تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست

کابل شبکه UTP و SFTP و FTP سه تا از مهم ترین انواع کابل شبکه مهم هستند که هر یک از آن ها دارای یک سری ویژگی های مخصوص به خود می باشد و با توجه به عایق، شیلد و ساختار تعریف می شوند. کابل شبکه یا همان کابل LAN از مهم ترین تجهیزات شبکه است که وظیفه آن انتقال داده هاست و دارای انواع مختلفی است که در ادامه به مهم ترین آن ها یعنی کابل های UTP و FTP و SFTP می پردازیم.

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست

کابل شبکه UTP و SFTP و FTP سه تا از مهم ترین انواع کابل شبکه مهم هستند که هر یک از آن ها دارای یک سری ویژگی های مخصوص به خود می باشد و با توجه به عایق، شیلد و ساختار تعریف می شوند. کابل شبکه یا همان کابل LAN از مهم ترین تجهیزات شبکه است که وظیفه آن انتقال داده هاست و دارای انواع مختلفی است که در ادامه به مهم ترین آن ها یعنی کابل های UTP و FTP و SFTP می پردازیم.

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست

کابل شبکه UTP و SFTP و FTP با هم دیگر دارای تفاوت هایی می باشند که عبارتند از:

  1. TP مخفف کلمه Twisted Pair است به عنوان زوج سیم های به هم تابیده شده معنا دارد. به همین دلیل در تمام کابل هایی که TP استفاده شده باشد، آن ها دارای زوج سیم های بهم تابیده می باشند.
  2. U مخفف کلمه Unshielded می باشد که معنای آن بدون شیلد است. کابل هایی که حروف u داشته باشند دارای شیلد نیستند.
  3. F مخفف کلمه Foil  است که به معنی وجود فویل دور زوج سیم است و کابل هایی که آن را داشته باشند، این ویژگی را دارند.
  4. S مخفف کلمه Shield است که به معنی وجود شیلد در دور سیم ها می باشد و سیم هایی که s داشته باشند، در دور زوج سیم های خود شیلد دارند.

تا به این جا مهم ترین حروف اختصاری این کابل ها آشنا شده ایم که به شناخت تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP کمک زیادی می کند، در ادامه هر کدام از این کابل ها را بررسی می کنیم.

کابل شبکه UTP

این مدل کابل ساده ترین مدل کابل های شبکه است که لایه محافظ روی زوج سیم ها ندارند و همین باعث شده تا نویز زیادی در آن ها ایجاد شود. از این نوع کابل ها در زمانی که اطلاعات خیلی مهم نباشند استفاده می کنند. همین طور این کابل های شبکه به نسبت کابل های دیگر، از قیمت کم تری برخوردارند.

کابل شبکه FTP

در این مدل کابل ها روی زوج سیم ها، یک لایه ورق آلومینیومی نازک یا فویل وجود دارد و سپس روکش اصلی روی آن ها نصب می شود. فویل های آلومینیومی قابلیتی که دارد این است که از تولید نویز ممانعت می کند. این کابل ها نوعی کابل شبکه با کیفیت محسوب می شود که به نسبت کابل UTP قیمت بیشتری دارند.

کابل شبکه SFTP

یکی دیگر از کابل های شبکه است که تعریف آن به درک و فهمیدن تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP کمک زیادی می کند. این کابل ها روی زوج سیم های خود دارای فویل و شیلد دارد و سپس روی آن ها روکش نصب شده است. عموما از این کابل شبکه در فضاهای صنعتی بهره می گیرند تا هیچ مدل نویزی ایجاد نشود. هنگامی که دیتا ها اهمیت بسیاری داشته باشند و کیفیت کابل مهم باشد، از این محصول استفاده می کنند که به نسبت دو کابل شبکه دیگر، از قیمت بیشتری برخوردار است.

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست

انواع کابل شبکه و تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

کابل شبکه انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل STP: کابل های شبکه با غلاف محافظ
  • کابل S-UTP: کابل شبکه ای که روکش دارد اما غلاف محافظ ندارد.
  • کابل شبکه U-FTP: کابل شبکه همراه با فویل محافظ سیم
  • کابل شبکه UTP: کابل شبکه ای که غلاف محافظ ندارد.
  • کابل شبکه SFTP: کابل شبکه همراه با روکش رزورقی و غلاف محافظ

پس از بررسی انواع کابل شبکه به بررسی تفاوت کابل های UTP و SFTP می پردازیم که عبارتند از:

  • کابل شبکه SFTP قیمت بیشتری به نسبت کابل UTP دارد؛ بنابراین در فضاهایی که می خواهند هزینه کمتری داشته باشند از کابل های UTP استفاده می کنند.
  • کابل شبکه SFTP نویز کمتری را ایجاد می کند.
  • کابل شبکه UTP هیچ گونه محافظی نداشته در صورتی که کابل SFTP از حفاظ های بافته شده برای جفت سیم ها استفاده می کند.
  • وزن کابل UTP کم تر و سبک تر از SFTP بوده و دلیل آن نداشتن شیلد و فویل است.
  • سوکت کابل SFTP یعنی RJ45 فلزی و مقاوم است در صورتی که سوکت کابل UTP پلاستیکی می باشد.
  • کابل شبکه UTP نصب راحت تری داشته و همین طور هیچ نیازی به سیم اتصال به زمین ندارد.

علاوه بر تفاوت های کابل شبکه SFTP و UTP این دو کابل یک سری شباهت ها هم با هم دیگر دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر دوی این کابل های شبکه دارای چهار زوج سیم هستند.
  • هادی به کار گرفته شده در هر دوی این کابل ها مسی می باشد.
  • هر کدام از یک کابل ها در گروه های CAT قابلیت تولید دارند.
  • روکش هر کدام از کابل ها می تواند از پی وی سی و یا LSZH  باشند.
  • هر کدام از این کابل ها می توانند به شکل outdoor یا  indoorباشند.
  • هر یک از این کابل ها می توانند در فضای مناسب خود بهترین تاثیر را داشته باشند.

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP و FTP چیست

کابل شبکه UTP چیست ؟

کابل شبکه UTP یکی از پر استفاده ترین و مهم ترین کابل های شبکه در بازار محسوب می شود که دارای 8 سیم می باشد که دو به دو بهم تنیده شده اند. در این کابل، سیم ها به صورت منظم و متقارن پیچیده شده اند و فضاهایی که نویز پایینی وجود دارد و دیتا خیلی مهم نیست، گزینه مناسبی برای استفاده می باشد. کابل های UTP دارای هیچ محافظی روی زوج سیم ها نیست و همین باعث شده تا در مقایسه با دیگر کابل های شبکه نویز بیشتری را به خودش بگیرد. همین طور باید درمورد این کابل ها بگوییم که نصب شان خیلی ساده و راحت تر است.

کابل شبکه STP چیست؟

کابل شبکه STP به کابلی گفته می شود که هیچ گونه شیلد یا پوششی ندارد. در این کابل ها از 4 سیم به شکل زوج و یا 8 تک سیم استفاده شده است که به شکل دو به دو در هم تنیده شده اند. کابل شبکه STP می تواند نویز های محیط خود را بگیرد و آن را به جریان برگرداند اما به شرط این که به زمین به درستی وصل شده باشد.

کابل شبکه FTP چیست؟

کابل شبکه FTP به کابلی گفته می شود که در زیر روکش خود دارای یک مدل محافظ آلومینیومی یا فویل است که کلیه زوج سیم ها را پوشش می دهد و از نظر نویز، نسبت به UTP قوی تر در مقابل نویزها عمل می کند و عایق صوتی بهتری است.

کابل شبکه FFTP چیست؟

در این نوع کابل شبکه اگر دقت کرده باشید حرف F دو بار استفاده شده است و این به این معنا می باشد که این کابل از دو روکش آلومینیومی بهره می گیرند و در آن هم به دور هر دو زوج سیم و هم به دور هر دو کابل، فویل های آلومینیومی پوشیده شده است و وجود این این فویل ها سبب می شود تا از گرفتن نویزها ممانعت شود و در محیط هایی که نویز دارند از این کابل ها به کار می رود.

کابل شبکه SFTP چیست؟

این مدل کابل از یک محافظ بافته شده داخل ساختمان خود برخوردارند، اما هیچ فویلی داخل آن ها وجود ندارد. در مقابل نویزها این کابل دوام بیشتری دارد و معمولا در فضاهایی به کار می رود که امکان تداخل الکترومغناطیسی بیشتر است.
لازم به ذکر است که کابل شبکه SFTP از یک روکش فلزی اضافی برخوردار است که باعث می شود تا اثر پارازیت کم تر شود. همین طور این کابل دارای لایه های چهار زوج سیم است که با جدا کننده های پلاستیکی از هم دیگر مجزا شده اند. دور این زوج سیم ها با استفاده از یک ورق آلومینیومی، توری فلزی و یک روکش پلاستیکی پوشانده شده است و می تواند بیشترین محافظت را با سرعت خیلی زیادی در ارسال و انتقال داشته باشد.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید