کابل نیمه افشان

سیم‌های برق انواع مختلفی دارند و هرکدام از این قابلیت برخوردار هستند تا کاربردهای متفاوتی از خود نشان دهند. از جمله این سیم‌ها می‌توانیم به سیم نیمه افشان اشاره کنیم که در مقایسه با سایر گزینه‌ها ولتاژ ضعیف‌تری دارد. انواع سیم نیمه افشان می‌توانند ویژگی‌ها و مشخصات گوناگونی داشته باشند. در این مطلب قصد داریم شما را با این نوع از سیم‌ها آشنا کنیم و به صورت کامل به بررسی کاربردهای آن بپردازیم؛ پس همراه ما باشید

سیم نیمه افشان چیست؟

در ابتدا قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که سیم نیمه افشان چیست؟ این محصولات سیم‌های تک یا چندرشته‌ای هستند که برای عایق کردن آن‌ها از روکش PVC استفاده می‌شود. میزان انعطاف‌پذیری سیم‌های نیمه افشان در مقایسه با کابل‌های افشان پایین‌تر است؛ به همین علت ترجیح داده می‌شود از آن‌ها در مکان‌هایی که پیچ‌وخم زیادی ندارند، بهره برده شود. این ساختار باعث شده است تا از این سیم‌ها در سطوحی استفاده شود که دارای سطح مقطع بالای 6 میلی‌متر مربع هستند. هرچند این کابل‌ها می‌توانند به شکل‌های مختلف در بیایند؛ اما با این حال ساختار آن‌ها خشک است و این حالت خود را حفظ می‌کنند.

تعریف دیگری که از سیم نیمه افشان می توان نوشت این است که  مفتول به کار برده شده در آن ،مفتول تک رشته ای نمی باشد بلکه دسته ای از مفتول ها در تولید این سیم استفاده شده است . این مفتول ها به هم  متصل شده اند وکابل نیمه افشان ساخته می شود .کابل نیمه افشان  و سیم های فتولی از لحاظ ولتاژ بسیار شبیه به هم هستند.
به این معنی می باشد که ولتاژ آنها از  450  تا 750 طبقه  بندی  می شود . عایقی که برای سیم نیمه افشان  به کار برد ه می شود  از جنس پی وی سی و پلی اتیلن  می باشد  . سیم دارای روکش  پی وی سی  مقاومت بالایی در مقابل واکنش شیمیایی و اسیدی دارند، برای اطلاع از قیمت سیم و کابل برق کلیک نمایید.

 

کابل نیمه افشان

ساختار کابل نیمه افشان

برای بررسی ساختار انواع سیم نیمه افشان می‌توانیم به بخش‌های مختلف آن نگاه بیندازیم که شامل هادی، عایق و روکش می‌شوند. هادی این سیم‌ها از چندین رشته تشکیل شده است که می‌تواند جنس‌های مختلفی همچون مس و آلومینیوم داشته باشد. حمل و انتقال انرژی الکتریکی از جمله مهم‌ترین وظایف هادی‌ها هستند.

هادی‌ها با کمک یک لایه عایق شده‌اند تا نشت انرژی الکتریکی در آن‌ها اتفاق نیفتد. این عایق‌ها معمولاً از جنس PVC هستند. روکش‌ها آخرین ساختاری هستند که قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم. برای محافظت از سیم و اجزای درونی آن، روکش‌ها مناسب‌ترین گزینه هستند. برای تولید روکش‌ها از مواد مختلفی همچون پی‌وی‌سی و پلی‌اتیلن استفاده می‌شود. 

مشخصات کابل نیمه افشان

سیم‌های نیمه افشان دارای ولتاژ ضعیفی هستند که اندازه آن برابر با 1.06 کیلووات است. تعداد رشته‌های این سیم‌ها متغیر بوده و می‌توانند بین یک تا پنج عدد باشند. در تولید بخش‌های مختلف این کابل‌ها از مواد مختلفی استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال در تولید عایق‌ها مناسب‌ترین جنس‌ها برای استفاده PVC و XLPE هستند؛ این در حالی است ایده‌آلترین جنس‌ها برای تولید هادی مس و آلومینیوم هستند و همین موضوع می‌تواند روی قیمت‌ نهایی نیز تأثیرگذار باشد.

تفاوت کابل افشان و نیمه افشان

بین کابل‌های افشان و نیمه افشان تفاوت‌هایی به چشم می‌خورند که آشنایی با آن‌ها خالی‌ازلطف نیست. اولین و مهم‌ترین تفاوت در ارتباط با انعطاف‌‌پذیری کابل‌ها است. همان‌طور که اشاره کردیم انعطاف‌پذیری کابل‌های نیمه افشان در مقایسه با افشان کمتر است. همین موضوع باعث خواهد شد تا کاربردهای سیم نیمه افشان نیز محدودتر شوند.

ازآنجایی‌که کابل‌های افشان را به‌راحتی می‌توان خم کرد، پس استفاده از آن‌ها در انواع صنایع رایج است. انواع سیم نیمه افشان را می‌توان در نقاطی به کار گرفت که پیچ‌وخم کمتری وجود دارد. تفاوت‌ها تنها به انعطاف‌پذیری ختم نمی‌شوند. مقاومت الکتریکی نیز می‌تواند روی تفاوت‌ها تأثیرگذار باشد. کابل‌ افشان در مقایسه با نوع نیمه افشان مقاومت الکتریکی بیشتری دارند.

انواع کابل نیمه افشان

کابل‌های نیمه افشان انواع مختلفی دارند و هرکدام می‌توانند ویژگی‌های خود را داشته باشند. شکل و کلاس هادی می‌توانند روی تقسیم‌بندی سیم‌ها تأثیرگذار باشند. در لیست زیر می‌توانید با انواع کابل نیمه افشان آشنا شوید:

1.     کلاس یک: این کابل‌ها به صورت تک مفتولی طراحی شده‌اند و جنس آن‌ها می‌تواند آلومینیومی یا مسی باشد.

2.     کلاس دو: این مدل از محصولات با نام سیم نیمه افشان گرد نیز شناخته شده‌اند و می‌توانند از جنس مس یا آلومینیوم تولید شوند.

3.     کلاس پنج: این کابل‌ها فقط از جنس مس تولید می‌شوند و در مقایسه با سایر گزینه‌ها منعطف‌تر هستند.

کاربرد کابل نیمه افشان

از انواع سیم نیمه افشان می‌توان به عنوان سیم ارت استفاده کرد. سیم ارت می‌تواند ایمنی را به شکل چشمگیری افزایش دهد و از این طریق باعث ایجاد امنیت جانی در ساختمان‌ها شود. همچنین استفاده از آن‌ها در تولید برخی تجهیزات خانگی، می‌تواند از آسیب‌دیدگی و سوختن جلوگیری به عمل بیاورد. به طور کلی کاربردهای سیم نیمه افشان بیشتر صنعتی بوده که صنعت ساختمان‌سازی مهم‌ترین آن است.

تفاوت سیم ارت افشان و نیمه افشان

سیم ارت افشان و نیمه افشان نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در این بخش قصد داریم مهم‌ترین آن‌ها را نام ببریم. سیم ارت افشان در مقایسه با انواع سیم‌های نیمه افشان می‌تواند در برابر دما مقاومت بیشتری از خود به نمایش بگذارد و همین موضوع آسیب کمتری را به آن وارد خواهد کرد. همچنین سیم ارت افشان انعطاف‌پذیر است؛ ازاین‌رو در کاربرد نیز تفاوت‌هایی به چشم می‌خورند. برای اطلاع از دیگر تفاوت کابل افشان و مفتول کلیک نمایید.

عوامل مؤثر بر قیمت کابل نیمه افشان

عوامل و پارامترهای گوناگونی وجود دارند که می‌توانند به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی قیمت انواع سیم نیمه افشان تأثیر خود را بگذارند. قبل از اینکه نسبت به خرید اقدام کنید، نیاز است این عوامل را شناسایی کنید که در لیست زیر مهم‌ترین آن‌ها را برای شما آورده‌ایم:

1.     نرخ فلزات مس و آلومینیوم در بازار

2.     نرخ پلیمرهای عایق در بازار

3.     برند تولیدکننده سیم نیمه افشان

4.     اندازه، ضخامت و حجم سیم نیمه افشان

5.     کیفیت سیم نیمه افشان

همان‌طور که مشاهده کردید نمی‌توان یک قیمت ثابت و مشخصی را برای این سیم‌ها در نظر گرفت؛ به همین علت ضروری است قبل از نهایی کردن خرید خود درباره به‌روزترین قیمت به کسب اطلاعات بپردازید. مجموعه نید صنعت یکی از برترین مرجع‌ها بدین منظور است. برای اطلاع بیشتر از  به سایت نید صنعت مراجعه نمایید.

سخن آخر

سیم‌های نیمه افشان انعطاف‌پذیری نسبی دارند و می‌توانند در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار بگیرند. این سیم‌ها دارای سه بخش مختلف عایق، روکش و هادی هستند که هرکدام جنس‌های مختلفی دارند.
هنگام خرید این کابل‌ها باید به قیمت توجه ویژه‌ای داشت؛ زیرا عوامل مختلفی می‌توانند قیمت ‌روز را دستخوش تغییر قرار دهند. اگر به دنبال خرید انواع سیم نیمه افشان هستید، می‌توانید با مجموعه نید صنعت در ارتباط باشید.
 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید