کابل برق تک رشته ای

کابل برق تک رشته ای

کابل تک رشته ای چیست

کابل برق تک رشته ای یا سیم مفتولی از یک رشته سیم فلزی تولید شده است که تنها دارای دو بخش عایق و هادی می باشد. هادی سیم ها معمولا از شکل آلومینیوم و مس تولید می شوند. مس به این دلیل که وزن سبک و رسانای بهترین به نسبت سایر فلزات است، به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. عایق سیم از مواد پلاستیکی تولید می گردد که به شکل یک لایه روی هادی روکش می شود. در واقع کابل تک رشته ای همان طور که از نام آن پیداست دارای یک رشته سیم می باشد که باعث شده تا سخت و غیر قابل انعطاف باشد. به همین دلیل این نوع کابل قابلیت خم شدن نداشته و می شکند.

کابل تک رشته

انواع سیم برق

سیم یکی از تجهیزات پر کاربرد در صنعت برق است که به منظور انتقال و ارسال جریانات الکتریکی به کار می رود. سیم و کابل انواع و اقسام مختلفی دارد و با جنس های گوناگون در بازار خرید و فروش می شود، به همین دلیل از متداول ترین انواع سیم می تواند به موارد زیر اشاره کرد.

سیم مسی
سیم مسی از هادی جریان الکتریسیته مسی برخوردارند، به صورت کلی سیم مسی با توجه به این که ویژگی رسانایی قوی دارد، از نظر کیفیت به نسبت دیگر جنس ها، بهتر عمل می کند، به همین دلیل قیمت آن هم کمی گران تر است.

سیم آلومینیومی
سیم های آلومینیومی هادی شان از جنس آلومینیوم می باشد. سیم های آلومینیومی هم همان کارکرد سیم مسی را دارند با این تفاوت که قیمت آن ها کم تر است. به صورت کلی سیم ها بدون روکش و با روکش در بازار عرضه می شوند، سیم هایی که روکش ندارند تنها دارای یک هادی جریان می باشند و سیم های روکش دار نه تنها هادی دارند، بلکه از عایق نیز بهره مند هستند. در حال حاضر هر دو سیم مسی و آلومینیومی با روکش بهتر از بدون روکش می باشند.

سیم مفتولی
یکی دیگر از انواع سیم، مفتولی است که به آن خشک هم می گویند، بیشتر از این سیم در تابلو برق ها بهره می گیرند. سیم برق مفتولی از ولتاژی حدودا 300 تا 500 ولت تشکیل شده است و به نسبت دیگر سیم ها از مقاومت بالاتری بهره مند است.

سیم برق افشان
سیم برق افشان در مقایسه با دیگر سیم ها منعطف تر و نرم تر می باشد. از این محصول در سیم کشی ساختمان ها بهره می گیرند. سیم برق افشان مانند سیم مفتولی در سطوح مقطع گوناگون عرضه می شود. ولتاژ سیم برق افشان بین 300 تا 500 ولت قرار می گیرد.

سیم برق نیمه افشان
این سیم بین سیم افشان و مفتولی قرار دارد، به سختی سیم برق مفتولی نیست و انعطاف پذیری سیم برق افشان هم ندارد. این سیم امروزه کاربرد زیادی داشته و در بخش های مختلف از آن ها بهره می گیرند.

سیم ارت
سیم ارت یا سیم اتصال به زمین به منظور محافظت از برق گرفتگی و محافظت از حریق استفاده می شود. از سیم ارت در ساختمان در زمان نصب و استفاده از لوازم برقی بهره می گیرند. این سیم در لوازم الکتریکی زمانی که از دستگاه به زمین وصل می شود به کار گرفته شده و نشتی های حاصل شده را به زمین منتقل می کند.

سیم لاکی
سیم لاکی نوعی دیگر از سیم است که دارای یک رشته هادی با یک عایق بسیار نازک می باشد. این مدل سیم با توجه به حجم و ضخامت کم آن، در سیم پیچی ترانسفورماتورها و موتورها به کار می رود. به این سیم، سیم ترانس هم می گویند.

انواع کابل برق

انواع کابل برق

کابل های برق در دسته بندی های مختلف وجود دارند، کابل های برق در کلیه صنایع و فضاهای مختلف به کار می رود. کابل به منظور ارسال و توزیع انرژی الکتریکی استفاده می کنند. کابل برق از دو یا چند هادی تشکیل شده که با استفاده از روکش عایق به هم دیگر پیوند می خورد. کابل برق از سه قسمت هادی، غلاف و دی الکتریک تشکیل می شود و انواع گوناگونی دارد که عبارتند از:

  • کابل فشار قوی
  • کابل فشار ضعیف
  • کابل فشار متوسط
  • کابل ساختمانی
  • کابل برق با عایق پلی اتیلن
  • کابل برق ضد آتش
  • کابل برق ابزار دقیق
  • کابل برق با پی وی سی

انواع کابل براساس ولتاژ

کابل ها از نظر ولتاژ به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند که عبارتند از:

  1. کابل فشار ضعیف LV

این کابل ها از سطح ولتاژ 300 تا 1000 ولت برخوردارند و ازشان در ارسال و انتقال برق در ساختمان های مسکونی، تاسیسات و همین طور ارسال نیروی محرکه به الکتروموتورها استفاده می کنند. این کابل ها هم می توانند در زمین دفن شوند و همین که داخل کانال ها نصب گردند.

  1. کابل فشار متوسط MV

این کابل ها دارای ولتاژ یک تا 33 کیلوولت هستند و در ارسال توان الکتریکی تک فاز و سه فاز در پست های توزیع برق به کار می روند. همین طور از این مدل کابل ها در شبکه های صنعتی و عمومی و تاسیسات داخل و خارجی به کار می گیرند. کابل های فشار متوسط دارای انواع کابل تکفاز و سه فاز می باشند.

  1. کابل فشار قوی HV

کابل های فشار قوی از سطح ولتاژ 63 تا 230 ولت تشکیل شده اند و به منظور ارسال برق در ولتاژ های بالا برای اتصال دادن فیبرهای نوری به کار می روند. همین طور در دکل های شهری و صنعتی هم استفاده می شوند.

انواع کابل براساس مواد سازنده

کابل ها از نظر مواد سازنده به انواع گوناگونی طبقه بندی می شوند که هر کدام دارای ویژگی خاص خودش است.
هادی کابل ها معمولا از آلومینیوم و یا مس تولید می شود که بیشتر از مس استفاده می کنند. هادی کابل ها هم به صورت تک هسته یا چند هسته ای تولید می شود. جنس عایق های کابل هم می تواند پی وی سی، پلی اورتان یا پلی اتیلن باشد.

انواع سیم و کابل برق بر اساس نوع عایق

عایق یکی از بخش های مهم در کابل های برق است. عایق های پی وی سی ارزان ترین و متداول ترین نوع عایق می باشند. اما یک سری دیگر از عایق ها مانند XLPE و EPR وجود دارند که از عمر طولانی تری برخوردار بوده و مقاومت بیشتری به نسبت شرایطی محیطی دارند. همین طور کابل های برق می توانند با روکش های ST، PVC  و PE نیز روکش و عایق بندی گردند.

انواع سیم کابل برق براساس ویژگی

سیم و کابل برق با توجه به عایق و متریال استفاده شده و همان طور ویژگی های آن ها نیز دسته بندی مختلفی دارند، به عنوان مثال کابل های فشار قوی در جاهایی که نیاز به ولتاژ بالاست استفاده می شوند و این ویژگی را دارند که از طول عمر بالاتری برخوردار بوده و در کم ترین زمان بتوانند جریان را منتقل کنند. در صورتی که کابل فشار ضعیف تنها در جایی استفاده می شوند که ولتاژ کم است، به عنوان مثال ساختمان های مسکونی از بیشترین کاربرد آن ها می باشد.

انواع کابل بر اساس نوع هادی

کابل ها با توجه به هادی آن ها نیز به دسته بندی مختلفی تقسیم می شوند، این کابل ها با توجه به هادی شان در دو مدل مفتول و افشان وجود دارند. کابل های افشان از رشته های نازک مسی تولید می شوند؛ در صورتی که کابل مفتولی دارای یک یا چند رشته آلومینیومی یا مسی هستند که به شکل خشک و با انعطاف کم قرار می گیرند.

کاربرد کابل برق تک رشته

کاربرد سیم و کابل برق 

سیم و کابل ها به صورت کلی به منظور ارسال و انتقال انرژی الکتریکی و برق به کار می روند. کابل برق از مهم ترین تجهیزات الکتریکی محسوب می شود که از چندین سیم تشکیل شده است. سیم و کابل ها در وسایل و تجهیزات مختلف الکتریکی مانند تابلوبرق ها و ... استفاده می شوند تا نیروی برق را از نقطه ای به نقطه دیگر ارسال کنند. هر کدام از سیم و کابل ها با توجه به نوع و متریالی که دارند، از کاربرد متفاوتی برخوردار هستند.

تفاوت سیم و کابل برق

سیم و کابل برق برخلاف آن چه که بیشتر افراد فکر می کنند، یکی نبوده و با هم دیگر تفاوت دارند. سیم نوعی هادی تک است، در صورتی که کابل مجموعه ای از هادی ها می باشد. هادی ها معمولا از موادی مانند آلومینیوم و مس تولید شده اند. سیم ها می توانند با لایه ای نازک از پی وی سی پوشیده شوند در صورتی که کابل ها از چندین سیم تشکیل شده و از غلاف های خارجی و داخلی برای آن ها بهره می گیرند. کابل دارای یک سیم داخل جریان، یک سیم خنثی و یک ارت است که با توجه به تعداد سیم هایی که داخل آن است، دسته بندی می شود.

کابل کشی چیست؟

کابل کشی به فرآیندی گفته می شود که در آن تجهیزات با استفاده از کابل به هم دیگر متسط می شوند. برای وصل کردن یک دستگاه به کابل و کارهای کابل کشی نیاز داریم. فرآیند کابل کشی باید با استفاده از دانش و مهارت بالا انجام شود و نیاز به تخصص و مهارت دارد. کابل گذاری و اجرای شبکه های کابل با توجه به محیط، نوع کابل و موارد مورد نیاز انجام می شود.

کابل کشی چیست

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید