استاندارد و رنگ بندی کابل شبکه

استانداردهای کابل شبکه که برای راه اندازی آن تعیین شده است و رنگ بندی هایی که برای استفاده راحت تر از کابل شبکه تعیین شده است.

استاندارد کابل شبکه چیست؟

استاندارد کابل شبکه بدین معناست که در زمان تعبیه و راه‌اندازی کابل‌ها و تجهیزات پسیو شبکه‌ها از فرمول‌های استفاده می‌شود که اعمال آن‌ها باعث راه‌اندازی و کارکرد بهینه شبکه‌ها می‌شود. این استانداردها در تمام پروسه تولید، تعبیه و نصب کابل‌ها ارزیابی می‌شوند. در برخی از مراکز صنعتی برای کاهش هزینه‌ها از کابل‌کشی سنتی استفاده می‌شود اما به این نکته باید دقت داشت که استفاده از تخصص شخصی که حرفه او نصب کابل با استفاده از استانداردهای به روز دنیا است علی رغم این که در مقایسه با روش سنتی هزینه بالاتری به همراه دارد اما در بلند مدت کارایی کل مجموعه را ارتقا خواهد داد. زیرا کابل‌کشی مدرن و با استفاده از استانداردهای مهندسی، ریسک ورود آسیب به دستگاه‌ها را کاهش داده و از تحمیل هزینه‌های هنگفت تعمیر یا تعویض دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند. به طور کلی نصب کابل‌ها در محل‌های مختلف با استفاده از استانداردهای مهندسی، یک عمل زیرساختی محسوب می‌شود که باید از سوی مصرف‌کنندگان جدی گرفته شود.
بهترین نوع کابل شبکه با توجه به انواع کابل شبکه و دامنه و کاربرد آن برای شما، متفاوت می تواند باشد. کابل شبکه نوعی از کابل های مخابراتی می باشد.

استاندارد B کابل شبکه

استاندارد B یکی از استانداردهایی است که برای رنگ‌بندی کابل شبکه در کنار استاندارد A مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دو استاندارد فقط در ترتیب رنگ‌بندی با هم متفاوت هستند. در صورتی که دو سمت یک کابل را با استاندارد TIAEIA 568 B سوکت بزنید کابل straight می‌شود و اگر در یک سمت کابل TIAEIA 568 B و سمت دیگر آن TIAEIA 568 A باشد شما یک کابل cross در اختیار دارید. امروزه برای رنگ‌بندی کابل شبکه در بیشتر موارد از استاندارد B استفاده می‌شود.

رنگ‌بندی سیم کابل شبکه

رنگ‌بندی کابل شبکه مرحله‌ای است که از سوی متخصصان در زمان پرس سوکت مشخص می‌شود. معمولا دو سیم سفیدسبز و سبز وظیفه ارسال سیگنال و دو سیم سفید نارنجی و نارنجی نیز وظیفه دریافت پیام را بر عهده دارند. همچنین در مواردی که دو وسیله هم خانواده مثلا دو سوئیچ قرار است به یکدیگر متصل شوند از رنگ‌بندی CROSS و استاندارد T-568A استفاده می‌شود. این در حالی است که برای ایجاد اتصال بین PC و سوئیچ، رنگ‌بندی Straight و استاندارد T-568B مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رنگ سیم کابل شبکه

رنگ های اصلی کابل 

نارنجی، سبز، آبی، قهوه ای

رنگ های فرعی کابل

سفید نارنجی، سفید سبز، سفید آبی، سفید قهوه ای

وظایف رنگ های کابل شبکه 

هر کدام از این رنگ ها وظیفه مختص خود را دارند

زوج سیم سفید نارنجی و نارنجی: عمل دریافت دیتا را انجام می دهند.

زوج سیم سفید آبی و آبی: تبادل داده های که حاوی صدا و صوتی هستند.

زوج سیم سفید قهوه ای و قهوه ای: این دو سیم نقش کمک را دارند.

کابل های شبکه از نظر رنگ بندی چه تفاوت هایی دارند

برای اتصال تجهیزات شبکه به هم و شبکه های اصلی می بایست به رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه دقت کنیم.

کابل شبکه کراس اور

به کابلی گفته می شود که در دو طرف آن دو استاندارد متفاوت به کار برده می شود،
به این معنی است که اگر یک سر آن از استاندارد T568B بهره برده شود سر دیگر آن از استاندارد T568B سوکت زده شود، این نوع کابل زمانی به کار برده می شود که دو ابزار هم جنس به هم متصل می شوند.

کابل شبکه استریت

نام دیگر این کابل، کابل مستقیم است. زمانی به کار برده می شود که بخواهیم دو ابزار غیر هم جنس رو به هم وصل کنیم. مثلا یک کامپیوتر به سوئیچ یا روتر
این نوع کابل ها در هر سر آن از یک استاندارد معین به کار برده می شود و به این معنی است که یا با استاندارد T568B یا T568A سوکت زده می شوند.
به این دلیل در کابل شبکه استریت دریافت کننده های کابل مورد استفاده در دو سمت آن به یک شکل هست. 

کابل رول اور

از این نوع کابل ها کابل سیسکو یا کنسول نام برده می شود، کابل های کنسول به شکل قرینه در دو سمت نصب می شوند. 
این نوع کابل ها برای اتصال کامپیوتر به پورت های کنسول روتر یا سوئیچ به کار برده می شوند، کابل رول اور به ما این امکان را می دهد تا به روتر یا سوئیچ متصل شد.

ترتیب رنگ سیم کابل شبکه

رنگ‌بندی کابل شبکه یکی از مراحل مهمی است که اگر در ترتیب انجام آن دقت کافی صورت نگیرد در عملکرد شبکه اخلال ایجاد می‌کند. جالب است بدانید که رنگ‌بندی کابل شبکه دارای استاندارد است مثلا طبق استاندارد T-568A، رنگ‌ها به ترتیب از سمت چپ عبارتند از: 1) سفید سبز 2) سبز 3) سفید نارنجی 4) آبی 5) سفید آبی 6) نارنجی 7) سفید قهوه‌ای 8) قهوه‌ای.
امروزه استانداردهای متعددی برای رنگ‌بندی کابل شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند که با توجه به نوع استفاده از کابل، از سوی متخصصان در زمان تولید پیش‌بینی می‌گردند. به طور کلی می‌توان گفت کابل شبکه با هر تعداد سیم که مورد استفاده قرار بگیرد همیشه، دو سیم برای دریافت سیگنال و دو سیم نیز برای ارسال سیگنال در نظر گرفته می‌شود که ترتیب رنگ‌بندی آن نیز با توجه به نوع کابل مشخص می‌شود.

رنگ روکش کابل شبکه

همان طور که گفته شد رنگ‌بندی کابل شبکه از سوی متخصصان شبکه تعیین شده و با در نظر داشتن نوع استفاده از آن برای تعبیه در بخش‌های مختلف دستگاه‌های صنعتی و حتی دستگاه‌های برقی در داخل منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر صاحب یک گارگاه یا کارخانه هستید و به امر تولید اشتغال دارید توصیه می‌شود در زمان نصب دستگاه‌ها یا در مواردی که به دلیل بروز نقص یا عیب، دستگاهی تعمیر شده است حتما در زمان بستن دستگاه از یک متخصص استفاده کنید زیرا جا به جا شدن حتی یک سیم رنگی و قرار نگرفتن آن در محل مناسب می‌تواند با ایجاد نقص در عملکرد دستگاه، خسارات مالی زیادی را به شما تحمیل کند. بنابراین نسبت به رنگ کابل شبکه هیچ‌گاه بی‌تفاوت نباشید.

رنگ روکش کابل شبکه

رنگ‌بندی کیستون شبکه

کیستون ابزاری است که در پروژهای مدار بسته و شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و نصب صحصح آن با پهنای باند و سرعت انتقال سیگنال‌ و داده‌ها در ارتباط است. کیستون به همراه باکس می‌تواند روی کار یا در بخش زیرین آن استفاده شود. کیستون در بازار بیشتر با عنوان پریز شناخته می‌شود. کیستون با استفاده از آچار پانچ به شبکه متصل می‌شود.
کیستون بر اساس نوع کابلی که به آن متصل می‌شود در دو نوع CAT5 و CAT6 در بازار پیدا می‌شود. کیستون‌ها نیز با توجه به کاردکشان و محل مورد استفاده رنگ‌بندی‌های مشخصی دارند. رنگ بندی کیستون‌ها در دو دسته A و B قرار می‌گیرد. گروه A در سمت راست کیستون، رنگ‌های نارنجی، سفید نارنجی، سبز و سفید سبز را در بر می‌گیرد و در سمت چپ، شامل رنگ‌های آبی، سفید آبی، قهوه‌ای و سفید قهوه‌ای می‌گردد. در گروه B نیز رنگ‌بندی کیستون‌ها در سمت راست کیستون، سبز، سفید سبز، نارنجی و سفید نارنجی هستند و در سمت چپ نیز رنگ‌های آبی، سفید آبی، قهوه‌ای و سفید قهوه‌ای را شامل می‌شود.

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه فرمایید:

بهترین نوع کابل شبکه

راهنمای خرید کابل شبکه

کابل فیبر نوری چیست

انواع کابل شبکه 

کابل کواکسیال چیست

سیم تلفن مناسب برای اینترنت

تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج

کیوستون شبکه چیست

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید