سیستم ارتینگ چیست؟

هنگامی که تداخل پتانسیلی به وجود می‌آید احتمال خرابی و برق گرفتگی وسایل برقی وجود دارد برای جلوگیری از پدیدار شدن چنین میدان الکتریکی از نوعی سیستم که سیستم ارتینگ نامیده می‌شود استفاده می کنند‌.

سیستم ارتینگ چیست؟

هنگامی که تداخل پتانسیلی به وجود می‌آید احتمال خرابی و برق گرفتگی وسایل برقی وجود دارد برای جلوگیری از پدیدار شدن چنین میدان الکتریکی از نوعی سیستم که سیستم ارتینگ نامیده می‌شود استفاده می کنند‌. این سیستم با منتقل کردن ولتاژ به درون زمین از عواقب اختلاف پتانسیل جلوگیری می کند.
در شرایطی مانند کارکرد غیر صحیح دستگاه ها، نوسانات برق و...  که باعث تغییر ولتاژ برق می شود احتمال حریق، سوختن مدارات و آتش سوزی وجود دارد. شبکه برقی که به سیم ارت متصل باشد توانایی دور کردن خطرات را از افراد در ساختمان دارد.

سیستم ارتینگ زمانی که در دستگاه‌ها اختلال ایجاد می‌شود و یا با نوسان برق مواجه می‌شویم از خرابی دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند اگر سیستم ارتینگ در این مواقع وجود نداشته باشد دستگاه‌ها به سوختن مدارها و یا آتش سوزی دچار می‌شوند برای تهیه این سیستم از بهترین سیم و کابل‌ با برندهای خوب استفاده می‌گردد.

انواع سیستم ارتینگ

سیستم‌های ارتینگ دارای انواع گوناگونی هستند که با توجه به نیاز ما تقسیم بندی می‌شوند از مهم‌ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 سیستم ارت تک فاز: این سیستم از دو دسته دو سیم و سه سیم ساخته می‌شود

 سیستم ارت سه فاز: از سه دسته سه سیم چهار سیم ۵ سیم ساخته می‌شود همچنین می‌توان سیستم‌های ارت را به موارد زیر نیز تقسیم بندی نمود:

  •  سیستم ارت تی ان
  • سیستم ارت آی تی
  • سیستم ارت تی تی

 اگر بخواهیم هر یک از سیستم‌های اشاره شده را به کار ببریم باید از سیم و کابل استفاده کنیم.

روش اجرای سیستم ارتینگ

این سیستم با طرق گوناگون قابل اجرا می‌باشد که در ادامه به انواع آن می‌پردازیم:

اجرای سیستم ارت در سطح زمین: هنگامی که به دلایل مختلف امکان نصب سیستم ارت در عمق زمین وجود نداشته باشد آن را در سطح زمین نصب می کنند عواملی که در نصب سیستم ارت در روی سطح زمین موثر می‌باشد شامل مسطح بودن زمین و یا پایین بودن سطح ارتفاع منطقه از دریا و در مواردی تسهیل دسترسی به دکل و سایت سیستم ارت است.

سیستم ارت در ارتفاعات: این روشی است که در مناطق سنگلاخی و کوهستانی به آسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد فقط باید با به وجود آوردن حفره و شیار محیط مربوطه برای پایه گذاری میله مغز فولادی ایجاد شود بعد از آن سیستم ارت به آن وصل شده و اجرا شود.

سیستم ارت در عمق زمین: در این روش با حفر کردن یک چاه بر روی زمین در مرحله دوم مکان مناسب جهت اجرای سیستم و تعیین نوع خاک صورت پذیرد و سیمی به صفحه مسی متصل کنیم و بعد از اجرای تجهیزات مورد نیاز به چاه ارت انتقال پیدا کند و در مرحله آخر میله‌ای برقگیر در آن محیط اجرا شود که مراحل شکل‌گیری سیستم ارت کامل شود.

اجرای سیستم ارتینگ

اهداف اجرای سیستم ارتینگ

در سال‌های قبل این سیستم برای مکان‌های گوناگون طراحی و اجرا نمی‌شد اما حالا این سیستم در مکان‌هایی مانند مخابرات، ابزار آلات برقگیر و مجموعه‌های توزیع و انتقال برق کاربرد دارد که باعث پیشگیری از برق گرفتگی و صدمه به تجهیزات الکتریکی و در مخابرات برای پیشگیری از نویز در شبکه استفاده می‌گردد

از اهداف دیگر اجرای سیستم ارتینگ میتوان به موارد زیر اشاره نمود

  1. حفاظت از لوازم و تجهیزات برقی
  2.  جلوگیری از خراب شدن عایق‌های مدار
  3.  بالا رفتن ایمنی انسان
  4.  جلوگیری از بالا رفتن الکتریسیته ساکن
  5.  پتانسیل پرخطر و شدید خارج کردن الکتریسیته ساکن
  6. عملکرد درست ابزار آلات حفاظتی

کاربرد سیستم ارتینگ

کاربرد سیستم ارتینگ با توجه به مکان‌هایی که جریان الکتریکی و شبکه برق کشی در آن اجرا می‌شود قابل بررسی است حفاظت از دستگاه‌ها و افزایش ایمنی کارکنان بسیار ضرورت دارد به همین دلیل اگر مدارهای قدرت و ولتاژ در جایی تاسیس شوند از سیستم ارتینگ و کارکرد خوب آن استفاده می‌گردد.

راندمان کار سیستم ارتینگ به نحوی است که هنگام متصل شدن فاز به این سیستم جریان برق به وسیله فیوز قطع خواهد شد. همینطور زمانی که نول متصل می‌شود فیوز محافظ جان وارد عمل می‌شود فیوز محافظ جان با قطع کردن جریان‌های بیشتر از ۳۰ میلی آمپر از مدارات حفاظت می‌کند

در ادامه به بعضی از کاربردهای دیگر سیستم ارتینگ می پردازیم:

سیستم ارتینگ سوله، سیستم ارتینگ آپارتمان، سیستم ارتینگ مخازن نفت، سیستم ارتینگ دوربین مداربسته، سیستم ارتینگ نیروگاه خورشیدی، سیستم ارتینگ برج نوری، سیستم ارتینگ دکل مخابرات، سیستم ارتینگ دکل مهاری، سیستم مترو، سیستم ارتینگ استادیوم‌های ورزشی، سیستم ارتینگ تاور کرین، سیستم ارتینگ تجهیزات هواشناسی، سیستم ارتینگ تجهیزات هوانوردی.

برای مطالعه ی بیشتر در خصوص سیم ارت به لینک سیم ارت چیست در سایت نید صنعت مراجعه فرمایید.

 

سیستم اتصال زمین

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید