استابلایزر چیست؟

آشنایی کامل با استابلایزر

استابلیزر چیست؟

استابلایزر چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی این قابلیت ایجاد شده تا با استفاده از برخی تجهیزات بتوان نوسانات جریان برق را کنترل کرد. این عمل به‌وسیله تجهیزاتی به‌نام استابلایزر و به کمک رگولاتورهای خودکار  صورت می‌گیرد. استابلایزر ها جریان ورودی به دستگاه های متصل را ثابت می کند و یک جریان و ولتاژ پایدار به دستگاه می دهد پس میتوان نتیجه گرفت طول عمر دستگاه هایی که از استابلایزر استفاده می کنند تا بیشتر از دستگاه هایی هستند که از استابلایزر استفاده نمی کنند. امروزه استابلایزرهای پیشرفته به‌گونه‌ای هستند که با وارد کردن یک رقم مشخص در صفحه نمایش دیجیتالی آن‌ها، می‌توانند جریان را برروی همان ولتاژ ثابت نگه دارند. ویژگی‌های منحصربه‌فردی در استالایزرهای نسل جدید قرار داده شدند تا این تجهیزات بتوانند نوسانات بسیار ریزی که در فاصله زمانی یک میلی ثانیه رخ می‌دهند را اصلاح کرده و از آسیب به دستگاه‌های برقی جلوگیری نمایند. این ویژگی در صنایع حساس مانند دستگاه‌های پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است. حال به این می‌پردازیم که استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟.

ترانس استابلایزر چیست؟

استابلایزر تجهیزی است که جریان الکتریسیته بدون نوسان را برای تغذیه وسایل برق تضمین می‌کند. درواقع این تجهیز ازدیاد و یا کمبود نوسان‌های ولتاژ را اصلاح می‌کند و جریانی که در پشت استابلایزر باقی می‌ماند و به وسایل برقی می‌رسد یک جریان صاف و بدون نوسان است. علاوه‌بر استابلایزرهای کوچک و خانگی که بیشتر برای همه افراد شناخته شده هستند، استابلایزرهای غول آسایی وجود دارند که کل برق ورودی به یک ساختمان و یا یک مجموعه صنعتی را اصلاح و مدیریت می‌کنند. به‌طور کلی استابلایزرها در نمونه‌های گسترده‌ای برای استفاده در مراکز صنعتی، مصارف خانگی و نمونه‌های دیجیتال طراحی و تولید می‌شوند.

قیمت استابلایزر

کار استابلایزر چیست؟

جریان برقی که در پشت پریزهای برق جریان دارد، به‌طور پیوسته در حال نوسان است و بالا و پایین می‌رود. کار استابلایزر این است که با توجه به نیاز مصرف کننده و وسیله برقی که موجود است، جریان برق شهری را بر روی ولتاژ 220 یا 230 نگه می‌دارد. این تجهیز در مجموعه‌های صنعتی با برق سه فاز، ولتاژ را در محدوده 380 یا 400 یا هر عدد مورد نیاز دیگری نگه می‌دارد و آن را مدیریت می‌کند. هر وسیله برقی برای دریافت طیف خاصی از جریان الکتریسیته طراحی می‌شود. همچنین در محیط‌های حساس یک نوسان مشخصی برای عملکرد صحیح دستگاه‌ها درنظر گرفته می‌شود. دستگاه‌ها 5 تا 10 درصد تلورانس را نسبت به دریافت کلی تحمل می‌کنند. تکرار این نوسان‌ها عمر دستگاه‌های برقی را کاهش می‌دهد و در صنایع بزرگ می‌تواند موجب اختلال در عملکرد سیستم شود. وجود استابلایزر از این مشکلات جلوگیری می‌کند.

انواع استابلایزر چیست؟

امروزه استابلایزرها به یک تجهیز ضروری در زندگی ما تبدیل شده‌اند. حداقل یکی از این تجهیزات در هر خانه، گارگاه‌ها یا واحدهای صنعتی برای محافظت از دستگاه‌های الکتریکی دیده می‌شود. این تجهیز با توجه به کارکرد و عملکرد انواع مختلفی دارد و برای مصارف مختلفی به‌کار می‌رود. انواع مختلف استابلایزرها در عملکرد یکی هستند و مقصود همه آن‌ها یکسان است. استابلایزر میزان بالای ولتاژ را تنظیم می‌کند و در سطح مورد نیاز دستگاه مصرفی نگه می‌دارد و جریان ضعیف را تقویت می‌کند. این امر سبب افزایش طول عمر دستگاه‌های الکترونیکی و بهبود عملکرد آن‌ها در طولانی مدت می‌شود. در ادامه به بررسی انواع استابلایزرها می‌پردازیم

انواع استابلایزر از نظر تکنولوژی ساخت عبارت است از :

  • استابلایزر رله‌ای

استابلایزرهای رله‌ای برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه عملکرد این استابلایزرها به عملکرد ترانس و رله‌هایی که ترانس‌ها را در وضعیت‌های مختلف قرار می‌دهد وابسته است. این نوع از استابلایزر از سرعت سوئیچ بسیار بالایی برخوردار است و کار خود را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد. استابلایزر رله‌ای، تغییرات ولتاژ را با دقت 10 تا 20 ولت اصلاح می‌سازد و هزینه خرید و تعمیر این دستگاه در مقایسه با سایر استابلایزرها نسبتا پایین است. ظرفیت مدیریت این نوع استابلایزر در حدود 6 الی 15 درصد از جریان ورودی است و از دقت قابل قبولی برخوردار است. استابلایزر سوئیچینگ نیزر از این دسته استابلایزر ها هستند.

  • استابلایزر سرووموتوری

استابلایزرهای سرووموتوری از یک موتور با عملکرد سروو بهره می‌برند. در زمان‌هایی که میزان جریان ورودی سرعت بالایی دارد، از این استابلایزر استفاده می‌شود. دقت استابلایزر سرووموتور از 1 تا 50 درصد متغیر است و به همین دلیل برای استفاده در شرایط سخت گزینه‌ای مناسب و قابل اعتماد به‌شمار می‌رود. این تجهیز از یک ترانس خودکار، موتور سروو، موتور انتقالی، سیستم کنترلی و ترانس کاهنده و افزاینده تشکیل شده است. در این از استابلایزر یک سر ترانس افزاینده و کاهنده به ترانس خودکار متصل شده و سمت دیگر در اختیار موتور یا بازوی انتقالی قرار می‌گیرد. در انتهای بازو موتور سروو قرار دارد.

استابلایزر سروو موتوری ماهیت عملکردی همانند نمونه‌های رله‌ای دارد اما ساختار آن کمی متفاوت است. این تجهیز در ابتدا اختلاف جریان را تشخیص داده و سپس استابلایزر در مدت زمان کوتاهی جریان ورودی نامطلوب را به ولتاژ مناسب مورد نظر تبدیل می‌کند. از استابلایزر سرووموتوری می‌تواند برای مصارف صنعتی و برق سه فاز استفاده کرد. درواقع این تجهیز در هر کاربری قابل استفاده است.

 

  • استابلایزر استاتیکی

ساختار استابلایزر استاتیکی در مقایسه با دو نوع دیگر استابلایزر که در بالا شرح دادیم، کاملا متفاوت است. در این نوع استابلایزر از سیستم پیشرفته‌ای استفاده شده به‌گونه‌ای که این دستگاه مدیریت ولتاژ را تا درصدهای بسیار ریزی فراهم می‌کند. دقتی که برای این تجهیز مشاهده می‌شود عدد یک درصد است. یعنی یک رقم بسیار عالی. این استابلایزر از نظر دقت کنترل در مقایسه با تنظیم کننده‌های الکترومکانیکی برتر است. می‌توان گفت این استابلایزر تقریبا به تعمیر نیاز ندارد و راندمان بسیار بالایی دارد.

انواع استابلایزر از نظر ولتاژ برق ورودی عبارت است از :

  • استابلایزر تک فاز

 این استابلایزر ها برای استفاده و مصرف  وسایل برقی خانگی و اداری استفاده می شود دارای سرعت بسیاری بالایی است داخل استابلایزر تک فاز امپدانس بسیار کم است  و خروجی پایداری دارد  و این استابلایزر از دو نوع سروو موتوری و رله ای و استاتیکی موجود می باشد.

  • استابلایزر سه فاز

استابلایزر سه فاز به دلیل وجود ولتاژ بالا و ترانس قوی و جریان سروو موتوری زیاد که دارند از راندمان بالایی برخوردار است از تثبیت سریع ولتاژ های خروجی نیز برخوردار است. این استابلایزر ها بیشتر در بیمارستان ها استفاده می شود و از تثبیت سریع ولتاژ های خروجی برخوردار است. از استابلایزر سه فاز در کارخانه، دیزل ژنراتور ها،صنایع گاز و نفت و پتروشیمی و صنایع غذایی و... استفاده می گردد.

کاربرد های استابلایزر

  • دستگاه استابلایزر در مکان های مسکونی و اداری بصورت جدا یا کل ساختمان برای جلوگیری و محافظت وسایل برقی همچون یخچال و فریزر و تلوزیون.
  • در بیمارستان و مکان های درمانی برای وسایلی همچون ( اتاق عمل، ام آر آی ، سونوگرافی و ...)
  • در مجموعه صنعتی مناسب برای دستگاه های صنعتی ( دستگاه چاپ،ماشین های CNC ، دستگاه های بسته بندی و ...)
  • در دستگاه مخابراتی ، تلوزیونی ، رادیویی و ...
  • استفاده برای آسانسور ها ، تالار ها ، سالن نمایش ، پمپ آب

ترانس اتوماتیک تکفاز 6 کاوا پرنیک مدل ECO-6000 FULL

مزایای استابلایزر

  • همان‌طور که در قبل بیان کردیم استابلایزر ها به دلیل اصلاح نوسانات جریان برق، از آسیب رسیدن به دستگاه‌ها جلوگیری کرده و موجب افزایش کارآیی آن‌ها می‌شوند.
  • یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از استابلایزر کاهش هزینه برق مصرفی است. افت یا افزایش ولتاژ برق سبب به‌وجود آمدن اختلال در عملکرد تجهیزات الکتریکی می‌شود. این امر قدرت و راندمان دستگاه‌ها را کاهش می‌دهد و باعث تلفات انرژی می‌شود. در نتیجه مصرف برق افزایش یافته که این امر موجب افزایش هزینه برق مصرفی می‌گردد. استفاده از استابلایزر با تنظیم ولتاژ، از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و درنتیجه هزینه برق مصرفی را کاهش می‌دهد.
  • استابلایزر بنا به هر دلیلی که اتصال کوتاه رخ دهد، خروجی را قطع نموده و از بروز مشکل برای تجهیزات برقی جلوگیری می‌کند.
  • این دستگاه، نوسانات مکرر را که می‌توانند موجب آسیب دستگاه‌ها شوند را اصلاح کرده و به افزایش عمر لوازم برقی کمک می‌کند.
  • یک استابلایزر مناسب و باکیفیت برای عملکرد روان تجهیزات برقی نیاز است. درواقع هدف اصلی استابلایزر یا همان تثبیت کننده ولتاژ، تامین ولتاژ ثابت به هنگام نوسانات ولتاژ است.

Ups استابلایزر چیست؟

Ups یا منبع تغذیه دستگاهی‌است که با استفاده از باتری، برق مورد نیاز لوازم الکتریکی را تامین می‌کند. این دستگاه با استفاده از باتری داخلی یا باتری خارجی که در خارج از دستگاه قرار گرفته است کار می‌کند. دستگاه ups علاوه‌بر تامین برق مورد نیاز لوازم الکتریکی، از آن‌ها در برابر افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ، نویز و افت طولانی مدت محافظت می‌کند. درواقع این دستگاه علاوه‌بر این‌که همانند استابلایزر از لولازم برقی محافظت می‌کند، در مواقع اضطراری و قطعی برق، برق مورد نیاز مصرفی را تامین می‌کند. Upsها دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به مدت زمان تامین برق و نیاز مصرف کننده استفاده می‌شوند.

خرید استابلایزر

استابلایزرها فقط از لوازم الکتریکی و وسایل برق در برابر نوسانات ولتاژ محافظت می‌کنند و به‌هنگام قطع برق، خود نیز قطع می‌شوند که این امر می‌تواند سبب خرابی این تجهیز شود. اغلب در مکان‌هایی که به برق اضطراری نیازی نیست، برای حفاظت از وسایل برقی از استابلایزرها استفاده می‌شود. درواقع کار استابلایزر فقط حفاظت از دستگاه‌ها دربرابر نوسانات است و خودش برق تولید نمی‌کند.

تفاوت ترانس و استابلایزر

در ترانس های اتوماتیک افت ولتاژ در رله تعبیه شده بصورت پله ای صورت می گیرد و ولتاژ خروجی روی یک عد ثابت نمی ماند و متغییر است در یک باز مشخص که آن بازه بین 5 تا 10 می باشد. یکی از تفاوت ها این است که تکنولوژی در استابلایزر ها و جدیدتر و کارایی بهتری است.طول عمر و دقت در اصلاح ولتاژ و راندمان بالاتر استابلایزر از ترانس بیشتر است.

یکی از حسن های ترانس این است دارای قیمت پایین تر و از سرعت سوییچ بالاتر و هزینه تعمیر و نگهداری آن نسبت به استابلایزر کمتر است.

در این قسمت به این موضوع می‌پردازیم که ترانس برق خانگی چیست و چه تفاوتی با استابلایزر دارد. دستگاه‌های ترانس برق خانگی یک ترانسفورماتور تک فاز است که در زمان بالا یا پایین بودن ولتاژ برق شهری، برق را قطع می‌کنند اما استابلایزرها به اصلاح نوسانات در محدوده می‌پردازند و برق ورودی به دستگاه‌های برقی متصل را قطع نمی‌کنند.

 

کار ترانس برق خانگی چیست؟

ترانس برق خانگی نوعی از ترانسفورماتور تک فاز است که به آن ترانس تقویت کننده برق نیز می‌گویند. این دستگاه هرگونه تداخل و نوسان را در برق شهری تشخیص داده و آن را برطرف می‌نماید. اغلب لوازم برقی خانگی براساس ولتاژ 220 ولت طراحی شده‌اند. اما در بیشتر مناطق کشور، ولتاژ برق 220 ولت نیست. این امر وسایل برقی خانگی را در معرض نوسانات جریان برق قرار می‌دهد که در طولانی مدت سبب کاهش کارآیی دستگاه‌ها می‌شود. استفاده از ترانس برق خانگی این آسیب‌ها را جبران می‌کند.

نکات مهم در انتخاب و خرید استابلایزر چیست؟

در بالا نحوه کار و مزایای استفاده از استابلایزر را بررسی کردیم. همان‌طور که گفتیم استابلایزر با تثبیت ولتاژ می‌تواند ولتاژ مناسب تجهیزات برقی مصرفی را تامین کند. اما استابلایزر مناسب برای ما چیست؟. قبل از اقدام به خرید استابلایزر باید به برخی نکات توجه کنید. اولین نکته‌ای که باید آن را بررسی کنید این است که استابلایزر را برای مصرف کننده تک فاز نیاز دارید یا سه فاز؟. اغلب برای کاربری خانگی و اداری از استابلایزرهای تک فاز استفاده می‌شود و برای مصارف صنعتی و کشاورزی، استابلایزرهای سه فاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استابلایزر چیست و چه پارامتر هایی برای انتخاب آن باید توجه کرد؟ برای انتخاب یک استابلایزر باید به اندازه و مقیاس استابلایزر توجه کرد و همچنین به ولتاژ برق وسایل مورد استفاده که قرار استابلایزر به آن وصل کنیم، توان استابلایزر آیا با دستگاه شما سازگاری دارد یا نه ، توجه کنید.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی جهت خرید انواع استابلایزرها از جمله استابلایزر گلداستار، دلتا، امگا و... از طریق فروشگاه آنلاین تجهیزات صنعتی نید صنعت اقدام کنید. نید صنعت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین در زمینه تجهیزات صنعتی فعالیت می‌کند و طیف وسیعی از تنوع محصولی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این مجموعه با تامین کالاهای خود از تولیدکنندگان و واردکنندگان اصلی، محصولات را با نازل‌ترین قیمت به مشتریان ارائه می‌دهد.

 

استابلایزر

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید