نحوه زیر سازی چمن مصنوعی

آشنایی کامل با نحوه زیر سازی چمن مصنوعی

نحوه زیر سازی چمن مصنوعی

نحوه زیر سازی چمن مصنوعی چگونه است؟ چمن‌های مصنوعی نوعی کفپوش چمنی مشابه چمن‌های  طبیعی هستند که برای پوشاندن سطوح مختلفی در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع چمن‌ مصنوعی اغلب در مکان‌هایی مختلفی نظیر زمین‌های فوتبال، پارک‌ها و فضای بازی، محوطه ساختمان‌های اداری و مسکونی و رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی استفاده می‌شوند. از آنجایی که چمن‌هایی مصنوعی نیاز به نگهداری و هرس ندارند و ماندگاری و طول عمر بالایی دارند، امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه زیر سازی چمن مصنوعی باید به گونه‌ای باشد که موجب افزایش طول مدت و ماندگاری چمن شود و توسط عوامل محیطی مانند نور خورشید و باران کارایی خود را از دست ندهد. از این رو زیرسازی و نصب آن باید توسط افراد متخصص و مجرب در این زمینه انجام شود.

 

نحوه زیر سازی چمن مصنوعی

زیر سازی چمن مصنوعی

امروزه، چمن‌‌های مصنوعی یا Artificial Grass، کاربرد‌های فراوانی دارند و علاوه بر ورزشگاه‌ها و زمین‌های‌ورزشی، در دکوراسیون فضاهای مختلف  مانند ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی و محوطه‌سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل استفاده زیاد و محبوبیت فراوان چمن‌های مصنوعی، ناکارآمدی چمن‌های طبیعی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و نیاز به نگهداری مداوم است. چمن‌های طبیعی عمر کوتاهی داشته و قیمت چمن مصنوعی به دلیل هزینه‌های نگهداری کمتر بسیار مناسب تر است. به همین دلیل، چمن‌مصنوعی را می‌توان جایگزین بسیار مناسبی برای چمن طبیعی دانست. اما زیرسازی چمن مصنوعی چگونه است و چه عواملی در آن دخالت دارد؟

ساختار و بافت خاکی زمین تاثیر زیادی در نحوه زیرسازی و حتی قیمت نصب چمن مصنوعی دارد. معمولاً قبل از زیر سازی چمن مصنوعی حیاط،

نمونه‌ای از خاک زمین آزمایش می‌شود. همچنین رطوبت زمین، سختی و جنس و بافت خاک اهمیت زیادی در  دارد. برای زیر سازی و نصب و اجرای چمن مصنوعی باید ابتدا یک لایه از سطح زمین برداشته شده و با مواد مخصوص، گودی ایجاد شده پر شود. این پروسه از زیرسازی باعث از بین رفتن گیاهان و دانه های موجود در خاک می شود. برای گودبرداری زمین از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود و نوع ماشین آلات و دستگاه‌های استفاده شده در گود برداری  به سختی و مقاومت جنس زمین بستگی دارد.

همچنین ایجاد شیارها و کانال‌هایی برای عبور جریان آب از جمله مهم‌ترین عملیات دتایل زیرسازی چمن مصنوعی است. لوله کشی‌های انجام شده به هنگام اجرای زیرسازی با هدف انتقال آب به کانال‌های فاضلاب ایجاد می‌شوند که این کار نیازمند تخصص و دقت بالا در این کار است.

نحوه زیر سازی چمن مصنوعی

محوطه سازی با چمن مصنوعی

چمن‌های طبیعی به مراقبت و نگهداری مداوم، آبیاری فراوان، کود دهی و هرس نیاز دارد؛ در حالی که برای خرید و نصب چمن مصنوعی تنها یک بار هزینه صرف می‌شود و مزایای زیادی از جمله مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی، عدم نیاز به مراقبت و آبیاری و ظاهری زیبا در تمامی فصول سال دارند. امروزه مدل‌های متنوع با کیفیت‌های مختلفی از چمن‌های مصنوعی تولید و در بازار عرضه می‌شوند که از آن‌ها برای محوطه سازی و ایجاد فضایی دلپذیر در مکان‌های مختلف استفاده می‌شود.

در نحوه زیرسازی چمن مصنوعی به روش سطح سخت و غیر قابل نفوذ، که بر روی سطوح سختی مانند  سیمان، بتون و سرامیک و سنگ  انجام می‌شود،  زه کشی آب  با روش شیب بندی انجام می‌شود. یعنی در این روش از زیرسازی شیب زمین باید به گونه‌ای باشد  که آب را به خارج انتقال دهد. استفاده از این روش زیرسازی در پروژه‌هایی با مساحت بسیار زیاد امکان پذیر نیست. وعلاوه بر این به دلیل محاسبه قیمت هر متر مربع چمن مصنوعی موجب افزایش هزینه ها نیز میشود.

در زیرسازی چمن‌های مصنوعی به روش سطح نفوذ پذیر، از مواد نفوذ پذیری مثل خاک طبیعی، شن، ریگ و ماسه برای زیرسازی استفاده می‌شود. در این روش از نحوه زیر سازی چمن مصنوعی، در ابتدا پوشش گیاهی  حذف شده و در مرحله بعد خاک را متراکم کرده و لایه‌ی چسبنده‌ای از آن ایجاد می‌کنند. سپس لایه‌های مختلفی از شن و ترکیب شن و ماسه بر روی خاک متراکم شده قرار می‌گیرد و سطح آماده نصب و اجرای چمن مصنوعی می‌گردد.

نحوه اجرای زیرسازی چمن مصنوعی

چمن‌های مصنوعی به دلیل مزایا و قابلیت‌های ویژه‌ای که دارند امروزه در فضاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرسازی چمن مصنوعی حیاط و باغچه به دو روش انجام می‌شود. برخی از محوطه‌های سطح بتونی دارند که به عنوان سطح نفوذ ناپذیر شناخته می‌شوند. به هنگام زیر سازی و نصب چمن این موضوع باید در نظر گرفته شود که آیا آب بر روی سطح باقی می‌ماند یا نه!

برای شناسایی و تشخیص تله‌های آب به هنگام نصب چمن، ابتدا بر روی سطح آب میریزند تا آن‌ها را مشخص کنند و سپس با استفاده از سیمان این تله‌ها و مکان‌هایی که مستعد جمع شدن آب هستند، لکه‌گیری می‌شوند. یکی از بهترین روش‌ها برای نصب و اجرای چمن‌های مصنوعی استفاده از زیرسازی شنی است. این نوع از زیرسازی  روشی سریع، کم هزینه و ارزان است که پس از اتمام کار یک لایه ژئوتکس روی سطح قرار می‌گیرد و انعطاف پذیری سطح چمن  را افزایش می‌دهد. در نهایت پس از نصب و اجرای چمن مصنوعی، سیلیس به آن ضافه می‌شود تا ایستایی چمن را افزایش دهد.

نحوه زیر سازی چمن مصنوعی

مراحل زیرسازی چمن مصنوعی

چمن‌های مصنوعی نوعی کفپوش‌های چمنی مشابه چمن‌های طبیعی هستند و چمن مصنوعی ایرانیان سونار یکی از برند های مطرح این حوزه می‌باشد که برای پوشاندن سطوح مختلف در مکان‌های مختلف مختلف استفاده  می‌شوند. چمن‌های مصنوعی اغلب در فضاهایی استفاده می‌شوند که امکان رشد چمن‌ طبیعی وجود نداشته و یا هزینه‌های مربوط به نگهداری و رسیدگی به چمن‌های طبیعی بسیار زیاد است.  به طور کلی به مجموعه کارها و فرایندهای صاف و هموار کردن زمین به محلی برای نصب و اجرای چمن مصنوعی،  عملیات زیرسازی نصب چمن مصنوعی گفته می‌شود. این مراحل شامل آماده کردن هر سطحی از جمله زمین  خاکی، زمین  بتونی، آسفالت، سنگی، موزاییک و ... برای نصب و اجرای چمن مصنوعی می‌شود.

نصب و اجرای انواع چمن‌های مصنوعی در همه سطوح و فضاهای مختلف، به شرطی که زیرسازی درست و اصولی و توسط افراد مجرب انجام شده باشد، امکان پذیر است. به هنگام  زیرسازی چمن مصنوعی  باید کانال یا شیاری برای خروج آب بارندگی وجود داشته باشد تا تله‌های آب موجب خراب شدن سازه نشود. به طور معمول لایه زیرین چمن‌های مصنوعی به صورت مشبک ساخته می‌شوند و دارای منافذی برای عبور آب  از سطح چمن هستند.

 آب تجمع یافته حاصل از بارندگی باران از طریق این لایه شبکه‌ای و شیارها و کانال‌های ایجاد شده به هنگام زیرسازی سطح،  به مجرای فاضلاب یا کانال‌های دیگر سرازیر می‌شود. بنابراین به هنگام زیرسازی و نصب و اجرای چمن مصنوعی در محوطه‌های بزرگ باید به این موارد دقت داشته باشید.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید