سیم ارت چیست؟

آشنایی با سیم ارت و کاربرد های آن

سیم ارت چیست؟

در ابتدا باید بدانیم کابل ارت چیست و چه وظایفی دارد؟
در تعریفی ساده به سیم هایی که بار اضافی جریان و ولتاژ را از وسایل برقی به زمین انتقال می‌دهند، سیم ارت یا کابل ارت می‌گویند.
سیم‌ های زیادی در دنیا تولید می‌شوند و فروش سیم و کابل از حوزه پر سودی است، بنابر کاربرد خود از اختصاصات متنوعی برخوردار هستند. رایج ترین ترین نوع سیم ها، سیم های فاز و نول در سیم کشی ساختمان هستند که به عنوان گرم و خنثی هم شناخته میشوند. برای جلوگیری ازوقوع آسیب های احتمالی در برخورد با ابزار رسانا (هادی) و شوک الکتریکی از سیم ارت در مدار الکتریکی استفاده می شود.

در نید صنعت قیمت سیم ارت با بیشترین تخفیف ممکن لحاظ شده است. اصولاً سیم ارت (Earth) نقش مهمی در حفاظت از سلامت دستگاه دارد و برای همین شرکت‌های مختلفی اقدام به تولید این محصول می‌کنند، از این سیم عموماً به عنوان یک ابزار حفاظتی برای جان کاربر و سلامت دستگاه استفاده می‌شود. سیم‌های ارت یا اتصال به زمین، در کل به عنوان ابزاری برای جلوگیری از برق گرفتگی استفاده می‌شوند. نشتی جریان برق عارضه‌ای است که هر دستگاه برقی را تهدید می‌کند، اعم از یخچال، کولر، چای ساز و ... این نشتی اگر به بدنه دستگاه برسد با لمس دست فرد برق گرفتگی رخ می‌دهد به منظور حل این مسئله سیم اتصال به زمین در دستگاه‌های مختلف تعبیه و به کار برده می‌شود، علت وقوع نشتی جریان برق دلایل متنوعی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش ولتاژ، لخت بودن سیم، از بین رفتن سطح عایق سیم مسی، له شدن، رطوبت، ضربه، گرد و غبار و … اشاره کرد.

کاربرد سیم ارت

تنها کاربرد سیم ارت برق در بالای ساختمان‌ها برای انتقال جریان اضافی رعد و برق نیست بلکه سیم ارت ساختمان کاربردهای حیاتی بسیاری در تمامی نقاط خانه دارد. امروزه همه ما شاهد برق گرفتگی های ضعیف بر اثر تماس با وسایل برقی رسانا هستیم. این خطر ناشی از افزایش ولتاژ برق میتواند باشد. برای پیشگیری از آسیب های احتمالی از سیم ارت در مدار استفاده می شود.

هنگام استفاده از تجهیزات برقی مثل ماشین لباسشویی و یخچال امکان نشتی جریان و برق گرفتگی ناشی از افزایش ولتاژ وجود دارد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با برخورد دستتان به بدنه وسایل برقی منزل دچار یک برق گرفتگی خفیف می‌شوید، که این برق گرفتگی شاید برای بدن انسان مضر نباشد، اما به مرور زمان  این اتصال برق به بدنه باعث خرابی و حتی آتش سوزی دستگاهای الکتریکی خواهد شد.
کابل ارت با هدایت بار اضافی به زمین از این دست خطرات جلوگیری کرده و امنیت دستگاه‌های برقی یا بهتر است بگوییم امنیت تمام منزل شما را تامین می‌کند.
سیم ارت یا همان کابل ارت در بسیاری از دستگاه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌هایی مانند:
سیم ارت کولر
سیم ارت ماشین لباسشویی
سیم ارت یخچال
که یک سیم به این بدنه دستگاه متصل شده و طرف دیگر آن هم به چاه ارت متصل میشود.
معمولا سیم های ارت به رنگ های سبز و زرد هستند.

چاه ارت چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ چاه ارت بخشی از سیستم ارتینگ و یک حفره عمیق داخل زمین است که یک صفحه مسی به طور عمودی در آن قرار دارد و اطراف آن با بنتونیت پوشانده شده است. این صفحه شامل سیم های مسی جوش خورده است که به بیرون از چاه انتقال داده می شوند و اتصالی میان چاه ارت و تابلوی تست باکس برقرار میشود. این اتصال ولتاژهای بالایی که بر اثر برخورد صاعقه با ساختمان به وجود می آید را خنثی می سازد.

سیستم ارتینگ چیست و چگونگی ایجاد یک سیستم ارتینگ: شامل یک چاه ارت و یک سیم ارت می باشد. انتقال جریان برق از وظایف اصلی این سیستم می باشد. اجرای سیستم ارتینگ شامل دو روش است. اولین روش، روش عمقی است که استفاده از آن در همه محیطی استفاده نمی شود، چون مخارج نگهداری و بهره برداری در آن بالاست. در این روش از چاه ارت استفاده میشود و عمق چاه بر اساس نوع خاک و میزان مقاومت ان فرق دارد.دومین روش سطحی نام دارد که در معمولا در سطح یا عمق 80 سانتی متری زمین قرار می گیرد.

سیم ارت در سیم کشی ساختمان چه کاربردی دارد؟

معمولا از سیم ارت در سیم کشی ساختمان استفاده میشود. این سیم ابتدا به تابلو برق سپس به همه ی پریزهای برق متصل می شود. بروز هرگونه آسیب به سیم کشی ساختمان ممکن است باعث اتصال و سوختن در سیم کشی شود که با وجود سیم ارت از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری می شود واین سیم می تواند نقش سیم منفی را ایفا کند.

آیا سیم ارت برق دارد؟

سیم ارت دارای جریان برقی است که از وسایل الکتریکی به زمین انتقال داده میشود اما باعث برق گرفتگی هنگام اتصال به زمین نمیشود.

تفاوت و شباهت سیم ارت با سیم نول

خیلی از افراد به اشتباه سیم ارت را با سیم نول اشتباه می‌گیرند و یا اینکه این دو سیم را با یکدیگر یکی می‌دانند. در صورتی که اینطور نیست

انواع سیم موجود در مدار الکتریکی:

• فاز
• نول
• ارت
سیم نول: وظیفه بازگشت جریان برق را دارد و همواره دارای جریان می‌باشد، اما کابل ارت وظیفه انتقال بار اضافی به زمین را دارد و فاقد جریان الکتریکی است. سیم نول را نمیتوان به جای سیم ارت به کار برد.
سیم ارت: معمولا برای پیشگیری از برق گرفتگی به کارمی رود و وجود آن در مدار برای برقراری جریان برق ضروری است. سیم نول، سیمی است که نسبت به سیم فاز ولتاژ پایین تری دارد، الکترون ندارد، و تماس با آن خطری به وجود نمی آورد.
سیم فاز: دارای جریان برق است و انتقال دهنده آن است. امروزه پریزها سه جک اتصال دارند اولین جک که جریان برق دارد سیم فاز را نشان می دهد. بعدی سوراخ نول وسومین سوراخ، سیم اتصال به زمین است.

مزیت های بی‌نظیر سیم ارت

• حفاظت از دستگاه‌ها در برابر اضافه جریان الکتریکی
• ثابت نگه داشتن سطح ولتاژ
• انتقال اضافه بار به زمین
• جلوگیری از وقوع حادثه و آتش سوزی
• جلوگیری از برق گرفتگی افراد
• جلوگیری از فرسایش عایق های مدار بر اثر ولتاژ های بالا

ساختار سیم ارت اتصال به زمین

ساختار و مواد به کار رفته در سیم اتصال به زمین از اهمیت خاصی برخوردار است، معمولاً سیم‌های ارت با دو نوع از مواد فلزی ساخته می‌شود که یکی از جنس آلومینیوم است و دیگری از جنس مس است، خصوصیات هر یک از دو جنس مذکور دلیل بر نوع مواد اولیه به کار رفته در داخل آن‌ها است برای مثال نوع سیم ارت از جنس آلومینیوم به دلیل اینکه مس آن دارای خصوصیت مانند هدایت الکتریکی بالا، مقاومت بالا در برابر عواملی همچون خوردگی، زنگ زدگی، قطعی و … بیشتر از نوع آلومینیومی به کار می‌رود.

بهترین رسانا زمین می باشد. گاهی اوقات زمین یکی از بهترین رساناهاست. سیم ارت بار الکتریکی اضافه را در مسیری با مقدار مقاومت کم به زمین انتقال می دهد. بنابراین، جریان برق بدون اینکه بدن انسان را لمس کند از درون زمین و چاه ارت با مقاوت کم عبور می کند.

نکات ایمنی هنگام استفاده از سیم ارت

• اطمینان حاصل کنید که تجهیزات برقی به زمین متصل شده باشند
• سیم حتما باید عایق باشد که از برق گرفتگی پیشگیری شود
• درصورت عایق نبودن سیم آن را لمس نکنید
• هنگام نصب سیم ارت حتما از دستکش استفاده کنید
• از افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید
معمولاً به دلایل زیادی که به بخشی از آن اشاره کردیم ممکن است یک وسیله برقی دچار نشتی جریان برق شود و زمانی که دست کاربر با آن تماس پیدا کند کاربر دچار برق گرفتگی و عوارض آن می‌شود. سیم ارت اتصال به زمین اینجا کاربرد خود را نشان می‌دهد سیم مسی ارت نشتی جریان الکتریسیته را سریعاً به زمین منتقل می‌کند و از حوادث خطرناکی چون اتصالی دستگاه‌، آتش سوزی و برق گرفتی جلوگیری می‌کند.
پس وظیفه سیم ارت انتقال مازاد و اضافی جریان برق در جریان دستگاه است که به دلیل از بین رفتن عایق سیم‌های مسی معمولی از آن خارج شده است و برای کاربر یک خطر تلقی می‌شود.

سوالات متداول

سیم ارت چیست؟

سیم ارت یا سیم اتصال به زمین یک نوع سیم اتصال‌دهنده دستگاه به یک منبع بی خطر مانند زمین است که برای جلوگیری از بروز حوادث در دستگاه به کار برده می‌شود.

جنس سیم اتصال به زمین چیست؟

جنس عموم سیم‌ها اعم از عادی و اتصال به زمین از مس است ولی از آلومینیوم نیز در ساخت سیم اتصال به زمین استفاده می‌شود که در نوع خود خصایص و کاربردهای دیگری دارد.

آیا می‌توان سیم ارت را به لوله های گاز وصل کرد؟

عده‌ای ممکن است سیم ارت رابه لوله های گاز متصل کنند اما به صورت کلی اتصال سیم ارت به لوله گاز عملی خطرناک بوده و امکان بروز هرگونه اتفاقات ناگواری وجود دارد. بنابراین بهتر است کابل ارت را به سیم چاه ارت وصل کنیم تا تمامی جوانب احتیاط رعایت شده باشد.

در صورت به کار نبردن این سیم چه خطراتی متوجه کاربر و ... است؟

جریان پیدا کردن برق در بستری خارج از سیم‌ها موجب اتصالی و آتش‌سوزی و مسائل مختلفی می‌گردد که شاخص ترین آن برق گرفتگی است. توجه داشته باشید باید در مقابل این گونه خطرها احتیاط کرد. با پیشرفت علم در حوزه الکتریسیته متخصصین دریافتند که می‌توان از سیم‌های اتصال به زمین به‌عنوان ابزاری برای حفظ دستگاه و جان کاربر استفاده کرد.

حرف آخر

انواع سیم های ارت از جمله سیم ارت روکش دار و سیم مسی بدون روکش از برترین برندها با بهترین قیمتها در نید صنعت وجود دارد که میتوانید درخواست خود را به صورت پیش فاکتور برای کارشناسان مجموعه ارسال بفرمایید.
در این فروشگاه قیمت های تمامی محصولات به صورت خرده و عمده براحتی قابل مشاهده و مقایسه است. تمامی محصولاتی که در فروشگاه ما وجوددارند همگی با کیفیت و با ضمانت اصالت کالااند پس با خیالی آسوده خرید کنید. همچنین برای بررسی مشخصات فنی محصولات هم میتوانید به این سایت مراجعه کنید. در بازار آنلاین لوازم، تجهیزات و مواد صنعتی نید صنعت از بهترین برندها انواع سیم و کابل را جستجو کنید.  میتوانید بعد از دیدن، درخواست خرید یا پیش فاکتور خود را ثبت کنید. برای اطلاع از قیمت سیم ارت و انواع آن مانند قیمت سیم ارت 16 به کارشناسان ما در نید صنعت مراجعه فرمایید.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید