کابل برق افشان چیست؟ انواع کابل برق افشان

برای شناخت بیشتر و بهتر کابل برق افشان و انواع آن مقاله زیر را مطالعه کنید

کابل برق افشان چیست - همه چیز درباره کابل اقشان | نید صنعت

نقش اساسی کابل‌ها در سیستم‌ها اتصال اعضای مختلف به همدیگر است. این امر باعث می‌ شود تمام سیستم عملکردی یک دست داشته و همچنین در راه‌اندازی نیز دچار مشکل نشوند. با توجه به شرایط گوناگون، نوع کابل مورد استفاده نیز متفاوت است. در میان کابل‌ها اما دو کابل برق افشان و کابل برق مفتولی برای راه اندازی و اتصال اعضای مختلف سیستم به یکدیگر، از جایگاه و اعتبار خاصی برخوردار هستند. کابل‌های افشان از جمله کابل‌های انعطاف‌پذیری هستند که در ساختار آنها بیش از یک رشته سیم به کار رفته است.

جنس این کابل‌ها معمولاً از فلز مس بوده و برای عایق‌بندی آن‌ها معمولاً از  PVC استفاده می‌ شود که یک پلیمر سخت و سبک است. جدای این مورد، کابل‌های مفتولی از جمله کابل‌هایی هستند که از نظر دارا بودن چند سیم از جنس فلز مس و عایق بندی PVC، وجه اشتراکی با کابل افشان دارند. اما یکی از وجه‌های تفاوت کابل مفتولی و کابل‌ افشان این است که انعطاف‌پذیری خاصی ندارند و معمولاً به کابل‌های خشک و سخت نیز شهرت دارند.

کابل افشان چیست

تاریخچه ساخت و استفاده از کابل‌های برق افشان به اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی باز می‌ گردد. درقسمت‌های قبلی اشاره‌شد که این کابل‌ها از انعطاف‌پذیری بالایی برخورداربوده و در ساخت آنها از یک، دو یا چند سیم مسی مختلف استفاده می‌ شود. همچنین این کابل‌ها در انواع عایق و غیرعایق نیز  ساخته و پرداخته می‌ شوند و به فراخور موقعیت مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

معمولاً از کابل‌های افشان چه در مناطق شهری و خانگی و چه در صنایع سنگین استفاده می‌ شود. برای مثال می‌ توان به ماشین آلات دارای دو شاخه و همچنین کابل‌های ورودی و اتصال در تجهیزات برقی اشاره کرد که هر دو مورد نام‌ برده مربوط می‌ شود به لوازم برقی. اما کابل‌های برق افشانی که در صنعت استفاده قرار می‌ گیرند به کابل‌ افشان قدرت معروف هستند. از محل‌های مورد استفاده کابل برق افشان قدرت می‌ توان به نیروگاه‌ها، مراکز توزیع و مصرف برق و همچنین دیگر مناطق صنعتی اشاره‌کرد.

قیمت کابل برق افشان 

قیمت انواع کابل برق افشان با توجه به کارایی گسترده ای که دارد می تواند متغییر باشد. عوامل تعیین کننده در قیمت انواع کابل برق افشان جنس هادی، عایق، نوع کابل بستگی دارد. قیمت کابل برق افشان را در نید صنعت از برترین برندها قابل مشاهده و خرید است. برای دریافت راهنمای خرید سیم و کابل برق تماس بگیرید.

کابل نیمه افشان

در ابتدای مقاله اشاره‌شد که کابل‌ها به دو دسته مفتولی و افشان تقسیم‌بندی می‌ شود. اما پاره‌ای از کابل‌ها نیز وجود دارند که در هیچ‌یک از دو دسته نام‌برده قرارنگرفته، و در نقطه وسط میان مفتولی و افشان قرارمی‌ گیرند. به این نوع از کابل‌ها، کابل‌‎ نیمه افشان گفته می‌ شود و در ساخت کابل‌های نیمه افشان مجموعه‌ای از مفتول‌های به هم تنیده‌شده استفاده می‌ شود. به همین دلیل است که نمی‌ توان این کابل‌ها را در هیچ‌یک از دو دسته افشان یا مفتولی قرار داد.

درخصوص قطر این نوع از کابل‌ها نیز باید گفت که قطر مفتول‌های به کاررفته در کابل‌های نیمه افشان معمولاً از حدود یک میلی‌متر شروع‌ شده و تا کمتر از ۳ میلی‌متر یعنی ۲.۸۵ میلی‌متر ادامه می‌ یابد. درخصوص  نمره سایز این کابل‌ها نیز باید گفت که بازه‌ای بین ۶ تا ۴۰۰ را دربرمی‌ گیرند.

انواع کابل برق افشان

برای دسته بندی انواع کابل افشان برق باید متغیرهای فراوانی را در نظرگرفت. اولین مورد مربوط می‌ شود به سیم و کابل افشان عایق و غیر عایق. چرا که بنا به فراخور موقعیت ممکن است برخی از عناصر مخرب در محیط وجود داشته باشند، که ضرورت استفاده از کابل افشان برق عایق را در اولویت قراردهند. متغیر دیگری که برای دسته‌بندی انواع کابل برق افشان قرار‌ می‌ گیرد، مربوط می‌ شود به کلاس کابل ساخته‌شده. برای مثال می‌ توان به انواع سیم و کابل افشان مورد استفاده در مناطق شهری و غیر صنعتی اشاره‌کرد.

دسته اول برای استفاده در ابزار آلات و وسایل برقی به کار می‌ رود و مورد دوم ما مربوط می‌ شود به انواع کابل برق افشان قدرت که این نوع از کابل‌ها معمولاً برای مناطق صنعتی و امورات سنگین، که در آن تحمل بار زیاد به مدت مدید در الویت قرار دارد استفاده می‌ شود. متغیر دیگری که برای دسته‌بندی انواع کابل‌های افشان به کارمی‌ رود، مربوط است به کابل‌های تخت و گرد. کابل‌های افشان برق گرد معمولاً برای مناطقی که دارای پیچ‌وخم‌های زیاد هستند، استفاده می‌ شود و همانطور که از نامشان پیداست، ساختاری کاملاً گرد و دایره‌ای دارند.

مورد دوم مربوط است به کابل‌های افشان تخت. کابل‌ تخت معمولاً برای انتقال و تامین برق و همچنین در موقعیت‌هایی که به کابل نیمه‌هادی نیاز است، مورد استفاده قرارمی‌ گیرند. البته واضح‌ترین مثال استفاده از انواع کابل برق افشان تخت، مربوط می‌ شود به جرثقیل‌های سقفی. به همین دلیل شرکت‌هایی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند،

معمولاً  بیشترین استفاده را از کابل‌های افشان تخت دارند. کابل های افشان براساس اندازه سطح مقطع و ولتاژ نامی خود بر اساس استاندارد های مختلف تولید می شوند.و به دلیل انعطاف پذیری بالا در صنایع الکتریکی و برقی مورد استفاده قرار می گیرد.        

  • کابل افشان قدرت 
  • کابل افشان آلومینیومی 
  • کابل افشان سبک
  • کابل انعطاف پذیر سبک
  • کابل افشان شیلد دار 
  • کابل افشان نرم
  • کابل افشان جوشکاری
  • کابل افشان تخت
  • کابل افشان لاستیکی
  • کابل افشان nyy
  • کابل های NYMHY و NYLHY

کابل افشان شیلد دار

کابل شیلد دار نوعی کابل الکتریکی است که در آن هادی و لایه عایق اطراف آن در یک یا چند سپر رسانا محصور شده است. این کابل ها از فویل فلزی یا سیم بافته شده ساخته شده اند. این نوع کابل ها بیش از یک رشته یا یک سیم تشکیل شده اند به همین دلیل این کابل ها به کابل چند رشته ای شناخته شده اند. این کابل ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند و همچنین از استحکام بالایی برخوردارند.
در مکان هایی که کابل ابزار دقیق مورد استفاده قرار می گیرد، به کار بردن این کابل ضروری است. از موارد دیگر استفاده از کابل افشان شیلددار می توان به محیط های امنیتی، اداری، مکان های مربوط به پخش تصویر و صدا، پخش رادیو و... اشاره کرد.

کابل افشان گرد

کابل هایی که داری سطح مقطع گرد می باشند که آن ها را از جنس آلومینیوم و مس می سازند این نوع کابل ها در مکان هایی که تنش مکانیکی بالایی نباشد استفاده می شوند، تا کار ها به راحتی انجام شوند.بیشترین کاربرد کابل گرد در اتصالات متحرک و بالابر ها می باشد. همچنین کابل شارژر یا کابل های ساختمان ها همگی از نوع کابل گرد هستند.

کابل قدرت افشان

کابل قدرت یکی دیگر از انواع کابل است که برای انتقال ولتاژ بالاتر از 36000 وات طراحی شده، به دلیل انعطاف پذیری بالابرای مکان هایی که این شاخصه در الویت قرار دارد استفاده می شود. در نیرو گاه ها و تابلو های توزیع برق که نیاز به کابل های مقاوم در برابر فشار های قوی است استفاده می شود. ساختار این کابل از دو یا چند سیم تک رشته افشان تشکیل می شود.

کابل افشان سبک

برای کابل‌های ورودی و اتصال در وسایل برقی، لوازم خانگی و ماشین آلاتی که دو شاخه آنها به شکل ثابت به کابل نصب است، استفاده می‌ شود. هادی این نوع کابل نیز از جنس مس آنیل شده است.
کابل افشان سبک در دستگاه های مکانیکی کوچک با بار الکتریکی سبک، ابزار الکترونیکی خانگی، به شکل یک رابط ارسال کننده برق در تجهیزات برقی مانند لامپ ها، جاروبرقی، دستگاه ولتاژ منزل و وسایل صوتی و تصویری کاربرد دارد.  

کابل افشان دریایی

کابل های دریایی، ارتباطات زیر یا سطح دریا را برقرار می کنند و اگر وظیفه ی انتقال سیگنال های مخابراتی را داشته باشند این کابل ها بین ایستگاه های زیر زمینی قرار می گیرند.
از انواع کابل های افشان دریایی به کابل فراساحلی، کابل کف خواب دریا، کابل کشتی، کابل زیر دریایی، کابل فشار متغیر، کابل غواصی و کابل شناور سطح آب میتوان اشاره کرد.

کابل افشان لاستیکی

یک لایه ضخیم از لاستیک اطراف این کابل را پوشانده، کابل لاستیکی افشان انواع گوناگونی دارد. نوع سه رشته آن از یک رشته نول، یک رشته فاز و یک رشته ارت ساخته می شود و در صنایع ریل، راه آهن، آسانسور، صنعت سدسازی، آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل افشان آلومینیومی

کابل آلومینیومی به علت خواص الکتریکی و مکانیکی بعد از فلزاتی مثل طلا، نقره و مس، به عنوان ماده رسانای جایگزین انتخاب می‌ شود. کابل آلومینیومی به دلیل پر مصرف بودنش، فروش و اهمیت زیادی دارد. این کابل از مقاومت زیادی برخوردار بوده و در مصارف الکتریکی، صنایع و توزیع برق مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از مهمترین تفاوت کابل مسی و آلومینیومی به وزن سبک این کابل نسبت به کابلهای دیگر می توان اشاره کرد.
کابل کنترل افشان یا فرمان: کابل کنترل یا کابل فرمان به سیم‌هایی گفته می‌ شود که برای ارسال فرمان‌های کنترل‌کننده و دریافت کمیت‌های اندازه‌گیری شده در فضاهای صنعتی کاربرد دارند. این کابل‌ها در سیگنال‌هایی با ولتاژ و جریان پایین که نیاز به قدرت کم وجود دارد، استفاده می‌ شود.

کابل افشان نسوز

از کابل های نسوز در شرایط محیطی که دمای بالایی وجود دارد مانند صنعت جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل در برابر فرسایش، خوردگی، استحکام در مقابل تغییرات جوی، آتش و... بسیار مقاوم هستند.

کابل سوپر افشان

این کابل انعطاف پذیری بیشتری دارد و از نوع هادی افشان کلاس 6، رسانای مس و پوشش پی وی سی می باشد. کاربرد کابل سوپر افشان بیشتر در صنعت برق مثل دستگاه جوش یا باتری است، اگر چه مدل های تخت تا حدی قابل استفاده به جای این کابل ها هستند.

کابل های NYMHY و NYLHY

این کابل در مکان هایی که انعطاف بالا و خواص مکانیکی متوسط لازم است به کار می رود، اما از کابل NYMHY در فضای باز نباید استفاده کرد.
کابل افشان NYLHY نیز جزء کابل های وزن سبک است و به عنوان رابطی برای نیروهای مکانیکی سبک شناخته می شود.

کابل افشان nyy

این کابل یکی از پرکاربردترین نوع کابل های افشان در تاسیسات صنعتی و ساختمانی و صنعت برق است.
از موارد استفاده از این کابل می توان به انواع لوله برق، سینی کابل و داکت اشاره کرد. از کابل nyy به تنهایی و بدون محافظ در زیر زمین استفاده می شود.

جدول محاسبه سایز کابل افشان

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه باید سایز کابل افشان را محاسبه کرد؟ چه معیار هایی جهت محاسبه کابل باید در نظر گرفت؟ مهمترین معیار قیمت کابل افشان، سایز آن است. اگر سایز کابل، کمتر از مقدار استاندارد آن باشد، کابل دچار سوختی می‌ شود و در صورتی سایز کابل از مقدار محاسبه شده بیشتر باشد، از نظر اقتصادی توجیه ندارد.

سایز کابل افشان بر اساس جنس هادی کابل، مقدار جریان گذرنده و طول کابل مورد نیاز تعیین می‌ گردد. برای محاسبه سایز کابل افشان کافیست جدول زیر را بررسی و مشاهده کنید. اما چگونه این جدول خوانده می‌شود؟ برای مثال در صورتی که 100 متر کابل افشان 2 در 2.5 داشته باشیم، کابل می‌ تواند در هر رشته 12 آمپر عبور دهد.

توجه داشته باشید برای محاسبه مقطع کابل، نباید تنها به جدول اتکا کرد بلکه در محاسبه سایز کابل عواملی دیگری همچون دمای محیط، مجاورت کابل با کابل های دیگر، جنس خاک در صورت دفن کردن در زمین و ... را نیز در نظر گرفت.
نکته دیگر آن که این جدول حداکثر جریان از هر رشته را محاسبه می‌ کند. برای مثال در کابل 4 رشته جریان عبوری از هر رشته طبق جدول تعیین می‌ گردد نه جریان عبوری از تمام رشته سیم ها.

 

کابل افشان مسی

450 متر

400 متر

350 متر

300 متر

250 متر

200 متر

150 متر

100متر

50 متر

10 متر

طول کابل


              سایز کابل

-

-

-

-

-

-

5 آمپر

7 آمپر

15 آمپر

27 آمپر

کابل 1.5

-

-

-

-

-

6 آمپر

8 آمپر

12 آمپر

25 آمپر

36 آمپر

کابل 2.5

-

-

-

6 آمپر

8 آمپر

10 آمپر

13 آمپر

20 آمپر

40 آمپر

46 آمپر

کابل 4

6.5 آمپر

7 آمپر

8 آمپر

10 آمپر

12 آمپر

15 آمپر

20 آمپر

30 آمپر

58 آمپر

58 آمپر

کابل 6

11 آمپر

12 آمپر

14 آمپر

16 آمپر

20 آمپر

25 آمپر

33 آمپر

50 آمپر

77 آمپر

77 آمپر

کابل 10

17 آمپر

20 آمپر

22 آمپر

26 آمپر

32 آمپر

40 آمپر

63 آمپر

80 آمپر

100 آمپر

100 آمپر

کابل 16

27 آمپر

31 آمپر

35 آمپر

41 آمپر

50 آمپر

62 آمپر

83 آمپر

125 آمپر

130 آمپر

130 آمپر

کابل 25

38 آمپر

43 آمپر

49 آمپر

57 آمپر

69 آمپر

86 آمپر

115 آمپر

155 آمپر

155 آمپر

155 آمپر

کابل 35

52 آمپر

58 آمپر

66 آمپر

78 آمپر

93 آمپر

117 آمپر

156 آمپر

185 آمپر

185 آمپر

185 آمپر

کابل 50

74 آمپر

83 آمپر

95 آمپر

111 آمپر

133 آمپر

166 آمپر

222 آمپر

230 آمپر

230 آمپر

230 آمپر

کابل 70

100 آمپر

112 آمپر

129 آمپر

150 آمپر

180 آمپر

225 آمپر

275 آمپر

275 آمپر

275 آمپر

275 آمپر

کابل 95

123 آمپر

139 آمپر

159 آمپر

185 آمپر

222 آمپر

278 آمپر

315 آمپر

315 آمپر

315 آمپر

315 آمپر

کابل 120

147 آمپر

165 آمپر

189 آمپر

220 آمپر

264 آمپر

330 آمپر

355 آمپر

355 آمپر

355 آمپر

355 آمپر

کابل 150

174 آمپر

196 آمپر

224 آمپر

267 آمپر

314 آمپر

393 آمپر

400 آمپر

400 آمپر

400 آمپر

400 آمپر

کابل 185

194 آمپر

218 آمپر

249 آمپر

291 آمپر

349 آمپر

437 آمپر

465 آمپر

465 آمپر

465 آمپر

465 آمپر

کابل 240

220 آمپر

248 آمپر

283 آمپر

331 آمپر

397 آمپر

496 آمپر

550 آمپر

550 آمپر

550 آمپر

550 آمپر

کابل 300

248 آمپر

279 آمپر

319 آمپر

373 آمپر

447 آمپر

559 آمپر

745 آمپر

745 آمپر

745 آمپر

745 آمپر

کابل 400

علامت اختصاری کابل افشان

برای شناخت کابل‌های مختلف از علائم اختصاری متفاوت استفاده می‌ شود تا بتوان در کمترین زمان نسبت به شناسایی کابل مورد نظر اقدام‌کرد. گفتنی‌است که این علائم اختصاری معمولاً با حروف یا اعداد لاتین مشخص می‌ شوند. مورد دیگر اینکه این علائم اختصاری معمولاً برای شناسایی نوع کابل به کار می‌ روند و ممکن است در همان نگاه اول اطلاعات مفصل و با جزئیات را بیان نکنند. در خصوص کابل افشان نیز باید گفت که از دو نوع علامت اختصاری کابل‌های افشان عایق و غیرعایق استفاده می‌ شود. 

علامت مخصوص برای بیان کابل‌های افشان غیرعایق عبارتند از،  AFو MH. برای بیان کابل‌های افشان عایق نیز عبارت NY  به هر یک از دو عبارت نامبرده اضافه‌شده و بدین ترتیب از علائم   NYAF و NYHMY به منظور بیان کابل افشان عایق استفاده می‌ شود. علاوه بر این موضوع همان‌طور که اشاره‌شد، کابل‌های افشان به کابل‌های انعطاف‌پذیر معروف است. بنابراین ممکن است از واژه flexible یا انعطاف پذیر نیز برای بیان کابل‌های افشان و نیمه افشان استفاده‌شود.

وزن کابل افشان

 در خصوص وزن کلی کابل‌های افشان نمی‌ توان اظهار نظر قطعی را انجام‌داد. چراکه در موقعیت‌های مختلف، از کابل‌های متفاوت استفاده می‌ شود. وزن کابل‌های افشان نیز بر اساس دو آیتم تنظیم می‌ شود. این دو آیتم عبارتند از سایز سیم و کابل برق به کاررفته و همچنین تعداد رشته‌های بکاررفته در کابل افشان. به همین دلیل است که باید در موقعیت‌های مختلف ابتدا نیازسنجی لازمه به عمل آمد و سپس کابل مورد نظر بر اساس سایز سیم و تعداد رشته‌ها تعیین‌شود. 

برای مثال می‌ توان گفت که کابل افشان دارای سیم با نمره ۱۶ وزنی تقریباً معادل ۱۴۴ گرم داشته و برای درک بهتر تفاوت، لازم است اشاره شود که کابل افشان با سیم سایز ۲۴۰ ، وزنی معادل ۲۱۶۰ گرم دارد. از از سوی دیگر برای بیان کابل‌های چند رشته‌ای باید سطح مقطع سیم به کاررفته را نیز در نظر گرفت. برای مثال در سطح مقطع  ۱.۵، کابل افشانه ۴ رشته‌ای وزنی معادل ۲۳۹ کیلوگرم داشته و کابل افشانه ۵ رشته‌ای وزنی معادل ۲۷۲ کیلوگرم دارد.

استاندارد کابل‌های افشان

با توجه به حساسیت عملکرد کابل‌های افشان، طبیعی است که استانداردهای ملی و جهانی خاصی برای کنترل فرایند ساخت کابل‌های افشان استفاده شود. در ایران زمین این استانداردها شامل دو بخش استانداردهای ملی و استانداردهای جهانی هستند. برای مثال می‌ توان به استاندارد  ۳۰۸۴ ISIRI که مختص ایران زمین است و استاندارد جهانی ۶۰۲۲۸ IEC اشاره‌کرد.

همچنین این استانداردها دارای دسته‌بندی‌های مختلف بوده و برای کابل‌هایی که می‌ توانند ولتاژی در حد ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت را تحمل‌کنند و یا سطح مقطعی بین نیم تا یک میلی‌متر دارند، لزوم رعایت استانداردهای  ۰۶ ۶۰۷  ISIRI ۶۰۲۲۷ ۰۶ IEC وجوددارد. گفتنی‌است که این موضوع تنها مختص کابل‌های افشان‌های با سطح مقطع یک میلی‌متر بوده و برای کابل‌های با سطح مقطع بیش از یک میلی‌متر و همچنین ولتاژی بین ۴۵۰ تا ۷۵۰ نیز لزوم رعایت استانداردهای ایرانی ۰۲ ۶۰۷ ISIRI و جهانی  ۶۰۲۲۷ ۰۶ IEC وجود دارد.

مشخصات فنی کابل‌های افشان

ممکن‌است با بیان این نکته که کابل‌های افشان کابل‌هایی انعطاف‌پذیر هستند، این تصور به وجود آید که این کابل‌ها از مقاومت و دوام بالایی برخوردارنیستند. اما باید گفت که درعمل خلاف این موضوع ثابت‌شده است و کابل‌های افشان علاوه بر انعطاف‌پذیری بالا، از مقاومت شگفت‌‌انگیزی نیز برخوردارهستند. به همین دلیل است که درمدت‌های مدید استفاده نیز دچار خرابی نمی‌ شوند و می‌ توانند به دفعات مکرر مورد استفاده قرار بگیرد. با توجه به وجود آیتم‌های متعدد برای شناخت بهتر کابل افشان، باید به جدول مشخصات کابل افشان رجوع کرد. در ادامه جداول مشخصات کابل افشان عبارتند از :

جدول سایز سیم افشان

نوع سیم

سایز سیم (نمره)

وزن کلی سیم (گرم)

مسی

۱۶

 ۱۴۴

مسی

۲۵

 ۲۵۵

مسی

۳۵

 ۳۱۵

مسی

۵۰

 ۴۵۰

مسی

۷۰

 ۶۳۰

مسی

۹۵

 ۸۵۵

مسی

۱۲۰

 ۱۰۸۰

مسی

۱۵۰

 ۱۳۵۰

مسی

۱۸۵

 ۱۶۶۵

مسی

۲۴۰

 ۲۱۶۰

کاربرد کابل افشان

از کابل افشان بیشتر در درون لوله های خرطومی، زیر و روی سازه های گچی استفاده می گردد.

به کاربرد های دیگر کابل افشان در زیر اشاره شده است:

  • مرکزهای توزیع و انتشار برق و نیروگاه ها
  • تولید اتصال در لوازم و ابزار برقی
  • سیم کشی داخل ساختمان
  • بهترین انتخاب برای پمپ های شناور چاه های آب عمیق و تامین انرژی فضای باز ساختمان ها می باشد.

کابل افشان استاندارد

طبیعی است که با توجه به نقش بسیارحساس و تعیین‌کننده انواع کابل‌های افشان از هادی و نیمه‌هادی گرفته تا عایق و غیر عایق، و همچنین کابل‌های تخت و گرد، استانداردهای سختگیرانه‌ای چه در سطح ملی و مخصوصاً در سطح جهانی و بین‌المللی وجود دارد، تا نظام رتبه‌بندی کابل‌ها به بهترین وجه ممکن صورت گیرد. ایران زمین نیز از این الگو پیروی‌کرده و در کشور از ۲ استاندارد ملی و جهانی برای رتبه‌بندی و مشخص‌کردن سطح کیفی کابل‌ها استفاده می‌ شود. 

درخصوص کابل‌های افشان استاندارد باید گفت که از دو متغیر برای بیان سطح استاندارد این کابل‌ها استفاده می‌ شود. اولین مورد مربوط است به مقاومت سیم در برابر جریان الکتریکی و مورد دوم به کیفیت فلز هادی به کاررفته در آن مربوط می‌ شود. در خصوص رابطه میان این دو متغیر باید گفت که هر دو اِلِمان یادشده رابطه‌ای کاملا معکوس دارند. برای مثال هرچه میزان فلز هادی به کاررفته در کابل افشان استاندارد، بالاترباشد میزان مقاومت عبور جریان الکتریکی در حال عبور نیز کمتر است.

بنابراین باید گفت که کیفیت فلز رسانای به کار رفته به عنوان بخش هادی سیم‌های افشان و همچنین ایجاد تعادل مناسب میان هر دو متغیر نامبرده، نشان از کیفیت و رعایت بهتر استانداردهای ملی و جهانی در ساخت کابل افشان مورد نظراست. توصیه اکید می‌ شود که حتماً حین خرید انواع و اقسام کابل‌های افشان، به عبارات ISIRI و  IECتوجه‌شود. گفتنی‌است که عبارت  ISIRIنشان‌دهنده استاندارد بودن کابل در سطح کشور و عبارت IEC نشان‌دهنده استاندارد بودن کابل افشان در سطح جهانی است. برای اطلاع بیشتر به آدرس سیم افشان چیست کلیک نمایید.

مزایای کابل افشان

همانطور که پیش تر اشاره کردیم کابل افشان مزایای زیادی دارد که یکی از آن ها استفاده از سیم های نازک هادی است که موجب می شود وزن کمتری داشته باشند و قیمت آنها نیز به علت مس کمتر استفاده شده در آن کاهش می یابد از مزایای دیگر کابل افشان قابلیت خمش و نرم بودن آن است.

طراحی این کابل بسیار راحت و ساده است که باعث می شود عملکرد خوبی داشته باشد. از طرفی با سفارشی سازی می توان کابل معمولی را به افشان تبدیل کرد.

کابل مفتولی

کابل مفتولی از چند رشته سیم مفتول تشکیل می شود که به هم تابیده شده اند و به همین علت انعطاف پذیری خیلی کمی دارند.
اما با این وجود جریان برق را می توانند به خوبی منتقل کنند به همین دلیل کابل سخت و کابل خشک و تک لایه نیز به آنها گفته می شود.
جنس رسانایی که در این کابلها استفاده شده فلز می باشد. و روکش آن با عایق pvc هستند.

انواع کابل مفتولی

در دسته بندی کابل مفتولی میزان ولتاژ نامی را در نظر می گیریم. به همین دلیل کابل های مفتولی با ولتاژ نامی 300 تا 500 یا 450 و 750 تقسیم می شوند. این نوع کابل به اشکال زیر تقسیم می شوند:

  1. کابل خشک  NYRY
  2. کابل مفتول NYY
  3. کابل مفتولی 6*2
  4. کابل مفتول تک رشته‌ای

کاربرد کابل مفتولی

  • کابل مفتول در زیر یا روی گچ دیوارهای آجری و بتنی بکار برده می شود
  • برای انتقال اطلاعات در فاصله های زیاد استفاده می شوند
  • در صورتی که کابل کشی به شکل افقی انجام شود، کابل مفتولی می تواند کار را آسان کند
  • کابل مفتولی می تواند در داخل دیوار، زیر زمین و داخل و خارج ساختمان استفاده شود
  • این  نوع کابل در مکان های مربوط و خشک بکار می رود
  • از کابل مفتولی در توزیع برق نیروگاه ها، ساخت تابلو برق، کابل کشی در لوله های ساده، خرطومی و... استفاده خواهد شد

در مجموع از این کابل در مناطقی که ممکن است ضربات مکانیکی به شکل مستقیم وجود داشته باشد، بهتر است استفاده نشود

تفاوت ها کابل مفتولی و افشان

تفاوت کابل افشان و مفتول در موارد زیر توضیح داده شده است:

  • کابل افشان منعطف تر از کابل مفتولی است
  • کابل های افشان نسبت انواع مفتولی در برابر خوردگی مقاومت کمتری دارند
  • هزینه استفاده از کابل افشان از مفتولی بسیار بیشتر است
  • کابل مفتولی به این دلیل که  از رشته های کمتری در آن استفاده می شود ممکن است دچار اتصال شود
  • کابل مفتولی در مکان هایی که قرار است کابل روی زمین یا به شکل ثابت نصب شود مناسب است
  • مقاومت اهمی در کابل افشان از کابل مفتولی کمتر است و دلیل این طول کابلها و نوع تابیده شدن رشته ها است
  • پوسته استفاده شده در کابل های مفتولی از جنس مفتول است و این نوع کابل دارای فرم پذیری بالایی می باشند. الکترون هایی که  آزادانه در سطوح خارجی هادی جابجا می شوند موجب می شود که در طولانی مدت کابل ها دچار شکنندگی شوند. ولی در کابل های افشان چون سطوح خارجی سیم بیشتر است شکستگی در آنها بسیار کمتر است
  • استفاده از کابل های مفتولی در مسیرهای طولانی به دلیل بالا بودن مقاومت

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید