سیم رانژه چیست

معرفی سیم رانژه

سیم رانژه چیست

سیم رانژه چیست؟

نام دیگر سیم تلفن سیم رانژه می باشد که از کنار هم قرار دادن دو سیم از جنس مس یا آلومینیوم تشکیل شده اند که انعطاف پذیر بوده و جنس شیلد و عایق آن از پلی الفین می باشد. 
سیم رانژه ضخامت پایینی دارد و در دو رنگ مختلف تولید می شود، به  همین منظور شناسایی آن کار آسانی می باشد .
سیم رانژه باید کیفیت مطلوب را دارار باشد در غیر این صورت در اتصالات ومکالمات اختلال ایجاد می شود  که باعث کند شدن سرعت وکیفیت اینترنت می شود به همین دلیل باید در هنگام خرید سیم رانژه از متخصصین این زمینه کمک بگیرید.
اداره مخابرات ناحیه به جعبه تقسیم هایی که در منطقه وجود دارد وصل می شود و کاربران می توانند خطوط تلفن ثابت خود را با استفاده از این جعبه ها به مخابرات وصل کنند، برای اطلاع بیشتر از کابل مخابرات کلیک نمایید.

سیم رانژه نازک است و در دو رنگ متنوع ساخته می‌شوند و به این دلیل در شناسایی سیم رانژه با مشکلی مواجه نخواهید شد.
رنگ‌بندی عایق‌ها سفید و مشکی مختص زوج‌ها و سفید، مشکی و سبز مختص سه تایی‌ها است. هادی این مدل از سیم‌های رانژه از جنس مس قلع ‌اندود بوده و برای ساخت آن‌ها از آمیزه PVC با کیفیت بهره گرفته می‌شود.
این دسته محصولات در مدل مفتولی عرضه می‌شوند که از قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار خوبی برخوردارند و عمدتا به شکل قلع‌اندود هستند.

انواع سیم رانژه

سیم رانژه از نظر جنس و سایز به سه دسته تقسیم می شود :

  • سیم رانژه سایز 04 : هادی این مدل سیم رانژه دارای قطری به اندازه  4/0 میلیمتر و روکش 2/0 میلیمتر می باشد و کلاف آن طولی به اندازه 300 متر است .
  • سیم رانژه سایز 5/0 : هادی این مدل هم قطر 5/0 میلیمتر است و روکش عایق آن 3/0 ضخامت دارد .
  • سیم رانژه سایز 6/0 : قطر هادی این مدل سیم رانژه 6/0 میلیمتر و روکش عایق آن 4/0 است .

 این سه دسته بر طبق استاندارد  DIN VDE 0815 تولید وعرضه می شوند .

انواع سیم رانژه

مشخصات سیم رانژه

سیم رانژه در اصطلاح انگلیسی  Telephone Jumper Wire   نامگذاری شده است ،این سیم به صورت  تک زوج در هم تنیده شده است که مانع از به وجود آمدن اخلال و نویز هم شنوایی می شود، ساختار این سیم از هادی مس نرم (یا آنیل شده) ویا آلومینیوم که در سایز های 4/0 ،5/0، 6/0 میلیمتر می باشد.
این سیم تلفن انعطاف پذیری مس از آلومینیوم بیشتر می باشد.
مقاومت الکتریکی  سیم سایز 6/0  ، 65 و در سیم 5/0 ،95 کیلومتر بر اهم در دمای 20 درجه سیلسیوس می باشد، میزان حرارتی آن درصورت خم شو از 50+  تا 5- درجه سانتی گراد و در صورت نصب از 70+ تا 30- درجه سانتی گراد است، ولتاژ این سیم  300 تا500 و 450 تا 750 می باشد، اندازه بسته بندی آنها به صورت کلاف های 300 متری طراحی شده است .

جنس سیم رانژه

همانگونه که پیش از این ذکر شد سیم رانژه از دو فلز مس و آلومینیوم  برای ساخت هادی سیم های رانژه به کار برده می شود . در ابتدا جنس سیم رانژه بیشتر از مس بود اما به دلیل بالا رفتن قیمت مس و وزن نسبتا زیاد آن نسبت به کارایی آن به تازگی فلز آلومینیوم جایگزین این فلز شده به دلیل قیمت مناسب و سبک بودن آن می باشد.
این مدل سیم رانژه ها به دلیل داشتن لایه پی وی سی که مقاومت سیم را بالا می برد که باعث رضایت مصرف کنندگان می شود.
در بیشتر موارد، محافظ یا عایق آن به دو رنگ سفید یا مشکی می باشد، همچنین به راحتی می توان سیم های رنگی را از سیم های دیگر متمایز کرد، بنابراین  تشخیص سیم رانژه از بقیه سیم ها آسان خواهد بود.

سیم رانژه یا سیم تلفن

 کاربرد سیم رانژه چیست

مهمترین کاربرد سیم رانژه یا سیم تلفن، استفاده از آن در مخابرات برای کابل کشی در مناطق دارای خطوط تلفن می باشد، برای ایجاد چند شاخه گی ومتصل شدن سیم ها به همه ی منازل به کابل های کوتاه نیازمند می شوند.
استفاه از سیم رانژه به اندازه و نوع به کارگیری در مدل های مختلفی  تولید و عرضه می شود و غیرآن در مصارف صنعتی کاربرد دارد.
مرتبط کردن کابل فیبر نوری، انتقال خطوط مخابراتی، سیم کشی تلفن و در لوازم برقی خانگی مورد استفاده قرار می گیرند، مدل مفتولی سیم رانژه استاندارد مخابرات ایران را دارا می باشد و امکان انعطاف پذیری قابل قبولی دارد و به صورت قلع اندود تولید و عرضه می شود. 
برای مطالعه بیشتر به
تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج
تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی
انواع کابل شبکه
سیم تلفن مناسب برای اینترنت مراجعه کنید.

کلمات کلیدی سیم رانژه
نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید