انواع کابل تلفن هوایی

بررسی و معرفی انواع کابل تلفن هوایی

انواع کابل تلفن هوایی

کابل تلفن هوایی

این روزها برای آنکه تمامی مناطق یک کشور خدماتی مانند برق و تلفن را دریافت کنند، چاره‌ای به جز استفاده از کابل‌های هوایی نیست. کابل‌های هوایی در فضای باز استفاده می‌شوند و ساختار آن‌ها به گونه‌ای است که بتوانند به خوبی در برابر عوامل محیطی مقاومت کنند.
در این میان، انواع کابل تلفن هوایی به وجود آمده‌اند که هر کدام خصوصیات منحصربه‌فرد خود را دارند. به دلیل تنوع بالای این محصولات قصد داریم در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص انواع کابل مخابراتی ارائه دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

سیم هوایی چیست؟

همه ما کابل‌هایی را دیده‌ایم که در سطح شهر یا روستا بین تیرهای برق کشیده‌ شده‌اند و به صورت معلق در هوا هستند. این سیم‌ها در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند و همین امر کارکرد آن‌ها را متفاوت می‌کند. رسانای به‌کاررفته در این کابل‌ها از عایق‌های محافظتی بهره می‌برد و به همین دلیل، احتمال آسیب به این محصولات کم است.

کابل تلفن هوایی

انواع کابل هوایی

در میان طبقه‌بندی‌های مختلف کابل‌های هوایی به دسته‌ای برمی‌خوریم که این محصولات را بر مبنای جنس هادی به‌کاررفته در آن‌ها به دو دسته کابل‌های هوایی مسی و کابل‌های هوایی آلومینیومی تقسیم می‌کند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. کابل 

کابل هوایی مسی

در میان انواع کابل تلفن هوایی می‌توان کابل هوایی مسی را دید. مس فلزی است که از دیرباز با رسانایی الکتریکی بالا و دوام زیاد خود شناخته می‌شود؛ از این رو، استفاده از آن در انواع محصولات مربوط به صنعت برق به چشم می‌خورد. از آنجایی که قیمت مس بالا است و به میزان کافی در دسترس نیست، کابل‌های مسی قیمت بیشتری دارند برای اطلاع از قیمت سیم تلفن به سایت نید صنعت مراجعه نمایید.

کابل هوایی آلومینیومی

یکی دیگر از کابل‌های هوایی پرمصرف محصولی است که در آن از فلز آلومینیوم به عنوان رسانا استفاده می‌شود. آلومینیوم رسانایی کمتری نسبت به مس دارد؛ از این رو برای آنکه به میزان رسانایی مورد نظر دست پیدا کنیم، لازم است که مقدار بیشتری از این فلز را به کار ببریم که این امر موجب افزایش قطر آلومینیوم داخل کابل می‌شود.
آنچه این کابل را در میان انواع کابل تلفن هوایی شاخص می‌کند، ویژگی‌هایی مانند وزن سبک‌تر، هزینه تولید کمتر، مقاومت بیشتر در برابر عوامل محیطی از جمله خوردگی و... هستند.

کابل هوایی آلومینیومی

انواع کابل تلفن هوایی

یکی ار انواع کابل مخابراتی تمامی کابل‌های هوایی که در سیستم‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می‎گیرند، یکسان نیستند و هر کدام مشخصات خاصی را به همراه دارند؛ از این رو، بررسی جداگانه انواع کابل هوایی تلفن ضروری به نظر می‌رسد.

کابل تلفن هوایی دو زوج

کابل تلفن هوایی دو زوج به عنوان یکی از انواع مختلف کابل تلفن هوایی دارای 4 سیم به هم تابیده شده به قطر 5/0 تا 6/0 است که از آن برای انتقال سیگنال‌های راه دور استفاده می‌شود. از زمینه‌های کاربردی این محصول می‌توان به زنگ‌های تصویری خانه‌ها و خطوط تلفن اشاره کرد.

کابل هوایی تلفن مهار دار

یکی دیگر از انواع کابل هوایی تلفن، کابل مهار دار است که به دلیل داشتن محافظی از جنس فولاد مقاومت و استحکام بالایی را از خود نشان می‌دهد؛ از این رو، استفاده از این محصول برای مناطق بیرون از شهر توصیه می‌شود.

کابل تلفن هوایی دوبل مهار دار (DW)

آنچه کابل تلفن دوبل مهار دار را از انواع کابل تلفن هوایی متمایز می‌کند، وجود دو رشته سیم مسی به قطر 5/0 تا 9/0 میلی‌متر است که در کنار یک رشته سیم فولادی قرار دارند. این ساختار برای افزایش مقاومت کابل طراحی شده است و محصول با عایق پی وی سی احاطه می‌شود.

کابل دو هوایی مهار دار

کابل تلفن هوایی ضد نویز

کابل‌های ضد نویز یا شیلددار به دلیل ساختار خاص خود اختلالات الکترومغناطیس را کاهش می‌دهند که این امر باعث بهبود کیفیت صدای تلفن و سرعت اینترنت شما می‌شود؛ از این رو، اغلب قیمت این محصول بالاتر از انواع دیگر است.

تفاوت کابل برق و کابل هوایی

کابل‌های برق را می‌توان به صورت زمینی و مخفی استفاده کرد و به طور ویژه برای نیروگاه‌ها، شبکه‌های زیرزمینی مربوط به برق‌رسانی شهرها، مناطق صنعتی و معدنی و حتی در زیر بستر رودخانه نیز به کار برد. از آنجایی که این کابل‌ها کمتر در معرض تغییرات محیطی قرار دارند، نیاز چندانی به بازرسی، تعمیر و نگهداری ندارند. همچنین برای تولید و نصب کابل‌های برق زمینی باید هزینه بیشتری را اختصاص داد.برای مطالعه بیشتر از کابل شبکه کلیک نمایید.

کابل‌های هوایی مانند انواع کابل تلفن هوایی با هزینه کمتری برای تولید و نصب روبه‌رو هستند و مقاومت بالایی را در برابر آسیب‌های محیطی از خود نشان می‌دهند. این کابل‌ها در مواردی که به دلایل گوناگون امکان نصب کابل به صورت زمینی وجود ندارد، نیز استفاده می‎شوند.
از آنجایی که کابل‌های هوایی می‌توانند در اثر تغییرات اقلیمی دچار آسیب شوند، لازم است که همواره مورد بازرسی قرار بگیرند.

مزایای تلفن کابل هوایی

کابل‌های هوایی در محل‌هایی استفاده می‌شوند که امکان استفاده از کابل‌های زمینی و زیرزمینی وجود ندارد و این امر باعث کاهش تغییرات انسانی در محیط‌زیست می‌شود و نیاز به حفر کانال و تونل را کم می‌کند.
همچنین مدت زمان و هزینه نصب کابل‌های هوایی، از جمله انواع کابل تلفن هوایی، کم است و تعمیرات مورد نظر به‌راحتی و با سرعت انجام می‌شوند.

معایب تلفن کابل هوایی

کابل‌های هوایی در کنار مزایای خاص خود معایبی را نیز به همراه دارند. این معایب می‌توانند در کاهش جذابیت‌های بصری و زیبایی شهر، هزینه بازرسی و تعمیر و نگهداری مداوم، احتمال آسیب در اثر تغییرات اقلیمی، احتمال آسیب در اثر برخورد اشیای خارجی و شاخه درختان، افزایش احتمال انشعابات غیرمجاز مانند برق دزدی یا شنود مکالمات تلفنی و... خلاصه شوند.

کاربرد کابل تلفن هوایی

شاید تصور کنید که این کابل‌ها تنها برای انتقال انرژی الکتریکی یا برق به کار می‌روند، درحالی‌که باید بدانید که بخشی از این سیم‌ها به کابل‌های مربوط به سیستم‌های مخابراتی تعلق دارند و برای انتقال پیام‌های صوتی، تصویری یا ویدئویی به کار می‌روند. در برخی مواقع از این سیم تلفن مناسب برای اینترنت خانگی نیز استفاده می‌شود.

به دلیل تنوع محصولات و تولیدکنندگان این حوزه لازم است که ابتدا نوع کارکرد، هزینه مورد نظر، ولتاژ، شرایط محیطی حاکم، استانداردهای رعایت شده برای تولید و... را مد نظر قرار دهید. در این زمینه مجموعه نید صنعت با داشتن بهترین محصولات آماده ارائه خدمات به شما است.

برای مطالعه بیشتر از
کابل فیبر نوری چیست
کابل کواکسیال
تفاوت سیم تلفن تک زوج و دو زوج
 تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی
کلیک نمایید.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید