دستگاه جوش اینورتر چیست؟

دستگاه جوش اینورتر چیست

دستگاه جوش اینورتر چیست ؟

طراحی و تولید دستگاه‌های جوش با گذشت زمان دستخوش تغییرات بسیاری شده‌است. امروزه به یاری پیشرفت تکنولوژی طیف گسترده‌ای از این دستگاه‌ها در دسترس کاربران قرار دارند. ترانسفورماتورهای جوشکاری، رکتیفایر جوش، ژنراتور یا دینام جوش و اینورتر جوشکاری از انواع دستگاه‌های جوشکاری هستند. حال شاید برای بسیاری از افراد این سوال پیش آید که دستگاه جوش اینورتر چیست ؟ دستگاه جوش اینورتر پیشرفته‌ترین نسل از دستگاه‌های جوش است که در مقایسه با نمونه‌های قدیمی‌تر از مزایای بسیار زیادی برخوردار است. ویژگی‌های خاص اینورترهای جوش، آن‌ها را از دستگاه‌های قدیمی متمایز کرده و سبب محبوبیت این دستگاه‌ها شده‌است. تکنولوژی اینورتر به‌کار رفته در این دستگاه‌ها سبب آسان‌تر شدن فرآیند جوشکاری و کاهش هزینه‌های مرتبط با آن گردیده‌است. به‌طور کلی، می‌توان گفت که اینورتر جریان برق را چند برابر قوی‌تر کرده و جریان بالایی که در فرایند جوشکاری مورد نیاز است را فراهم می‌کند.

دستگاه جوش اینورتر

دستگاه جوش اینورتر چگونه کار میکند ؟

طرز کار دستگاه جوش اینورتر به این صورت است که به کمک یک سری رکتیفایر و سوئیچ حالت جامد به تبدیل جریان متناوب AC به جریان DC می‌پردازد. جوشکاری سطوح مختلف به مقادیر متفاوتی از شدت جریان و ولتاژ نیاز دارد که در اینورترهای جوش این مقادیر به‌راحتی و به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری قابل کنترل هستند. برای استفاده از این دستگاه‌ها الزامی به وجود برق سه‌فاز و صنعتی نیست و با استفاده از برق شهری قابلیت انجام کار دارند. تکنولوژی‌های جدید به‌کار رفته در اینورترهای جوشکاری سبب کاهش هزینه ساخت این دستگاه‌ها و مقرون به‌صرفه‌تر گشتن آن‌ها شده‌است. جوشکاری با اینورتر از کیفیت جوش بسیار بالایی برخوردار است که بخش عمده آن مربوط به استفاده از تکنولوژی‌های IGBT و ماسفت در این دستگاه‌ها است.

دستگاه‌های جوش قدیمی اغلب وزن بسیاری بالایی داشتند و جابه‌جایی آن‌ها برای مصارف گوناگون معضل بزرگی بود. اینورهای جوش اما دارای وزن کم و ابعاد متناسبی بوده و حمل و جابه‌جایی آن‌ها آسان است. دستگاه‌های اینورتری که از تکنولوژی ماسفت بهره می‌برند، در مقایسه با دستگاه‌های جوشی که از تکنولوژی IGBT در آن‌ها استفاده شده‌است، از وزن بیشتر و اندازه بزرگ‌تری برخوردار هستند . ماسفت ساختار ساده‌تری دارد و اغلب در دستگاه‌های گوناگون مشابه یکدیگر هستند، در حالی‌که تکنولوژی IGBT تنوع بسیاری دارد و منجر به پیچیده‌تر شدن فرایند تعمیر دستگاه‌های جوش اینورتر IGBT می‌گردد.

انواع دستگاه جوش اینورتر چیست ؟

جوشکاری با اینورتر به روش‌های مختلفی ازقبیل جوشکاری تیگ، میگ و الکترود صورت می‌گیرد. جوش تیگ یا آرگون یکی از مقاوم‌ترین روش‌های جوشکاری است که برای اتصال فولادهای پرآلیاژ و پرکربن، آلومینیوم، مس، منیزیم و برخی دیگر از فلزات به‌کار می‌رود. این روش از جوشکاری بسیار تخصصی است و در آن از گاز آرگون استفاده می‌شود. گاز آرگون سبب جلوگیری از نفوذ اکسیژن به محل جوشکاری در محل جوش و حوضچه مذاب شده و کیفیت جوش بالایی را فراهم می‌کند. دستگاه جوش اینورتر میگ یا CO2 از گاز CO2‌ برای جلوگیری از ورود اکسیژن به محل جوش استفاده می‌کند. این روش جوشکاری از سرعت بالایی برخوردار است و به سرباره یا گل جوش نیاز ندارد. جوشکاری میگ یک روش رایج جوشکاری در کارخانجات است، اما در مواردی که به مقاومت جوش بالا نیاز است کارایی ندارد.

یکی از بهترین روش‌ها برای جوشکاری فلزات و آلیاژهای آهنی که قابلیت جوش‌پذیری بسیار بالایی دارند، استفاده از اینورتر جوشکاری الکترود یا MMA است. الکترودهای اینورتر جوشکاری حاوی لایه‌ای سیلیسی یا سیمانی هستند که مانع از نفوذ اکسیژن به محل جوش و حوضچه مذاب می‌گردد، از این‌رو کیفیت جوشکاری در سطح بالایی قرار می‌گیرد. دستگاه‌های اینورتر MMA از ولتاژ ثابت با جریان متغیر برخوردار هستند و نام‌گذاری آن‌ها با حداکثر جریان تولیدی‌شان صورت می‌گیرد.

دستگاه جوش اینورتر چند آمپر برق میکشد ؟

دستگاه‌های جوش قدیمی علاوه‌بر این‌که مصرف برق بالایی داشتند، در بسیاری از موارد سبب آسیب‌دیدگی سیم‌کشی کل ساختمان می‌شدند و استفاده از آن‌ها برای مصارف خانگی دشوار بود. اینورترهای جوشکاری میزان مصرف برق بسیاری کمتری در مقایسه با دستگاه‌های جوشکاری قدیمی دارند. این ویژگی یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این دستگاه‌ها به‌شمار می‌رود. دستگاه جوش اینورتر در مقابل پرش ولتاژ حساسیت کمی دارد و جوش باکیفیتی ایجاد می‌کند. در حالی‌که در دستگاه‌های قدیمی به‌دلیل تغییر جهت جریان و ولتاژ منجر به پیوسته نبودن قوس و در نتیجه کاهش کیفیت جوش می‌گردد. اینورتر جوشکاری نرخ چرخه کاری بالایی دارد و می‌توان در مدت زمان کوتاه‌تر عملیات جوش بیشتری را با استفاده از آن انجام داد.

تفاوت دستگاه جوش و اینورتر چیست ؟

عمده‌ترین تفاوت اینورتر و دستگاه جوش در نحوه تبدیل جریان متناوب به جریان DC خروجی است. در دستگاه‌های جوشکاری قدیمی به‌منظور تبدیل شدت جریان کم AC با ولتاژ بالا به جریان برق بالای AC با ولتاژ پایین از یک ترانسفورماتور هسته آهنی بزرگ استفاده می‌شد. پس از آن تبدیل جریان AC به‌دست آمده به جریان DC به‌وسیله رکتیفایر صورت می‌گرفت. اما در دستگاه‌های جوش اینورتر ورودی AC از همان ابتدا توسط یک رکتیفایر به DC تبدیل می‌گردد. این جریان فرکانس بالایی در بازه 10000 تا 20000 هرتز تولید می‌کند.

 این دستگاه‌ها از وزن و اندازه کمتری نسبت به دستگاه‌های جوش قدیمی برخوردار هستند و هزینه تولید آن‌ها نیز پایین‌تر است. در اینورترهای جوش امکان استفاده از انواع الکترودها وجود دارد و دارای قدرت جوش بهتر و مستحکم‌تری نیز هستند. از این‌رو، در سال‌های اخیر جوشکاران بسیاری گرایش به خرید و استفاده از این دستگاه‌ها را داشته‌اند و در بسیاری از فعالیت‌های جوشکاری به‌منظور انجام جوش به‌صرفه و باکیفیت از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

مزایای دستگاه جوش اینورتر چیست ؟

اینورترها کارایی بالایی دارند و می‌توان با استفاده از آن‌ها قوس‌هایی با ثبات بالاتر را ایجاد کرد. از این‌رو، جوشکاری با اینورتر برای پایداری بیشتر و کارایی بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. فناوری‌های به‌کار رفته در دستگاه جوش اینورتر استفاده از آن را مقرون به‌صرفه ساخته و موجب کاهش سطح مصرف انرژی شده‌است. بسیاری از این دستگاه‌ها همانند یک کیف دستی قابل حمل هستند و در مکان‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. توان خروجی در این دستگاه‌ها بسیار کمتر است و قابلیت کار در جریان‌های خانگی را نیز دارند. مصرف برق پایین‌تر در اینورترهای جوش به معنی استفاده از ولتاژ کمتر به جای یک ولتاژ بالا نیست، بلکه به این معنا است که جوشکار می‌تواند در فضاهای باریک‌تر نیز از آن استفاده کند.

جوشکاری با اینورتر

اینورترهای جوشکاری از دستگاه‌های منبع برق نیمه‌هادی گرداننده با الکتریسیته استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها به‌طور دقیقی میزان جریان را در واحد میکروثانیه کنترل می‌کنند که این امر سبب افزایش کیفیت جوشکاری می‌گردد. در این دستگاه‌ها به‌راحتی می‌توان توان را متناسب با نوع کاربری تنظیم کرد و آن را تغییر داد. اینورتر جوش قابلیت تولید جریان خروجی ثابت را دارد که این ویژگی سبب کاهش پاشش جوش و خروجی تمیز جوش می‌گردد. اغلب این دستگاه‌ها از صدمات وارده در مقابل خطراتی مانند سربار ولتاژ، سربار جریان و افزایش دمای بیش از حد محافظت می‌شود.

معایب دستگاه جوش اینورتر چیست ؟

  • دستگاه‌های جوش اینورتر و قطعات به‌کار رفته در آن‌ها سریع‌تر فرسوده می‌شوند و تعمیر و نگهداری آن‌ها هزینه‌بر است.
  • به‌دلیل ساختار نسبتا پیچیده اینورترها نمی‌توان در عملیات‌های جوشکاری سنگین و مداوم به آن‌ها اتکا کرد.
  • این دستگاه‌ها در مقایسه با ترانس‌های جوش ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند و عمر مفید کوتاه‌تری دارند.
  • اشکال‌زدایی فرایند تولید، تست و تنظیم پارامترهای اینورتر جوشکاری سخت است.
  • از عمده‌ترین معایب اینورترهای جوشکاری می‌توان به کامپوننت‌های زیاد الکتریکی آن اشاره کرد. این ویژگی دستگاه جوش اینورتر را در مقایسه با دیگر انواع دستگاه‌های جوش شکننده‌تر می‌سازد.
  • مدل‌های خانگی اینورترها برای رسیدن به هدف دمایی از سیکل‌های کوتاه استفاده می‌کنند که این امر موجب تغییرات دمایی محل استفاده از دستگاه می‌گردد.

کاربرد دستگاه جوش اینورتر

اینورترهای جوشکاری کاربردهای بسیاری دارند و به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالا در محیط‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این‌رو، استقبال خوبی از اینورترها در صنایع مختلف شده‌است. با وجود این، اینورترها بیشتر برای مصارف خانگی یا نیمه‌حرفه‌ای مناسب هستند و برای کاربری‌های تماما صنعتی توصیه نمی‌شوند. مهم‌ترین کاربردهای این دستگاه‌ها در صنایع مختلف عبارتند از:

  • صنایع کشتی‌سازی
  • عمران و شهرسازی
  • خطوط نفتی
  • استخراج نفت و گاز
  • خودروسازی
  • خط تولید
  • ساخت تجهیزات و خطوط ریلی
  • صنایع شیمیایی
  • پروژه‌های ساختمانی

نکات ایمنی کار با دستگاه جوش اینورتر

 هنگام فرایند جوشکاری یک مدار الکتریکی با جریان الکتریکی بسیار ایجاد می‌شود. درصورت لمس این مدار توسط فرد جوشکار می‌تواند منجر به شوک الکتریکی و یا حتی مرگ وی شود. از این‌رو، همواره در هنگام عملیات جوشکاری از دستکش ایمنی استفاده کنید. گاز و دود ناشی از سوختن لایه موجود برروی الکترود می‌تواند سبب بروز مشکلات تنفسی شود. پس توجه داشته باشید که در مکان‌ها و کارگاه‌های کوچک بدون تهویه هوا از این دستگاه استفاده نکنید. پرتوهای تولید شده در نتیجه ذوب الکترود برای چشم‌ها مضر است و سبب آسیب به چشم‌ها و سوختگی پوست می‌شود. بنابراین در هنگام کار با دستگاه حتما از ماسک جوشکاری و لباس مخصوص استفاده نمایید.

تفاوت دستگاه جوش و اینورتر

نمایندگی دستگاه جوش اینورتر

دستگاه‌های جوش اینورتر به‌دلیل مزایای بسیار به‌طور گسترده در صنایع گوناگون به‌ویژه در حوزه ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها به‌دلیل راندمان کاری بالا، کاهش مصرف انرژي، قیمت مناسب، سطح جوشکاری مؤثر و قابلیت حمل محبوبیت زیادی دارند. شما می‌توانید با خرید این دستگاه و اطلاع بیشتر درباره ی دستگاه جوش استیل از فروشگاه نید صنعت از خدماتی مانند مشاوره تخصصی در تمامی مراحل خرید و ضمانت در اصالت و گارانتی کالا بهره‌مند شوید. فروشگاه اینترنتی نید صنعت یک فروشگاه جامع عرضه کننده انواع ابزارآلات و تجهیزات صنعتی از برترین برندهای داخلی و خارجی است که کالاهای خود را از برترین وارکنندگان و تولیدکنندگان اصلی تهیه کرده و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید