کابل جوش چیست، انواع و کاربرد

کابل جوش چیست، انواع و کاربرد

کابل جوش چیست، انواع و کاربرد

کابل جوش چیست، انواع و کاربرد

برای انتقال برق از کابل های مختلفی استفاده می کنند که نبود آن ها امکان ارسال جریان الکتریکی را فراهم نخواهد کرد. کابل جوش از جمله کابل های برق محسوب می شود که دارای نوعی هادی استاندارد در اندازه و ابعاد گوناگون است و از نوعی لایه عایق که معمولا از جنس TPR و PVC تشکیل می شود. 

از بین سیم و کابل، کابل های جوش یا به صورت ترموپلاستیک هستند یا ترموست و از مقاومت بالایی در مقابل پاشش جوش برخوردارند. کابل های جوش دارای انعطاف پذیری زیادی می باشند؛ چرا که از کابل های آلومینیومی و مسی تولید شده اند و برای عایق سازی آن ها از روکش پلاستیکی بهره می برند. باید بگوییم که کابل جوش را در خیلی از کارها به صورت خودکار و دستی روی سطوح غیر هموار می کشند به همین دلیل با دوام و مقاومت زیادی داشته باشد. لازم به ذکر است که کابل جوش در سایز های مختلفی در بازار وجود دارد که با توجه به نیاز آن ها را تهیه می کنند.  

کابل جوش

انواع کابل جوش

تا به این جا با نوع و کاربرد کابل جوش آشنا شده ایم، باید بگوییم که کابل های جوش با توجه به سایز و ساختارشان به دسته بندی مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از:

کابل جوش بر اساس سایز

  • کابل جوشکاری 12: نوعی کابل جوش است که دارای رشته کابل افشان با سطح مقطع 25 میلی متر مربع می باشد.
  • کابل جوش 14: این نوع کابل از رشته های هادی مس و افشان تشکیل شده و سطح مقطع آن 35 میلی متر است و یکی از مهم ترین و پر استفاده ترین کابل های جوش محسوب می شود.
  • کابل جوشکاری 16: کابل جوشکاری از نوعی رشته هادی مسی به شکل نرم و افشان تشکیل شده که سطح مقطع آن 50 میلی متر مربع می باشد.
  • کابل جوشکاری 18: کابل جوشکاری 18 از یک رشته مسی همراه با سطح مقطع 70 میلی متر مربع تشکیل شده که به کابل جوشکاری 70*1 هم گفته می شود. هر چقدر سطح مقطع کابل بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند.

کابل جوش با توجه به ساختار

  • کابل جوشکاری TPR
  • کابل جوشکاری لاستیکی
  • کابل جوشکاری PVC

کاربرد کابل جوشکاری 

از این نوع کابل برای پر نمودن فضاهای خالی بهره می گیرند و مهم ترین عمل جوشکاری با استفاده از آن ها انجام می شود. همین طور جوشکاری به منظور ایجاد اتصال دائم نیز کارایی داشته و نه تنها برای اتصال تجهیزات فلزی به کار می رود؛ بلکه برای اتصال پلیمرها، کامپوزیت ها و سرامیک ها نیز به کار می رود. همین طور باید بگوییم که در از کابل جوش در صنایع حمل و نقل، خودرو سازی، قطعه سازی و کشتی سازی نیز بهره می گیرند.

نکات مهم در خرید کابل جوشکاری

کابل جوشکاری کارایی زیادی در صنعت دارند و بدون وجود آن ها اتصال قطعات و جوش دادن آن ها به هم دیگر امکان پذیر نیست. اما برای خرید و استفاده از کابل جوشکاری باید به یک سری موارد توجه کرد، هر چقدر این موارد بیشتر رعایت شود، کیفیت کار و نکات ایمنی بیشتر پیاده سازی شده و نتیجه ای که گرفته می شود بهتر است که عبارتند از:

  • قدرت کابل جوش: قدرت کابل جوش به بیشترین میزان جریانی گفته می شود که کابل می تواند آن را عبور دهد. قدرت کابل های جوش با هم دیگر فرق دارد و باید با توجه به نوع کاری که انجام می شود، از آن ها استفاده کرد.
  • طول کابل جوش: کابل های جوشکاری که از طول کم تری برخوردارند، میزان عبور جریان بیشتری دارند، به همین دلیل طول آن ها نیز باید در زمان خرید بررسی شود.
  • درجه حرارت کابل: کابل های جوشکاری معمولا با درجه حرارت 75، 90 و 105 درجه سانتیگراد ساخته و در بازار به فروش می رسد. برای فضاهای مختلف باید از درجه حرارت مناسب استفاده کرد.
  • میزان تاثیر دمای محیط: کابل های جوشکاری عموما برای کار در دمای محیط 30 درجه سانتی گراد ساخته می شود. در زمانی که کابل ها از دمای بیشتر از درجه حرارت آن ها قرار بدهند، قدرت کابل کم می شود. باید به شما بگوییم که کابل ها را بهتر است با فاصله از هم دیگر بگذارید؛ چرا که وجود آن ها با فاصله کم سبب می شود تا میزان قدرت شان کاهش پیدا کند.
  • جنس کابل: از مهم ترین موارد دیگری که در هر خرید هر کابل نه تنها برای جوشکاری باید به آن توجه کنید، جنس کابل است. کابل جوشکاری باید از جنس مناسب تولید شده باشد و قطر آن هم برای استفاده در جریان های داخلی کم باشد؛ چون که اگر کابل خیلی گرم شود، امکان بروز حریق وجود دارد.

کابل مفتولی

نکات ایمنی در استفاده از کابل جوش

کابل های جوش در زمان انجام کار جوشکاری باید با رعایت نکات و استانداردهای ایمنی استفاده شوند. کابل ها در واقع این وظیفه را دارند تا نیروی برق را از منبع تغذیه به دستگاه برسانند به همین دلیل باید عایق کاری باشند. همین طور هنگامی که کابل باید طول زیادی داشته باشد؛ معمولا چند کابل را به همین وصل می کنند در این زمان باید محل های اتصال حتما عایق کاری شوند. برای مطالعه بیشتر درباره استاندارد و طول کابل جوشکاری بی این لینک مراجعه فرمایید.

به هیچ عنوان کابل های معیوب را به کار نبرید و همیشه کابل ها باید تمیز باشند و دارای گریس و روغن نباشند. اگر فضایی که می خواهید از کابل جوش استفاده کنید بزرگ بود بهتر است کابل ها را از جاهایی که امکان بروز خطر وجود دارد دور کنید و یا این که با استفاده از پایه کابل ها را در جایی بگذارید که تردد بدون مشکل انجام شود.

به عنوان آخرین نکته ممکن است که کابل های جوش با لبه های تیز اثابت کنند به همین دلیل باید آن ها را با توجه به محیط انتخاب نمود.

کابل جوش چه ویژگی هایی دارد

کابل جوش از ویژگی های متعددی برخوردار است. اولین ویژگی آن قدرت کابل جوش می باشد که بیشترین مقداری است که می تواند جریان را عبور دهد و با آمپر نشان داده می شود.

یکی دیگر از ویژگی های آن سطح مقطع کابل جوش است که می تواند انواع آن فرق کند.

همین طور طول متغییر کابل جوش از دیگر ویژگی های آن در نظر گرفته می شود. هر چقدر میزان طول بیشتر باشد مقدار انتقال جریان کم تر است.

رسانای درون کابل جوش نیز معمولا از جنس مس ساخته می شود.

کابل جوشکاری

مشخصات کابل جوشکاری

  • دارای روکش یا ژاکت عایق
  • وجود یک رشته ی رسانای مسی
  • اندازه های مختلف تولید از سایز AWG 6 تا 500MCM
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاوم در مقابل گریس، روغن و آب
  • قابل استفاده برای درجه حرارت های 75، 90 و 105

سایزبندی کابل های جوش

کابل های جوشکاری با توجه به ساختاری که دارند در سایزهای مختلفی تولید می شوند. برای سایزبندی این کابل ها از سیستم اندازه گیری آمریکایی یا AWG بهره می گیرند که بر اساس آن ها کابل های جوش از سایز 6 AWG تا 500 MCM ساخته می شوند.

برای این که سایز کابل های جوشکاری تعیین شود ابتدا قطر فلز مغزی آن را بررسی می کنند که یکی از پر استفاده ترین انواع کابل های جوشکاری، کابل 12 است که برای دستگاه های جوش 140 تا 200 آمپر مناسب است.

از طرفی سایز بندی کابل جوشکاری به دو دسته تقسیم می شود که مدل اول شبیه به کابل های برق معمولی هستند و با توجه به میلی متر مربع سایز بندی می شوند.

در صورتی که نوع دیگر با توجه به گیج تعریف می گردد.

نکته مهم در مورد سایز کابل جوش این است که ظرفیت و سایز کابل با هم دیگر رابطه مستقیمی دارند و باید با توجه به مدل دستگاه از آن ها استفاده شوند.

کابل جوش

انواع کابل جوش بر اساس روش جوشکاری

برای انجام جوشکاری  5 روش وجود دارد که در آن ها از کابل های جوش استفاده می شود که عبارتند از:

  • جوشکاری قوس کربنی که از کابل های جوش مسی یا الکترودهای کربنی در آن ها استفاده می شود.
  • جوشکاری با پوشش فلزات که از الکترودهای مصرفی بهره می گیرند.
  • جوشکاری اتمی هیدروژنی که از دو مدل الکترود فلزی استفاده می کنند.
  • جوشکاری قوس الکتریکی که با بهره گیری از پوشش پودر انجام می شود.
  • جوش مقاومتی که مقدار گرمای لازم برای اتصال بین دو فلز از مقاومت متریال استفاده می شود.
  • جوشکاری ARC که با بهره گیری از قدرت جوش بین الکترود و مواد انجام می شود و به آن قطعه کاری نیز گفته می شود.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید