انواع کابل برق فشار قوی

معرفی کابل برق فشار قوی و انواع آن + کاربرد

کابل فشار قوی چیست؟

کابل فشار قوی یا کابل قدرت یکی از سیم و کابل برق است، که از رشته های هادی فلزی یا آلومینیومی برای منتقل کردن جریان الکتریکی و در ولتاژ های بالا استفاده میشود.

کابل برق فشارقوی قادر به عبور جریانهای بالاتر از 30کیلو ولت است و با پوشش محافظ غلاف و عایق میتواند ولتاژ بالا را تحمل کنند و به راحتی جریان برق را انتقال دهند.

کابل های فشار قوی، قدرت خیلی زیادی از نظر انتقال جریان دارند و فقط برای مکان هایی که نیاز به انتقال جریان برق با ولتاژبالا دارند، استفاده میشوند.

انواع کابل فشار قوی

انواع کابل ها را میتوان با توجه به عوامل زیر تقسیم کرد:

  •  ولتاژ: بر اساس ولتاژ سیم و کابل ها به سه دسته  تقسیم کرد.

کابل برق فشار قوی: یعنی کابل هایی که ولتاژهایی بالاتر از 30 کیلو ولت را انتقال میدهند و شامل کابل های 63 کیلوولت و 132 کیلوولت میباشند. گاهی کابل های 20 کیلوولت ها هم به عنوان کابل برق فشار قوی در نظر میگیرند. برای استعلام قیمت کابل فشار قوی با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

کابل برق فشار ضعیف: کابل هایی که میتوانند ولتاژهایی تا 1000 کیلوولت را انتقال میدهد و بیشتر در ساختمان ها و وسایل الکتریکی استفاده میشوند.  برای اطلاع بیشتر از قیمت کابل برق فشار ضعیف به آکادمی نید صنعت به مراجعه کنید.

کابل برق فشار متوسط: کابل هایی که میتوانند ولتاژهایی 6 تا 30 کیلوولت را انتقال میدهد. در خطوط انتقال برق به صورت دفنی یا داخل کانال استفاده میشوند.

  •   زره : کابل فشار قوی از نظر دارا بودن زره یا نبودن و نوع آن به سه دسته تقسیم میشود.

کابل فشارقوی معمولی: این نوع کابل دارای غلاف نبوده و معمولی است و از این کابل معمولا در سیستم هایی بالاتر از 30 کیلو وات استفاده میشود. در مقابل آسیب ها فیزیکی مانند بقیه کابل های معمولی است.

کابل فشار قوی سرب دار: در این نوع کابل یک غلاف فلزی که جنس ان سرب است به کار رفته است. استقامت کابل فشار قوی سرب دار خیلی بالاست و همچنین این کابل ها در برابر انواع اشعه ، مواد خورنده و سایر عوامل مقاومت بالایی دارند.

کابل فشار قوی زره دار: در این کابل یک  زره معمولا با جنس فولاد در نظر گرفته شده که در برابر اشعه های پرضرر مثل اشعه فرابنفش محافظت میکند و همچنین این کابل برای منتقل کردن برق بالای 30 کیلو وات استفاده میشود. زره ای که در این کابل استفاده شده میتواند در برابر اسیب های مختلف مقاومت کند و باعث بالا رفتن قدرت کابل شود.

  • عایق: کابل های فشار قوی میتوانند دارای عایق های متفاوت باشند

عایق پی وی سی یاpvc

عایق پلی اتیلن یا xlpe

  • کاربرد: کابل فشار قوی به صورت  کلی به دو بخش تقسیم  می‌شوند: کابل قدرت گازی نوع sf6 و کابل قدرت روغنی

 انواع کابل فشار قوی گازی

کابل فشار داخلی و لوله آلومینیومی

کابل با فشار داخلی و لوله فولادی

کابل قدرت روغنی

کابل روغنی با فشار کم: درکابل روغنی با فشار کم، کابل را با کاغذ روغنی ایزوله میکنند و همچنین استقامت کابل روغنی تقریبا 2 تا 3 برابر نوع کم روغن انهاست

کابل روغنی با فشار زیاد: کابل روغنی با فشار بالا  از پرکاربردترین کابلهای فشار قوی مورداستفاده هستند.در این کابل ها هر رشته سیم را با کاغذ روغنی اغشته میکنند و در نهایت برای جلوگیری از خارج شدن روغن و واردنشدن هوا هرکلاف را با نوار پلاستیکی و مسی محکم میکنند.

کابل برق فشار قوی با تعداد رشته های متفاوت تولید میشوند که در تعداد فاز های یک کابل تاثیر گذار است. یکی از انواع کابل برق فشار قوی کابل برق سه فاز است.

کاربرد کابل فشار قوی

از کابل های فشار قوی برای انتقال برق در سطح ولتاژ بالا استفاده میشود که برای کاربرد های صنعتی ، اتصال فیبر نوری ، انتقال ولتاژ بالا در زیرزمین تعبیه میشوند یا در کانال های شبکه توزیع برق استفاده میشوند.

منتقل کردن برق از نیروگاه ها به شبکه های توزیع

متصل کردن فیبر نوری

روی دکل های بین شهری و بزرگ کاربرد دارد

منتقل کردن جریان برق در ولتاژ بالا در زیرزمین

صنعت باد

ساختار کابل فشار قوی

  • جنس هادی: در ساختار همه ی کابل ها مهم ترین بخش هادی کابل است و هدایت کردن جریان الکتریکی را به عهده دارد. هادی کابل باید فلز رسانا باشد و معمولا مس یا آلومینیوم اند. هادی کابل ها دارای سطح مقطع مختلفی هستند.
  • تعداد رشته: در تعداد رشته های متفاوتی تولید 1،2،3،4،5 فروخته میشوند.
  • عایق هادی : وظیفه محافظت ازاتصال کابل و جلوگیری از متصل شدن هادی به زمین را به عهده دارد. عایق ها یا پی وی سی یا پلی اتیلن میتواند باشد.
  • فیلر یا پرکننده: برای عایق شدن کابل هادی و همچنین نشت ندادن جریان از مواد عایق استفاده میشود.
  • اسکرین هادی: در لایه چهارم با ساختار و عملکردی مانند اسکرین هادی قرار میگیرد.
  • گرافیت: وظیفه یکنواخت کردن را بعهده دارد و برای محافظت لایه اسکرین از برخورد مستقیم با رشته های شیلد و جلوگیری از اسیب زدن این رشته ها به لایه اسکرین عایق خصوصا زمان وقوع اتصال کوتاه
  •  شیلد: به صورت نواری از مس یا الیاژ سرب  با هدفی همانند جلوگیری از اثرات میدان مغناطیسی محیط روی کابل  و کابل روی کابل های دیگر،حفاظت از تجهیزات نزدیک به کابل  در برابر نفوذ اب در ساختار کابل استفاده میشود.
  • غلاف: برای جلوگیری از عدم یکنواختی غلاف  و به وجوداوردن شرایط مناسب برای قرارگرفتن زره ها روی غلاف یک نوار پیچیده میشود.
  •  روکش نهایی: برای حفاظت مکانیکی  از کابل قرار گرفته در اخر پوشش نهایی کابل تمام لایه های کابل را در بر میگیرد.

استاندارد و مشخصات فنی کابل فشار قوی

این کابل ها ولتاژ بالایی را منتقل میکنند، پس زمان ساخت و استفاده از آنها باید همه ی موارد ایمنی را رعایت کرد، چون کوچکترین اشتباه می تواند باعث خسارت های بسیار زیادی شود. استاندارد کابل فشار قوی برای کابل های ولتاژ 63 و 132 کیاولت هستند که باعث میشود یک بهره وری خیلی خوبی در کابل های فشارقوی از ولتاژ به وجود بیاید در کابل های فشار قوی یک عایق است که میتواند پوشش بسیار خوبی برای هادی داشته باشد. یک عایق یکنواخت در کابل فشار قوی استفاده میشود که از جنس کریستال است و هیچ ناخالصی روی ان وجود ندارد. در کابل های فشار قوی اب و بخار ،اب و رطوبت قرار دارد  که باعث میشود مقاومت الکتریکی کابل را کاهش دهد و برای مصرف های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

برای مطالعه بیشتر:

 

انواع سیم و کابل برق

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید