فلزات مورد استفاده در سیم و کابل برق

در تهیه سیم و کابل از چه فلزاتی استفاده می شود؟

چرا از فلزات در سیم های برق استفاده می کنیم؟

هر سیم و کابل از دو بخش تشکیل شده: هادی (رسانا)، عایق (نارسانا) ما می دانیم که وظیفه سیم و کابل برق، هدایت و منتقل کردن جریان الکتریکی از نیروگاه برق تا منزل ما است. این منتقل کردن یا جابجایی توسط سیم ها به عنوان هدایت کننده اتفاق می افتد. درواقع مهم ترین قسمت یک سیم و کابل برق، هادی است که فلزاتی باید در آن به کار برده باشد. همچنین کیفیت هادی و شیوه قرار گرفتن آن می تواند در عملکردش تاثیر گذار باشد؛ پیشنهاد می شود سیم و کابل مورد نظر خود را از یک مرجع معتبر و با کیفیت  تهیه کنید.

نکات انتخاب جنس فلز سیم و کابل های برق

  • جریان الکتریکی باید به مقاومت فلز غلبه کند
  • یک سیم خوب باید به آسانی بتواند جریان مکرری از الکتریسیته را از خودش عبور دهد

سیم و کابل

سیم و کابل های برق برای منتقل کردن جریان الکتریسیته به دستگاه های الکترونیک، لوازم، ساختمان ها، منازل و صنایع مختلف و... استفاده می شود.
سیم وسیله ای است که برای انتقال الکتریسیته از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شود و کابل درواقع یک یا چند سیم است که کنار هم هستند و برای منتقل کردن برق از یک موقعیت به موقعیت دیگر استفاده می شود. شما می توانید برای دریافت قیمت سیم و کابل و قیمت کابل فشار ضعیف به نید صنعت مراجعه فرمایید.
در این محتوا انواع مختلفی از فلزات که به طور معمول در سیم و کابل برق استفاده می شود بررسی می کنیم.

طلا

طلا یکی از فلزات متداول در سیم و کابل است و در مقایسه با مس ، نقره و آلومینیوم رسانایی الکتریکی بالاتر دارد. این فلز یعنی طلا هادی و رسانای خیلی مناسبی برای جریان برق است و با روکش کردن سیم ها با طلا  دوام و انعطاف پذیری آنها بالا می رود. به دلیل گران بودن این فلز کارایی آن در ساخت سیم و کابل های برق را محدود کرده. از این فلز بیشتر برای عایق کردن سیم و کابل های برق استفاده می شود.در ضمن ساختن سیم برق با طول عمر بالا فقط در صورتی که از این فلز استفاده کنیم  قابل انجام است.
فلز طلا قابل لحیم کاری است و هیچ گونه اکسید سطحی تولید نمی کند و همچنین این فلز در شرایط عادی از نظر شیمیایی واکنش نشان نمی دهد و همین باعث می شود که آن را به عنوان یک فلز نجیب تبدیل کند.
فلزهای نجیب در برابر حمله های شیمیایی بخصوص در دماهای بالا، استقامت فوق العاده ای از خود نشان می دهد. تنها نقطه ضعفی که در مورد طلا می توان به آن اشاره کرد گران بودن آن است.

مس

رایج ترین فلز مورد استفاده در سیم و کابل است، می خواهد کابل برق باشد، شارژر لپ تاپ باشد. مطمئنا از مس ساخته شده است. مس یک فلزبسیار رسانا است و منظور از رسانای بالای مس یعنی اینکه الکترون ها با بار منفی می توانند با مقاومت پایین تر ولی به آسانی عبور کند. مس در مقایسه با فلزهای دیگر ارزان است و همچنین نسبت به طلا که ضریب رسانایی بالاتری دارد  گران تر است در واقع مس به صرفه ترین فلز برای سیم کشی های برق است. یعنی فلز مس بهترین رسانای الکتریسیته است اما خب هنوز به صرفه است. این نوع مس برای انتقال الکتریسیته با قیمت خوب عالی است و همچنین انعطاف خوبی دارد. انعطاف پذیری مس باعث می شود ساخت کابل ها و سیم ها و قالب گیری به راحتی انجام می شود.
یکی از مزایای عالی مس در کابل های برق این است که مس در مقابل حرارت مقاومت بالایی دارد. همچنین سیم و کابل هایی که در برابر حرارت مقاومت دارند، می توانند گرمای زیاد را بدون آتش سوزی الکتریکی یا آسیب تحمل کنند. به همین خاطر استفاده از سیم و کابل های مسی در مقایسه با فلز های دیگر ایمن تر است.

ویژگی های مس

  • انعطاف پذیری معقول
  • رسانایی بالا
  • قیمت اقتصادی و مناسب
  • وزن معین و بالا
  • قابلیت کششی بالا

نقره

این فلز جز اولین فلزات مورد استفاده  بشر برای منتقل کردن الکتریسیته است و همچنین یکی از رساناترین فلزهای شناخته شده به حساب می آید. یکی از ویژگی های خاص فلز نقره قابلیت انعطاف پذیری و دوام بالای آن است و برای استفاده در انواع کابل برق کاربرد دارد. نقره مانند طلا گران است  و در وسایل الکترونیکی، برقی، یا سیم وکابل به طور کم استفاده می شود و از یک طرف خوردگی این فلز بالاست و به هیچ عنوان گزینه خوبی برای استفاده در سیم های که در منطقه های مرطوب استفاده می شود نیست.

آلومینیوم

فلز آلومینیوم نیز مثل مس فلزی است که برای انواع سیم و کابل استفاده می شود. فلز آلومینیوم یک رسانای عالی است و بیشتر از 100 سال است که به صورت مطمئن در سیم و کابل ها استفاده می شود.
آلومینیوم انعطاف خوبی دارد و به آسانی خم می شود و در صورت نیاز می توان آن را جابجا کرد و قالب زد. سیم کشی با فلز آلومینیوم سبک است و برای خطوط با سطح ولتاژ بالا استفاده می شود، چون وزن کم آن، نیروی کششی که به سیم وارد می شود را کم می کند و باعث می شود سیم آلومینیومی طولانی تر بماند.

سیم و کابل برق آلومینیومی در برابر ضربه و حرارت مقاوم است و این برای سیم و کابل هایی که برای طولانی مدت در جریان هستند انتخاب خوبی است.

تنگستن

تنگستن فلزی که از آن در ساخت سیم برق استفاده می شود. این فلز در مقایسه با چهار فلز دیگر کاربرد کمتری دارد. این فلز در مقابل حرارت مقاومت خیلی زیادی دارد و نمی سوزد و معمولا برای افزایش سختی و استحکام فولاد با آن ترکیب می شود. در واقع این فلز بین فلزات دیگر بالاترین نقطه ذوب را دارد به همین خاطر در جاهایی استفاده می شود که فلز های دیگر قادر به تحمل دمای بالا نیستند. درضمن این فلز به خاطر بالا بودن قیمتش فقط در جاهایی به کار برده می شود که به تحمل حرارت احتیاج است.

شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص یکی از انواع سیم و کابل به نام کابل سازمانی وارد لینک مربوطه به آدرس کابل سازمانی چیست و چه کاربردی دارد مراجعه فرمایید.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید