کابل فشار متوسط معرفی انواع کابل فشار متوسط

اگر در مورد کابل ها تحقیق کرده باشید؛ با نام کابل فشار متوسط رو به رو شده اید. در حال حاضر کابل های مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن ها از یک سری ویژگی ها برخوردارند که یکی از آن ها کابل های فشار متوسط می باشد. کابل فشار متوسط یا کابل قدرت که به آن MV هم گفته می شود به منظور ارسال انرژی های الکتریکی 1 فاز و 3 فاز در سیستم های مختلف به خصوص با ولتاژ پایین بین 6 تا 30 کیلوولت به کار می رود. این کابل ها معمولا در پست های توزیع و انتقال خط نیز کارایی دارند که در ادامه قرار است آن ها را بررسی کنیم.

کابل فشار متوسط چیست

کابل فشار متوسط چیست؟

کابل های فشار متوسط ولتاژ بین شش الی سی کیلو ولت دارند، این مدل از کابل ها در انواع آلومینیومی و مسی تک رشته و سه رشته تولید شده و معمولا برای برق های ساختمان های مختلف و مدارهای توزیع صنعتی به کار می رود.
کابل های متوسط با استفاده از هادی های آلومینیومی و مسی با توجه به استانداردهای BS و IEC ساخته می شود و در مدل های تک رشته و سه رشته وجود دارند، کابل های فشار متوسط که دارای عایق XLPE یا TR-XLPE باشند در برابر درخت آبی مقاومت دارند.

در واقع این کابل برق ها از نقش پر رنگی در زمینه ارسال و انتقال انرژی الکتریکی و برق دارند. کابل های فشار متوسط به عنوان یک پل ارتباطی و حیاتی در تامین برق عمل می کنند که با استفاده از آن ها می توان توزیع و تامین برق را به درستی و بدون هیچ مشکلی پیاده سازی کرد.

انواع کابل فشار متوسط

پس از آن که دریافتیم کابل فشار متوسط چیست، آن ها را با توجه به نوع ولتاژ و خصوصیاتی که دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی می کنند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل فشار متوسط از لحاظ ولتاژ: دارای دو مدل 20 و 33 کیلووات می باشد.
  • کابل فشار متوسط از نظر ساختار: با توجه به ساختار و محلی که قرار است در آن به کار برود فرق می کند، اما به صورت کلی آن را به کابل های زره دار با غلاف سربی، زره دار معمولی و کابل فشار متوسط معمولی طبقه بندی می کنند. برای اطلاع از قیمت کابل زره دار کلیک نمایید. 

کاربرد کابل فشار متوسط

با توجه به ویژگی هایی که کابل فشار متوسط دارد، از آن در جنبه های مختلفی بهره می گیرند که عبارتند از:

  • این کابل در خطوط زمینی توزیع و انتقال برق به کار می رود.
  • در خطوط اختصاصی به منظور تامین برق صنایع استفاده می شود.
  • به منظور تامین برق کارخانجات بزرگ کارایی دارد.
  • برای ارتباط بین ترانسفورماتور و سوئیچ گیر در پست های انتقال برق استفاده می شود.

مزایا کابل فشار متوسط

هر کابلی که امروزه استفاده زیادی از آن شود، بدون شک دارای یک سری مزایا می باشد که از جمله آن ها برای کابل های فشار متوسط می توان، موارد زیر را نام برد:

  1. مقاومت بالا در برابر اشعه خورشید
  2. دود و بخار کم
  3. مقاوم در مقابل آتش
  4. عدم استفاده از هالوژن
  5. برخورداری از استقامت بالا در برابر هیدروکربن ها و روغن ها

این کابل ها می توانند در محیط های حساس با درجه حرارت متفاوت هم دوام بیاورند به همین دلیل هم در ساختمان های مسکونی و هم کارگاه های صنعتی از مدل های مختلف آن استفاده می کنند.

کابل فشار متوسط

ویژگی های کابل فشار متوسط

  1. کابل های فشار متوسط که مسلح هستند می توانند در برابر تنش های مکانیکی و فیزیکی دوام بیاورند.
  2. نوع سربدار این کابل ها در مقابل فضاهایی که دارای حلال ها، مواد خورنده، هیدروکربن ها و ... هستند مقاومت می کنند.
  3. کابل های فشار متوسط هم در ساختمان های مسکونی، هم اداری و هم کارگاه ها و کارخانجات صنعتی کارایی دارد.

مشخصات فنی کابل فشار متوسط

همان طور که دانستیم کابل های فشار متوسط از هادی های آلومینیومی یا مسی به منظور ارسال انرژی الکتریکی در ساختمان های مسکونی و صنعتی با بهره گیری از ترانسفورماتور ها به کار می رود. باید بگوییم که اصلی ترین فاکتور در این نوع کابل ها انتقال جریان برق با ولتاژ زیاد است. انرژی و توان آن ها از ضرب ولتاژ و جریان محاسبه می شود، اما باید بگوییم که در خطوط انتقال و پست های مهم توزیع برق از روش انتقال انرژی به شکل هوایی استفاده می کنند، چرا که در مقایسه با روش کابل های زمینی هم مقرون به صرفه تر بوده و هم نگهداری آن ها ساده تر است.

از طرفی میزان دامه ولتاژ در این نوع کابل ها به شدتی است که میدان های مغناطیسی که در طرفین آن وجود دارند ممکن است خطر آفرین باشند بنابراین این انتقال با استفاده از دکل ها و یا به شکل دفنی صورت می گیرد.

کابل های فشار متوسط زمینی به منظور خنثی سازی و کاهش میدان های مغناطیسی از هادی های مسی فشرده شده، عایق پلی اتیلن کراس و اکسرین هادی و حتی شیلدهای هم محور و روکش ساخته می شوند و آن ها به عمقی حدودا صد الی صد و پنجاه متری در داخل زمین دفن می گردند.

مشخصات کابل فشار متوسط

استاندارد کابل فشار متوسط

کابل های فشار متوسط با توجه به چند استاندارد ساخته می شوند که یکی از آن ها استاندارد BS می باشد. موسسه استانداردهای کشور انگلیس British Standards  institute با توجه به موارد مختلف استانداردهایی را در زمینه کیفیت، اصطلاحات، مدیریت فرآیند و استانداردهای تولید ایجاد می کند. این موسسه استانداردهای مختلف را در زمینه های گوناگون تنظیم می کند که ساختار کابل های فشار متوسط هم با توجه به آن هاست. همین طور این استاندارد در زمینه های زیر فعالیت می کند:

  • مدیریت محیط زیست
  • مدیریت کیفیت
  • نفت و گاز
  • بهداشت و ایمنی
  • امنیت فناوری
  • ساختمان سازی
  • ایمنی و مواد غذایی
  • مصرف انرژی

همین طور کابل فشار متوسط با توجه به یک استاندارد دیگری نیز ساخته می شود که IEC نام دارد. IEC یا کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک، نوعی موسسه غیر دولتی است که در استانداردهای لازم جهانی را در زمینه ی الکتریسیته و الکترونیک تعیین می کند.

کابل فشار متوسط

ساختار کابل فشار متوسط

پس از موارد گفته شده بهتر است نگاهی به ساختار کابل های فشار متوسط بیاندازیم. ساختار این مدل ها دارای چندین لایه می باشند که هر یک از آن ها از وظیفه مخصوص به خودش برخوردار است.
در واقع کابل های فشار متوسط از اسکرین هادی، هادی، عایق، اسکرین عایق، شیت، غلاف بیرونی و شیلد تشکیل شده است. هادی این مدل کابل ها از مس آنیل شده یا آلومینیوم تولید می شود و عموما طراحی های مختلفی به نسبت هادی ها دارد که مهم ترین آن ها هادی های چند جزئی و هادی های به هم تنیده شده فشرده و یکدست می باشند.

از طرفی عایق کابل های فشار قوی از جنس XLPE با ضخامت مناسب تشکیل شده است که می تواند الزامات فیزیکی و الکتریکی نمایان شده به وسیله استانداردهای جهانی را فراهم کند.
این لایه ها باید از کیفیت بالا و دوام زیاد در مقابل رطوبت و گرما برخوردار باشد.
همین طور عایق این مدل کابل ها به منظور نصب در جاهایی که دمای آن ها بیشتر از 90 درجه است و همین طور در حالت اضطراری 130 درجه است به کار می رود.

در قسمت های بعدی این کابل، عایقی با هم کارکرد اسکرین هادی وجود دارد که مستقیما روی عایق عامل می شود و شامل ترکیب نیمه رسانای اکسترود می باشد. لازم به ذکر است که زمانی که ولتاژ از 10 افزایش پیدا می کند؛ یک عدد شیلد فلزی به منظور خنثی کردن میدان های الکتریکی به کار می رود، به همین دلیل در کابل های فشار متوسط پس از اسکرین عایق یک شیلد وجود دارد و جنس آن به صورتی است که در مقابل حشرات، هیدروکربن ها و .... مقاومت کند.
به همین دلیل این قسمت از ترکیبات ترمو پلاستیک اعم از پلی اتیلن، پی وی سی و ... تولید می شود.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید