تعداد رشته های انواع سیم و کابل برق

سیم و کابل در صنعت برق اهمیت زیادی دارد. سیم و کابل از انواع مختلفی برخوردارند، بعضی از کابل ها به منظور انتقال اطلاعات و بعضی دیگر برای انتقال جریان برق به کار می روند. کابل و سیم ها با هم دیگر تفاوت هایی هستند و برخلاف آن چه بعضی از افراد گمان می کنند، یکی نیستند. سیم ها به تجهیزاتی گفته می شود که شامل یک لایه هادی مسی یا آلومینیومی است.

تعداد رشته های انواع سیم و کابل برق

تعداد رشته های انواع سیم و کابل برق

سیم و کابل در صنعت برق اهمیت زیادی دارد. سیم و کابل از انواع مختلفی برخوردارند، بعضی از کابل ها به منظور انتقال اطلاعات و بعضی دیگر برای انتقال جریان برق به کار می روند. کابل و سیم ها با هم دیگر تفاوت هایی هستند و برخلاف آن چه بعضی از افراد گمان می کنند، یکی نیستند.

سیم ها به تجهیزاتی گفته می شود که شامل یک لایه هادی مسی یا آلومینیومی است. سیم ها به شکل مجزا و بیشتر با توجه به رنگ، ضخامت، هادی، روکش و سطح مقطع طبقه بندی می شوند؛ در صورتی که کابل ها محصولاتی می باشند که از ترکیب چند سیم برق تولید می شوند. کابل ها با توجه به مواد سازنده، ولتاژ، نوع سیم و .. به انواع مختلفی تقسیم می شوند و یکی از موارد تقسیم کننده آن نوع و تعداد رشته های آن است. کابل ها با توجه به رشته هایی که در آن ها وجود دارد به انواع زیر تقسیم می شوند که عبارتند از:

سیم های مفتولی

سیم مفتول از جمله سیم های پر کاربرد در صنعت برق ساختمان است که به آن سیم خشک هم گفته می شود و برای مواقعی به کار می رود که نیاز به سیم کشی ثابت است و لازم نیست تا کابل پیچیدگی داشته و منعطف باشد.

سیم های مفتولی به یک سیم تک رشته ای می گویند که با توجه به استانداردهای ملی و بین المللی تولید می شود. گریدهای این نوع سیم ها با هم دیگر فرق می کند و در ترکیبات آن ها از عناصری اعم از کروم، گوگرد، فسفر و منگنز به کار رفته است.

سیم برق مفتولی نوعی محصول فولادی محسوب می شود که از تکنیک نورد گرم تولید شده و به صورت کلاف بسته بندی شده عرضه می شود. سیم برق مفتولی در بعضی موارد به صورت سیم لخت و پاره ای می باشد که مثل دیگر کابل ها یک روکش پلاستیکی دارد که عموما از PVC ساخته می شوند. همین طور سیم برق مفتولی می تواند از فولاد کم کربن یا فولاد نرم تولید شود و همین طور در مدل فولاد گالوانیزه و فولاد سیاه یا بدون روکش در بازار عرضه شوند. 

تعداد رشته های انواع سیم و کابل برق

نیمه افشان

سیم های نیمه افشان تنها از تعدادی رشته سیم های مسی تولید شده است و با توجه به سیم های دیگر به خصوص مفتولی، انعطاف پذیری بالایی دارد. این سیم در برق کشی ساختمان به وفور استفاده می شود.

در واقع کابل نیمه افشان از چند سیم مفتولی تشکیل شده است که انعطاف پذیری آن ها به نسبت کابل های افشان خیلی کم تر است. کابل یا سیم نیمه افشان از مفتول های در هم تنیده شده تشکیل می شود و تعداد رشته سیم ها در آن ها می تواند بین 1 تا 5 سیم باشد.

جنس هادی این کابل ها از پی وی سی یا XPLE است و هادی آن ها می تواند آلومینیومی و مسی باشد.

کابل افشان

در دنیای سیم و کابل های برق، انواع مختلفی وجود دارند که هر یک از آن ها دارای ساختار متفاوتی هستند، کابل افشان یکی از پر استفاده ترین انواع سیم و کابل برق است که ویژگی های زیادی دارد. کابل افشان به محصولاتی گفته می شود که نرم بوده و انعطاف پذیری بالایی دارد. هر کابل با توجه به کارایی که دارای از چندین پوشش یا عایق بیرونی یا درونی ساخته شده است. عایق های رویی این کابل ها از پی وی سی می باشند که دارای ویژگی های فوق العاده می باشد. اما از آن جایی که کابل های افشان تعداد زیادی سیم مسی دارند، رشته هایی که در آن استفاده می شود، بیشترین میزان مقاومت را دارد. خود کابل افشان نیز به انواع مختلفی تقسیم می شود که از جمله آن ها می توان به شیلد دار، لاستیکی، آلومینیومی، قدرت و ... اشاره کرد.

تعداد رشته های انواع سیم و کابل برق

کابل چند رشته ای چیست؟

کابل ها از نظر رشته به کابل های تک رشته ای و چند رشته ای تقسیم می شوند که هر یک از آن ها کارایی مخصوص به خود را دارد.

کابل های تک رشته ای: به کابل هایی گفته می شود که تنها از هادی و عایق تشکیل شده است، این کابل غیر انعطاف هستند و خشک می باشند و کابل مفتولی و لاکی از مهم ترین مدل های آن هستند و در جاهایی به کار می روند که نیاز به جابه جایی کابل نیست؛ اما این نوع کابل ها از لحاظ مقاومت در برابر آفتاب و شرایط آب و هوایی دوام زیادی دارند.

از طرفی کابل های چند رشته به کابل هایی گفته می شوند که ساختار نرمی داشته و از انعطاف بالایی برخوردارند. این کابل ها به سادگی خم شده و کارایی زیادی دارند. کابل های چند رشته در جاهایی به کار می روند که نیاز به جابه جایی است به همین دلیل در فضاهای پر پیچ و خم از آن ها بهره می گیرند. کابل های چند رشته ای از تک رشته ای قیمت بیشتری دارد؛ اما در مسیر های کوتاه تر از آن ها استفاده می کنند در مسیرهای زیاد از سیم و کابل مفتول بهره می گیرند تا کیفیت سیگنال حفظ شود.

لازم به ذکر است که کابل های چند رشته ای در برابر کشش بسیار مقاوم هستند و افت و قطعی در آن ها خیلی کم تر رخ می دهد.

تعداد رشته های انواع سیم و کابل برق

کابل سه رشته ای چیست؟

کابل های سه رشته ای از مدل های کابل های فشار ضعیف و متوسط تشکیل می شود که به دو صورتی زمینی و صنعتی است. این کابل ها از سه فاز مختلف تولید می شوند و به شکل افشان و مفتولی به کار می روند.

کابل های سه رشته با توجه به جنس و ساختار آن ها به دسته بندی گوناگون تقسیم می شوند که عبارتند از:

دسته بندی این کابل ها با توجه به ولتاژ

  • کابل های فشار قوری
  • کابل فشار ضعیف
  • کابل فشار متوسط

کابل با توجه به جنس رسانا

  • کابل آلومینیومی
  • کابل های مسی

با توجه به ساختار

  • کابل سبک
  • کابل سنگین
  • کابل مفتولی
  • کابل افشان
  • کابل نیمه افشان

با توجه به ساختار حفاظتی

  • کابل هالوژن فری
  • کابل سه سیم شیلدار
  • کابل نسوز
  • کابل زره دار

انواع کابل سه رشته با توجه به ساختاری که دارند در فضاهای مختلف به کار می روند. از این کابل ها در صنایع کوچک و بزرگ و ساختمان های مسکونی استفاده می شود. همین طور برای نصب و استفاده از دینام ها نیز کابل های سه رشته به کار می روند. در واقع در هر جایی که نیاز باشد، می توان از کابل های سه رشته ای استفاده کرد. این کابل ها از نظر قیمت نیز با دیگر سیم و کابل ها متفاوت می باشند.

درمورد روکش آن ها نیز باید بگوییم که از متریال مختلفی می توان در آن ها استفاده کرد که معمولا از پی وی سی، پلی اتیلن، تی پی آر و لاستیک می باشند. هر چقدر کیفیت متریال عایق بیشتر باشد، مقاومت و کارایی سیم و کابل نیز افزایش پیدا می کند.  

تعداد رشته های انواع سیم و کابل برق

جمع بندی

سیم و کابل ها امروزه نقش پر رنگی در صنعت برق ایفا می کنند. دسته بندی ان ها با توجه به رشته و ویژگی هایی که دارند سبب شده تا از آن ها بتوان به درستی استفاده کرد. هر سیم و کابلی با هر ویژگی برای هر فضایی مناسب نیست و باید با توجه به ویژگی های آن ها به کار برود. بنابراین پیش از استفاده از سیم و کابل بهتر است، تعداد رشته ها، ساختار و کاربرد آن ها را بدانیم و با توجه به آن ها ازشان بهره بگیریم. به عنوان مثال سیم و کابل تک رشته یا خشک در جاهای مختلف به کار نمی روند و تنها در مکان هایی کاربرد دارند که نیاز باشد تا کابل ثابت باشد و دیگر کابل ها نیز به همین صورت، بنابراین باید رشته و مدل های مختلف سیم و کابل را به خوبی بشناسیم.
برای مطالعه بیشتر درباره کابل برق تک رشته چیست، انواع و نوع کاربرد به لینک آن مراجعه فرمایید.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید