مواد اولیه تولید سیم و کابل برق

مواد اولیه سیم و کابل برق با توجه به کارایی و موارد استفاده از آن ها فرق می کند، به عنوان مثال کابل های برق که ولتاژ بالا دارند عموما از مس ساخته می شوند، در صورتی که کابل های ولتاژ کم می توانند از فولاد و یا آلومینیوم تولید شوند. عایق آن ها نیز با توجه به کارایی شان تفاوت دارد. همین طور باید بدانید که متریال اولیه سیم و کابل از زمین به دست می آید و سپس فرآوری می شود تا در سیم و کابل برق به کار برود.

مواد اولیه تولید سیم و کابل برق

مواد اولیه تولید سیم و کابل برق

سیم و کابل همان طور که می دانید یکی از مهم ترین اجزا برای انتقال جریان برق و انرژی هستند. سیم و کابل برق از یک سری مواد اولیه مختلف تولید می شوند که هر کدام از آن ها دارای یک سری ویژگی های مختلف هستند. سیم ها از دو بخش هادی و روکش تولید می شوند و کابل برق هم به شکل مجموعه ای از سیم های برق می باشد که درون یک غلاف قرار می گیرد. اما در تولید این سیم و کابل برق از چه موادی استفاده می کنند؟ باید در پاسخ به این سوال بگوییم که از یک سری فلزات در قالب هادی در تولید سیم برق استفاده می کنند. فلزات مس و آلومینیوم به منظور هادی از سیم برق و PVC برای روکش آن ها به کار می روند. بنابراین کیفیت و مرغوبیت مواد اولیه سیم و کابل برق در کارکرد آن ها تاثیر زیادی می گذارد.

مواد اولیه تولید سیم و کابل برق

مواد اولیه سیم و کابل برق چیست؟

مواد اولیه در سیم و کابل برق از تنوع زیادی برخوردارند اما مهم ترین آن ها به شرح ذیل هستند:

  1. آلومینیوم که از مس قدرت پایین تری در هدایت جریان دارد، اما از نظر وزنی سبک تر بوده و قیمت آن هم مقرون به صرفه تر است، بنابراین از کابل آلومینیوم در جریانات ولتاژ بالا بهره می گیرند.
  2. مس متداول ترین و پر کاربردترین ماده اولیه در ساخت سیم و کابل برق می باشد، زیرا قابلیت انتقال بالایی دارد و همین طور انعطاف پذیری زیادی داشته و می توان با آن راحت تر کار کرد.
  3. فولاد به اندازه مس و آلومینیوم پر کاربرد نیست؛ چرا که آن قدر رسانایی ندارند، اما دوام و استقامت آن خیلی زیاد است و معمولا در کابل های زیر زمینی یا سیم و کابل هایی که قرار است در محیط های سخت نصب شوند به کار می رود.
  4. لاستیک به منظور عایق بندی کردن سیم برق به کار می رود و خیلی منعطف است و در سیم و کابل هایی که قرار است خم شوند به کار گرفته می شود.
  5. پلاستیک نیز برای عایق بندی سیم برق به کار می رود و وظیفه محافظت از آن ها در برابر خطرات الکتریکی و اتصالات کوتاه بر عهده دارد.

مواد اولیه سیم و کابل برق با توجه به کارایی و موارد استفاده از آن ها فرق می کند، به عنوان مثال کابل های برق که ولتاژ بالا دارند عموما از مس ساخته می شوند، در صورتی که کابل های ولتاژ کم می توانند از فولاد و یا آلومینیوم تولید شوند. عایق آن ها نیز با توجه به کارایی شان تفاوت دارد. همین طور باید بدانید که متریال اولیه سیم و کابل از زمین به دست می آید و سپس فرآوری می شود تا در سیم و کابل برق به کار برود. برای مطالعه بیشتر درباره راهنمای خرید سیم برق و کابل برق به لینک آن مراجعه فرمایید.

مواد اولیه تولید سیم و کابل برق

اجزای تشکیل دهنده سیم و کابل برق

سیم و کابل برق، هر کدام دارای یک سری بخش های مختلفی هستند. کابل برق دارای سه بخش اصلی اعم از عایق، روکش و هادی می باشد. هادی و عایق کابل مانند هادی و عایق سیم هستند و روکش آن ها از مواد داخل کابل در مقابل شرایط فیزیکی محافظت می نماید. همین طور روکش ها در انواع نازک و ضخیم در بازار وجود دارند.

لازم به ذکر است که کارخانجات و شرکت هایی که در زمینه تولید کابل برق فعالیت می کنند، آن ها را با توجه به نیاز استفاده کنندگان و کارایی شان طراحی می کنند، بعضی از کابل های برق در برابر حرارت مقاومت دارند، در صورتی که بعضی دیگر از روکش های هالوژن فیری یا .... برخوردارند.

از طرفی سیم از دو قسمت رسانا و عایق ساخته می شود که قسمت رسانای آن به وسیله عایق پوشیده می گردد. مهم ترین وظیفه سیم برق این است که جریان برق را از جایی به جای دیگر منتقل کند.

مزایای استفاده از پی وی سی در روکش سیم و کابل

PVC ماده ای است که مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف دارد. این ماده وزن خیلی کمی دارد و همین طور می تواند در برابر ضربه، سایش، خوردگی، هوازدگی و واکنش های شیمیایی مقاومت کند. PVC یا همان پلی وینیل کلراید در تولید کابل های برق به منظور روکش و عایق به کار می رود که یک سری مزایا و ویژگی ها برای کابل ها دارد.

سیم و کابل هایی که با PVC روکش می شوند، قابلیت ضد اشتعال دارند و در زمانی که آتش سوزی رخ دهد، کابل از سوختن ممانعت می کند. همین طور سیم و کابل هایی که از پی وی سی در آن ها استفاده شده در برابر مواد مختلف مانند روغن ها، اسیدها و قلیاها مقاومت می کنند و همین طور به در صنایع خاص در برابر مواد شمیایی نیز دوام می آورد.

ضمنا، هنگامی که مواد افزودنی به سیم و کابل های پی وی سی اضافه می شوند، آن ها می توانند بین منفی 40 درجه تا مثبت 105 درجه سانتی گراد، دوام بیاورند.

از دیگر مزایای استفاده از روکش PVC در سیم و کابل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیم و کابل های PVC سرب ندارند.
  • نصب و جابه جایی سیم و کابل PVC راحت می باشد.
  • سیم و کابل های PVC سخت بوده و استقامت بیشتری دارند.
  • سیم و کابل های با روکش PVC قابلیت اشتعال ندارند.

روش تولید انواع سیم در کارخانه کابل سازی مرحله به مرحله

ساخت سیم و کابل یک سری مراحل مختلفی دارد که باید در طی آن، مواد اولیه خام را به مواد نهایی تبدیل کنند تا بتوانند سیم ها را بسازند. با توجه به این سیم و کابل هر یک از اجزای گوناگونی تشکیل شده است، این کار زمان بالایی می برند و نیاز به تجهیزات و دستگاه های خاصی دارد. مراحل تولید سیم در کارخانجات تولید آن عبارتند از:

  1. نازک کاری

در این مرحله متریال ابتدایی از فولاد، آلومینیوم و یا مس تهیه و فرآوری می شوند تا بتوان از آن ها برای تولید سیم استفاده نمود.

  1. آنیل کاری

در این مرحله روی تمام مفتول هایی که درقدم قبلی نازک کاری شده اند، در کنار کوه آنیل کاری جمع آوری شده و سپس داخل کوره آنیل قرار خواهند گرفت.

  1. تنیده شدن رشته های مسی

در مرحله سوم  مفتول های آنیل شده روی قرقره قرار می گیرند تا نیروهای کار بتوانند از آن ها استفاده کنند. همین طور در این مرحله باید رشته های مسی با استفاده از بانچر در هم تنیده شوند. اگر قرار باشد تا کابل های رشته مانند کابل قدرت تولید شوند، رشته های مسی باید یک ساختار منظم در تنیده شدن داشته باشند؛ در صورتی که در دیگر سیم ها می توانند چرخش داشته و با طول تاب مشخصی بپیچند.

  1. عایق کاری

به جرات می توان گفت یکی از اصلی ترین کارها در تولید سیم و کابل، عایق کاری است که در این مرحله رشته های مسی آماده شده با گرانول عایق به صورت مواد اولیه لازمه عایق کاری شده تا در تولید سیم یا زیره کابل به کار روند.

  1. روکش زنی

در این قسمت روکش زنی کابل به وسیله دستگاه اکسترودر صورت می گیرد. اگر قرار باشد تا کابل قدرت تولید شود از لایه های پی وی سی به عنوان روکش نیز استفاده می کنند.

  1. آزمون مقاومت و ولتاژ

برای این که مطمئن شوند تا سیم و کابل به درستی انجام شده است، ابتدا تمام قرقره های ساخت بررسی شده و سپس آزمون مقاومت الکتریکی هادی انجام می شود و پس از آن بسته بندی های کابل ها صورت می گیرد.

پس از آن میزان ولتاژ سیم و کابل برق نیز بررسی می گردد تا هیچ گونه آسیبی به عایق ها نرسیده باشد و ایرادی نداشته باشند.

مواد اولیه تولید سیم و کابل برق

دلایل استفاده از فلز آلومینیوم و مس برای قسمت های سیم برق کدام است؟

از سیم های مسی و آلومینیومی به این دلیل در سیم برق استفاده می شود؛ چرا که جریان الکتریکی را به خوبی منتقل می کنند. به صورت کلی مس و آلومینیوم رسانای خیلی قوی برای جریان برق می باشند، یعنی این که مقاومت بالایی در مقابل آن نداشته و می تواند به خوبی در سیم برق را منتقل کند. از فلزات مورد استفاده در ساخت کابل و سیم برق میتوان به دو فلز مس و آلومینیوم اشاره کرد، همین طور این دو فلز از قابلیت انعطاف پذیری زیادی برخوردارند.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید