سیم و کابل مخابراتی چیست؟ انواع سیم و کابل مخابراتی

هر آنچه درباره ی سیم و کابل مخابراتی و انواع آن باید بدانید.

سیم و کابل مخابراتی چیست

کابل مخابراتی چیست؟

 به طور کل می توان گفت یکی از مهم ترین ایزار های ارتباطی و انتقال کابل های مخابراتی هستند. به منظورآسان شدن راه های ارتباطی افراد بایکدیگر است،که با گذشت زمان پیشرفت زیادی در ساختار آن ها شده، این کابل برای انتقال سیگنال های قدرتمند و داده های مخابراتی برای ارتباط استفاده می شوند.
یکی از اقسام کابل مخابراتی ، کابل تلفن است که کارآیی آن در انتقال دیتا و اطلاعات است اولین کاربرد کابل مخابراتی انتقال پیام های شفاهی بوده است، سیم‌های  مخابراتی به صورت حلقه‌هایی ۱۰۰ متری پیچیده و بسته بندی می‌شوند. کابل‌ها با طول‌های ۵۰۰ متر، ۱۰۰۰ متر یا طول‌های متعدد دیگری روی قرقره‌های چوبی پیچیده می‌شوند.

بنابراین به دو گروه مسی و نوری دسته بندی می شود و به دو طریق زمینی و هوایی می توان از آن استفاده کرد، که با استفاده از کابل مخابراتی به آسانی میتوان اطلاعاتی که مورد نیاز هستند را از یک موقعیت به موقعیت دیگر انتقال داد حتی اگر مسیر این دو نقطه زیاد باشد. اما هم اکنون با پیشرفت علم  وفناوری برای آسان ترانتقال دادن اطلاعات ازطریق تلویزیون و رایانه است. که می توان صدا و فیلم و عکس را به سهولت بین افراد گوناگون انتقال داد. 

انواع کابل مخابراتی

  • کابل شبکه
  • سیم رانژه
  • سیم تلفن
  • کایل کواکسیال
  • کابل داخلی ساختمان یا هوایی
  • کابل بیرون ساختمان یا زمینی 
  • کابل فیبر نوری
  • کابل مسی

معرفی انواع کابل مخابراتی

انواع کابل مخابراتی با هادی فیبر نوری

کابل فیبر نوری چیست؟ از رشته های بلند و باریک که از جنس یک ماده شفاف مثل پلاستیک یا شیشه ساخته شده است که نسبت به کابل های معمولی دارای پهنای باند بالاتر و همچنین اطلاعات را با سرعت بالاتر انتقال می هد که دارای انواع گوناگون با کاربرد های مختلف هستند که عبارتند از:

کابل مخابراتی فیبر نوری بیرونی

  • کابل های فیبر نوری که  بیرون از ساختمان قابل استفاده هستند،ضد رطوبت و مقاوم و نسبت به آتش سوزی و دارای پوشش ضد جونده هستند و برای کارکرد های هوایی،دریایی، زمینی و در زیر خاک ساخته شده اند.       

کابل مخابراتی فیبر نوری داخل ساختمان

کابل های فیبر نوری که باید درون ساختمان استفاده شوند باید از انعطاف بالاتری برخوردار باشد.این کابل ها وقتی در محیط های داخلی قرار می گیرند دارای مواد سمی و هالوژن و فاقد روکش هستند زیرا ایمنی محیط بالا می رود. انواع کابل های داخلی فیبر نوری عبارتند از اینتر کانکت، توزیعی، دراپ، تایت بافر، رایزر و ریبون. برای تولید کابل های فیبر نوری  از مواد اولیه ای استفاده می شود چون مقاومت این کابل ها در برابر آتش سوزی بالا می رود.

کابل مخابراتی فیبر نوری ژله فیلد خاکی

کابل ژله فیلد خاکی در شبکه های بین شهری و زیر ساخت و مسافت های طولانی استفاده می شود و مستقیم داخل خاک قرار می گیرند. این کابل دارای یک محافظ نوار استیل دندان اره ای می باشد.

کابل مخابراتی فیبر نوری ژله فیلد کانالی

کابل ژله فیلد کانالی در بین مراکز مخابراتی و شبکه های درون شهری استفاده می شود، این کابل مقاومت بالایی  در مقابل رطوبت دارد به دلیل وجود ژله در ساختار آن، و استفاده طولانی مدت در کانال ها دچار تضعیف به دلیل ترک نمی شود.

کابل فیبر نوری خشک کانالی

کابل خشک کانالی دارای ساختار متفاوتی می باشد. از این کابل برای حفاظت در مقابل نفوظ رطوبت از نوار جاذب رطوبت استفاده می شود.

کابل مخابراتی نوری ژله فیلد مهاردار هوایی تک روکشه

از کابل مهار دار هوایی تک روکشه در مناطق روستایی استفاده می شود.که شامل هفت رشته فولادی گالوانیزه می باشد ک ه به یک دیگر تابیده شده اند و با هسته کابل به صورت موازی قرار می گیرند.

کابل فیبر نوری ژله فیلد مهار دار تک روکشه

کابل مخابراتی نوری ژله فیلد مهاردار هوایی دو روکشه

کابل مخابراتی هوایی در مناطقی که احتمال تیر اندازی وجود دارد و مناطق نظامی در ساختار کابل از نوار فولادی روکش دار دندان اره ای  استفاده می شود.

کابل مخابراتی ADSS

این کابل بدون ژله ی خشک می باشد و دارای ساختاری متفاوت است و برای حفاظت از کابل در مقابل  نفوذ رطوبت از نوار جاذب رطوبت استفاده می شود.
این کابل در کنار کابل های فشار قوی کاربرد دارند و شامل روکشی مقاوم ضد ترک هستند

کابل نوری با تیوب مرکزی

یک تیوب وسط کابل قرار می دهند که ایت کابل می تواند از جنس های مختلف و روکش های متفاوت ساخته شود.

کابل ترکیبی فیبر نوری و برق

این کابل دارای کاربرد های خاص مثل دوربین مدار بسته، سیستم های کنترلی  و غیره ... می باشد. 

ساختمان این کابل شامل یک محافظ نوار استیل دندان اره ای با روکش پلیمری یا سیم فولادی است که نقش آن برای مقابله با فشار های محیطی است.

برای خرید کابل فیبر نوری می توانید با کارشناسان فروش نید صنعت تماس بگیرید و خریدی آسوده و راحت داشته باشید.

انواع کابل مخابراتی

انواع کابل مخابراتی با هادی مسی

مغزی های کابل مسی مخابرات  از جنس مس هستند و به دو گروه زمینی و هوایی تقسیم می شوند. این کابل ها از یک روکش ساخته شده اند به این دلیل که در مقابل نور خورشید و بارندگی مقاوم باشند.که این مقاوم باعث کاهش انعطاف می شود که به دلیل در فضاهای بیرونی ساختمان کاربرد دارند.

کابل مخابراتی ایرکور کانالی

دارای قطر 0.4 یا 0.6 است و تعداد زوج های این سیم از 10 تا 2400 است. این کابل بین مرکز مخابراتی استفاده می شود، هسته کابل فاقد ژله است و بعد از نصب در شبکه با هولدی فشرده خشک هوا گذتری می شود.کارآیی این کابل انتقال سیگنال بین مراکز مخابراتی است. انواع کابل شبکه 

کابل مخابراتی هوایی مهار دار

این کابل در روستا ها بر روی تیر های نگه دارنده استفاده می شوند. از ویژگی های این کابل حفاظت در برابر رطوبت و قدرت هدایت بالا است. و تعداد زوج سیم های این کابل از 200 کتر است. 

کابل مخابراتی هوایی دوبل هوایی مهار دار یا کابل جنگی

این کابل برای  ارتباط پست تلفن به مشترکین نهایی مورد استفاده قرار گرفته و می تواند برای  توسعه کابلی از پست های تلفن  یا ترمینال های تلفن به ساختمان های مشترکین استفاده شود.
در ساختمان خود یک سیم فولادی وجود دارد که سبب می شود در مقابل آسیب های فیزیکی مقاوم باشد. برای آگاهی بیشتر با انواع کابل تلفن هوایی کلیک نمایید.

کابل مخابراتی هوایی ساده

برای اتصال نقاط توزیع به مشترکین بکار می رود هادی های این کابل از سیم نرم تشکیل شده که با لایه هایی از پلی اتیلن پوشش داده شداند. هادی های عایق شده این کابل بصورت زوج تابیده شده اند و این زوج ها هسته مابل را تشکیل می دهند و تعداد زوج سیم های این کابل از 200 کمتراست.

کابل مخابراتی ژله فیلد کانالی

این کابل به عنوان کابل مشترکین  بین مراکز مخابرات تا کافو  استفاده می شود و دارای 10 تا 2400 زوج سیم است ودر قسمت داخلی خود شامل یک لایه ژل گرم است

کابل مخابراتی ژله فیلد خاکی

این کابل در سایزهای 10 زوج تا 1800 زوج ساخته شده اند و اغلب قطر هادی این کابل 0.4 یا 0.6 است کابل ژله فیلد خاکی برای کابل مشترکین و به صورت مستقیم زیر خاک مورد استفاده قرار می گیرد.
این کابل به گونه ای طراحی شده که می تولند در برابر صدمات مکانیکی که هنگام دفن کابل به بدنه وارد می شود مقاومت کند.

کابل ژله فیلد خاکی

کابل  مخابراتی زمینی

این کابل دارای روکش هایی به رنگ طوسی است، در مقایسه با کابل هوایی دارای مقاومت کم و انعطاف پذیری بالایی دارند. محل قرارگیری این کابل در داخل ساختمان است  و به دلیل است که در صنایع کاربرد زیادی دارند.

کابل مخابراتی هوایی

شامل روکش هایی به رنگ مشکی هستند. روکش این کابل ها مقاومت بسیار بالایی دارند به این دلیل مقابل نور خورشید،بارندگی، گرد و خاک وحشرات هستند انعطاف پذیری این کابل ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند، کم است بنابراین شکننده هستند پس به صورت ثابت بر روی دکل های برقی و مخابرات قرار میگیرند.

انواع کابل های مخابراتی بر تعداد اساس زوج

  1. سیم های تلفن تک زوج به نام سیم رانژه معرفی می شوند که وظیفه ی آن برقراری ارتباط پورت های مختلف در ترمینال کروز است.
  2. کابل های دو زوجی نقش این کابل ارتباط بین تلفن و پریز را برقرار می کند.

به طور کلی کابل های مخابراتی بر اساس نوع و کارگرد و نیاز از تک زوجی تا 200 زوجی در بازار عرضه می شوند.

تقسیم بندی کابل مخابراتی از نظر تعداد زوج:

کابل مخابراتی 2 زوج، شش زوج، ده زوج، پانزده زوج، بیست زوج،بیست و پنج زوج،سی ودو زوج، پنجاه زوج، صد زوج، دویست زوج

کاربرد کابل مخابراتی

مهمترین کاربرد های کابل مخابراتی عبارتند از:  

  • منقل کردن اطلاعات که به راحتی میتوان دادههای زیادی مثل فایلهای تصویری و صوتی را بین افراد به اشتراک گذاشت و از آن‌ها استفاده کرد.
  • تقویت کردن روابط دو طرفه در فاصله های طولانی از دیگر گاربرد های کابل های مخابراتی است.
  • انتقال های سیگنال های قوی مثل اینترنت، با کابل های مخابراتی می توان سیگنال های قوی را بین مکان های مختلف  جابه جا کردو
  • راه اندازی تلویزیون های کابلی، استفاده از این تلویزیون ها  در بعضی از کشور ها رو به رکود است.
  • اتصال مشترکین مختلف از نقاط مختلف دنیا با یکدیگر، این قابلیت برای اتصال کمپانی ها و بیزنس های  مختلف کاربردی است.   
  • جهت عایق کردن و غلاف کابل های ماشین آلات مدرن کاربرد دارد.
  • امکان انتقال پیام های شفاهی وجود دارد که بعدا انتقال امواج صوتی و تصویری نیز به کارکرد این کابل اضافه می شود.
  • در انتقال هوایی، زمینی یا دریایی استفاده می شود.

استاندارد رنگ بندی کابل های مخابراتی

 کابل های مخابراتی از تعداد زوج سیم های متفاوتی تشکیل شده اند که در میان رنگ بندی این سیم ها به تفکیک زوج ها برای تسهیل پروسه های اجرا و عیب یابی کمک می کند، بدون در نظر گرفتن استانداردهای رنگ بندی امکان اجرا و اشکال زدایی در پروژه های مقیاس بزرگ و یا متوسط امکان پذیر نخواهد بود.

استانداردها علاوه بر مشخص کردن ترتیب رنگ ها پارامترهایی نظیر میزان نویز پذیری، سطح مقطع سیم ها و همچنین کاربردهای هر نوع کابل را تعیین می کنند. اما استاندارد متداول برای رنگ بندی کابل های مخابراتی در ایران استاندارد ANSI- ICEA S-80-576 است که در همه کشورهای جهان به کار برده می شود.
در حال حاضر استاندارد رنگ ها به دو دسته فرعی و اصلی تقسیم می شوند:

  • رنگ های اصلی عبارتند از: زرد، بنفش، قرمز، مشکی، سفید
  • رنگ های فرعی عبارتند از : سبز، نارنجی، قهوه ای، طوسی.

از ترکیب پنج رنگ اصلی با هر رنگ فرعی می توان به پنج زوج متفاوت دست یافت. می توان  بیست و پنج زوج متفاوت را با وجود پنج رنگ فرعی و پپنج رنگ اصلی بدست آورد.همچنین سایر زوج ها هم از همین رنگ ها تولید می شوند.

مشخصات کابل مخابراتی

مشخصات کابل های مخابراتی

مشخصات فنی کابل های ارتباطی  کابل های مخابراتی بر اساس دامنه فرکانس های انتقال f، طراحی متقارن و کواکسیال، حوزه استفاده برای مسافت طولانی خطوط یا مبادلات شهری و روستایی، برای پخش رادیویی و ارتباطات در معادن و خصوصیات اجرای کابل کابلهای زیرزمینی، کابلهایی که در ترانشه ها یا سیستم های مجاری قرار داده شده اند.
مشخصات فنی کابل های مخابراتی کارکرد آن ها را مشخص می کند، کابل هایی که سیگنال های اطلاعاتی را از نظر جغرافیایی بین نقاط جدا می کنند سبب انتقال اطلاعات می شوند.
ساختار مکانیکی و مشخصات فنی کابل های مخابراتی، از کابل در برابر نیروهای کنترل شده و محیط خارجی محافظت می کند.

 

نام محصول

تعداد رشته *قطر رشته

ضخامت عایق

ضخامت غلاف

حداکثر مقاومت هادی در 20 درجه سانتی گراد

قطر نهایی

وزن تقریبی

 

mm

mm

mm

km

mm

Kg.km

زوج 2

0.50*3

0.3

0.6

90

3.6

16.3

زوج 4

0.50*5

0.3

0.6

90

4.4

24

زوج 6

0.50*7

0.3

0.6

90

5

32

زوج 8

0.50*9

0.3

0.6

90

5.5

40

زوج 10

0.50*11

0.3

0.6

90

6

46

زوج12

0.50*13

0.3

0.6

90

6.5

54

زوج 14

0.50*15

0.3

0.6

90

8

82

زوج 16

0.50*17

0.3

0.6

90

-

-

زوج 18

0.50*19

0.3

0.6

90

-

-

زوج 20

0.50*21

0.3

0.6

90

-

-

زوج 40

0.50*41

0.3

0.6

90

-

-

 

برای مطالعه بیشتر :
انواع کابل شبکه
کابل کواکسیال
سیم تلفن مناسب برای اینترنت
تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید