جوشکاری برق

جوشکاری برق

جوشکاری برق

عملیات جوشکاری یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای متصل کردن قطعات فلزی و گاها غیرفلزی به یکدیگر است که انواع گوناگونی دارد. یکی از روش‌های پرکاربرد جوشکاری، جوشکاری ذوبی است که در آن توسط حرارت عمل ذوب شدن صورت می‌گیرد و پس از سرد شدن اتصال انجام می‌شود. جوشکاری برق درواقع یکی از انواع روش‌های جوشکاری ذوبی است که در آن فرآیند جوش و اتصال به وسیله حرارت ایجاد شده توسط برق، صورت می‌گیرد. این روش از جوشکاری یکی از روش‌های مهم و کاربردی در جوشکاری است که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جوشکاری در فعالیت‌های مهمی مانند جوشکاری لوله‌ها، جوشکاری انواع فلزات، سازه‌های فلزی، ساخت پل و... کارایی بسیاری دارد.

جوشکاری برق

 

جوشکاری برق چیست؟

جوشکاری با برق نوعی فرآیند جوشکاری است که به وسیله ذوب فلزات اتصال صورت می‌گیرد. در این روش به وسیله فشار یا حرارت و در برخی مواقع هر دو، فرآیند جوشکاری و چرخه آن کامل می‌شود. در این روش از جوشکاری برق نقش اساسی دارد و به وسیله آن حرارت و گرما ایجاد شده و سپس ذوب و درنهایت اتصال رخ می‌دهد. در جوشکاری برق از ماده‌ای پرکننده یا همان فیلر استفاده می‌شود. اما در برخی مواقع فرآیند جوشکاری بدون این ماده انجام می‌شود. جوشکاری برق انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها در صنایع کاربردهای گسترده‌ای دارند. در این روش به کمک حرارت و جریان برق می‌توان گرمای مناسبی را برای عملیات جوشکاری در اختیار داشت. به‌طور کلی، جوشکاری با برق برای اتصال فلزات گوناگون در کارهای بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع جوشکاری برق

روش جوش برق نیز همانند سایر جوشکاری‌ها دارای حالت‌های مختلفی است که هر کدام برای کاربری خاصی استفاده می‌شود. همان‌طور که در بالا گفته شد، این روش از جوشکاری به وسیله جریان برق و ایجاد حرارت و ذوب فلزات تکمیل می‌شود. در زیر به بررسی انواع روش‌های جوشکاری با برق می‌پردازیم.

جوشکاری میگ

جوشکاری به روش میگ یکی از اصلی‌ترین روش‌های جوشکاری ذوبی و جوش برق است که از آن برای انواع اتصالات استفاده می‌شود. این روش از جوشکاری به وسیله اینورتر و لایه قوس الکتریکی انجام می‌گیرد. در جوشکاری میگ از مواد پرکننده یا فیلر استفاده می‌شود که توسط آن می‌توان اتصالات پایداری را داشت. انجام این روش نیازمند مهارت است و در فرآیند آن باید نکات مهمی را مورد توجه قرار داد. جوشکاری میگ پاشش جوش کمی دارد و اتصالات تمیزی را ایجاد می‌کند. در این جوشکاری با توجه به نوع فلز و آلیاژ آن از الکترود مخصوص تمام شدنی استفاده می‌شود.

جوشکاری برق چیست

 

جوشکاری تیگ

جوشکاری تیگ یکی از روش‌های بسیار مهم و کاربردی در جوش قطعات فلزی مختلف است که موارد استفاده گسترده و متنوعی دارد. این روش از انواع جوشکاری ذوبی است که به وسیله گاز محافظ مانند آرگون و هلیوم انجام می‌شود. با این روش از جوشکاری می‌توان اتصالات بسیار محکم و مستحکمی را ایجاد نمود. جوشکاری تیگ را می‌توان برای فلزات رنگی مانند مس، آلومینیوم، استیل و... به کار برد. در این روش به انواع الکترود جوشکاری برق مصرف شدنی نیازی نیست و فرآیند آن با استفاده از الکترودهای تنگستن یا تمام نشدنی انجام می‌شود. میزان پاشش در جوشکاری تیگ بسیار کم بوده و فرآیند جوشکاری بسیار تمیز انجام می‌شود.

جوشکاری برق با الکترود دستی

در برخی از فرآیندهای جوشکاری برق از الکترود مصرف شدنی یا دستی استفاده می‌شود. در این روش الکترود دستی در جوش برق ذوب می‌شود و به عنوان فیلر یا ماده پرکننده عمل می‌کند. الکترودهای دستی انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع فلز و آلیاژ انتخاب و استفاده می‌شوند. در جوش برق روش جوشکاری برق با الکترود دستی بسیار پرکاربرد بوده و در موقعیت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوشکاری برقی نفوذی

جوشکاری برقی نفوذی یکی از روش‌های جوشکاری جامد است که در آن قطعه مورد نظر به شیوه جوش جامد و انتقال حرارت از طریق برق به قسمت اتصال انجام می‌شود. در این جوشکاری اتم‌های دو قطعه فلزی مورد نظر بر اثر فشار و به مرور بر یکدیگر نفوذ کرده و فرآیند اتصال صورت می‌گیرد. در این روش دو قطعه مورد نظر جوشکاری، باید به یکدیگر بسیار نزدیک شوند.

انواع الکترود جوشکاری برق

 

جوش برق بدون الکترود

در جوشکاری برق بدون الکترود برای اتصال قطعات نیازی به الکترود و سیم جوش نیست. در این روش قسمت‌هایی از قطعات مورد نظری که قرار است به یکدیگر متصل شوند را در کنار هم قرار می‌دهیم. در این روش باید توجه داشت که خراش یا خوردگی در بخش‌های اتصال وجود نداشته باشد که از دستگاه جوش بدون الکترود استفاده می شود.

جوشکاری برق سربالا

جوش برق سربالا یا همان جوش برق عمودی یکی از دشوارترین روش‌های جوشکاری است که انجام آن به مهارت بالایی نیاز دارد. در این روش زاویه الکترود و تورچ اهمیت بسیاری دارد و باید در زاویه 45 درجه قرار گیرد. در جوش سربالا از الکترود تنگستن و گاز آرگون استفاده می‌شود و برای انجام جوشکاری باید فاصله الکترود و قطعه به اندازه‌ای کم باشد که ذوب صورت گیرد. در این روش به دلیل وجود نیروی جاذبه باید عملیات جوشکاری را به آرامی انجام داد. جوشکاری عمودی خود دارای انواع مختلفی مانند تی شکل، لب به لب و... است. علاوه‌بر جوشکاری سربالا، جوش سرپایین نیز وجود دارد که برای اتصالات جزئی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جوشکاری بدون برق

جوشکاری بدون برق یکی از روش‌های جوشکاری است که در آن برای فرآیند ذوب و اتصال فلزات از قوس الکتریکی و برق استفاده نمی‌شود. در این روش جریان برق در ایجاد حرارت و عمل ذوب نقشی ندارد. انواع روش‌ها و حالت‌‌های جوشکاری جامد از روش‌های جوشکاری بدون برق هستند که در آن‌ها عملیات جوشکاری بر اثر فشار و اصطکاک انجام می‌شود.

جوشکاری برق

 

تجهیزات جوشکاری برق

برای انجام جوش برق در اختیار داشتن برخی لوازم و تجهیزات ضروری است. برخی از این لوازم و تجهیزات مربوط به روش جوش مورد نظر و برخی دیگر مربوط به نکات ایمنی در حین کار است. در ادامه به معرفی این تجهیزات و لوازم می‌پردازیم:

دستگاه جوش

اولین و مهم‌ترین تجهیز برای انجام جوشکاری برق دستگاه جوش است. این دستگاه به وسیله جریان برق شهری کار می‌کند و ورودی و خروجی آن برحسب آمپر مشخص می‌شود. دستگاه جوش وظیفه انتقال و کنترل جریان برق را برای ایجاد حرارت جهت ذوب برعهده دارد. در این دستگاه کنترل جریان خروجی برعهده ترانزیستورهای داخل دستگاه است.

انبر جوش

در فرآیند ذوب در جوشکاری به ابزاری نیاز است که جریان برق و حرارت را به قطعه مورد نظر منتقل کند. درواقع انبر جوش ابزاری است که این عمل به کمک آن در فرآیند جوش انجام می‌شود. این ابزار برای نگه داشتن الکترود و انجام عمل جوش به کار می‌رود. انبرهای جوش با توجه به آمپر دستگاه‌های جوش در سایزهای مختلفی وجود دارند. در روش جوشکاری تیگ این فرآیند به وسیله تورچ جوشکاری انجام می‌شود.

کابل جوشکاری برق

یکی دیگر از ابزارهای مهم در جوشکاری که وجود آن ضروری است، کابل جوش است. به کمک این ابزار می‌تواند جریان میان انبر و قطعه مورد نظر را برقرار نمود. کابل جوش باید دارای مقاومت و انعطاف‌پذیری بالایی باشد تا در برابر بروز آسیب‌های احتمالی و خطر برق‌گرفتگی ایمن باشد.

الکترود

الکترود یکی از ابزارهای پرکاربرد در عملیات جوشکاری است که به صورت همیشگی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ابزار در فرآیندهایی که به روش جوشکاری میگ عمل جوش انجام می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع از جوشکاری الکترود وظیفه پرکنندگی یا همان فیلر را برعهده دارد.

جوشکاری برق لوله

 

لباس محافظ

در جوشکاری امکان پاشش مواد ذوب شده وجود دارد که این امر می‌تواند به کاربران آسیب برساند. از این‌رو، برای حفظ ایمنی بیشتر پوشیدن لباس‌های محافظ در برابر ذوب توصیه می‌شود. اشعه به وجود آمده از فرآیند جوشکاری با برق برای چشم‌ها بسیار مضر است. به همین منظور استفاده از ماسک برای جلوگیری ار برق‌گرفتگی چشم‌ها و جلوگیری از پاشش مواد ذوب شده، ضروری است.

مزایای جوشکاری برق

از آن‌جایی که جوشکاری با برق دارای انواع مختلف و کاربردهای گسترده‌ای است، مسلما مزایا و ویژگی‌هایی دارد که سبب استفاده وسیع آن در صنایع مختلف به‌ویژه جوشکاری برق لوله شده‌است. در زیر به مهم‌ترین مزیت‌های جوشکاری برقی اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از روش جوشکاری با برق در مقایسه با برخی روش‌های جوشکاری مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و مقاومت بالا و استحکام جوش بیشتری ایجاد می‌کند.
  • از این روش می‌توان برای مواردی که به دقت و ظرافت بالا در حین جوشکاری نیاز است، استفاده نمود.
  • در این روش برای ذوب قطعات گرمای مناسبی تولید می‌شود و جوشکاری مقاومی را به وجود می‌آورد.
  • دستگاه جوش برق به دلیل قابلیت حمل آسان در موقعیت‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • باید توجه داشت که در انجام جوش برق مهارت و تجربه کافی کاربران ضروری است.
  • تجهیزات مورد نیاز در این روش قابل حمل بوده و انجام جوش را در هر شرایط جوی میسر می‌سازد.
  • این روش برای انجام جوش با سرعت بالا مناسب است و در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد.

جوشکاری برقی

 

نمایندگی دستگاه‌های جوشکاری برق

فروشگاه آنلاین ابزارآلات و تجهیزات صنعتی نید صنعت یکی از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی فروش انواع ابزارآلات دستی و برقی از قبیل دستگاه‌های جوش است که تمامی محصولات را با نازل‌ترین قیمت به سراسر ایران عرضه می‌کند. نید صنعت نماینده فروش انواع دستگاه جوش از برترین برندهای داخلی و خارجی است که برای تمامی محصولات کیفیت، اصالت و گارانتی کالا را تضمین می‌کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید تجهیزات مورد نیاز خود از قسمت فروشگاه وب‌سایت دیدن کنید و یا با کارشناسان مجرب این مجموعه از طریق راه‌های ارتباطی درج شده تماس بگیرید.

 

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید