کابل مسی چیست انواع و کاربرد کابل مسی

معرفی کابل مسی و بررسی آن و انواع و کاربرد این کابل در صنایع مختلف

کابل مسی چیست انواع و کاربرد کابل مسی

کابل مسی چیست

فلز مس به دلیل خواص شیمیایی و فیزیکی منحصر به فردی که دارد، در صنایع مختلفی همچون خودرو سازی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد که در تولید سیم و کابل برق در انواع مختلفی از سیم مسی و کابل مسی تولید می شود.
کابل برق هایی که در اثر مکان ها مشاهده می کنید برای جهت انتقال برق از یک دکل به دکل دیگر مورد استفاده قرار میگیرد که این کابل تشکیل شده از بخش های مختلفی می باشد که یکی از این بخش ها هادی این کابل است، هادی کابل می تواند مسی ،آلومینیومی، نقره ، فولاد و... باشد.
پس به کابل هایی که هادی آن از جنس مس باشد کابل مسی گفته می شود، مس در حال حاض بهترین رسانای الکتریکی می باشد و دارای انعطاف پذیری و غلطک پذیری بالایی می باشد.

انواع کابل مسی

کابل مسی بنا بر استفاده در سطح مقطع، سایز رشته ها، جنس روکش، سایز هادی در شرایط کاری مختلف تغییر می کند این کابل دارای انواع مختلفی می باشد و میزان انعطاف پذیری و قدرت انتقال رسانای برق با هم فرق می کنند.
کابل های مسی بنا بر هادی به انواع زیر تقسیم می شود:

کابل مسی با هادی کلاس یک

این کابل که در بازار با نام کابل تک رشته ای یا تک مفتولی شناخته شده است از انعطاف پذیری کمتری نسبت به سایر کابل ها برخوردار می باشد ولی قدرت انتقال جربان الکترییک بالایی داردو

کابل مسی با هادی کلاس دو

هادی کلاس دو که نام دیگر آن نیمه افشان می باشد، نوع ساخت آن تعدادی مفتول به هم پیچیده شده هستند که دارای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کابل تک رشته می باشد. این کابل به صورت فشرده و غیر فشرده عرضه می شود

کابل مسی با هادی کلاس پنح و شش

هادی کلاس 5 و هادی کلاس 6 که با نام هادی های انعطاف پذیر شناخته هستند که دارای سیم های بیشتر نسبت به هادی کلاس دو و کلاس یک می باشد ولی قطر بسیار کمی دارد، کابل های مسی با این نوع هادی در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع کابل مسی

انواع کابل مسی بر اساس شکل ظاهری و جنس هادی

کابل مسی بر اساس شکل ظاهری و نوع هادی به انواع مختلف زیر تقسیم می شود:

کابل مسی پلی اتیلن(PE)

این کابل مسی که جنس هادی آن از مواد پلی اتیلن می باشد که بسیار در مقابل حرارت، شعله مقاومت و استحکلم خوبی دارد.

کابل مسی پلی اورتان(PUR)

کابل های که برای محیط های رطوب، و در مقابل روغن و مواد شیمیای مقاومت خوبی دارد کابل پلی یورتان می باشد، این کابل از جنس هادی پلی اورتان می باشد

کابل مسی PVC))

کابل های که برای انتقال برق، انتقال داده و در کابل شبکه کاربرد دارد کابلPVC می باشدکه جنس هادی آن از پی وی سی می باشد، قابلیت فرم دهی و هزینه مناسبی نیز دارد.

کابل مسی نواری(Ribbon cable)

کابل نواری مناسب برای کابل های که برای انتقال اطلاعات بین دستگاه های الکترونیکی و کابل های IDE مورد استفاده قرار میگیرد، هادی اینکابل بصورت چندین سیم موازی کنار هم قرار دارد.

کابل مسی شیلددار(Shielded cable)

کابل هایی ک بر روی آنها پوششی از جنس مس می باشد که از تداخل الکترو مغناطیسی جلوگیری نماید، این کابل در محیط های شیمیایی و صنعتی کاربرد دارد.

کابل مسی کواکسیال((Coaxial cable

این کابل از تداخل الکتریسته جلوگیری می کند که شامل یک رسانایی داخلی که هسته آن می باشد از نوع مس و یک عایق و یک رسانای نازک می باشد.

کابل مسیUTP

این کابل برای انتقال داده ها در شبکه کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد که از چندین کابل مسی بصورت زوج به هم پیچیده شده قرار دارند.

تفاوت کابل مسی یا آلومینیومی

تفاوت کابل مسی با کابل آلومینیومی

تفاوت کابل مسی و کابل آلومینیومی بسیار زیاد است این دو کابل در رسانای آن ها می باشد که کابل آلومینیومی حدود 61 درصد از رسانای مس را دارد و کابل مسی دارای رسانای بسیار بالایی می باشد.
کابل آلومینیومی نسبت به کابل مسی دارای وزن کمتری می باشد: چگالی این کابل حدود یک سوم وزن کابل مسی را دارد این ویژگی خوب کابل آلومینیومی باعث شده است که حمل و نقل  و نصب آن آسان تر و هزینه  تولید کمتری داشته باشد.

طبق استاندارد های بین المللی 60228 و استاندارد ملی به شمار 3084 برای سیم کشی در ساختمان باید از کابل مسی استفاده نمود و کابل آلومینیومی به دلیل انعطاف پذیری پایین اجازه  سیم کشی مناسب و اصولی را نمی دهد.

از نظر مقاومت الکتریکی کابل آلومینیومی خیلی بهتر از کابل مسی عمل می کند ولی این امر باعث شده است که اکسایش آن سریعتر شود.
قیمت تمام شده کابل مسی از کابل آلومینیومی بیشتر می باشد و احتمال سرقت رفتن آن بیشتر می باشد و کابل مسی در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم تر از کابل آلومینیومی می باشد.

کاربرد کابل مسی

کابل مسی که نسبت به سایر کابل ها بیشتر استفاده قرار می گیرد مواردی همچون در عرصه صنعت و ساخت قطعات صنعتی، در خطوط مخابرات، از کابل مسی استفاده می کند سایر کاربرد ها نیز در فهرست زیر گفته شده است:

  • در ساخت و ساز های ساختمانی
  • در ساخت و سیم کشی لوازم الکتریکی و قطعات الکریکی
  • کابل کشی بین شهر ها
  • کابل کواکسیال، کابل آنتن، کابل تلفن، کابل شبکه
  • سیستم روشنایی
  • ساخت کولر گازی
  • کابل شبکه و اینترنت
  • در ساخت موتور ها و مبدل الکتریکی

کاربرد کابل مسی

مزایای و معایب کابل مسی

  1. قدرت انتقال رسانای الکترکی بالا
  2. انعطاف پذیری و شکل پذیری بالا
  3. عمر طولانی و مقاومت بالا در برابر خوردگی و فشار های احتمالی
  4. مناسب برای انواع مختلف سیم کشی
  5. کار آمد و اثر بخش
  6. مقاوم در برابر کشش
  7. معایب کابل مسی سرعت انتقال داده مناسب نیست به دلیل پهنای باند پایین
  8. انرژی زیادی تلف می کند

چگونه کابل مسی را از کابل آلومینیومی تشخیص دهیم

بر اساس رنگ هادی یا مفتول آن میشود: لایه بیرونی یا همان روکش را خراش داد و اگر رنگ هادی سفید یا نقر ه ای باشد مفتول آن آلومینیومی می باشد و اگر مایل به قرمز باشد ، مفتول آن مسی اسا

از نظر رسانا: کابل و سیم آلومینیومی در مقابل کابل مسی، از رسانای کمتری برخودار می باشد ولی از نظر مقاومت الکتریکی بهتر از کابل مسی عمل می کند
قیمت و هزینه: هزینه و قیمت تمام شده کابل آلومینیومی نسبت به مسی بسیار کمتر می باشد و در نتیجه احتمال سرقت این کابل کمتر می باشد.
وزن: کابل آلومینیومی وزن کمتری نسبت به کابل مسی دارد پس در نتیجه حمل و نقل این کابل بسیار راحت تر می باشد.

کاربرد: از کابل مسی فقط می توان در سیم کشی ساختمان می توان استفاده نمود ولی کابل آلومینیومی طبق استاندارد بین المللی و ملی ایران مجاز نمی باشد.

مقاومت در برابر دما: کابل آلومینیومی  در هنگام تغییرات دمایی بسیار آسیب پذیر می باشد ولی کابل مسی در مقابل دما مقاوم می باشد.

فشارها: مس به دلیل انعطاف پذیری خوبی که دارد، در مقابل فشار های احتمالی تحمل خوبی دارد برخلاف کابل آلومینیومی که در مقابل فشار ها دچار پارگی و قطعی می شوند، کابل مسی دارای انواع کابل فشار قوی و کابل فشار ضعیف نیز می توان باشد.

انواع روکش کال مسی

انواع روکش کابل مسی

کابل های مسی دارای دو نوع روکش و عایق PVC  و XLPE می باشد کابل مسی با روکش پی وی سی در مکان باز  و فضا هایی مثل داخل آب ، کابل کشی ساختمانی، نیروگاه های صنعتی و مراکز توزیع استفاده می شود اما عایق XLPE  یا پلی اتیلن کراس لینک که در برابر رطوبت، حرارت بالا، مواد خورنده و... بسیار مقاوم می باشدو بیشتر در نیروگاه ها و انواع کابل کشی استفاده می شود برای اطلاع بیشتر از سیم مسی چیست که هادی آن نیز از جنس مس می باشد کلیک نمایید.

نکات مورد توجه جهت خرید کابل مسی

در این مقاله بطور کامل با کابل مسی آشنا شدیم برای خرید این کابل و شناسایی کابل مسی تقلبی و اصل باید به نکات زیر توجه کنیم:

  •  استاندارد کابل مسی
  • سطح مقطع
  • تعداد رشته کابل مسی
  • جنس عایق و روکش کابل مسی
  • نوه هادی مسی (افشان، نیمه افشان، مفتول)

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید