سیم تلفن تک زوج و دو زوج

سیم و کابل مخابراتی انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به سیم تلفن تک زوج و دو زوج اشاره داشته باشیم. بین این دو سیم تفاوت‌هایی وجود دارند که آشنایی با آن‌ها خالی‌ازلطف نیست. در این مطلب قصد داریم به بررسی پارامترهایی بپردازیم که باعث تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج می‌شوند؛ ازاین‌رو تا انتهای مقاله دنبال‌کننده ما باشید

در دنیای امروزی از تأثیر ویژه کابل‌ها در ارتباطات آسان نمی‌توانیم عبور کنیم. اصلاً تصور دنیایی بدون کابل‌ مخابراتی امکان‌پذیر نیست. از مهم‌ترین این سیم‌ها می‌توانیم به سیم تلفن تک زوج و سیم تلفن تک دو زوج اشاره کنیم. این سیم‌ها می‌توانند ویژگی‌ها و کاربردهای گوناگونی از خود نشان دهند که در ادامه قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج

 از لحاظ تعداد رشته ها،ضخامت سیم و کارآیی آن ها با یکدیگر تفاوت دارند. کاربرد سیم دو زوج برای اتصال تلفن سانترال هیبرید است ولی از سیم تلفن تک زوج به منظور اتصال تلفن آنالوگ و دیجیتال استفاده می شود.

سیم و کابل مخابراتی انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به سیم تلفن تک زوج و دو زوج اشاره داشته باشیم. بین این دو سیم تفاوت‌هایی وجود دارند که آشنایی با آن‌ها خالی‌ازلطف نیست. در این مطلب قصد داریم به بررسی پارامترهایی بپردازیم که باعث تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج می‌شوند؛ ازاین‌رو تا انتهای مقاله دنبال‌کننده ما باشید

این دوسیم تلفن تک زوج و دو زوج  از لحاظ تعداد رشته ها،ضخامت سیم و کارآیی آن ها با یکدیگر تفاوت دارند. کاربرد سیم دو زوج برای اتصال تلفن سانترال هیبرید است ولی از سیم تلفن تک زوج به منظور اتصال تلفن آنالوگ و دیجیتال استفاده می شود.

 

سیم تلفن تک زوج

بدون شک یکی از پرکاربردترین سیم‌های تلفن، نوع تک زوج است که از آن با عناوین دیگری همچون سیم رانژه نیز یاد می‌شود. برای تشکیل این کابل‌ها نیاز است از دو رشته سیم کمک گرفته شود و سپس آن‌ها را در هم تابید. این سیم‌ها کاربردهای گوناگونی دارند که اصلی‌ترین آن‌ها، ایجاد انشعاب منازل است.

ازآنجایی‌که در سیم تلفن تک زوج تنها دو رشته سیم به کار رفته‌اند، ازاین‌رو می‌توانید انعطاف‌پذیری قابل‌قبولی را از آن‌ شاهد باشید. همچنین به دلیل به‌کارگیری تنها دو رشته سیم، فرایند سوکت زدن نیز بسیار آسان خواهد بود. قبل از اینکه به تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج بپردازیم، قصد داریم در ادامه سیم تلفن تک دو زوج را نیز کامل مورد بررسی قرار دهیم.

سیم تلفن دو زوج

ساختمان این کابل تشکیل شده از دو زوج رشته سیم است. یا همان کابل 4 رشته ای می گویند. در بعضی از موارد مثل سیم تک زوج ،در مواردی مثل اتصال تلفن به پریز یا سیم کشی داخل ساختمان کاربرد دارند. از آن جایی که  این کابل 4 رشته سیم دارد بنابراین برای اتصال تلفن از دو رشته سیم میانی استفاده کنید و این دو رشته نقش خیلی مهمی دارند و به منظورمنتقل کردن بوق از آن استفاده می شود.

سیم تلفن تک دو زوج

سیم تلفن تک دو زوج نیز یکی از پرکاربردترین کابل‌های مخابراتی است که با اهداف گوناگونی می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد. این سیم‌ها تشکیل‌شده از چهار رشته هستند. همین موضوع باعث شده است تا ضخامت آن‌ها در مقایسه با نوع تک زوج بیشتر شود. این دسته از کابل‌ها نیز کاربردهای مخصوص به خود را دارند که مهم‌ترین آن‌ها سیم‌کشی داخل ساختمان است. انعطاف این محصولات نسبتاً بالا است. برای روکش کردن سیم‌های تک دو زوج از PVC کمک گرفته می‌شود. همچنین هادی آن نیز از جنس مس آنیل شده است.

کاربرد سیم تلفن تک زوج و دو زوج

قبل از اینکه درباره تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج توضیح دهیم، قصد داریم درباره کاربردها صحبت کنیم

  • کاربرد سیم تلفن تک زوج

سیم‌های تلفن تک زوج تنها دو رشته دارند و می‌توان از آن‌ها برای مصارف محدودتر و خانگی استفاده کرد. به‌طورکلی اصلی‌ترین کاربرد این سیم تلفن‌ها، ایجاد انشعاب در مکان‌های مسکونی است. همچنین اگر به دنبال کابلی برای راه‌اندازی آیفون تصویری هستید، این محصولات مناسب‌ترین گزینه هستند.
لازم به ذکر است به دلیل ساختار خاص سیم تلفن تک زوج از آن‌ها باید در مکان‌های داخلی و به دور از نور خورشید بهره برد.از لحاظ اقتصادی نسبت به بقیه بسیار مناسب هستند و این سیم به آسانی سوکت زده می شوند و سوکت آن ها ساده است. و کاربرد دیگر این است قابلیت انعطاف پذیر خیلی خوبی دارند  و شکل پذیر هستند و به این خاطر در مکان های متفاوتی نصب می شوند.

  • کاربرد سیم تلفن تک دو زوج

استفاده از سیم تلفن تک دو زوج هم در محیط‌های داخلی و هم خارجی امکان‌پذیر است؛ البته یک سری از شرایط باید رعایت شوند تا سیم‌ها بدون هیچ مشکلی به عملکرد خود ادامه دهند. قطر سیم‌های تلفن دو زوج بیشتر است؛ به همین علت می‌توان از آن‌ها در محیط بیرون نیز استفاده کرد. البته این سیم‌ها باید به خوبی روکش شده باشند. برای تلفن‌های سانترال هیبرید، سیم‌کشی واحد‌های اداری و تجاری می‌توان از این سیم‌های تلفن تک دو زوج بهره برد.

  • کاربرد ها و ویژگی های سیم دو زوج:
  1. انعطاف پذیری به نسبت بالایی دارند
  2. به عنوان انشعاب تلفن  در منازل ویلایی و مجتمع هایی که واحد کم دارند
  3. سوکت زدن آسان
  4. در تلفن های سانترال هیبرید کاربرد دارند

تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج

به اصلی‌ترین مبحث یعنی تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج می‌پردازیم. این کابل‌های مخابراتی از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند که برخی از آن‌ها شامل تعداد رشته‌ها، میزان انعطاف‌پذیری، کاربرد، ضخامت و همچنین سوکت می‌شوند. در ادامه به صورت کامل‌تر این تفاوت‌ها را توضیح خواهیم داد.

 سیم تک زوج و دو زوج

  • تعداد رشته

نام سیم‌های تلفن به خوبی تعداد رشته‌های آن‌ها را مشخص می‌کند. همان‌طور که اشاره کردیم سیم‌ تلفن‌های تک زوج از دو رشته سیم تشکیل شده‌اند؛ این در حالی است که برای ساخت سیم تلفن‌های تک دو زوج به حضور چهار رشته سیم نیاز خواهد بود. تفاوت در تعداد رشته‌ها باعث تفاوت در قطر کابل‌ها نیز خواهد شد.

  • انعطاف پذیری

نکته مهم دیگر که تشکیل‌دهنده تفاوت بین سیم تلفن تک زوج و دو زوج بوده، انعطاف‌پذیری است. قاعدتاً با کاهش ضخامت، انعطاف‌پذیری افزایش پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که سیم تلفن‌های تک زوج تعداد رشته کمتری دارند، پس می‌توانید شاهد انعطاف‌پذیری بیشتری باشید.

  • کاربرد

همان‌طور که در بخش بالا نیز اشاره کردیم، تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج شامل کاربردها نیز می‌شوند. کابل‌های تک زوج به دلیل ساختار خاصی که دارند، مناسب مصارف خانگی هستند؛ به همین علت می‌توان از آن‌ها در راستای اتصال آنالوگ و دیجیتال بهره برد. کابل‌های دو زوج محدوده استفاده گسترده‌تری دارند و می‌توان از آن‌ها در انواع مراکز تجاری و صنعتی نهایت بهره و استفاده را داشت.

  • سوکت کردن

آخرین تفاوتی که می‌توانیم نام ببریم، سوکت زدن است. به‌طورکلی سوکت زدن کابل‌های تک زوج در مقایسه با دو زوج بسیار راحت‌تر است؛ زیرا ضخامت آن‌ها کمتر بوده و همچنین دارای تعداد رشته‌های پایین‌تری هستند

  •  نصب
    از کارآیی کابل مخابراتی 2 زوج  استفاده در محیط خارجی ساختمان است . استفاده از این کابل زمانی امکان پذیر است  که شرایط آب و هوایی طبیعی باشد و نور خورشید مستقیم تابیده نشود

سخن آخر

کابل‌های مخابراتی انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به تک زوج و دو زوج اشاره کنیم. این سیم‌ها کاربردهای مخصوص به خود را دارند و می‌توان در مکان‌های گوناگون از آن‌ها بهره برد. عوامل مختلفی به چشم می‌خورند که می‌توانند باعث تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج شوند که مهم‌ترین آن‌ها شامل سوکت زدن، تعداد رشته‌ها، کاربردها و انعطاف‌پذیری هستند. اگر به دنبال خرید انواع سیم تلفن هستید، نید صنعت می‌تواند به کمک شما بیاید

برای مطالعه بیشتر به مقالات زیر مراجعه کنید:
کابل فیبر نوری چیست
انواع کابل شبکه
کابل کواکسیال
سیم تلفن مناسب برای اینترنت
سیم رانژه چیست

 

 

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید