انواع کابل برق تکفاز

هر آنچه لازم است درباره کابل برق تک فاز بدانید

انواع کابل برق تکفاز

کابل برق تکفاز جزء کابل هایی است که به منظور کابل کشی استفاده می شود. کابل های برق تک فاز از لحاظ تعداد رشته، محل استفاده، جنس هادی و ساختار به چندین مدل طبقه بندی می شوند که هر یک دارای کاربرد مخصوص خود می باشند.

کابل تکفاز در واقع نوعی از سیم و کابل برق می باشد که دارای ویژگی های مخصوص به خودش می باشد. این کابل دارای یک رشته تک فاز می باشد؛ البته لازم به ذکر است یک سری رشته های دیگر هم در آن ها وجود دارد. این مدل کابل ها دارای مدل های مختلفی هستند که هر یک از آن ها در فضایی خاص به کار می رود.

ساختار کابل برق تکفاز

پیش از آن که بخواهیم به صورت کامل درمورد ساختار کابل برق توضیح دهیم، باید بگوییم که کابل برق در دو دسته انواع کابل برق سه فاز و انواع تک فاز وارد بازار می گردد. کابل برق تک فاز، به کابلی می گویند که دارای یک رشته سیم فاز می باشد؛ البته می تواند دیگر رشته هایی را هم داشته باشد، اما تنها یکی از آن ها برای فاز است.

برای برق کشی هایی که معمولا به برق با توان معمولی نیاز دارند، از این مدل کابل بهره می گیرند. کابل هایی که در ورودی های ساختمان به کار می رود، از این مدل کابل های تک فاز بهره می گیرند. کابل های تک فاز با روکش های گوناگونی ساخته می شوند که یکی از آن ها دسته بندی با توجه به روکش و ساختار آن می باشد. بعضی از این مدل کابل روکش PVC، پلی اتیلن و بعضی دیگر روکش های نسوز و سیلیکونی دارند. همین طور با توجه به هادی آن ها می توان، کابل ها را در دو مدل آلومینیومی و مسی  طبقه بندی کرد. کابل برق تکفاز مسی دارای هدایت بالایی است، در صورتی که کابل های آلومینیومی ارزان تر می باشند. این مدل کابل ها نه تنها هادی و روکش دارند؛ بلکه دارای یک لایه عایق نیز می باشند. عایق از هادی داخل آن حفاظت کرده و اجازه نشت جریان را نمی دهد.

انواع کابل برق تکفاز

کابل های برق تک فاز با توجه به رشته های آن ها به انواع زیر دسته بندی می شوند که عبارتند از:

  • کابل تک رشته ای که برای فشارهای ضعیف و متوسط به کار می رود.
  • کابل دو رشته ای که دارای یک رشته فاز و یک رشته نول است و کارایی زیادی در انتقال برق در کابل فشار ضعیف دارد.
  • کابل سه رشته ای که دارای یک رشته نول و یک رشته فاز است اما سیم ارت نیز دارد که برای جاهای مختلف به کار می رود.

علاوه بر موارد گفته شده یکی از رایج ترین انواع کابل های برق، مدل مسی افشان می باشد که به دو شکل دو یا سه رشته ساخته می گردد. این مدل کابل در مدل سه رشته دارای یک سیم ارت، یک نول و یک فاز است به همین دلیل می تواند به زمین به خوبی متصل شود. همین طور از این مدل کابل با توجه به قدرت بالایی که دارد انتقال برق تاسیسات بهره می گیرند. این مدل کابل از عایق های پی وی سی، سیلیکونی و ... برخوردارند.

مزایای کابل برق تکفاز

کابل برق تکفاز با توجه به جمع و جور بودن و سادگی آن ها، برای استفاده های مسکونی به کار می رود و همین طور برای لوازم خانگی اعم از تلویزیون، یخچال و چراغ هم کاربرد دارد. با استفاده از کابل جریان برق، در زمان بیشتر شدن ولتاژ، جریان برق پایین تری به وسیله سیم ها انتقال پیدا می کنند که سبب می شود خطرات و آسیب ها کاهش پیدا کند. بنابراین از اتصال تک فاز برای لوازم و وسایلی هایی که نیرو آن ها تا 5 اسب بخار است، کارکرد مهم داشته و می تواند نیروی مناسب انتقال دهد.

کاربرد کابل برق تکفاز

کابل برق تکفاز به شکل عمده در فضاهای مسکونی به کار می رود و تعرفه های آن ها با توجه به برق ها سه فاز ارزان تر و مقرون به صرفه تر می باشد. این دو مدل برق با توجه به دو سیم هادی به منظور توزیع توان برق وابسته می باشد که یک موج سینوسی فراهم می آورد.

در زمان استفاده از این مدل برق، موتورها با نیروی ضربانی حرکت می کند. همین طور باید بگوییم که موتورها به خازن ها نیازمند هستند که باید آن ها را بررسی کرد. همین طور وقفه های طولانی تری در جریان ایجاد می کند که با توجه به کاهش بودن عمر مفید موتورها، بهترین مورد برای اندازه گیری آن ها کابل برق های تکفاز می باشد. 

عوامل موثر در انتخاب کابل برق تکفاز

در نظر داشته باشید که در انتخاب کابل برق یک سری عوامل اهمیت دارد که حتما باید بررسی شود و در صورت عدم انجام آن ها می تواند یک سری خطرات ایجاد گردد. این موارد عبارتند از:

  • ولتاژ اسمی برای انتخاب کابل بررسی شود.
  • افت ولتاژ مجاز نیز ارزیابی گردد.
  • بار اتصال کوتاه حتما بررسی شود.
  • به حفاظت مدار نیز توجه شود.
  • کابل و ظرفیت مجاز کابل نیز در نظر گرفته شود.
  • شرایط محیطی مانند دما و فشار در انتخاب کابل موثر است.
  • تعداد فاز منبع برق نیز باید مشخص باشد.
  • مشخصات فنی مصرفه کننده نیز در انتخاب کابل ها موثر است.

علاوه بر موارد گفته شده لازم به ذکر است که در انتخاب کابل برق تکفاز حتما از کابل های استاندارد استفاده کنید؛ چرا که کابل های غیر استاندارد می توانند یک سری مسائل و مشکلات را ایجاد کنند.

انواع سایز کابل برق تکفاز

کابل های تکفاز اغلب در مصارف مسکونی به کار می رود، چرا که لوازم خانگی مانند تی وی و یخچال اغلب نیاز به جریان برق بالا نداشته و کابل یک فاز برای آن ها کفایت می کند. برای استفاده خانگی عموما 25 آمپر در نظر گرفته می شود، اما می تواند بین 15 تا 32 نیز متغییر باشد. کابل های تکفاز با نول کشیده شده و از سایز 35*2 برای آن ها استفاده می کنند.

ولتاژ مناسب کابل های تکفاز

اگر میزان ولتاژ کابل های برق تکفاز 230 ولت باشد، باید در نظر بگیرید که ولتاژی که در محل قرار است استفاده شود، کمتر از 218 ولت باشد، چرا که اگر ولتاژ در محل انشعاب 220 ولت باشد، انرژی در آخر کابل باید 209 ولت در نظر گرفته شود و رعایت این مورد، اجازه نمی دهد تا مشکلاتی برای لوازم برق ایجاد شود.

مسائل مربوط به افت ولتاژ عموما در زمان ارتباط با ولتاژ های نامناسب ایجاد می شود و می تواند دستگاه را با خرابی رو به رو کند.

قیمت کابل برق تکفاز

با توجه به استفاده گسترده از کابل های برق تکفاز، هر یک از آن ها از قیمت متفاوتی برخوردارند. به عنوان مثال کابل های آلومینیومی تک فاز معمولا نسبت به کابل های مسی، کم قیمت تر هستند. همین طور قیمت کابل های مسی در دو مدل مسی و مفتولی نیز با هم فرق می کند.

بنابراین برای انتخاب و استفاده از کابل های تک فاز، باید به یک سری موارد توجه کرد. به عنوان مثال افت ولتاژ، شرایط آب و هوایی، محل نصب، زمان نصب و همین طور مقدار جریان و جنس هادی از این موارد هستند.

علاوه بر آن ها، یکی از سوالات رایج افراد درمورد قیمت کابل های تکفاز است. باید بگوییم که نرخ این نوع کابل ها با توجه به چند عامل در نظر گرفته می شود که به شرح ذیل هستند:

  • مواد اولیه استفاده شده: جنس و نوع کابل خیلی مهم است و تا حد زیادی طول عمر آن به متریال ابتدایی بستگی دارد. به عنوان مثال اگر مس یا آلومینیوم در این کابل ها استفاده کنند، هر یک دارای قیمت مختلفی می باشند. به همین دلیل هر چقدر کیفیت و متریال مواد اولیه بیشتر باشد، قیمت کابل بالاتر است.
  • ظرفیت: کابل های برق تک فاز که جریان آن ها ظرفیت بیشتری دارد، معمولا از قیمت بالاتری برخوردارند.
  • طول و اندازه کابل: طول کابل ها هر چقدر کم تر باشد، قیمت آن ها نیز ارزان تر است. کابل های طولانی قیمت بیشتری دارند.
  • موارد خارجی: یک سری عوامل دیگر مانند نوع عایق، اندازه و تعداد روی قیمت این محصولات تاثیر دارد. همین طور استانداردهای بین المللی، اندازه و ابعاد هم می تواند روی تعرفه کابل موثر باشد.
  • نوسانات بازار: معمولا نوسانات بازار، روی قیمت محصولات تاثیر می گذارد. بنابراین در دو بازه زمانی مختلف، شاهد قیمت های متفاوتی هستیم.

نکات مهم برای انتخاب کابل های برق تکفاز

  • در زمان تهیه کابل برق به جدول پشتیبانی نگاه کنید.
  • انتخاب کابل برق تا حد زیادی به مسافت و کنتور ارتباط دارد.
  • بیشتری افت ولتاژ مجاز در کابل برق تکفاز باید 5% باشد.
  • برای نصب روی کنتور باید از طول و سایز مناسب استفاده کرد.
  • برای استفاده کابل تک فاز، حتما به شرایط محیط و آب و هوایی توجه شود.

مهم ترین نکات برای نصب کابل تکفاز

تهیه و استفاده از کابل های برق تک فاز آخرین مرحله نیست، بلکه این کابل ها باید به درستی و اصولی نصب شوند که برای انجام آن ها به یک سری نکات نیاز داریم که عبارتند از:

  1. کابل های خودنگهدار آلومینیومی تک فاز باید روی تیرک و دیوار نصب شوند، این مدل کابل ها به دو صورت مهار فولادی و بدون مهار وجود دارند که سایز هر یک فرق می کنند. هادی این کابل ها یک لایه روکش دارند که هزینه آن ها از کانال های زمینی آلومینیومی کم تر می باشد.
  2. کابل های مفتولی مسی زمینی و همین طور کابل های آلومینیومی باید کابل کشی زمینی شوند، دفن آن ها باید به شکل صحیح انجام گیرد. قیمت کابل های آلومینیومی هم ارزان تر از کابل های مسی است.
  3. کابل های مفتولی مسی به منظور انشعاب گیری هوا باید از بخش تیر برق نصب گردند. همین طور نصب آن ها باید روی تیرک در بخش های کوتاه باشد. کابل های مفتولی مسی کیفیت خیلی بیشتری دارند، چرا که مس داخل آن ها بیشتر استفاده شده است.
  4. نصب کابل های تکفاز باید توسط افراد متخصص انجام شود، چرا که هر گونه اشتباه و خطا در آن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

پاسخ به سوالات متداول

  1. هزینه کابل برق تک فاز بیشتر است یا سه فاز؟ کابل های برق تکفاز از نظر هزینه، مقرون به صرفه تر و مناسب تر از قیمت کابل برق سه فاز می باشند و یکی از دلایلی که در ساختمان های مسکونی به کار می روند، نیز همین مورد است.
  2. کابل برق تک فاز و سه فاز چه تفاوتی دارند؟ کابل های برق تکفاز، 1 فاز تغذیه دارند، در صورتی که کابل های سه فاز دارای سه فاز تغذیه هستند.
  3. برای اتصال به منزل، کابل تک فاز باید چه طولی داشته باشد؟ عموما برای مسافت های کم تر از 100 متر از این کابل بهره می گیرند.
  4. رایج ترین نوع کابل تک فاز چیست؟ کابل تک فاز افشان یا همان مس رایج ترین مدل کابل برق تکفاز است که در جاهای مختلف به کار می رود.
  5. بیشترین کاربرد کابل برق تکفاز کجاست؟ کابل های برق تک فاز معمولا در ساختمان های مسکونی به کار می روند.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید