راهنمای خرید کابل برق افشان

راهنمایی کامل و جامع برای خرید کابل برق افشان

کابل افشان چیست؟ 

کابلی که در ساخت آن از دو یا چند سیم تک رشته استفاده شود، کابل افشان می گویند. به دلیل انعطاف پذیری بالا در جاهای مختلف استفاده می شود. از این نوع سیم و کابل در لوازم برقی و ماشین‌آلاتی که دو شاخه آن‌ها باید به کابل وصل شود می توان استفاده کرد.

راهنمای خرید کابل افشان

 کابل‌های افشان از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات برقی هستند، که در صنایع مختلف استفاده می شوند. تنوع زیاد کابل‌ها بر اساس ساختار و نوع کاربرد باعث شده که بسیاری از افراد در زمان انتخاب و خرید کابل افشان مناسب دچار مشکل شوند. نید صنعت به نکاتی درباره خرید سیم و کابل اشاره کرده است:

  • شکل مقطع کابل افشان 
  • ولتاژکابل افشان
  • شیلد و زره کابل افشان
  • روکش کابل افشان
  • شکل مقطع و تعداد رشته های کابل افشان
  • کد کابل افشان

1.شکل مقطع کابل افشان 

این کابل ها براساس ظاهرشان به دو نوع تقسیم می شوند.

کابل افشان تخت

از استحکام بالایی برخوردار است استفاده از کابل تخت فضای کمتری را اشغال می کند. کاربرد کابل تخت در جرثقیل، نوار مقاله، بالابرها و آسانسور ها استفاده می شود.

کابل افشان گرد

کابل افشان گرد کابلی معمولی است که در بخش های مختلف ساختمان استفاده می شود که این کابل ها سطح مقطع  گردی دارد.

نکته: هادی هر دو نوع کابل باید درست در مرکز کابل قرار بگیرد و وزن مناسبی داشته باشد.

2.ولتاژ کابل افشان

 سطح ولتاژ یکی از مهم ترین نکات برای خرید کابل افشان است که در سه سطح ولتاژی تولید و عرضه می شوند:

کابل افشان فشار قوی  

استفاده از کابل فشار قوی جهت استفاده در شبکه های برق و کارخانه ها است و می توانند در سطوح ولتاژی بالاتر از ۱۰۰۰ ولت تا ۲۰ کیلو ولت فعالیت داشته باشند. هادی این کابل از مس آنیل شده ساخته شده است. هسته این نوع کابل از یک نوع عایق ضخیم روکش شده است که استفاده از آن خطر آتش سوزی و برق گرفتگی را کاهش می دهد.

کابل افشان فشار متوسط   

سطح ولتاژ این کابل ها ۶۰۰۰ ولت تا ۱ کیلو ولت است. نام دیگر این کابل، کابل قدرت MV است. کابل فشار متوسط در ساختمان های تجاری و مسکونی و بعضی از مدارهای انتقال برق صنعتی استفاده می شود. از این کابلها در کانال ها و سینی های کابل برای ساختمان و در زیرزمین با استاندارد و مقررات استفاده می شود.

کابل افشان فشار ضعیف 

از این نوع کابل در لوازم برقی و ماشین‌آلاتی که دو شاخه آن‌ها باید به کابل وصل شود می‌توان استفاده کرد. ولتاژی معادل ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت دارند. این نوع کابل ها با نام LV تولید و عرضه می شوند. کاربردهای مختلفی دارند و در روشنایی و ساختمان استفاده می شوند. و در مکان هایی از مدار جای گذاری می شوند که به جریان برق با ولتاژ بالا نیازی نباشد.

3.شیلد و زره کابل افشان

کابل های افشان گاهی بدون آرمور و شیلد و گاهی با لایه محافظ تولید می شوند. شیلد کابل افشان از جنس آلومینیوم و مس است. این شیلد ها از دریافت نویز ها و اختلال روی کابل های برق جلوگیری می کند، و آرمور این کابل از جنس آلومینیوم و فولاد می باشد. زره استحکام فیزیکی کابل را بالا می برد.   

4.روکش کابل افشان

هنگام خرید باید به روکش کابل افشان دقت کنید. اگر از کابل به صورت دغنی داخل کانل هل استفاده می کنید باید روکش محکمی داشته باشد تا از پوسیده گی سریع آن جلوگیری شود. روکش کابل افشان باید ضد حریق و نسوز باشد و هیچ گونه تو رفتگی و پارگی و برآمدگی نداشته باشد، زیرا در برخی موارد از این کابل در مکان هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد استفاده می شود. روکش پی وی سی مقاومت کابل را بالا می برد و روکش لاستیکی سبب افزایش انعطاف پذیری کابل می شود. روکش های سیلیکونی هم نسوز هستند.

5.شکل مقطع و تعداد رشته های کابل افشان

سایز کابل افشان یکی از موضوعات مهم هنگام خرید است. مقطع کابل در کیفیت عبور جریان برق اثر می گذارد. این پارامتر ها باید با نیاز و کاربردی که از کابل دارید انتخاب شوند. مقطع کابل هر چه ضخیم تر باشد جریان کابل بهتر عبور می کند. و قیمت کابل افزایش پیدا می کند تعداد رشته های کابل به نوع کاربرد شما بستگی دارد. کابل های افشان از یک رشته تا چند رشته  تولید می شوند و به بازار عرضه می شوند.

6.کد کابل افشان 

هر کابل کد مشخصی دارد کد ها مجموعه ای از اعداد و حروف هستند که چهار بخش دارد، بخش اول مربوط به لایه های اصلی کابل است. بخش دوم مربوط به هادی حفاظتی کابل است، بخش سوم مربوط به سطح مقطع و نوع هادی و بخش چهارم مربوط به ولتاژ اسمی کابل است. در بخش دوم و سوم افشان یا مفتول بودن کابل مشخص می شود. حرفm  مخصوص کابل هایی است که هادی از نوع افشان دارند. 

کاربرد کابل های افشان 

کابل های افشان بر اساس کاربردشان به چند دسته تقسیم می شوند.  

  • کابل ابزار دقیق 
  • کابل جوش 
  • کابل کنترل 
  • کابل کولر 
  • کابل اعلام حریق

از کاربردهای کابل افشان می توان به موارد نیز زیر اشاره کرد:

پمپ آب

کابل های افشان دارای ویژگی انعطاف پذیری بالایی هستند که از این ویژگی در پمپ های آب استفاده می شود این پمپ ها از فشار هیدرواستاتیکی استفاده می کنند به همین دلیل فرایند نفوذ آب در داخل کابل شناور فراهم می شود. به همین دلیل این کابل غلاوه بر نرمی در چنین شرایطی مقاومت خود را حفظ می کند و این موضوع اهمیت زیادی دارد.

صنایع

کابل های افشان در نیروگاه ها و صنایع مختلف می توانند مورد استفاده قرار گیرند. بعنوان مثال در صنعت هواپیمایی برای تاسیس اتصالات داخل هواپیما و در صنعت خودروسازی از این نوع کابل برای اتصال الکتریکی استفاده می شود. همچنین این کابل ها علاوه بر کم کردن تداخلات سیگنالی، احتمال ایجاد آتش سوزی و برق گرفتگی را کاهش می دهد و مقاومت بالایی در مواجهه با شرایط محیطی دارند.

ساختمان

از کاربردهای کابل افشان استفاده از آن در امور ساختمانی و ساخت و ساز است به این شکل که در سیستم سیم کشی ساختمان ها و همچنین برای اجرای تاسیسات برقی مورد استفاده قرار می گیرد.

 مزایای کابل افشان

کابل های افشان به دلیل مزایای زیادی که دارند از پرفروش ترین و پرکاربرد ترین کابل های بازار است. این مزایا عبارتند از: 

  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی 
  • صرفه جویی در فضا
  • کابل چند کاره
  • عملکرد بهبود یافته کابل
  • خرید کابل افشان با بهترین قیمت  

خرید و قیمت کابل افشان 

عواملی که در قیمت کابل افشان موثرند شامل موارد زیر می باشند: متراژ، رشته، میزان مقاومت، کیفیت مواد اولیه و برند سازنده.

همچنین دست داشتن واسطه و نوسان قیمت ارز و دلار نیز بر قیمت آن موثر است برای دریافت لیست قیمت کابل افشان می توانید به نید صنعت مراجعه کنید. کابل افشان از قیمت مناسب و مقرون بصرفه ای برخوردار است. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فروش نید صنعت تماس بگیرید.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید