انواع کمپرسور باد

آشنایی با انواع کمپرسور باد

انواع کمپرسور باد

کمپرسور باد یا پمپ هوا نوعی دستگاه مکانیکی فشرده‌سازی هوا است که در صنایع کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با استفاده از انرژی ورودی انواع گاز را مکیده و سپس آن را فشرده و متراکم می‌کند. کمپرسورهای باد دامنه کاربری بسیار وسیعی دارند و برای مصارف خانگی تا مراکز صنعتی، کارگاهی، پزشکی، آزمایشگاهی و... استفاده می‌شوند. ذخیره سازی گاز، کولر، یخچال، دندان‌پزشکی، موتور توربین و... نمونه‌هایی از کاربرد گسترده انواع کمپرسور باد هستند. در این دستگاه‌ها متراکم سازی هوا با افزایش دما همراه است. از این‌رو، بسیاری از انواع کمپرسور ها از سیستم خنک کننده بهره می‌برند تا دمای گازی خروجی کاهش یابد. هوای مورد نیاز از قسمت ورودی وارد دستگاه شده و پس از عبور از فیلتر در مخزن محبوس می‌شود. سپس با چرخش روتور و حرکت دو قسمت نرینگی و مادگی، هوا فشرده و متراکم می‌شود.

نحوه کار انواع کمپرسور باد

انواع پمپ هوا با استفاده از روش‌های مختلف، هوای ورودی به دستگاه را متراکم و فشرده می‌کنند. هوا در داخل یک دستگاه پمپ باد ذخیره می‌شود و سپس فشار افزایش می‌یابد. هنگامی که فشار مخزن به بیش‌ترین حد خود می‌رسد، دستگاه پمپ هوا خاموش می‌شود. پس از آن هوای متراکم و فشرده درون مخزن تا زمانی که مورد استفاده قرار گیرد، نگهداری می‌شود. انرژی موجود در این هوای متراکم برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که هوای فشرده داخل مخزن استفاده شود، انرژی جنبشی موجود در آن کاهش می‌یابد که این امر سبب کاهش فشار مخزن می‌شود. هنگامی که فشار مخزن به پایین‌ترین حد خود برسد، دستگاه کمپرسور دوباره شروع به‌کار می‌کند تا فشار مخزن به حد بالا برسد.

انواع کمپرسور باد

رنج فشار کاری در انواع کمپرسور به‌طور معمول در بازه 6 تا 10 بار قابل تنظیم است. این فشار در موارد خاص استفاده تا 40 بار و پس از آن تا 250 بار نیز افزایش می‌یابد. در بیشتر صنایع‌ مختلف اغلب از پمپ‌های هوایی با فشار بین 6 تا 10 بار استفاده می‌شود و از انواع کمپرسور صنعتی 30 تا 40 بار در مواردی مانند دیزل ژنراتورها استفاده می‌شود. انواع کمپرسورهای صنعتی 250 تا 300 بار نیز در مواردی مانند پر کردن کپسول‌های غواصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع کمپرسور هوا

به‌طور کلی کمپرسورهای باد با توجه به میزان هوای فشرده به دو دسته کلی کمپرسورهای پیستونی و کمپرسورهای اسکرو تقسیم می‌شوند که انواع پیستونی یا رفت‌ و برگشتی اغلب در ظرفیت‌های پایین تا حداکثر 3000 لیتر بر دقیقه و کمپرسورهای اسکرو در ظرفیت‌های بالا یعنی حداقل 3000 لیتر بر دقیقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زیر به بررسی انواع پمپ باد می‌پردازیم:

کمپرسورهای پیستونی

این نوع از کمپرسورهای هوا پرفروش‌ترین و پرکاربردترین مدل از پمپ‌های هوا در بازار هستند که کاربری بسیار متنوعی دارند. انواع پمپ باد کوچک پیستونی در انواع کسب‌وکارهای کوچک، کارگاه‌ها، تعمیرگاه‌ها، فعالیت‌های ساختمانی و ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها به دو مدل روغنی و اویل فری تقسیم می‌شوند.

  • در کمپرسورهای روغنی نیاز است تا قطعات موجود در دستگاه با سرعت بالا حرکت کنند. از این‌رو، اجزای حساس دستگاه مانند شاتون و میل لنگ درون روغن قرار می‌گیرند تا به دلیل حرکت زیاد، میزان اصطکاک با جداره سیلندر کاهش یابد.
  • در کمپرسورهای اویل فری خبری از روغن برای روانکاری قطعات نیست و جنس رینگ پیستون از پلیمر است. این نوع رینگ کمک می‌کند تا پیستون به‌راحتی در داخل سیلندر حرکت کند و صدای دستگاه نیز کاهش یابد. در این نوع از دستگاه‌ها محفظه سیلندر قابل تعویض است.

قیمت کمپرسور باد

کمپرسورهای غیرصنعتی حجم مخزنی کمتر از 150 لیتر دارند و توانایی کار دائم و طولانی مدت را ندارند. این دستگاه‌ها توان تولید حجم بالای هوای فشرده را ندارند و معمولا هوای فشرده تولید شده توسط آن‌ها حداکثر تا 8 بار است. این کمپرسورها با برق تک فاز کار می‌کنند و در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند.

کمپرسورهای اسکرو

این دستگاه‌ها یکی از انواع کمپرسور باد صنعتی هستند که امکانات مناسبی را ارائه می‌دهند و کاربردهای فراوانی در مراکز صنعتی دارند. از این دستگاه‌ها در مکان‌هایی که به بیش از 1000 لیتر بر دقیقه هوای فشرده نیاز باشد، استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها در حین کار صدای کمی ایجاد می‌کنند و برای کار در مدت زمان طولانی مناسب هستند. در این مدل از کمپرسورها دو روتور مارپیچی نر و ماده به‌کار رفته است که با چرخیدن آن‌ها هوای مورد نیاز وارد دستگاه شده و فشرده می‌شود. برای مصارف پایین می‌توان از هر دو مدل پیستونی و اسکرو استفاده کرد، اما برای مصارف بالا مدل اسکرو پاسخ‌گوی نیاز خواهد بود. کمپرسورهایی در مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا با برق سه فاز کار می‌کنند.

کمپرسور فشارقوی

این نوع از انواع کمپرسور هوا صنعتی در کارگاه‌ها و مراکز صنعتی کاربردهای فراوانی دارند و در تولیدات محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین کاربردهای این دستگاه‌ها می‌توان به آتش‌نشانی، غواصی، کشتیرانی و... اشاره کرد. این کمپرسورها از سیلندر و پیستون بهره می‌برند و میزان هوادهی آن‌ها در حدود 700 تا 1500 لیتر در دقیقه است. این دستگاه‌ها در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی پیشرفته‌تر و قوی‌تر هستند و فشرده‌سازی هوا به واسطه دو تا چهار مرحله با وجود سیلندر و پیستون قوی صورت می‌گیرد. کمپرسورهای فشار قوی برای فعالیت‌هایی که به فشار بالای 20 بار نیاز است مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کمپرسورها در ظرفیت‌های متنوعی برای کاربری‌های مختلف ارائه می‌شوند. کمپرسورهای فشار قوی 30 بار، 40 بار، 200 بار، 300 بار و 350 بار از پرکاربردترین نمونه‌های این دستگاه‌ها هستند.

انواع پمپ باد کوچک

انواع پمپ باد کوچک

پمپ‌های باد جهت استفاده در مقیاس‌های بزرگ و کوچک به‌کار می‌روند. برای استفاده در مصارف کوچک از پمپ‌های باد با ظرفیت پایین استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها با ظرفیت‌های 10، 25، 50 تا 80 لیتری هستند. این دستگاه‌ها با توجه به ظرفیت پایینی که دارند از وزن پایین‌تر و قیمت کمتری برخوردار هستند. این کمپرسورها برای فعالیت‌هایی با بهره کاری پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند و در انواع و اقسام گوناگونی طراحی و تولید می‌شوند. این دستگاه‌ها اغلب قابل حمل هستند و جابه‌جایی آن‌ها به‌راحتی صورت می‌گیرد. از این‌رو، بسیار پرطرفدار هستند و کاربری فراوانی دارند.

انواع کمپرسور باد براساس ساختار

کمپرسورهای باد در بسیاری از مشاغل کوچک و بزرگ کاربرد دارند. نوع کاربری این دستگاه‌ها در تعیین اندازه و نوع آن‌ها مؤثر است. در زیر انواع کمپرسور باد را براساس ساختار بررسی می‌کنیم.

کمپرسور هوا پنکیکی

کمپرسورهای هوا پنکیکی از ابعاد کوچک و قیمت پایینی برخوردار هستند. ظرفیت این دستگاه‌ها در حدود 1 تا 6 گالن است. این کمپرسورها توان و ظرفیت محدودی دارند و برای استفاده در مصارف خانگی و کوچک مناسب هستند. این دستگاه‌ها نیاز به روغن‌کاری ندارند و نگهداری از آن‌ها بسیار آسان است.

کمپرسور هوا استوانه‌ای

این نوع از کمپرسورها در نزد کاربران بسیار محبوب هستند و اغلب در کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظرفیت این دستگاه‌ها همانند مدل‌های پنکیکی است و انتخاب بین این کمپرسور و کمپرسورهای پنکیکی براساس سلیقه مصرف کنندگان صورت می‌گیرد.

قیمت انواع کمپرسور باد

کمپرسور هوا دو مخزنه

این کمپرسور در مقایسه با دو مدل قبلی از ساختار حرفه‌ای‌تری برخوردار است. این دستگاه‌ها با توجه به دو مخزنه بودن از قابلیت حمل هوای بیشتری برخوردار هستند و مدت زمان بیشتری کار می‌کنند. با استفاد از این دستگاه‌ها می‌توان ابزارهایی مانند رنگ پاش‌ها، میخکوب‌ها و منگنه کوب‌ها را راه‌اندازی کرد.

کمپرسورهای قابل حمل

کمپرسورهای باد قابل حمل به‌دلیل سهولت در استفاده در بین کاربران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این دستگاه‌ها برای مصارفی مانند نجاری که به پمپ‌های باد قابل حمل با توان بالا نیاز است، گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شوند.

کمپرسورهای ثابت

یکی دیگر از انواع کمپرسور باد نوع ثابت این دستگاه‌ها است. این دستگاه‌ها در مقایسه با مدل‌های قبلی از قدرت بالاتر و وزن بیشتری برخوردار هستند و برای مصارفی که به کمپرسور در جای ثابت نیاز است، مناسب هستند.

موارد استفاده انواع کمپرسور باد

کمپرسورهای باد کوچک و غیرصنعتی برای مصارف کوچک و خانگی مانند باد کردن توپ، تشک‌های بادی، تایرها و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع کمپرسورهای صنعتی در مراکز صنعتی، کارخانه‌ها و ماشین آلات صنعتی برای فعالیت‌های مختلف استفاده می‌شوند. کمپرسورهای باد هوای فشرده لازم برای صنایع مختلف را تامین می‌کنند. برخی از کاربردهای این دستگاه‌ها عبارتند از:

  • تامین هوای فشرده با فشار بالا برای پر کردن انواع سیلندر گاز
  • تامین هوای مورد نیاز برای غواصی
  • استفاده برای فعالیت‌های پزشکی و دندان‌پزشکی
  • بکارگیری در صنعت هواپیمایی به‌منظور تغذیه و تامین هوای فشرده موتور توربین
  • خنک کردن قطعات در صنایع مختلف مانند کارخانه‌ها و صنایع مواد غذایی و دارویی
  • جداسازی مواد اضافی
  • جابه‌جای قطعات مختلف مانند واترجت‌ها و رنگ پاش‌ها
  • افزایش فشار کار جهت انجام واکنش‌های شیمیایی

خرید انواع کمپرسور باد

نکات ایمنی استفاده از کمپرسور هوا

یکی از مهم‌ترین نکات در حین کار با هر ابزارآلات و تجهیزاتی، رعایت نکات ایمنی است تا خطری برای کاربر ایجاد نشود. پیش از راه‌اندازی دستگاه‌های کمپرسور دفترچه راهنمای آن را با دقت مطالعه کنید و نحوه کار با آن را به‌خوبی یاد بگیرید. در زیر به مهم‌ترین پارامترهای انتخاب و استفاده از انواع کمپرسور باد می‌پردازیم.

دوره کار دستگاه کمپرسور

در انتخاب و استفاده از دستگاه‌های کمپرسور یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که باید به آن توجه کرد، دوره کار دستگاه است. این پارامتر نشان دهنده توان موتور است؛ به این معنی که دستگاه کمپرسور چه مدت زمانی باید کار کند و به چه میزان استراحتی نیاز دارد. اگر دستگاه بیش از میزان دوره آن کار کند، داغ می‌کند و به موتور آن آسیب وارد می‌شود.

روانکاری دستگاه کمپرسور

کاهش میزان روغن در دستگاه‌های کمپرسور سبب افزایش صدای دستگاه در حین کار می‌شود و در طی زمان راندمان دستگاه را کاهش می‌دهد. کمپرسورهایی که از نوع روغنی هستند و به سیستم روغن نیاز دارند باید به‌طور منظم بررسی و روغن‌کاری شوند تا عملکرد دستگاه به‌درستی صورت گیرد. در دستگاه‌هایی که بدون روغن هستند و به تعویض روغن احتیاجی ندارند، برای روان‌کاری آن‌ها از روان کننده‌های دائمی استفاده می‌شود.

انواع پمپ باد

صدای کمپرسور

اغلب کمپرسورهای باد در حین کار صدای زیادی تولید نمی‌کنند و در مقایسه با سایر تجهیزات صنعتی از صدای کمی برخوردار هستند. اما صدای این دستگاه‌ها ممکن است در طی زمان سبب آزار کارکنان شود. از این‌رو، توجه به این پارامتر در انتخاب و استفاده از کمپرسورها در بیشتر مشاغل از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب یک کمپرسور باکیفیت در کاهش صدای اسن دستگاه‌ها بسیار مؤثر است. روغن‌کار منظم و به موقع دستگاه کمپرسور، استفاده از فیلترهای تمیز، نگهداری صحیح و سرویس منظم و استفاده از عایق‌های صدا از عواملی هستند که به کاهش صدای دستگاه‌های کمپرسور در حین کار کمک بسیاری می‌کنند.

عوامل آسیب زننده انواع کمپرسور باد

قرارگیری پمپ‌های باد در معرض رطوبت، آلودگی هوا و تغییرات دما باعث آسیب دستگاه می‌شوند. جنس موتور و قطعات کمپرسورهای باد از آهن است که قرارگیری در معرض رطوبت به مرور زمان به آن‌ها آسیب می‌رساند. با استفاده از خشک‌کن‌ها می‌توان تا حد زیادی رطوبت محیط اطراف دستگاه‌ها را کاهش داد. آلودگی هوا و ریزگردهایی که در هوا وجود دارند باعث کاهش توان موتور و کاهش راندمان کاری دستگاه می‌شوند. دستگاه‌های کمپرسور نباید در مقابل تغییرات زیاد دمایی قرار بگیرند و باید از آن‌ها محافظت نمود.

مصرف انرژی کمپرسور

کمپرسورهای باد جزو دستگاه‌های صنعتی کم‌مصرف هستند و در حین کار مصرف بالایی ندارند. کمپرسورهای قدیمی در مقابل دستگاه‌های جدیدتر انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. با خاموش کردن دستگاه در زمان‌های غیرضروری، استفاده از دستگاه در حد توان آن و توجه به دوره کار آن می‌تواند در کاهش مصرف انرژی مؤثر باشد.

بررسی انواع کمپرسور باد

دوام و طول عمر دستگاه

انواع کمپرسورهای صنعتی برای افزایش طول عمر و کارآیی مطلوب به تعمیر و نگهداری خاصی نیاز دارند. با بررسی منظم دستگاه و اطمینان از سالم بودن تاسیسات برقی و سیم‌ها و رفع هرگونه اختلال موجب افزایش طول عمر و دوام کمپرسورها می‌شود. توجه به ساعت کار دستگاه براساس توان آن و تعویض به موقع روغن نیز در بهبود کارآیی کمپرسورها و افزایش طول عمر آن‌ها مؤثر است.

نمایندگی انواع کمپرسور باد

فروشگاه اینترنتی ابزارآلات و تجهیزات صنعتی نید صنعت یک نمایندگی معتبر انواع کمپرسور باد است که طیف گسترده‌ای از تجهیزات صنعتی مورد نیاز را عرضه می‌کند. شما می‌توانید با جست‌وجو در وبسایت نید صنعت و یا تماس با کارشناسان مجرب این مجموعه، ابزارآلات و تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری نمایید و در محل خود تحویل بگیرید. این فروشگاه محصولات خود را از تولیدکنندگان و واردکنندگان اصلی تهیه می‌نماید و آن‌ها در نازل‌ترین قیمت به مشتریان ارائه می‌دهد. تمامی کالاهای موجود در این فروشگاه با ضمانت اصالت و گارانتی در اختیار خریداران قرار می‌گیرند.

 

قیمت انواع پمپ باد

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید