آشنایی با انواع اره برقی

اشنایی کامل با انواع اره برقی

انواع اره برقی

 

اره برقی

یکی از ابزارهای کاربردی برای انجام کارهای صنعتی و یا برخی کارها در خانه (مثل هرس کردن درختان) است. این ابزار انواع مختلفی دارد که می‌تواند از ساده‌ترین شکل آن تا یک ابزار برقی پیشرفته را شامل شود. شما ممکن است بسته به شغل و حرفه خود به ابزار متفاوتی نیاز پیدا کنید. برخی هم در صنعت ساخت و ساز احتمالا به طیف گسترده‌ای از انواع اره برقی نیاز پیدا می‌کنند. به هر حال هر نوع اره برای کار خاصی طراحی شده است. نجارها و یا هر کسی که کارگاه چوب دارد، معمولا به تعداد زیادی از این اره‌ها نیاز دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم انواع اره برقی را معرفی و بررسی کنیم.

قیمت اره برقی

 

انواع اره برقی

نوع دیگری از اره‌های موجود در بازار با استفاده از برق یا باتری عمل می‌کنند. اره‌های برقی به صورت ثابت یا قابل حمل طراحی می‌شود و کاربردهای متفاوتی هم دارند. در حال حاضر برای صنایع مختلف بیشتر از اره برقی استفاده می‌کنند. این نوع اره نسبت به اره‌های دستی گرانتر هستند و در عین حال کارآیی بهتری هم دارند. کار کردن با این نوع اره‌های برقی کار سختی نیست. سرعت کار کردن با آن‌ها نیز بالاست.

در صورت قطع برق هم می‌توان با استفاده از موتور برق به راحتی از آن‌ها استفاده کرد. برخی از مهم‌ترین انواع اره برقی موجود در بازار برای صنایع مختلف عبارتند از:

اره گردبر یا مدور

 

اره گردبر که در اصطلاح به آن مدور هم گفته می‌شود، به دلیل داشتن تیغه دایره‌ای شکل با همین نام خوانده شده است. عملکرد آن به این صورت است که تیغه دایره‌ای شکلش با سرعت بالایی می‌چرخد و توسط کاربر به سمت پایین هدایت می‌شود. در نهایت باید روی سطح مورد نظر محکم نگه داشته شود تا بتوانید با آن برش بزنید.

اره برقی گردبر به دلیل تطبیق‌پذیری بالا و قابل حمل بودن محبوب شده‌اند. وزن سبکی دارند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را در مکان‌های مختلف با خود حمل کنید. از دیگر ویژگی‌های اره برقی مدور باید به کاربرد متنوع آن اشاره کنیم. به دلیل داشتن انواع تیغه می‌توان از آن برای برش فلز، سنگ، چوب، پلاستیک سخت و حتی سرامیک استفاده کرد. به هر حال این اره یک وسیله همه کاره است و برای صنایع مختلف هم کاربرد دارد.

خرید اره برقی

اره فارسی بر یا تاجی شکل

اره فارسی بر شباهت زیادی به اره‌های مدور دارد و یک تیغه گرد برای آن درنظر گرفته شده است. برای اینکه بتوانید سطح مورد نظر خود را برش بزنید، باید تیغه اره به سمت پایین کشیده شود. اره فارسی بر برای ایجاد برش‌های زاویه‌دار دقیق طراحی شده است. بنابراین می‌توان گفت یک اره مناسب برای صنعت‌گران حرفه‌ای است. اما برای اینکه بتوانید برش‌های دقیق و زیبایی را روی آن ایجاد کنید، باید نحوه تنظیم کردن اره را هم بلد باشید که هر زاویه برشی را که نیاز دارید، برایتان ایجاد کند.

اره فارسی بر دو نوع دارد که شامل اره‌های ساده و نوع دیگر آن کشویی است. اره فارسی بر ساده فقط برای ایجاد برش با زاویه و سایزهای مشابه کاربرد دارد. برای مثال اگر بخواهید روی چوب زاویه 90 درجه ایجاد کنید، این نوع اره برقی بهترین ابزار برای شماست. اما وقتی بخواهید با سرعت بیشتر و زاویه‌های تندتر را روی چوب برش بزنید، باید از اره فارسی بر کشویی استفاده کنید.

اره فارسی بر کشویی به نحوی طراحی شده است که بتواند قطعات را با طول بلند برش بزند. این نوع اره برقی خودش شامل دستگاه‌های یک طرفه و دو طرفه است. در اره فارسی بر یک طرفه، بازوهای دستگاه به یک سمت خم می‌شود و در نوع دو طرفه، بازوهای دستگاه به دو سمت حرکت می‌کند. بنابراین در نوع دوم می‌توان برش‌های زاویه دار به سمت چپ و راست ایجاد کرد.

اره پروفیل بر

 

نوع دیگری از اره برقی موجود در بازار، اره پروفیل بر نام دارد. این نوع اره هم دارای تیغه‌ای گرد است که با پایین کشیدن دسته اهرم به کاربر در تنظیم سطح برای ایجاد برش‌های پیچیده کمک زیادی می‌کند. از این اره برای کارهای ساختمان سازی، خودروسازی و قطعات کشتی‌سازی استفاده می‌شود. برخی از انواع اره پروفیل دارای گونیا هم هستند تا کاربر بتواند زاویه مورد نظر را به راحتی تنظیم کند و سپس برش‌های دقیقی را روی سطح ایجاد کند.

سیستم این نوع اره برقی به نحوی است که بعد از روشن کردن دستگاه باید اهرم را پایین بیاورید. با برخورد تیغه با پروفیل، فرآیند برشکاری اتفاق می‌افتد. از مشخصات این نوع اره برقی باید به داشتن گیره نگهدارنده اشاره کنیم. البته قبل از اینکه پروفیل را زیر اره قرار دهید، باید از وضعیت مناسب و تراز بودن آن با زمین مطمئن شوید. بعد از برش زدن هم باید پروفیل را با تیغه تمیز کنید.

قیمت اره پروفیل بر

اره عمودبر یا چکشی

نوع دیگر از اره‌های برقی، اره عمودبر یا چکشی نام دارد. این اره دارای یک تیغه رو به پایین است که با استفاده از یک دسته بالایی هدایت می‌شود. اره عمود بر برای ایجاد برش‌های منحنی و یا مستقیم کاربرد دارد. این نوع اره به دو شکل بی‌سیم و سیمی در بازار موجود است. وزن سبکی دارند و به راحتی می‌توانید در هر جایی که بخواهید آن را حمل کنید.

از دیگر ویژگی‌های اره عمودبر می‌توان به صدای نسبتا پایین آن‌ها اشاره کرد. از این نوع اره برقی می‌توانید برای برش دادن سطح بسیار نازک مانند تخته استفاده کنید. اگر تیغه ضخیم‌تری در اره عمودبر استفاده شود، می‌توانید برای برش سطوح محکم‌تر مثل سرامیک، کاشی و فلز هم استفاده کنید. البته توصیه ما این است که برای این نوع اره از همان تیغه‌های ظریف استفاده کنید تا برش زیباتری را روی سطح مورد نظر بوجود آورید.

اره میزی یا ثابت

 

خوب اگر قرار باشد از یک اره کاربردی برای نجاران و صنعتگران نام ببریم، اره میزی خودنمایی می‌کند. این نوع اره در بین صنعتگران و نجاران به عنوان یک اره ایمن و مطمئن شناخته شده است. زیرا روی میز ثابت شده است و خطر ضربه خوردن و صدمه دیدن آن را تهدید نمی‌کند. اره‌های میزی به اشکال مختلفی هستند که روی آن‌های نواری از تیغه‌های پیوسته قرار می‌گیرد. برای اینکه اره میزی بتواند برش ایجاد کند، این تیغه‌ها به دور 2 یا 3 چرخ، حرکت می‌کند.

روی تیغه‌های اره میزی، دندانه‌های ظریفی وجود دارد که آن‌ را برای ایجاد برش روی سطوح وسیع مناسب می‌کند. این نوع اره وزن بالایی دارد و روی یک میز سوار شده است که حرکت دادن آن را در حین کار سخت می‌کند. چوب، لوله‌های PVC، پلاستیک‌های ضخیم از جمله سطوحی هستند که می‌توان با کمک اره میزی برش داد. این ابزار برقی نسبتا کم صداست و بنابراین در کارگاهی که در یک منطقه مسکونی قرار دارد، مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نمی‌کند.

قیمت اره میزی ثابت

اره مرمر بر برقی

این اره قابل حمل دارای یک تیغه حلقه‌ای است که در اطراف 2 چرخ حرکت می‌کند تا روی سطح موردنظر شما برش ایجاد شود. مزیت اره مرمر بر برقی این است که به راحتی می‌توانید آن را در هر جایی با خودتان حمل کنید. البته این نوع اره برای برش زدن روی سطوح نازک و کوچک کاربرد دارد. اره مرمر بر برقی برای لوله‌کش‌ها، جوشکاران و کسانی که در کار ساختمان‌سازی و سنگ‌بری فعالیت دارند، مناسب است.

اره زنجیری برقی

 

نوع دیگری از اره برقی در بازار، اره زنجیری نام دارد که با استفاده از یک زنجیر متصل به هم عمل می‌کند. این زنجیر در اطراف یک قطعه فولادی در حرکت است که دندانه‌های آن به گونه‌ای طراحی شده تا بتواند چوب یا هر سطح دیگری را با سرعت بالا برش بزند. از اره زنجیری بیشتر برای بریدن الوار، درختان افتاده و یا کوتاه کردن درخت استفاده می‌شود. اره زنجیری برقی با منابع انرژی مختلف مثل باتری، برق شهری و یا موتور برق عمل می‌کند و در دو نوع بی‌سیم و  نوع سیمی راهی بازار شده است.

نوع دیگری از آن با موتور گازی کار می‌کند که قدرت بیشتری نسبت به انواع قبلی دارد. البته کار کردن با اره زنجیری کمی دشوار است و به قدرت بدنی بالایی نیاز دارد. زیرا زمان کار کردن، ارتعاش زیادی را ایجاد می‌کند. اگر نوع باتری خور آن را تهیه کنید برای کارهای طولانی‌تر که در خارج از شهر و بدون دسترسی به برق هستند، مناسب‌تر است. ضمن اینکه این نوع اره برقی وزن سبکی هم دارد و به راحتی می‌توانید آن را با خود به هر جایی ببرید.

خرید اره زنجیری برقی

اره کاشی بر

نوع دیگری از اره‌های برقی موجود در بازار برای ایجاد برش روی سطوح سنگی و سرامیکی است. این نوع اره فقط برای کارهای ساختمان سازی کاربرد دارد. اره سنگبری به دو شکل قابل حمل و رومیزی طراحی شده است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند برای برش روی سطوح سخت سنگی و سرامیکی استفاده شود.

اره کاشی بر می‌تواند بدون ایجاد ترک خوردگی روی کاشی و سرامیک برش ایجاد کند. این دستگاه مثل یک اره دایره‌ای عمل کند. تیغه آن گرد است و با سرعت بالایی می‌چرخد و روی کاشی به سمت پایین حرکت می‌کند تا آن را برش بزند. استفاده از این ابزار برای کسانی که شغل کفپوش حمام، آشپزخانه یا حمام را انجام می‌دهند، ضرورت دارد.

اره مویی برقی

 

اره مویی هم یکی دیگر از انواع اره برقی است که شباهت زیادی به اره‌های رومیزی دارد. این نوع اره قادر است برش‌های عمودی و افقی روی سطح موردنظرتان را ایجاد کند. از این اره می‌توان برای ساخت کابینت و سایر صنایعی که به برش‌های پانل بزرگ نیاز دارند، استفاده کرد.

قیمت اره مویی برقی

اره نوسانی برقی

اره نوسانی یک ابزار شبیه به یک آسیاب با اتصال تیغه است. از آنجایی که سرعت کارکرد این اره برقی بسیار بالاست، زمان استفاده به هیچ عنوان لرزش آن را احساس نمی‌کند. از دیگر مشخصات اره نوسانی باید به تطبیق‌پذیری بالای آن‌ها اشاره کرد. به طوری که در کنار برش زدن می‌توانند کار آسیاب کردن و خراش دادن را نیز ایجاد کنند.

اره بازویی یا فلکه ای

نوع دیگری از اره‌های برقی موجود در بازار، اره بازویی نام دارد. این اره با داشتن یک تیغه چرخان دایره‌ای، می‌تواند در زوایای مختلف حرکت کند. تیغه‌های اره به بازویی که روی میز قرار دارد، متصل شده است. برای ایجاد برش‌های منحنی، مستقیم و یا مرکب می‌توانید از اره بازویی استفاده کنید.

اره برقی اسکرول

یکی از انواع اره برقی قابل حمل برای کارهای پیچیده، اره اسکرول نام دارد. از این اره می‌توانید برای کارهای پیچیده با مارپیچ و الگوهای سخت استفاده کنید. تیغه آن می‌تواند در حالت نوسان قرار بگیرد و یا اینکه به یک نوار متصل شود. سپس بر روی یک میز کوچک ثابت بماند. در این صورت زمان برش زدن اره حرکت نمی‌کند و به بهترین شکل می‌توانید لبه‌های منحنی را برش بزنید.

اره شیارزن

 

یکی دیگر از انواع اره‌های موجود در بازار، اره شیار زن نام دارد که شباهت زیادی به اره مدور و اره رومیزی دارد. یک تیغه گرد در زیر آن متصل است و کاربر با کشیدن دسته، آن را روی سطح مورد نظر می‌کشد. از دستگاه شیار زن برای کندن جای لوله و قوطی‌های برقی استفاده می‌شود و بیشترین کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی است.

دو نوع اره شیار زن در بازار موجود است که تفاوت آن‌ها در تعداد تیغ‌هاست. برای یکی از آن‌ها تنها یک تیغ و نوع دیگر دارای دو تیغ است. در شیارزن دو تیغ، می‌توانید اندازه برش‌ها را تنظیم کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های اره‌های شیار زن داشتن خروجی اتصال به دستگاه دمنده است که گرد و غبار را جمع‌آوری می‌کند.

قیمت اره شیارزن

اره شارژی همه کاره

اگر قرار باشد از نوعی اره برقی با حالت چرخشی هم نام ببریم، آن اره شارژی همه کار است. این اره یک دسته به سبک مته دارد. با باتری هم شارژ می‌شود و در عین حال می‌توانید در کارگاه آن را به برق هم متصل کنید. از این اره‌های شارژی همه کاره می‌توان برای ساختمان سازی و صنایع دستی استفاده کرد. در واقع آن‌ها جایگزین خوبی برای سوراخ کردن دیوار و پانل هستند.

سخن آخر

آنچه در این مطلب گفتیم معرفی مختصری از بررسی انواع اره‌های برقی بود. این تجهیزات کاربردی با قابلیت‌ها و ظاهر متفاوت هم معرفی شد. امیدواریم با خواندن این مطلب پاسخی برای سوالات خود پیدا کرده باشید. انتقادات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید