مقایسه سیم فاز، نول، ارت

سه نوع سیم رایج در برق رسانی در سطح شهر سیم فاز، نول و ارت است در این مقاله تفاوت و نحوه ی تشخیص این سه نوع را بیان خواهیم کرد

تفاوت سیم فاز و نول و ارت

تفاوت سیم فاز و نول چیست؟

تمامی سیم ها به دسته های فاز (Phase)، نول  (Neutral) و ارت (Earth)  تقسیم می شوند. جهت برقراری الکتریسیته و راه  اندازی مدار، وجود دو رشته سیم فاز و نول ضروری است. در مدار مستقیم جریان از سمت مثبت به سمت منفی می رود اما در مدار متناوب، جریان از هردو سمت حرکت می کند. برای هر یک از انواع سیم و کابل برق با توجه به کارکرد خود وظیفه خاصی در برق رسانی سطح شهر یا ساختمان دارند که به عنوان مکمل یک دیگر عمل می کنند یعنی سیم فاز حامل جریان برق و سیم نول مسیری برای بازگشت عمل می کند. رنگ یکی از تفاوت های مهم سیم فاز و سیم نول است. همچنین می توان با استفاده از فازمتر آنها را از هم تشخیص داد. تشخیص درست این سیم ها شما را از خطراتی مثل برق گرفتگی و آتش سوزی نجات می دهد و کار با انها برای شما راحت می شود. طبق استاندار های تعیین شده اغلب سیم های تک فاز، دو فاز و سه فاز به ترتیب به رنگ های مشکی، قرمز و آبی مشخص می شوند. برای خرید سیم و کابل مناسب برای سیم کشی ساختمان باید با متخصص حوزه مشورت کنید.

سیم فاز چیست؟

سیم هایی خاصیت رساندن جریان الکتریسیته را از نقطه ای به نقطه ای دیگر دارد سیم فاز می گویند. سیم فاز (Load) سیمی مثبت و حامل بار الکتریکی می باشد و در برخورد با اجسام رسانا بارالکتریکی خود را به آنها منتقل می کند به همین دلیل سیم حامل جریان نامیده میشود. در این نوع سیم به دلیل وجود جریان برق خطر برق گرفتگی وجود دارد به همین دلیل هنگام استفاده از این سیم باید از دستکش ها و ابزار مخصوص استفاده کرد. سیم فاز به دلیل خطر برق گرفتگی که دارد رنگ مشکی را برای تشخیص آن انتخاب کرده اند. سیم های فاز توان ورودی به مدار را کنترل می کنند.
نکته: ممکن است شرکت های سازنده رنگ های دیگری را برای تشخیص سیم فاز انتخاب کنند.

سیم نول چیست؟  

سیم فاز و نول مشابه هستند اما سیم نول اختلاف پتانسیل کمتری نسبت به سیم فاز دارد. برق در مدار های باز جریان پیدا نمی کند، وجود سیم نول (سیم صفر) در مدار الکتریسیته ضروری است، جریان الکتریکی برای عبور و اجرای درست به مسیر بازگشت به مدار نیاز دارد که این وظیفه بر عهده سیم نول است.
سیم های نول معمولا در مدار های الکتریکی با رنگ سفید یا آبی نشان داده می شوند. این سیم دارای جریان قوی است که ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد و به همین دلیل در محیطی کاملا ایزوله قرار می گیرد. مخفف کلمه  Neutral به معنی خنثی روی این سیم با علامت N درج شده است.  

تفاوت سیم ارت و نول 

مهم ترین تفاوت بین سیم ارت و نول این است که سیم ارت به عنوان سیم ایمن در مدار الکتریکی است و جریان الکتریکی را به زمین هدایت می کند. هنگامی که برق با بدنه تماس پیدا می کند باعث پریدن فیوز می شود که این جریان از طریق سیم ارت به زمین منتقل می شود، همچنین اگر سیم فاز مستقیما به سیم نول متصل شود فیوز می پرد.
سیم ارت نقش یک محافظ را ایفا می کند و از برق گرفتگی جلوگیری می کند
سیم ارت و سیم نول دارای ولتاژ یکسانی برابر با صفر  هستند. 

سیم ارت چیست؟  

 سیم ارت چیست؟ سیم ارت یا سیم اتصال به زمین از خطر آتش سوزی یا برق گرفتگی ساخنمان حفاظت می کند. این نوع سیم از خطر برق گرفتگی کاربران جلوگیری می کند و از ورود و عبور جریان برق از بدن آنها جلوگیری کند. این سیم در وسایل برقی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت سیم ارت و فاز 

هنگامی که سیم ارت با سیم فاز برخورد کند جریان بسیار بالایی از آن عبور می کند و باعث می شود جریان نامتعادلی در سیستم سه فاز ایجاد شود. وجود سیم برق ضروری نیست اما برای داشتن یک مدار ایمن مهم است. برای ایجاد مدار ایمن باید متخصص آن مدار را ایجاد کند. قیمت سیم ارت با بیشترین تخفیف ممکن در نیدصنعت قراردارد که برای حفظ جان در ساختمان باید استفاده شود.

نحوه تشخیص سیم فاز، نول و ارت

هر کدام دارای نقش و کاربرد مختلفی در سیستم الکتریکی هستند. برای تشخیص این سه نوع سیم، ابتدا باید به رنگ آن ها توجه کنیم، رنگ سیم نول آبی، رنگ سیم ارت سبز به همرار نوار های زرد و سیم فاز یک به رنگ قهوه ای، رنگ سیم فاز دو به رنگ سیاه، و رنگ سیم فاز سه به رنگ خاکستری است.
یکی دیگر از تشخیص این سه نوع سیم اتصال فازمتر به قسمت لخت سیم است، اگر فاز متر به سیم فاز متصل شود چراغ انتهای آن رو شن می شود و اگر به سیم نول وصل شود روشن نمی شود.

آیا سیم فاز و نول برق دارند؟

سوالی که شاید گاهی اوقات ذهن ما را درگیر کرده باشد این است که کدام یک از سیم های فاز و نول دارای برق می باشند. مشخص است که هر دوی این سیم ها انتقال دهنده جریان الکتریکی هستند. سیم فاز حامل جریان الکتریکی می باشد و این انرژی الکتریکی را به دستگاه های برقی انتقال می دهد پس دارای برق است. سیم نول جریان ندارد اما میدان الکتریکی و مغناطیسی ایجاد می کند پس دارای برق است و می تواند خطرناک باشد.
برای مطالعه موارد بیشتر روی لینک مربوطه کلیک کنید:

تعداد رشته انواع سیم و کابل برق

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید