کابل سازمانی چیست و چه کاربردی دارد

معرفی کابل سازمانی، از سیم و کابل ها کابل سازمانی، یکی از انواع کابل برق است که در جهت تامین و توزیع برق و انرژی الکتریسیته مورد نیاز است و از کنار هم قرار گرفتن چند رشته سیم تشکیل می شود. کابل سازمانی از یک لایه عایقی احاطه شده است و هر کدام از کابل های سازمانی از لحاظ نوع، جنس، ولتاژ و تعداد رشته به چند دسته تقسیم میگردند. و این کابل ها با کدی که دارند در لیست کابل ها تقسیم میشوند.

کابل سازمانی چیست و چه کاربردی دارد

کابل سازمانی چیست

از سیم و کابل ها کابل سازمانی، یکی از انواع کابل برق است که در جهت تامین و توزیع برق و انرژی الکتریسیته مورد نیاز است و از کنار هم قرار گرفتن چند رشته سیم تشکیل می شود. کابل سازمانی از یک لایه عایقی احاطه شده است و هر کدام از کابل های سازمانی از لحاظ نوع، جنس، ولتاژ و تعداد رشته به چند دسته تقسیم میگردند. و این کابل ها با کدی که دارند در لیست کابل ها تقسیم میشوند.
در ابتدای شروع کار باید نوع کابل مشخص شود زیرا در نوع های مختلفی وارد بازار می شوند.
و با کد NYCY نمایش داده می شود. برای اطلاع از قیمت سیم و کابل به سایت نید صنعت مراجعه کنید.

قیمت کابل سازمانی

کاربرد های کابل سازمانی 

برای انتخاب کردن کابل سازمانی باید به نکاتی مثل مواد اولیه استفاده شده در عایق، مواد اولیه سیم، میزان مقاومت سیم، مکان استفاده از کابل و روش ساخت کابل دقت کنیم. از کابل سازمانی بخاطره تنوع زیادی که دارد می توانند به بازار وارد شوند.
یکی از کارآیی های این کابل به این صورت است که در هر قسمتی که به محافظت الکتریکی و مکانیکی نیاز باشد از این کابل استفاده کنیم و اما بصورت کلی از کابل سازمانی در توزیع برق، تامین انرژی الکتریسیته مصرف کنندگان خانگی یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین کارآیی دیگر کابل سازمانی می توان به روشنایی کوچه و خیابان و کارخانه های صنعتی، کارگاه ها، کنتور های خانگی، حفاظ خنثی نام برد.
از این کابل در چنین جاهایی مثل پروژه های زیر خاک، فضای باز، داخل آب و فضای بسته داخل ساختمان استفاده می کنیم.

انواع کابل سازمانی بر اساس ولتاژ

  1. فشار قوی
  2. فشار متوسط
  3. فشار ضعیف

بر اساس تحمل ولتاژ

  1. کابل های فشار قوی با ولتاژ بیش از 36000ولت
  2. کابل های فشار ضعیف باولتاژ 600تا1000ولت: کابل فشار ضعیف، نوعی کابل هستند که برای انتقال سیگنال های الکتریکی با توان کم استفاده می شوند. این کابل ها معمولا از رویه های مختلفی تشکیل شده اند، از جمله روکش های پلاستیکی و عایق های خاص.

بر اساس موقعیت مکانی

  1. کابل زمینی
  2. کابل کابل هوایی
  3. کابل ساختمانی

خرید کابل سازمانی

مشخصات فنی کابل سازمانی

نحوه ی بسته بندی این کابل سازمانی به شکل کلاف های 100 متری است و نوع پی وی سی ساخته شده در این کابل هل بسیار مقاوم است و در دمای 50- تا 70+ توانایی فعالیت را دارند و همینطور در مقابل رطوبت و گرد و غبار از خود مقاومت می کنند و انعطاف پذیری این کابل ها در مقایسه با افشان معمولی کمتر است.

کابل xlpe چیست

کابل xlpe، به کابلی گفته می شود که جنس عایق آن از xlpe باشد. کابل xlpe یا پلی اتیلن کراس لینک مولکول های آن به شکل x به هم وصل شده اند. کابل کنترل xlpe مقاوم در برابر رطوبت، مکانیکی، حرارت بالاو... دارای انعطاف پذیری بالا می باشد.

ساختار کابل سازمانی

کابل سازمانی به شکلی ساخته شده است که به راحتی بتوانند جریان برق را عبور دهد و ساختار این کابل به گونه ای است که از یک رسانای مرکزی به شکل تک رشته ساخته شده اند بیشتر این کابل ها سطح مقطع شان از جنس مس است و جنس عایق، روکش میانی و روکش نهایی از پی وی سی است. این کابل ها در تعداد رشته و سطح مقطع های مختلفی وارد بازار می شوند. در مرکز این کابل یک لایه ای موجود است که به عنوان رسانای زمین (ارت) یا شیلدار در داخل کانال های کابل کشی کارآیی دارد.
ساختار کابل سازمانی از لایه های مختلفی تشکیل شده است که به ترتیب از داخل به خارج شامل:
روکش داخلی: اجزای تشکیل دهنده ی این روکش از پلیمرهای مقاوم به آب و روغن و وظیفه ی آن جلوگیری از ورود رطوبت و مواد شیمیایی است.
روکش هادی: اجزای تشکیل دهنده این روکش پلی اتیلن، کلرید و یا روغن های معدنی است و وظیفه ی آن جلوگیری از تماس بین رسانه ها و جلوگیری از خارج شدن برق از کابل به بیرون است.
هادی :این روکش از یک یا چند رشته سیم برق ساخته شده که وظیفه ی آن انتفال برق از یک جا به جای دیگر است.
روکش خارجی: اجزای تشکیل دهنده ی این روکش پلیمر های مقاوم به آب، روغن و مواد شیمیایی است و وظیفه ی آن جلوگیری از ورود رطوبت و مواد شیمیایی به داخل کابل و محافظت در برابر خراشیدگی و آسیب های مکانیکی است.

سایز های کابل برق سازمانی

انواع سایز سیم برق، کابل برق سازمانی در انداره های گوناگون و با رشته های مختلفی تولید شدند و به بازار وارد می شوند ولیکن رایج ترین سایز برای کابل سازمانی  ۳×۱۰/۱۰.۳×۶/۶.۱×۶/۶ و ۱×۱۰/۱۰ و ما می توانیم بر پایه قدرت برق و نوع کابل خود سایزی متناسب با تاسیساتمان برگزنیم. و اما  ۵×۱۰/۱۰ بزگترین سایز موجود در بازار است و کوچک ترین سایز ۱×۶/۶ است و نکته ای که باید در نظر بگیریم این است که تعداد رشته های درونی هیچ گونه دخلی با سایز آن نداشته است.
کابل دریایی یا کابل زیر دریایی یک نوع از سیم و کابل برق است که برای انتقال داده و برقراری ارتباط مکان ها و محیط های مختلف مانند نور، هوا، امواج رادیویی، خاک، و وارد دیگر استفاده می شود. برای مطالعه بیشتر درباره کابل دریایی چیست و انواع آن کدام است به لینک آن مراجعه فرمایید.

کلمات کلیدی کابل سازمانی
نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید