مقایسه کابل برق زمینی و هوایی

مقایسه کابل برق زمینی و کابل برق هوایی

تفاوت کابل برق زمینی و هوایی

سیم و کابل برق یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات در صنعت است که وظیفه  انتقال جریان الکتریکی را بر عهده دارد. جهت انتقال جریان الکتریکی دو نوع کابل برق داریم زمینی و هوایی که تفاوت این کابل ها عبارتند از:   

  • جنس و ساختار
  • نصب کابل 
  • انواع کابل
  • تنوع سایز
  • سطح ولتاژم

  1.جنس و ساختار

کابل های برق از بخش های مختلفی مثل عایق، هادی و غلاف تشکیل شده اند. هادی کابل های هوایی و زمینی با هم تفاوت دارد. بیشتر کابل های هوایی هادی های آلومینیومی دارند اما با هادی مسی نیز عرضه می شوند. در صورتی که کابل های زمینی بیشتر مسی هستند. این محصولات بدون روکش و با روکش تولید و عرضه می شوند. تفاوت کابل برق زمینی و هوایی یکی از موضوعات مهم است که روکش و تعداد لایه عایق در کابل های هوایی کمتر از کابل های زمینی است.

2.نصب کابل

کابل های زمینی به صورت دفن مستقیم در داخل کار مورد استفاده قرار می گیرد. ولی کابل های هوایی به صورت هوایی بر روی  تیره های برق و دکل ها در خارج از مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در فاصله های کوتاه می توان کابل های زمینی را به صورت هوایی و بر روی پایه ها نصب کرد.

3.انواع کابل

کابل های زمینی و هوایی در انواع مختلفی عرضه می شوند. کابل فاصله دار  هوایی از انواع کابل برق هوایی است که نمی توان از آن به عنوان کابل زمینی استفاده کرد و کاربرد خاصی دارد. کابل های زمینی در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. کابل مخابراتی زمینی و کابل تسمه ای یکی از انواع کابل زمینی است که سه رسانا در آن به هم وصل  هستند و با تسمه کاغذی عایق بندی شده اند. کابل های فشار از کابل های زمینی هستند.

4.تنوع سایز

انواع سایز سیم و کابل برق: کابل های برق زمینی در انواع سایز مختلف تولید و عرضه می شود. این محصولات از سطح مقاطع پایین مانند ۱.۵ میلی متر مربع مسی یا ۱۰ میلی متر مربع آلومینیومی تا سایزهای بالا مثل ۵۰۰، ۶۳۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰ و تا ۲۵۰۰ میلی متر مربع تولید می شوند. در حالیکه کابل های برق هوایی معمولاً در محدوده ۱۶ تا ۱۸۵ میلی متر مربع تولید و عرضه می شوند.

5.سطح ولتاژ

کابل های زمینی در تمامی سطوح ولتاژی HV ،MV ،LV و EHV تولید می شوند. در حالی که سیم و کابل مخابراتی هوایی محدود به  فشار متوسط و فشار ضعیف هستند.

مقایسه کاملی از کابل برق زمینی و هوایی

  • کابل زمینی در زیر سطح زمین قرار دارد.ولی کابل هوایی در بالا و بیشتر در امتدادقطب های برق نصب می شوند.
  • حفاظت از کابل های زمینی به تلاش بیشتری نیاز دارد. ولی کابل های هوایی نصب آسان و حفاظت کمتری نیاز دارد.
  • کابل های زمینی اثرات زیست محیطی کمتری دارند.
  • کابل های هوایی هزینه نصب کمتری دارند. ولی کابل های زمینی به دلیل پیچیدگی هزینه نصب بالاتری دارد.
  • کابل های زمینی خطرات تماس تصادفی را کاهش می دهند.ولی کابل های هوایی باید در ارتفاع بالا نصب شوند برای جلوگیری از تماس با افراد و وسایل نقلیه.
  • کابل های زمینی بیشتر در مناطق شهری به دلیل زیبا شناسی استفاده می شود.ولی کابل های هوایی به دلیل مقرون بصرفه بودن بیشتر در مناطق کم جمعیت و روستا ها استفاده می شود.

انتخاب بین کابل برق زمینی و هوایی به عواملی مثل ایمنی، محیط زیست و هزینه بستگی دارد.

در انتخاب کابل برق زمینی و هوایی چه نکاتی را باید رعایت کرد

  • ولتاژ مورد نیاز
  • شرایط محیطی
  • مقررات ایمنی 
  • هزینه نصب
  • شرایط محیطی
  • تعمییر و نگهداری  

کابل برق زمینی چیست 

کابل زمینی چیست؟ نوعی کابل انتقال برق است که در زیر زمین نصب می شود تا برق را از منبع به مقصد های مختلف مثل صنایع، منازل و مشاغل برساند.که چندین مزیت دارد:

  1. زیبایی: این نوع کابل ها به این دلیل که در زیر زمین نصب می شوند قابل مشاهده نیستند و زیبایی منظره های طبیعی و شهری را حفظ می کنند
  2. تلفات کمتر در انتقال: عایق بندی کابل های زمینی از هدر رفتن انرژی در زمان انتقال آن کاهش میدهد. و در رند کلی تاثیر مثبت دارد. از ابن نوع کابل در مکان های گوناگون، بخصوص مناطقی که ظاهر آن منطقه مهم است از جمله مجتمع های تجاری، محله های مسکونی، و فضا های عمومی استفاده می شود همچنین در جاهایی با تاسیسات زیرزمینی که برق کشیدن به شکل هوایی ممکن نیست یا مداخله ای با زیر ساخت های آن دارد بهتر است از کابل های زمینی استفاده شود
  3. کاهش تداخل الکترومغناطیسی: این نوع کابل ها نسبت به همانند های هوایی خود مداخله الکترومغناطیسی خیلی کمتری دارد و در منطقه هایی که از تجهیزات الکترونیکی حساس استفاده می شود سازگار است.

انواع کابل زمینی 

کابل دفن مستقیم:

این کابل‌ها، طوری طراحی شده‌اند که به طور مستقیم، بدون نیاز به مجرای اضافی، در زمین دفن می شوند. از آن‌ها، برای سیم کشی‌های مسکونی و روشنایی در فضای باز استفاده می‌ کنند.

کابل زره دار:

کابل زره دار دارای غلاف فلزی یا پلاستیکی هستند. که محافظت بیشتری در برابر آسیب فیزیکی، رطوبت و سایر عوامل محیطی ایجاد می‌ کند. از آن‌ها در مناطقی که کابل در معرض خطرات احتمالی باشد استفاده می کنند.

کابل زمینی ولتاژ بالا:

رای انتقال سطوح بالای برق در زیر زمین کاربرد دارند. بیشتر آن‌ها عایق بندی شده و برای کنترل ولتاژها و جریان‌های بالا ساخته شده‌اند.

کابل شناور:

برای کاربردهای زیر آب طراحی شده است. از کابل‌های شناور، در محیط‌هایی مانند انتقال انرژی از زیر آب، تاسیسات دریایی و پمپ‌های شناور، استفاده می‌ کنند.

کابل فیبر نوری:

گرچه معمولاً با انتقال داده مرتبط هستند؛ اما از کابل فیبر نوری، به دلیل مصونیت در برابر تداخل الکترومغناطیسی و پهنای باند بالا، برای انتقال برق زمینی نیز استفاده می‌ شود.

کابل ولتاژ متوسط:

 از این کابل‌ها، اغلب برای توزیع برق در مناطق شهری و بیرون شهری استفاده می‌ کنند. آن‌ها برای مدیریت سطوح متوسط ​​ولتاژ و جریان طراحی شده‌اند.

کابل ولتاژ پایین:

برای کاربرد های مختلفی مثل سیم کشی تجاری و مسکونی استفاده می شوند. کابل های ولتاژ پایین سطوح پایین تری از برق را برای روشنایی، وسایل الکترونیکی و لوازم خانگی حمل می کنند.

کابل مفتولی:

این کابل به کابل سخت یا خشک نیز شهرت دارد در مواقعی که ایستایی برای ما مهم است استفاده می شود. کابل مفتولی فرم دهی بالایی دارد و اصلی ترین کارایی آن در ایستگاه های توزیع برق و تابلوهای برق است. انواع کابل مفتولی به دو دسته سبک و سنگین تقسیم بندی می شوند.

انواع کابل زمینی از نظر ساختار و جنس

کابل آلومینیومی: کابل آلومینیومی در حد مس رسانا نیست ولی قیمت مناسب تر و وزن سبکتری دارد که تعادل بین مقرون به صرفه بودن و رسانایی ایجاد می کند.
کابل های جامد: ساخته شده از یک سیم جامد هستند با اینکه از انعطاف پذیری بسیار کمی برخوردارند رسانایی بالایی ارائه می دهند که در سیستم های زمینی مسکونی برای جلوگیری از به هدر رفتن جریان اضافی بکار می روند.
کابل مسی: رسانایی بالایی دارند. در سیستم های زمینی کاربرد دارند.مزایای رسانایی مس یاعث می شود که جریان های اضافی به زمین منتقل شوند و از خطرات الکتریکی جلوگیری می کند.
کابل رشته ای: از چندین رشته سیم به هم تابیده تشکیل شده که این ویژگی آنها را بسیار بادوام و منعطف می سازد.

کابل برق هوایی چیست

کابل برق هوایی یکی از مولفه های خطوط سربار است.انتخاب نوع کابل هوایی برای خطوط  سربار مهم است.جنس کابل هوایی از مس بوده ولی آلومینیوم به دلیل هزینه مناسب و وزن کم جایگزین مس شده است. این نوع کابل انتقال برق بر روی دکل ها یا تیرهای برق برپا می شوند از کابل برق هوایی برای منتقل کردن برق از منبع تولید آن مثل نیروگاه ها به مقصد های گوناگون از جمله مشاغل و صنایع و خانه ها استفاده می شود که در فاصله های زیاد مورد استقاده قرار می گیرد.
این نوع کابل ها در منطقه های شهری و روستایی بیشتر استفاده می شود و در مسیر جاده ها، محله ها و بزرگراه ها استفاده می شوند.
این کابلها شبکه های قابل مشاهده برای انتقال برق هستند که این موضوع نظارت بر آنها را بسیار سهل کرده است که برای رفع و شناسایی عیب های مربوط به شرایط جوی، تصادف یا عوامل دیگر آسانتر است.

انواع کابل های هوایی

کابل هوایی عایق شده

این کابل‌ها، هادی‌های عایق دارند؛ که موجب می‌ شود ایمنی و محافظت بهتری در برابر تماس ارائه دهند. از آن‌ها در مناطقی که خطر تماس انسان یا حیوان با کابل‌ها بیشتر است استفاده می کنند.

کابل هوایی لخت

 کابل های هوایی یا هادی لخت در انواع مسی و آلومینیومی AAC، ACSR  AAACو  برای استفاده در خطوط توزیع انرژی ولتاژ ضعیف و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل هواییABC 

این کابل از چندین هادی عایق شده است ساخته شده است؛ که در کنار هم قرار گرفته‌اند؛ غالباً همراه با یک سیم پیام رسان برای پشتیبانی. این کابل ها خطر خطاهای الکتریکی را کمتر می کنند. و برای توزیع برق در مناطق شهری و بیرون شهری استفاده می شوند.

خرید کابل برق زمینی و هوایی

برای خرید کابل برق زمینی و هوایی به سایت نید صنعت مراجعه کنید و لیست قیمت محصولات را مشاهده کنید و برای خریدی مطمعن  و خیالی آسوده و راهنمای خرید سیم و کابل برق با کارشناسان فروش نید صنعت تماس بگیرید.

 

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید