انواع روکش کابل شبکه

از کابل شبکه برای ایجاد ارتباط و انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف در شبکه اترنت محلی استفاده میشه.

انواع روکش کابل شبکه

انواع روکش کابل شبکه

یکی از انواع کابل های سیم و کابل های مخابراتی، کابل شبکه است که یکی از مهم ترین زیر ساخت های شبکه ها به شمار می رود که دارای ارزش زیادی است. اگر به کابل های شبکه دقت کرده باشید حتما با LSZH و PVC آشنا شده اید، این موارد به روکش کابل شبکه اختصاص دارد و وجود آن ها سبب می شود تا شما بتوانید از کابل های شبکه به درستی استفاده نمایید تا از بروز ضرر و زیان جلوگیری کنید. کابل های شبکه به منظور ارسال و هدایت داده ها در مسافت های دور به کار می روند و با توجه به پیشرفت تکنولوژی امروزی، جزء کابل های بسیار مهم محسوب می شوند. 

روکش کابل شبکه

روکش های کابل شبکه از انواع مختلفی تولید شده اند که هر یک از آن ها دارای ساختار و قابلیت های مختلفی است که عبارتند از:

روکش کابل PVC

پی وی سی یا پلی وینیل کلراید یکی از موادی می باشد که به منظور روکش در سیم و کابل به کار می رود، این کابل ها دارای قیمت کم و همین طور انعطاف بالایی است و می توان از آن در جنبه های مختلف به خوبی استفاده کرد. البته باید بگوییم که پی وی سی تا حد زیادی در مقابل عوامل بیرونی مانند نور آفتاب مقاومت نداشته و می تواند دچار آسیب دیدگی و خوردگی شود، بنابراین نمی توان از آن در محیط های بیرونی بهره گرفت. اگر روکش PVC دچار سوختگی شود، آتش گرفته و همین طور گاز سمی تولید کند که با دود همراه است.

روکش کابل شبکه LSZH

این روکش یکی دیگر از انواع روکش کابل شبکه محسوب می شود که اختصار کلمه Low Smoke Zero Halogen می باشد که معنای هالوژن با دود کم می دهد. LSZH نوعی روکش کابل ایمن است که در طراحی و ساخت آن هالوژن بهره گرفته نشده است. یعنی این که در زمان سوختن گازهای سمی ایجاد نمی کند و از خطر کمتری برخوردار است. باید به شما بگوییم که کابل های SFTP بهتر است که دارای روکش LSZH باشند، چرا که دارای ایمنی و امنیت بیشتر است. لازم به ذکر است که روکش کابل شبکه LSZH مانند روکش PVC در مقابل شرایط محیطی اعم از تغییرات آب و هوا و برف و باران مقاومت زیادی ندارد.

روکش کابل PE

به این روکش پلی اتیلن یا PE گفته می شود، چرا که دارای مقاومت بیشتری به نسبت دیگر روکش ها می باشد. اما معمولا از این روکش به تنهایی استفاده نشده و با روکش های پی وی سی و ال اس زد اچ به کار می رود. روکش کابل PE دو لایه به کابل ها می دهد به همین دلیل آن ها می توانند نسبتا در مقابل شرایط بیرونی دوام بیشتری داشته باشند. لازم به ذکر است که قیمت این مدل کابل ها به نسبت دیگر محصولات بیشتر می باشد.

روکش کابل شبکه

کاربرد روکش کابل شبکه

کابل یکی از مهم ترین اجزای تجهیزات شبکه است که کارکرد خیلی حساسی دارد و به منظور ارسال و هدایت داده ها به کار می رود؛ به همین دلیل باید با استفاده از روکش از کابل ها محافظت شود تا بتواند از آن ها در برابر عوامل محیطی و بیرونی محافظت کند. روکش ها در انواع و مدل های مختلفی تولید شده اند که باعث شده تا کابل هاز هم در مقابل بارش باران و برق و هم در برابر ولتاژ بالا و آتش سوزی مقاومت داشته باشند.

تفاوت روکش های کابل شبکه

کابل های شبکه از چندین نظر با هم دیگر تفاوت دارند که عبارتند از:

  • میزان انعطاف پذیری: کابل های شبکه LSZH در برابر خم شدگی مقاومت بیشتری به نسبت روکش های PVC نشان می دهند. اگر شما می خواهید کابل های شبکه تان جابه جا شود یا خم گردد بهتر است از پی وی سی استفاده کنید.
  • ایمنی: کابل های PVC زمانی که در معرض آتش سوزی قرار می گیرند، خطرناک و کشنده هستند، چرا که دود بیشتری تولید کرده که سمی می باشند و این دودها از خود آتش دارای خطر بیشتری هستند، اما از آن جایی که کابل شبکه LSZH از هالوژن برخوردار نیست، اگر هم آتش سوزی رخ دهد، هم درصد اشتعال پذیری کمتری داشته و هم میزان دود کمتری دارد.
  • قیمت: قیمت یکی از فاکتورهای مهم در بررسی و خرید روکش های کابل است باید به شما بگوییم که کابل های شبکه PVC قیمت کم تری به نسبت، کابل های LSZH دارند، چرا که ساختار این کابل ها از ایمنی روکش کم تری برخوردار است.

 

روکش کابل شبکه

مزایا و معایب روکش کابل شبکه

کابل شبکه به سیم کشی گفته می شود که به استفاده و انتقال داده ها از راه دور به کار می رود. این مدل کابل ها با روکش های مختلفی پوشانده می شوند که آن ها را بررسی کرده ایم. درمورد مزایای روکش کابل شبکه باید بگوییم که وجود آن ها سبب می شود تا کابل در مقابل شرایط بیرونی و همین طور موارد مختلف دوام و مقاومت بیشتری داشته باشد. همین طور اجازه می دهند تا کابل از امنیت بالاتری برخوردار باشد. در مورد معایب روکش ها هم باید بگوییم که برخی از آن ها مانند پی وی سی هنوز در مقابل عوامل بیرونی مانند آفتاب و بارش باران مقاوم نیستند و می توانند زود آسیب ببینند.

روکش کابل شبکه

روکش کابل شبکه در برندهای معروف

  •  لگراند
  • نگزنس
  • زیمنس
  • دی لینک
  • پریسمان
  • بلدن
  • اشنایدر

سوالات متداول

  1. روکش کابل شبکه چیست و چه کارایی دارد؟ روکش کابل شبکه خارجی ترین لایه کابل شبکه می باشد که اجازه نمی دهد تا عوامل و موارد بیرونی به کابل ها آسیب بزنند.
     
  2. انواع روکش کابل شبکه کدام اند؟ روکش های کابل شبکه انواع گوناگونی دارند و به مدل های PE، PVC و LSZH تقسیم بندی می شوند.
     
  3. روکش PVC و LSZH چه فرقی باهم دارند؟ روکش LSZH به صورت کلی دوام و مقاومت بیشتری به نسبت دیگر روکش ها دارد و همین طور در مقابل آتش سوزی و حریق بیشتر مقاومت کرده و در صورت سوختن نیز دود تولید نمی کند. اما از نظر قیمت پی وی سی ارزان تر و مقرون به صرفه تر می باشد.

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه فرمایید:

راهنمای خرید کابل شبکه

بهترین نوع کابل شبکه 

استاندارد و رنگ بندی کابل شبکه

تفاوت کابل شبکه UTP،SFTP، FTP چیست

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید