انواع کابل انتقال داده و کاربرد آن

کابل انتقال داده چیست

انواع کابل انتقال داده و کاربرد آن

با توجه به افزایش روز افزون نوآوری ها در صنعت تجهیزات الکترونیک، انتقال داده ها با استفاده سیم و کابل، ابزارها و لوازم ضروری این صنعت انجام می شود که یکی از آن ها کابل انتقال داده است. کابل انتقال داده یکی از انواع کابل است که داده ها را به عنوان سیگنال بین دو یا چند دستگاه انتقال می دهد. این کابل در حال حاضر استفاده زیادی دارد و در زندگی روزمره نیز کارکرد خیلی از وسایل به این کابل ها بستگی دارد. در این مقاله انواع کابل های انتقال داده را بررسی می کنیم.

کابل انتقال داده چیست

کابل انتقال داده به منظور انتقال و هدایت اطلاعات به کار می رود. در حال حاضر ما شاهد مدل های مختلفی از کابل ها هستیم که هر یک از آن ها دارای ویژگی مخصوص به خود می باشند. بعضی از این مدل کابل ها جریان را حمل می کنند، بعضی دیگر باید بین دستگاه ها ارتباط برقرار کنند. به این نوع کابل ها، کابل های انتقال داده می گویند که خود به تنهایی از انواع مختلفی برخوردارند و در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

کابل انتقال داده چیست

انواع کابل انتقال داده

کابل انتقال داده نوعی کابل است که داده ها را به عنوان سیگنال ارسال می کند. این کابل ها با توجه به نوع و کارکردشان به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند که از جمله آن ها می توان به فیبرنوری، هم محور و پیچ خورده اشاره کرد.

کابل VGA

کابل VGA یکی از انواع کابل انتقال داده است که از 14 پین تشکیل شده و دارای دو ردیف 7 تایی نیز می باشد. این مدل کابل برای اتصال مانیتور به کارت گرافیک به کار می رود و نام این کابل به معنای آرایه های ویدیویی و گرافیکی است. کابل های VGA عموما در اتصال تی وی ها، پروژکتورها و صفحه نمایش های خانگی به کار می رود؛ چرا که پورت این کابل می تواند اطلاعات تصویری را به صورت آنالوگ ارسال کند.

هر کدام از ردیف های پین این کابل این وظیفه را دارد تا یک رنگ را منتقل کند. پین های ردیف اول به منظور ارسال رنگ قرمز، پین های دوم سبز و ردیف های سوم هم به رنگ آبی هستند.

درمورد ساختار کابل VGA می توانیم بگوییم که رنگ خود این کابل معمولا آبی بوده و از دو پیچ به منظور ثابت نگه داشتن آن استفاده می کنند. کابل های وی جی آی نمی توانند کیفیت بالا را منتقل کنند و بیشترین وضوح تصویری که از آن پیشتبانی می کنند 1536 پیکسل است.

کابل DVI

کابل DVI کمی پیشرفته تر است. این کابل ها می توانند انتقال داده ها را به شکل دیجیتال پشتیبانی کرده به همین دلیل به جای سیستم های آنالوگ به کار می روند. کابل های DVI متداول ترین مدل کابل های انتقال داده در حال حاضر هستند که روی رایانه ها و صفحه نمایش ال سی دی به کار می روند.

از نظر شکل ظاهری این کابل شبیه به کابل DVI است اما دارای 24 پین می باشد که می تواند علاوه بر سیگنال های دیجیتال از آنالوگ ها نیز بهره بگیرد.

کابل USB

کابل USB که احتمالا همه نام آن را یکبار هم که شنیده اند، یکی از کابل های پر کاربرد در بین کابل های انتقال داده است. این کابل ها در تمام دستگاه های دیجیتالی مانند رایانه، لپ تاپ، تی وی و ... استفاده می شود. امروزه سه مدل کابل USB در بازار وجود دارند که از نظر سرعت انتقال داده با هم دیگر فرق می کند. کابل های یو اس بی از نظر شکل ظاهری دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آن ها می توان به TYPE – B، MINI- USB، TYPE-C و MICRI-USB اشاره کرد.

کابل USB

کابل HDMI

یکی دیگر از انواع کابل انتقال داده کابل HDMI می باشد. این مدل کابل ها کاربرد زیادی دارد و بیشتر در دستگاه های مختلف استفاده می شود. این کابل قابلیتی که دارد این است که می تواند صدا و صوت را به صورت یکزمان ارسال کند.

کابل HDMI با کابل های قبلی دارای تفاوت است. این کابل می تواند صدا و تصویر را به شکل هم زمان منتقل کند. کابل HDMI به تی وی وصل می شود و کیفیت های بیشتر از 1080 را ارائه می کند. لازم به ذکر است که کابل های HDMI در مدل های D،A و C به بازار وارد می شوند.

کابل RCA

از دیگر مدل های انواع کابل انتقال داده، کابل RCA است که به منظور اتصال به تلویزیون ها استفاده می شود. این کابل از سه شاخه رنگی برخوردار است که از انتهای آن به یک کابل وصل می گردد و سه ورودی متناوب رنگی در پشت ویدیو پروژکتور و پشت تی وی هستند، نصب می شود. ارسال اطلاعات با کابل RCA به شکل آنالوگ می باشد و کیفیت در آن هم با توجه به عواملی مانند نوع کانکتور، طول کابل و محافظ فرق می کند.

کابل IDE

این مدل کابل در واقع یکی از کانکشن ها می باشد که برای اتصال به دستگاه های قدیمی به کار می رود. IDE ها به صورت کابل و پورت هایی هستند که برای دستگاه هایی مانند هارد درایو استفاده می شوند.

کابل SATA

کابل ساتا یکی از کابل های انتقال داده می باشد که برای استفاده در درایوهای نوری و هارد دیسک ها به کار می رود. این کابل ها برای ارسال داده های دیجیتال بین دستگاه های گفته شده و سیستم های رایانه ای به کار می رود. کابل های ساتا برای انتقال اطلاعات نیازی به برق نداشته و تنها دستگاه هایی مانند اس اس دی که به آن ها وصل می شود باید با برق تعذیه شوند. کابل های SATA از دو مدل کانکتور برخوردارند که یکی از آن 7 پین و دیگری 15 پین دارد.

کابل شبکه یا Ethernet

کابل انترنت یکی از انواع کابل است که مشخص می کند تا چطور دستگاه ها شبکه های اطلاعاتی را دسته بندی کرده و ارسال کنند. کابل های اترنت سیم کشی فیزیکی دارند که اطلاعات روی آن ها جریان می یابند. دستگاه هایی که از کابل به منظور اتصال به یک شبکه محلی بهره می گیرند، معمولا به جای سیم از اترنت استفاده می کنند.

انواع کابل انتقال داده بر اساس کاربرد

کابل های انتقال داده انواع و کاربری مختلفی دارند کاربرد کابل شیلددار در انتقال سریع داده نقش موثری دارد.
کابل های انتقال داده با توجه به کاربردشان نیز به دسته بندی مختلفی تقسیم می شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل rca
  • کابل vga
  • کابل HDMI
  • کابل DVI
  • کابل USB

کابل شبکه یا پچ کورد

کابل های شبکه یا پچ کورد نوعی کابل شبکه است که به منظور اتصال دستگاه های مشابه بهم دیگر با پنل های پچ استفاده می شود. این کابل ها عموما برای اتصال سوئیچ، روتر، پنل پچ و رایانه به کار می رود. پچ کوردهای از کانکتورهای RJ-45 تشکیل شده اند که به دو سر کابل وصل می شود. اندازه های کابل پچ کورد مختلف است و معمولا در اندازه های 1 تا 5 متر عرضه می گردند.

انواع کابل شبکه و پچ کورد

کابل های پچ کورد با توجه به طول، نوع کابل و کانکتورهایی که دارند به انواع گوناگونی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • UTP
  • STP
  • CROSSOVER
  • FIBER OPTIC
  • SHIELDED

( هر کدام از این کابل دارای ساختار و کاربرد مخصوص به خودشان می باشند)

کابل کواکسیال ( Coaxial) چیست

کابل کواکسیال یکی از انواع کابل است که به منظور ارسال داده و سیگنال ها در فرکانس های زیادی به کار می روند. از این کابل ها در شبکه های PC ، شبکه های لن و دوربین های مداربسته و دستگاه های کنترل از راه دور استفاده می کنند. کابل کواکسیال یکی از قدیمی ترین و پر کاربردترین کابل ها در کارهای مخابراتی است که برای دوربین های مداربسته به کار می رود.

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری یکی دیگر از انواع کابل ها پر کاربرد در حال حاضر است که از رشته های باریک و شفاف از پلاستیک یا شیشه تولید می شود. این کابل ها می تواند داده ها را از جایی به جای دیگر با استفاده نور ارسال کند. توانایی بالا و سرعت بسیار زیاد باعث شده تا امروزه از کابل به وفور استفاده کنند. کابل های فیبرنوری می توانند اطلاعات را تا ظرفیت 2.5 تا 10 گیگابایت انتقال دهند و از آن ها در صنایع مختلف بهره می گیرند.

انتخاب کابل انتقال داده

انتخاب کابل انتقال داده

با توجه به موارد گفته شده با انواع کابل انتقال داده و کاربرد آن آشنا شده ایم. اما با توجه به جنس کابل و استفاده آن ها در شبکه های مختلف باید از کابل های مناسب استفاده کنید که در غیر این صورت می تواند برای شما ضرر و زیان به همراه داشته باشد. به همین دلیل برای انتخاب کابل انتقال داده بهتر است به یک سری موارد توجه کنید که عبارتند از:

سرعت: کابل ها از نظر سرعت با هم دیگر فرق دارند، با توجه به محیط، بهترین نوع آن را انتخاب کنید.

بررسی نیازها: یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب کابل، هدف و نحوه استفاده شما از این کابل است. باید با توجه به محیط و شرایط مناسب از آن ها استفاده کنید.

هزینه های لازم: کابل های انتقال داده از نظر هزینه و قیمت با هم دیگر فرق می کنند، پیش از انتخاب بودجه لازمه خود را در نظر بگیرید و متناسب با آن خرید کنید.
برای دریافت اطلاعات در رابطه با یکی از انواع سیم و کابل به نام کابل کنترل می توانید روی لینک مربوط به آن کلیک کن.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید