جوشکاری آرگون

جوشکاری آرگون

جوشکاری آرگون

جوشکاری فرآیندی است که می‌توان گفت در تمامی بخش‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملیات جوشکاری برای اتصال انواع قطعات فلزی و گاها غیرفلزی به کار می‌رود و این فرآیند به‌وسیله یک میله به نام الکترود که اغلب از جنس آهک، اکسید سدیم، سلولز، خاک رس و... است، صورت می‌گیرد. انواع مختلفی از دستگاه‌های جوشکاری در بازار وجود دارند که با استفاده از روش‌های گوناگونی عملیات جوشکاری توسط آن‌ها انجام می‌شود. یکی از روش‌های پرکاربرد جوشکاری، جوشکاری آرگون است که عملیات جوش در آن به‌وسیله گاز آرگون صورت می‌گیرد. این روش جوشکاری دشوار است و انجام آن نیاز به آموزش و مهارت‌های خاصی دارد. استفاده از یک دستگاه جوش آرگون مناسب و مهارت جوشکار در کیفیت جوشکاری تاثیر بسیاری دارد.

جوشکاری آرگون

جوشکاری آرگون چیست؟

یکی از روش‌های بسیار پرکاربرد در انجام فرآیند جوشکاری، جوشکاری آرگون است که در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش از جوشکاری درواقع همان جوشکاری قوس تنگستن تحت پوشش نوعی گاز محافظ است و چون در این فرآیند گاز آرگون مورد استفاده قرار می‌گیرد به آن جوشکاری آرگون گفته می‌شود. همان‌طور که گفته شد، جوشکاری آرگون به کمک قوس الکتریکی صورت می‌گیرد. قوس الکتریکی تخلیه بار بین دو الکترود در توده‌ای از گاز یونیزه است که این فرآیند  تخلیه بار تولید حرارت نامیده می‌شود. در جوشکاری به روش آرگون، قوس الکتریکی می‌تواند در فشار یک اتمسفر حرارتی در حدود 20000 درجه سانتی گراد را تولید نماید. جوشکاری به روش آرگون همان‌طور که برای فرآیند اتصال لوله‌های تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای جوش و اتصال صفحات نازک و ظریف نیز کاربرد دارد. جوشکاری آرگون آلومینیوم و جوشکاری استیل با آرگون از کاربردهای رایج این فرآیند هستند.

انجام کار جوشکاری به روش آرگون را می‌توان از حرفه‌های پردرآمد در نظر گرفت. این حرفه از مشاغل سخت صنعتی محسوب می‌شود که حقوق و درآمد بالایی را می‌طلبد. جوشکاری آرگون در ایران نیز به دلیل کاربردهای فراوان در صنایع پتروشیمی، دریایی و... از مشاغل خاص محسوب می‌شود و در مقایسه با بسیاری از تخصص‌های فنی حقوق و دستمزد بالاتری دارد. جوشکاری به این روش در کنار مزایای بسیاری که دارد، معایبی را نیز دارا می‌باشد. عوارض و خطراتی که این روش برای جوشکاران به وجود می‌آورد کم نیستند. گازهایی که در حین عملیات جوشکاری به روش آرگون ایجاد می‌شوند، بسیار مضر و سمی بوده و می‌تواند به سیستم تنفسی کاربران آسیب جدی وارد نماید. همچنین اشعه مادون قرمز ایجاد شده در این فرآیند می‌تواند موجب کاهش توان، پیری زودرس و عوارض پوستی نیز شود.

جوشکاری آرگون چیست

دستگاه جوش آرگون چیست؟

دستگاه جوش آرگون یا جوش تیگ تجهیزی است که به‌وسیله گاز آرگون که از اکسید شدن محل جوشکاری می‌کند، فرآیند اتصال قطعات صورت می‌گیرد. آرگون گازی غیرسمی است که حمل و نقل گاز آن در قالب سیلندرهایی که تحت فشار هستند، انجام می‌گیرد. در برخی از دستگاه‌های جوش آرگون از ترکیب گاز آرگون با هلیوم برای افزایش سرعت فرآیند جوشکاری استفاده می‌شود. هدف استفاده از دستگاه جوشکاری آرگون اتصال دائمی قطعاتی از جنس فلز و غیر فلز است که با استفاده از روش‌های ذوبی یا غیرذوبی و با فشار یا بدون فشار صورت می‌گیرد. این دستگاه در ابتدا برای اتصال و جوش فلز منیزیم ایجاد شد، اما امروزه کارآیی آن گسترده‌تر شده و برای اتصال قطعات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 جوشکاری با استفاده از این دستگاه کار دشواری است و کاربر باید با استفاده از پدال، آمپر را به میزان مورد نظر برساند. اما برخی از دستگاه‌های جوش آرگون جدید دارای حافظه هستند و کاربران می‌توانند ولتاژ، مقدار بالانس و سایر موارد را در آن تنظیم نمایند تا فرآیند جوشکاری ساده‌تر انجام شود. ممکن است این سوال برای شما پیش آید که جوش آرگون خراشی چیست؟. در این روش از جوشکاری آرگون الکترود به قطعه مورد نظر چسبانده شده و بعد از اولین جریان الکتریکی سریع جدا می‌شود. برای جلوگیری از چسبندگی الکترود به منطقه مورد نظر جوش باید به میزان قطر یک سکه فاصله ایجاد شود.

تجهیزات جوشکاری آرگون

مانند تمامی رشته‌های فنی دیگر، تجهیزات جوشکاری آرگون نیز تخصصی بوده و با توجه به کاربرد جوشکاری متفاوت هستند. برخی از لوازم مورد نیاز برای انجام فرآیند جوشکاری به روش آرگون شامل منبع تغذیه، رگولاتور، کابل‌های اتصال، سیلندر گاز محافظ، سیم جوش و تورچ‌های جوشکاری ارگون است. از آنجایی‌که اتصال بیشتر فلزات و آلیاژها به این روش امکان‌پذیر است، سیم‌های جوش مختلفی با ترکیبات شیمیایی خاص متناسب با مقدار و نوع جریان در قطرهای مختلف تولید می‌شوند.

جوشکاری آرگون لوله

تورچ‌های جوشکاری آرگون در دو نوع مختلف به بازار عرضه می‌شوند. یک مدل از آن با هوا و جریان گاز محافظ خنک می‌شود و نوع دیگر توسط گردش آب خنک می‌گردد. در جوشکاری‌های آرگونی که شدت کم دارند و مدت زمان فرآیند آن‌ها کوتاه است، مشتعل‌های خنک شونده با هوا کاربرد دارند و در جریان‌های بالا و طولانی مدت مانند جوشکاری آرگون لوله نفت و گاز  مشعل‌هایی که سیستم خنک کننده آن‌ها گردش آب است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین مزیت‌های جوشکاری آرگون چیست؟

جوشکاری آرگون یا همان جوش تیگ با استفاده از دستگاه‌های جوش پیشرفته مزیت‌های بسیاری در صنایع بزرگ و کوچک دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای جوشکاری به روش آرگون عبارتند از:

  • جوشکاری به روش آرگون بسیار دقیق و تمیز بوده و امکان جوشکاری طولانی مدت را برای کاربران فراهم می‌آورد.
  • در این روش ایجاد جرقه و دود ناشی از فرآیند جوشکاری کم است و مواد مذاب ایجاد شده به‌صورت کم پاشیده می‌شود.
  • قابلیت اتصال و جوش باکیفیت ورق‌های فلزی در همه حالات با این روش جوشکاری برای کاربران میسر است.
  • استفاده از جوش آرگون برای انجام اتصالات ظریف در کارهای زینتی و هنری مناسب است و قابلیت اتصال قطعات نرم و ظریف در این روش وجود دارد.
  • شروع قوس در جوشکاری ارگون در مقایسه با سایر روش‌ها راحت‌تر بوده و از پایداری قوس بالایی برخوردار است.
  • الکترود به کار رفته در جوش آرگون دوام بیشتری دارد و از طول عمر بیشتری بالایی برخوردار است.
  • برخی از دستگاه‌های جوش آرگون بدون گاز هستند و برای استفاده از آن‌ها نیاز به حمل کپسول گاز نیست.
  • این روش از جوشکاری، جوشکاری رسوبی با کیفیت بالاتر را فراهم می‌آورد.

خطرات جوش آرگون چیست؟

جوشکاری فرآیندی ارزشمند است که می‌توان به کمک آن انواع خلاقیت‌های هنری را ارائه داد. اما انجام این کار مستلزم رعایت استاندارهای ایمنی و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی است. از مهم‌ترین خطراتی که در جوشکاری به روش آرگون وجود دارد می‌توان آتش‌سوزی و انفجار، برق‌گرفتگی ناشی از آب، قرارگیری در معرض گازهای خطرناک و سمی، شوک الکتریکی و حودث ناشی از محیط کار نامرتب را نام برد. با وجودی که جوشکاری ارگون حرفه‌ای پر از خطرات شغلی است، اما با رعایت استاندارهای ایمنی می‌توان آن را با حداقل خطرات ممکن انجام داد.

 کاربران برای جلوگیری از خطرات احتمالی که ممکن است در حین کار پیش آید باید از تجهیزات ایمنی مناسب مانند لباس مخصوص، دستکش و عینک جوشکاری استفاده کنند و دستورالعمل‌های ایمنی مانند دور نگه داشتن محیط کار از آب و مواد قابل اشتعال و تمیز نگه داشتن محل کار را رعایت نمایند. انجام اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از خطرات ناشی از برق گرفتگی و استفاده از تهویه مناسب در محل کار از دیگر عواملی هستند که رعایت آن‌ها می‌تواند خطرات احتمالی را کاهش دهد.

جوشکاری آرگون آلومینیوم

خرید دستگاه جوش آرگون

برای انتخاب و خرید دستگاه جوشکاری آرگون متناسب با نیاز خود به چرخه عملکرد دستگاه جوش توجه نمایید تا بتوانید دستگاه مناسبی را تهیه کنید. چرخه عملکرد یک دستگاه جوشکاری آرگون، نسبت زمان کارکرد دستگاه را به مدت زمان لازم برای استراحت آن دستگاه پس از کار معین نشان می‌دهد. این فاکتور در انجام پروژه‌های بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار است، اما در مصارف خانگی و کارگاه‌های کوچک این پارامتر اهمیت چندانی ندارد. معمولا دستگاه‌های جوش خانگی دارای 40 تا 50 درصد چرخه عملکرد هستند، یعنی به ازای 20 دقیقه کار در حدود 20 دقیقه زمان برای استراحت نیاز دارند تا بتوانند مجددا کار کنند. هرچه میزان قدرت یه دستگاه جوش بالاتر باشد، چرخه عملکرد آن نیز بالاتر است. به دلیل تنوع بالایی که در انواع دستگاه جوشکاری وجود دارد، توصیه می‌شود که قبل از خرید یک دستگاه جوش مشخصات مورد نیاز خود را در نظر بگیرید و متناسب با نوع کاربری خود دستگاه را خریداری نمایید.

شما می‌توانید با ارائه مشخصات مورد نیاز خود، دستگاه جوش مورد نظر را از فروشگاه نید صنعت خریداری نمایید. نید صنعت یکی از جامع‌ترین فروشگاه‌های آنلاین در زمینه ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در کشور است که انواع محصولات را از برترین برندهای داخلی و خارجی به سراسر ایران عرضه می‌کند. شما می‌توانید با خرید ابزارآلات مورد نیاز خود از نید صنعت، کالای خریداری شده را در سریع‌ترین زمان و در محل خود تحویل بگیرید.

جوشکاری استسل با آرکون

قیمت دستگاه جوشکاری آرگون

دستگاه‌های جوشکاری آرگون با توجه به قدرت و بازدهی که دارند، از قیمت متفاوتی برخوردار هستند. معمولا دستگاه‌های جوشی که در مراکز صنعتی و برای طولانی مدت استفاده شوند، قیمت بالاتری دارند. شما می‌توانید برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت انواع دستگاه‌های جوش با کارشناسان مجرب مجموعه نید صنعت تماس حاصل کنید و یا از طریق وبسایت فروشگاه اقدام نمایید. کارشناسان این مجموعه همواره آماده پاسخگویی به هرگونه سوال و ابهامات شما هستند و به شما کمک می‌کنند تا با توجه به نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید