خدمت‌رسانی به مشتریان و آسودگی خاطر آن‌ها از خرید اینترنتی برای تمامی سفارش‌های ثبت شده کیفیت، قیمت، گارانتی و اصالت کالا را تضمین می‌نماید.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید