مزایا و معایب چمن مصنوعی

بررسی و بیان مزایا و معایب چمن مصنوعی

مزایا و معایب چمن مصنوعی

مزایا و معایب چمن مصنوعی

صنعت چمن مصنوعی از هنگام ورود خود به بازار تاکنون، به دلیل مزایای قالب بر چمن طبیعی توانسته است نقش خود را در بازار مصرف به طور فزاینده ای رشد دهد و همچنان پیشتاز باشد. از انواع چمن مصنوعی می توان در پوشاندن زمین­های فوتبال، هاکی، گلف، تنیس، سوارکاری و تیراندازی و همچنین تزئین  واحدهای تجاری، مسکونی و تفریحی و فرهنگی و غیره استفاده کرد. مزایا و معایب چمن مصنوعی سبب شده است که تعدادی از افراد از خرید و استفاده از آن استقبال و باب میل تعدادی نباشد. چمن مصنوعی به دلیل مزایای فراوانی که در مقایسه با چمن طبیعی دارد، در باغ ها، مراکز ورزشی و هتل ها در سرتاسر جهان در حال افزایش است. برای خرید انواع چمن مصنوعی بر روی لینک زیر کلیک کنید. در این بخش به بررسی مزایا و معایب چمن مصنوعی پرداخته می شود.

مزایا و معایب چمن مصنوعی

مزایای چمن مصنوعی

از مزایای چمن مصنوعی می توان به مقاومت آن در هر شرایط آب و هوایی اشاره کرد و استفاده از آنها دارای محدودیت زمانی نیست و در هر چهار فصل سال قابل استفاده می باشند. هزینه ی چمن مصنوعی به مراتب پایین تر نسب به چمن طبیعی دارد. استفاده از چمن مصنوعی سبب صرفه جویی در آب می شود و هزینه آبیاری و نگهداری و شستشوی مداوم در آن وجود ندارد.  چمن های مصنوعی جایگزین خوبی برای چمن های طبیعی در مکان های سربسته که نور و هوای کافی ندارند می باشد. چمن مصنوعی ایجاد آلرژی و حساسیت نمی کند و همچنین برای نگهداری از حیوانات خانگی مفید است. بدون صرف هزینه گزاف می توان آن را برداشت و در جای دیگری استفاده و یا مجدد فروخت. بهترین چمن مصنوعی بنابر شرایط و مکان استفاده از آن تعیین میشود.

مزایا و معایب چمن مصنوعی

معایب چمن مصنوعی

قیمت بالا و هزینه بالا برای نصب چمن مصنوعی، و مراقبت و نحوه نگهداری چمن مصنوعی که به چندین روش انجام میشود، از بزرگترین معایب چمن مصنوعی هستند. برای نصب چمن مصنوعی باید تخصص و مهارت کافی داشت. چمن مصنوعی برای محیط زیست مناسب نیست زیرا  در ساخت این نوع چمن از مواد پلاستیک استفاده می شود که سبب ایجاد گرما می شود. همچنین در صورت استفاده و تماس مستقیم با نور خورشید نیزگرما  تولید می کند. چمن مصنوعی در صورت فرسوده و مستهلک شدن سبب تولید زباله می شود. 

چمن مصنوعی بین موزاییک

استفاده از چمن مصنوعی در بین شیارهای سنگ و موزاییک یک روش چمن کاری مصنوعی است که امروزه در  زیباسازی از قبیل پیاده رو خیابان، حیاط و تراس رایج و پر طرفدار شده است. در این روش که از ملات سیمان برای زیرسازی استفاده می شود باید  شیار یا فاصله بین موزاییک در نظر گرفته شود و فضای فاصله صاف و یکنواخت باشد و هر چه فضا صافتر باشد در نصب چمن مصنوعی از چسب کمتری استفاده خواهد شد. بالا یا پایین تر بودن عمق شیار چمن مصنوعی بین موزائیک بر زیبایی و طول عمر آن تاثیر دارد و کاملا سلیقه ای است. با توجه به اینکه از این نوع چمن مصنوعی در عمق شیار موزاییک استفاده می­شود می­توان برای فیکس کردن از میخ نیز استفاده کرد. معایب چمن مصنوعی بین موزاییک شستشوی آن است که اگر از چمن مصنوعی بین موزاییک از الیاف مرغوب و با کیفیت استفاده نشود و از چسب معمولی برای چسباندن و فیکس کردن چمن مصنوعی استفاده شده باشد شست و شوی چمن مصنوعی را سخت خواهد کرد.  

مزایا و معایب چمن مصنوعی

چمن مصنوعی فوتبال

در بررسی ویژگی‌های یک چمن مصنوعی فوتبال، عکس العمل میان سطح و توپ، بر هم کنش میان بازیکن و سطح، سایش پوست بازیکن و نیز دوام چمن مصنوعی معیار‌های تعیین‌کننده‌ای می ‌باشند. معایب چمن مصنوعی فوتبال این است که اگر از چمن مصنوعی بی کیفیت در زمین فوتبال استفاده شود امکان اتصالات ضعیف و سایش و اصطحکاک زیاد نخ‌ها زیاد می شود و به پوست بازیکنان جراحت و آسیب وارد می شود و در نتیجه بازیکنان از باید از پیراهن آستین بلند و شلوار استفاده کنند. به همین دلیل فدراسیون فیفا و یوفا برای استفاده از چمن های مصنوعی در زمین فوتبال استانداردهایی مشخص کرده اند به طوریکه در این استانداردها به خواص فیزیکی مربوط به اتصالات، اصطکاک، غلتیدن و انعکاس توپ در آن‌ها، احتمال ایجاد آسیب توسط آن‌ها برای بازیکنان و قیمت چمن مصنوعی و هزینه نصب آن وابسته است. خلاصه استانداردهایی که در چمن مصنوعی فوتبال باید رعایت شود به صورت زیر است:

  • باید اندازه ترکیبات شیمیایی تشکیل دهنده چمن مصنوعی مشخص باشد
  • تست فعل و انفعال میان بازیکن و سطح چمن مصنوعی انجام شود و دارای استانداردهای لازم باشد.
  • تست فعل و انفعال میان توپ و سطح چمن مصنوعی انجام شود و دارای استانداردهای لازم باشد.
  • اندازه استاندارد و مساحت چمن مصنوعی در شرایط مختلف آب و هوایی رعایت شود.
  • مقاومت درز و خطوط اتصال چمن مصنوعی به خوبی انجام شده باشد.
  • چمن مصنوعی در برابر ضربات سایشی و فرسایشی طول عمر داشته باشد.

چمن مصنوعی تراس

استفاده از چمن مصنوعی تراس در خانه های امروزی که امکان کاشت و نگهداری از چمن های طبیعی در آن وجود ندارد بسیار متداول شده است. در این نوع چمن کاری که به آبدهی و کود و سم  و هرس نیاز نیست سبب می شود که با ایجاد فضای سبز روحیه ساکنان خانه افزایش یاید و همچنین زیبایی محیط بیرونی خانه چند برابر شود. از معایب چمن مصنوعی برای تراس این است که تراس باید دارای شیب قابل قبول باشد تا هنگام شست و شوی چمن مصنوعی آب جمع نشود. ناهمواری و عدم شیب کف تراس سبب می شود که شکل نازیبایی به تراس ببخشد از این رو چمن مصنوعی بالکن باید با دقت فراوان نصب شود تا براحتی بتوان از آن نگهداری و آن را تمیز نمود. در استفاده از چمن مصنوعی بالکن باید مواظب بود که در جایی که آتش روشن می شود چمن مصنوعی نصب نشود زیرا امکان آتش گرفتن جنس های بی کیفیت وجود دارد.

چمن مصنوعی برای حیاط

با اینکه چمن های مصنوعی آن طراوتی که چمن های طبیعی به محیط زندگی می بخشند را ندارند اما نزدیک ترین عاملی هستند که حس طبیعت را به زندگی برمی گردانند. چمن مصنوعی برای حیاط یکی از ابزارهایی است که حس شادی و نشاط را در افراد ایجاد می کنند.این نوع چمن ها که به صورت نامحدود قابل استفاده و به نگهداری نیاز ندارند بسیار مقاوم در برابر اشعه خورشید بوده اند اما دارای معایبی هستند. معایب چمن مصنوعی برای حیاط این است که در حیاط تحت تاثیر دمای مستقیم خورشید داغ می شوند و همچنین سبب کشیده شدن پا و ایجاد جراحت در پای کودکان خواهند شد و همچنین امکان آتش گرفتن جنس های نامرغوب آن وجود دارد.

مزایا و معایب چمن مصنوعی

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید