کابل شبکه چیست؟ انواع، کاربرد کابل شبکه

با توجه به کارایی زیاد کابل شبکه در بخش‌های مختلف صنعتی، خدماتی و غیره برای بسیاری از اشخاص سوالاتی راجع به کابل شبکه مطرح می گردد. در این مقاله به بررسی جامع کابل شبکه پرداخته ایم.

کابل شبکه چیست - کاربرد انواع کابل شبکه

امروزه کم‌تر کاری را می‌توان پیدا کرد که در آن برای استفاده از علم به روز نیازی به اینترنت نباشد. دسترسی به گوگل و سایت‌های مختلف برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز منوط به استفاده از ابزار و تجهیزاتی است که بتوان از طریق آن‌ها به شبکه‌های اجتماعی وصل شد. یکی از این ابزارهای مهم، کابل شبکه است. با توجه به کارایی زیاد کابل شبکه در بخش‌های مختلف صنعتی، خدماتی و غیره برای بسیاری از اشخاص سوالاتی راجع به کابل شبکه و خرید کابل شبکه متناسب با نیاز مطرح می‌شود. در این مقاله سعی داریم کابل شبکه و انواع مختلف آن را معرفی کنیم پس لطفا با ما همراه باشید. این کابل نوعی از کابل مخابرات می باشد.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه یا کابل لن، به مجموعه سیم هایی از جنس  مس و شیشه هستند گفته می شود، بستر ارتباطی کابلی است که به منظور متصل ساختن دستگاه های یک شبکه به یکدیگر یا به شبکه های دیگر تبادل داده و اشتراک گذاری استفاده می شود.
استاندارد انواع کابل در شبکه برای سرعت 10 مگابیت در ثانیه و بر پایه یک زیر ساخت کواکسیال که در تمام ساختمان اجرا شده و کابل‌های کواکسیال کوچک‌تر با ابعاد 2.5 متر که به ایستگاه‌ های کاری متصل بودن تعریف شد. کابل های شبکه با انواع مختلفی از روکش تولید و عرضه می شوند که دو سطح حفاظتی برای این کابل ها وجود دارد. برای مرتب سازی و نظم دهی به انواع سیم شبکه از نگدارند کابل های شبکه استفاده می شود که عبارتند از :

  • نگهدارنده های قلاب دار 
  • نگهدارنده های عمودی 
  • نگهدارنده های افقی 
  • نگهدارنده های درپوش 

انواع کابل شبکه

  1. کابل شبکه مسی: در این نوع کابل، هادی به کار رفته در داخل آن، از جنس مس است. کابل‌های مسی به دو دسته کابل کواکسیال و به هم تابیده تقسیم می‌شوند.
  2. کابل فیبر نوری: این نوع کابل که در بخش‌های قبلی معرفی گردید به دو دسته Single Mode برای استفاده در مسافت‌های طولانی و Multi-Mode که قابلیت بالاتری در مقایسه با نوع قبلی دارد تقسیم می‌شوند.
  3. انواع کابل شبکه SFPT: ویژگی این نوع کابل وجود محافظ فویل در دو بخش کابل است. یعنی برای هر جفت سیم دو فویل محافظ در نظر گرفته شده است. طراحی دو فویل باعث می‌شود بین داده‌هایی که از داخل هر جفت سیم منتقل می‌گردد با سیم دیگر تداخل ایجاد نشود. همچنین از خطرات احتمالی قرار گرفتن دو کابل در مجاورت یکدیگر جلوگیری می‌کند. کابل شبکه SFPT  از 8 سیم به هم تابیده تشکیل می‌شود.
  4. کواکسیال (COAXIAL): کابل کواکسیال یک کابل مسی است که به دلیل پوشش فلزی در آن تداخل سیگنل وجود ندارد.این کابل در دکل های مخابراتی، در مصارف خانگی به عنوان کابل تلویزیون و در سبکه های محلی کاربرد دارد.                  
  5. فیبر نوری (fiber optic )فیبر نوری دیتا ها را از طریق پالس و نور منتقل می کند که از جنس شیشه است.  توانایی انتقال حجم بالایی از داده ها را دارد این کابل مناسب برای ارتباط با سرعت و مسافت بالا است.           
  6. زوج تابیده شده twisted)): این کابل از هشت سیم هادی در رنگ‌های مختلف تشکیل شده که دو به دو در هم تابیده شده اند.این کابل از رایج ترین کابل های شبکه است.

کاربرد کابل شبکه ای 

انواع کابل شبکه ای برای انتقال اطلاعات در وسایل زیر به کار برده می شوند.  

  • کامپیوتر ها 
  • روتر ها 
  • سویچ ها
  • شبکه خهای استروج

این کابل ها را می توان یک رسانه در نظر گرفت که داده ها در آن جریان پیدا می کنند و میان دستگاه ها انتقال داده می شوند.

کابل شبکه SFPT

ویژگی های کابل شبکه ای

  • کاهش تلفات سیگنال
  • مقاومت در برابر نویز
  • پشتیبانی از فرکانس های بالا 
  • قابلیت پشتیبانی از پروتکل های مختلف 
  • سرعت انتقال داده بالا                      

برای خرید انواع کابل برق شبکه باید به موارد زیر توجه کرد 

  • قیمت 
  • انعطاف پذیری 
  • مقاومت
  • جنس هادی 
  • جنس روکش

مشخصات فنی کابل شبکه

  • کمترین سرعت انتشار کابل شبکه 65% است.
  • مقاومت کابل شبکه از 1 تا 100 مگا هرتز است.
  • قدرت dc کابل شبکه حدود 1min است.
  • حداقل مقدار عایق بندی کابل شبکه 5000mohm . کیلو متر است.
  • بیشترین مقاوت کابل شبکه 95 است.  

انواع کابل در شبکه های کامپیوتری   

کابل کامپیوتر دارای انواع مختلفی است و کاربرد های گوناگونی دارد. که عبارتند از:

  • کابل کامپیوتر VGA
  • کابل کامپیوتر DVI
  • کابل کامپیوتر HDMI
  • کابل کامپیوتر USB
  • کابل کامپیوتر IDE
  • کابل کامپیوتر SATA
  • کابل کامپیوتر فایر وایر 
  • کابل شبکه ای 

 نکته: انواع کابل شبکه CAT6 یکی از مناسب ترین و بهترین کابل های شبکه هستند که تا سرعت 10 گیگابایت را پوشش خواهند داد.

ساختار کابل شبکه

کابل زوج به هم تابیده: در این نوع کابل، 8 رشته سیم به کار رفته در داخل یک عایق، به هم تابیده هستند. هر جفت سیمی که به یک‌دیگر تابیده‌اند، اختلاف الکترومغناطیسی مشابه دارند اما اختلاف فاز آن‌ها 180 درجه است و همین ساختار مشخص، از اختلال الکترونیکی در داخل سیم جلوگیری می‌کند. در کابل‌های به هم تابیده هر جفت سیم، بین 0.4 تا 0.8 میلی‌متر قطر دارند و هر جفت سیم نیز داخل یک پوشش پلاستیکی قرار می‌گیرند.  

ساختار کابل شبکه چیست؟

اتصال کابل شبکه

منظور از اتصال کابل شبکه همان سوکت زدن است. سوکت باعث اتصال کابل به جریان یک شبکه می‌شود. خوب است بدانید که در برخی از محیط‌های صنعتی و کارگاه‌ها به دلیل استفاده از کابل‌های شبکه به مقادیر زیاد، خرید کابل شبکه دارای سوکت یا همان پچ کورد مقرون به صرفه نیست به همین دلیل برخی برای پایین آوردن هزینه‌ها ترجیح می‌دهند کابل شبکه را در متراژ مورد نظر خریداری کرده و خودشان سوکت را به آن وصل کنند.
بنابراین وقتی از اتصال کابل شبکه صحبت می‌شود مقصود وصل کردن سوکت به کابل است. برای سوکت زدن کابل شبکه به ابزار زیر نیاز دارید:

  1. کابل شبکه
  2. سوکت RJ-45
  3. آچار شبکه که با استفاده از می‌توان سوکت را به کابل شبکه پانچ کرد.
  4. استریپر: وسیله‌ای است برای لخت کردن بخشی از سیم که قرار است به سوکت وصل شود.
  5. کاور سوکت و کاور کابل شبکه
  6. دستگاه تستر: از طریق این دستگاه باید اتصال صحیح سوکت به کابل شبکه مورد بررسی قرار بگیرد.

نحوه اتصال سوکت کابل شبکه

 

نحوه کابل‌کشی شبکه

منظور است کابل‌کشی شبکه، قرار دادن کابل شبکه بین نودهای متعلق به کاربران متعدد است. کابل‌کشی شبکه که جزء خدمات پسیو شبکه محسوب می‌شود از استانداردهایی پیروی می‌کند که انجام آن به ترتیب و طبق اصول با طول عمر شبکه و کارکرد بهینه آن در ارتباط است.
کابل‌کشی باید با توجه به محیطی که قرار است این فرآیند در آن انجام شود و مطابق با درخواست کارفرما صورت بگیرد. به همین دلیل لازم است پس از بازدید از محل با توجه به مطالب مذکور، یک نقشه برای کابل‌کشی مورد نظر تهیه شود. در این نقشه، مسیر کابل‌ها همچنین نودها باید مشخص و دارای کد باشند. به طور کلی هر آنچه که قرار است در جریان کابل کشی مورد استفاده قرار بگیرد یا در مسیر کابل‌ها نصب شود باید در نقشه مشخص باشد. یکی از نکات مهمی که در نحوه کابل‌کشی شبکه باید مورد توجه قرار بگیرد انتقال داده با استفاده از کم‌ترین متراژ کابل است یعنی شما برای حفظ زیبایی ظاهری به خصوص در محیط‌ های داری باید از سیم‌کشی‌های بی مورد اجتناب کنید. همچنین نباید از کابل‌های فیک یا با کیفیت پایین استفاده کنید.
لازم است نوع کابل را با توجه به حجم داده‌ها و سرعت مورد نظر برای انتقال آن‌ها انتخاب کنید. بستری هم که قرار است در آن کابل‌کشی شبکه انجام شود تا حد زیادی بستگی به محیط مورد نظر دارد مثلا در برخی از محل‌ها کابل‌کشی در سقف یا روی دیوار و در برخی دیگر در سطح زمین انجام می‌شود.

نحوه کابل کشی شبکه

ساخت کابل شبکه

برای ساخت کابل شبکه در ابتدا باید نوع کابل مورد نیاز خود را مشخص کنید. سپس باید یک کانکتور  RJ-45 برای اتصال به ابتدا و انتهای شبکه تهیه کنید. یک سیم‌چین و دستگاه پانچ نیز برای ساخت کابل شبکه نیاز دارید. پس از تهیه ابزارهای مورد نیاز باید بخشی از سیم را ببرید با کنار زدن روکش، 4 سیم به هم تابیده مشاهده خواهید کرد که در جریان ساخت کابل نباید به آن‌ها هیچ آسیبی وارد شود در غیر این صورت عملکرد شبکه را با مشکل رو به رو می‌کند.
در مرحله بعد سیم‌های به هم تابیده را جدا کنید و بر اساس روش Crossover یا Straight دسته‌بندی کنید. در قدم بعدی کانکتور به سیم وصل می‌شود که برای انجام آن باید سیم را در دست راست خود نگه داشته و با دست چپ آن را بکشید تا صاف شود سپس سیم‌ها را به هم نزدیک کرده و آن‌ها را داخل کانکتور قرار بدهید. در این بخش یک اتصال کوچک با کانکتور کافی است و نیازی به فشردن سیم‌ها نیست.

تست کابل شبکه چگونه صورت می‌گیرد؟

برخی مواقع ممکن است با قطعی شبکه مواجه شوید در این موارد باید اطمینان حاصل شود که اختلال ایجاد شده مربوط به کابل شبکه است یا موضوع را باید در بخش دیگری پیگیری کرد. برای تست کابل شبکه دو روش وجود دارد:

  1. روش تست کابل شبکه با استفاده از تستر: برای انجام این روش لازم است که در ابتدا تستر کابل شبکه تهیه شود. سپس یک سر کابل را به پورت TX تستر و سر دیگر آن را به پورت RX متصل کنید. در این مرحله تفاوتی نمی‌کند که هر یک از دو طرف کابل را در کدام پورت وارد می‌کنید زیرا دو سر کابل یکسان است. در مرحله بعدی تستر را روشن کرده و چراغ روی ان را نگاه کنید. اگر تمام چراغ‌های تستر روشن شود کابل سالم است. چراغ زمین روشن نمی‌شود زیرا کابل به زمین متصل نیست. پس از انجام تست، برای جدا کردن کابل از تستر لازم است ناچ نزدیک به دو شاخه را فشار بدهید در غیر این صورت کابل و تستر دچار آسیب می‌شوند. اگر تست کابل شبکه را در مورد مودم اینترنت انجام می‌دهید، روشن بودن چراغ سبز پشت مودم نشان از سالم بودن کابل دارد.
  2. بررسی شکل ظاهری کابل به منظور یافتن محل آسیب
  3. بررسی محلی که کابل به تجهیزات متصل شده است. در این روش باید اتصال صحیح کابل ارزیابی شود.
  4. بررسی سیگنال اتصال کابل. برای مثال اگر قصد بررسی کابل تلویزیون را دارید در صورت مشاهده پیام عدم سیگنال، کابل متصل شده مشکل دارد. همین موضوع در مورد کامپیوترها نیز صدق می‌کند و شما می‌توانید وضعیت اتصال را در سمت راست نوار مشاهده کنید.

دستگاه تست کابل شبکه

برای ارزیابی صحت عملکرد کابل شبکه از دستگاهی استفاده می‌شود که از دو بخش فرستنده و گیرنده تشکیل شده است. همچنین در برخی از مدل‌های پیشرفته نیز علاوه بر تست اتصال سوکت  RG45 ، RG11 ، USB  از دستگاه زوج‌یاب نیز برای پیدا کردن سیم‌هایی که بار الکتریکی ندارند استفاده می‌شود. دستگاه زوج‌یاب یا فایندر در مواردی کاربرد دارد که کابل در زمان تعبیه از سوی گروه کابل‌کشی به طور درست لیبل‌گذاری نشده باشد. در این دستگاه دو بخش مین و ریموت فعال می‌شوند و یک سر دستگاه به کیستون یا سوکت کابل وصل می‌گردد و از طریق ارسال سیگنال، نارسایی‌های احتمالی در کابل کشف می‌شوند.
جالب است بدانید دستگاهی به نام فلوک نیز طراحی شده است که با استفاده از آن می‌توان کابل‌های تقلبی را از کابل‌های اورجینال تشخیص داد. این دستگاه علاوه بر کابل‌های شبکه، شبکه‌های فیبر نوری را نیز می‌تواند به راحتی و به طور دقیق آنالیز کند.
اگر قصد دارید بعد از ارزیابی کابل شبکه و یافتن نارسایی‌های احتمالی در آن، نتیجه تحلیل نیز در صفحه ال سی دی نمایش داده شود باید از دستگاه تست دیجیتال استفاده کنید. دستگاه‌هایی که برای تست کابل شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند علاوه بر یافتن معایب موجود در کابل، قابلیت‌های دیگری هم دارند از جمله:

  1. اندازه گرفتن طول کابل شبکه
  2. پخش کردن آلارم
  3. پیدا کردن جفت‌های خرد شده
  4. مشخص نمودن پهنای باند هر شبکه. پهنای باند به قابلیت کابل برای ارسال و دریافت اطلاعات اشاره دارد.
  5. تشخیص هر گونه نویز در شبکه

دستگاه تست کابل شبکه

وظیفه رشته‌های کابل شبکه

در کابل شبکه، 8 رشته سیم وجود دارد که هر یک از آن‌ها انجام وظیفه‌ای را بر عهده دارند. از بین 8 رشته سیم، 4 تا عنوان ذخیره دارند؛ 2 رشته سیگنال را دریافت می‌کنند و 2 رشته دیگر نیز اطلاعات را ارسال می‌نمایند. در تمام انواع کابل‌های شبکه، کاربرد کلی رشته سیم‌ها یکسان است و در آن‌ها تعداد معینی به دریافت و ارسال اطلاعات اختصاص می‌یابد.

حداکثر طول کابل شبکه

برای بسیاری این سوال مطرح می‌شود که حداکثر طول کابل شبکه چه قدر است؟ به عبارت دیگر کابل شبکه از چه حدی که فراتر برود کیفیت خود را در انتقال اطلاعات و دریافت سیگنال از دست می‌دهد؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که حداکثر طول کابل شبکه، 100 متر است و با افزایش آن مشکل اتصال ایجاد می‌شود. البته ارتباط بین طول کابل با کیفیت آن در هر کابل متفاوت است اما به طور میانگین اکثر کابل‌ها تا طول 100، عملکرد بهینه‌ای دارند. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که سیگنال‌هایی که از کابل عبور داده می‌شوند هرچه تحت فشار بیشتری قرار بگیرند عملکرد صحیح کابل در مقیاس متراژ کاهش می‌یابد.
کابل‌های اترنت جزء کابل‌هایی هستند که کم‌تر از 100 متر طول را پوشش می‌دهند. برای تشخیص طول کابل و فراتر نرفتن طول آن از 100متر می‌توانید از نوار اندازه‌گیری استفاده کنید. نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که برای اندازه‌گیری کابل، شماره هر دو سمت کابل را بدانید و اطمینان حاصل کنید که در مسیر کابل، اتصال دیگری وجود نداشته باشد چرا که باعث اشتباه در اندازه‌گیری خواهد شد.
اگر دریافتن حداکثر طول کابل شبکه برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است پیشنهاد می‌شود از ابزار آزمایش شبکه استفاده کنید. این ابزار طول کابل شبکه را به طور دقیق اندازه‌گیری کرده و سرعت عملکرد کابل را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.
لازم به ذکر است که در برخی از محیط‌‌های صنعتی که کابل‌های شبکه به منظور اتصال به تجهیزات مختلف نیاز به متراژی فراتر از 100 دارند شما می‌توانید در بخش میانی کابل از سوئیچ شبکه استفاده کنید یا توسعه‌دهنده‌های کوچکی را در آن بخش‌هایی از کابل تعبیه کنید. مراقب باشید تمام این اقدامات باید از سوی اشخاص متخصص انجام شود در غیر این صورت علاوه بر کابل، تجهیزات نیز دچار اشکال می‌شوند.  

کابل شبکه پچ کورد

پچ کورد همان کابل شبکه است که در دو طرف آن از سوکت RJ45 استفاده می‌شود. از این کابل به منظور وصل کردن اجزای مختلف یک شبکه به یکدیگر استفاده می‌شود . این کابل قابلیت انتقال تصویر و صوت را دارد و یکی از تجهیزات پسیو در شبکه به حساب می‌آید. پچ کورد نیز مانند کابل شبکه پوشش خارجی دارد که به آن شیلد گفته می‌شود. این پوشش از سیم‌های داخل پچ کورد محافظت می‌کند و مانع از ورود آسیب به اطلاعات در جریان انتقال می‌گردد.
معمولا از پچ کورد برای انتقال اطلاعات و داده در مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شود زیرا در این نوع کابل، افت سیگنال در مسافت‌های طولانی متداول است. از پچ کورد برای اتصال به اینترنت در منازل استفاده می‌شود زیرا به راحتی و بدن نیاز به سوکت زدن می‌توانید به شبکه اینترنت متصل شوید.

کابل کراس شبکه

کابل شبکه کراس ابزاری است که برای انتقال اطلاعات بین دو وسیله هم نوع استفاده می‌شود. مثل وقتی که اطلاعات دو کامپیوتر مبادله می‌شوند. در واقع کاری که سیم کراس انجام می‌دهد سیم فرستنده را به سیم گیرنده متصل می‌کند.

کابل پچکورد چیست

کابل شبکه تست فلوک

تست فلوک ابزاری است که از طریق آن نحوه عملکرد کابل شبکه و فیبر نوری مشخص می‌شود. برای استفاده از دستگاه فلوک ابتدا باید نوع کابلی که قرار است مورد بررسی قرار بگیرد مشخص شده و سپس دستگاه متناسب با آن تنظیم شود. در مرحله بعدی باید دو سر کابل را کیستون بزنید و از طریق پچ کورد، کابل را به دستگاه وصل کنید و تست فلوک را انجام بدهید. روش دیگری نیز برای انجام این آزمایش وجود دارد که طبق آن باید کابل را کیستون بزنید و و از طریق ماژول‌هایی که به دستگاه فلوک وصل هستند کابل را به دستگاه متصل کرده و کابل را ارزیابی کنید.

قیمت کابل های شبکه ای              

انواع کابل شبکه لپ تاپ و کامپیوتر را می توانید از سایت نید صنعت خریداری کنید و برای راهنمایی بیشتر با کارشناسان فروش تماس بگیرید.    

خرید کابل های شبکه ای  

با توجه به این موضوع که کابل های شبکه ای مانند سایر کابل ها در برند های مختلفی تولید و عرضه می شوند دارای سطح کیفیت متفاوتی هستند و جهت تهیه و خرید انواع کابل شبکه برق با کیفیت به سایت نید صنعت مراجعه نمایید و کابل مورد نظر خود را خریداری کنید.

نتیجه‌گیری

با توجه به اهمیت کیفیت انواع کابل شبکه و کارکرد آن‌ها در بخش‌های مختلف صنعتی همیشه انتخاب کابل شبکه مرغوب، از بسیاری از هزینه‌های بیهوده در آینده جلوگیری خواهد کرد به علاوه محیط کاری شما را نیز ایمن می‌کند. ما در این مجموعه سعی داریم کابل‌های شبکه را که مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید شده‌اند در بازار عرضه کنیم. در صورت تمایل به خرید، لطفا با واحد پشتیبانی ما تماس بگیرید.

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه بفرمایید:

راهنمای خرید کابل شبکه

بهترین نوع کابل شبکه

استاندارد و رنگ بندی کابل شبکه

سیم رانژه چیست

تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی 

انواع کابل تلفن هوایی 

کابل فیبر نوری چیست

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید