کابل جرقه زن چیست؟

بررسی کابل جرقه زن چیست و چه کاربرد دارد

کابل یکی از ملزومات هدایت جریان و سیگنال است که دارای دو بخش عایق و رسانا است، کابل ها با توجه به نوع استفاده و رسانا به انواع گوناگون دسته بندی می شوند، کابل جرقه زن یکی از انواع سیم و کابل می باشد که بسیار پر کاربرد است که از آن در جنبه های مختلف استفاده می شود.
کابل جرقه زن وظیفه انتقال و ارسال جریانات ثانیه ای یا لحظه ای را برعهده دارد. این کابل ها با ولتاژ های زیاد سروکار دارند و وجود آن ها جلوی آسیب دیدگی دستگاه ها با توجه به اضافه ولتاژ را می گیرد. 

آشنایی با کابل جرقه زن 

کابل جرقه زن در واقع نوعی کابل محسوب می شود که به منظور ارسال و هدایت جریانات لحظه ای ولتاژ بالا استفاده می شود، این کابل ها جریانات را از منبع تعذیه به محفظه های احتراق ارسال می کنند.
کابل های جرقه زن از ساختار مخصوص به خود برخوردارند که دارای جنس سیلیکون رابر می باشد و به منظور انتقال ولتاژ های 10 الی 15 کیلو وات به کار می روند، در حال حاضر کابل های جرقه زن در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. 
 
کاربرد کابل جرقه زن

کاربرد کابل جرقه زن

کابل های جرقه زن همان طور که گفته شد در صنایع مختلف اعم از صنایع دفاع، ریلی، حمل و نقل، تولید، آهن و سیستم های اعلام حریق به کار می روند. همین طور از این مدل کابل ها برای سیستم های گازوئیلی، سوخت رسانی، خودروسازی نیز استفاده می کنند.
کابل های جرقه زن از آن جایی که در مقابل شرایط آب و هوایی، نور خورشید، اسید و مواد شیمیایی دوام می آورند در جاهای مختلف به کار می روند این کابل های میتوان یکی از انواع کابل فشار ضعیف باشد که بسیار کاربردی می باشد برای اطلاع از قیمت کابل فشار ضعیف کلیک نمایید. 
 

انواع کابل جرقه زن

کابل ها جرقه زن با توجه به هسته داخلی که دارند به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
1) کابل جرقه زن هسته مقاومتی: این مدل کابل دارای یک روکش بیرونی، هسته و عایق می باشد که هسته آن رسانا بوده و با کربن، فیبر و شیشه ترکیب می شود و همین طور با استفاده از روکش لاتکس پوشش دارند. 
 
2) کابل جرقه زن هسته مسی: این کابل تقریبا شبیه به مدل قبلی می باشند، اما هسته آن ها از مس تولید شده است به همین دلیل انعطاف پذیری بیشتری دارد و با استفاده از یک لایه سیلیکونی پوشش داده می شود، معمولا اندازه ولتاژ برای این جرقه ها 5 کیلووات است. 
 
3) کابل جرقه زن هسته القایی: این مدل کابل ها دارای یک لایه رسانای باردار فریت هستند و همین طور از سیم نازک فولاد ضد زنگ تشکیل شده اند که روی یک عدد لایه قرار می گیرد.
انواع کابل جرقه زن

مهم ترین نکات برای خرید کابل جرقه زن

با توجه به این که کابل جرقه زن امروزه کاربرد زیادی دارد، هر فردی ممکن است که به خرید آن نیاز داشته باشد، برای تهیه این مدل کابل ها بهتر است به یک سری نکات توجه شود که به شرح ذیل هستند:
 
  1. روکش ها: کابل های جرقه زن می توانند از روکش های مختلفی تشکیل شوند؛ این کابل ها معمولا دارای سه روکش و یک لایه سیلیکون هستند که یک لایه بافت آن ها را ابریشم نسوز یا فایبرگلاس و یک لایه عایق سیلیکون می سازد بنابراین میزان تحمل ولتاژ روکش ها با هم دیگر فرق دارد و باید با توجه به جایی که می خواهید از این کابل استفاده کنید، روکش مورد نظر را تهیه نمایید برای مطالعه بیشتر درباره ی سیم و کابل نسوز کلیک نمایید.
  2. ساختار کابل: این مدل محصولات باید دارای استاندارد بیشتری باشند، تا وظیفه خود را بهتر عمل کنند.
  3. برند سازنده کابل: برای خرید کابل های جرقه زن بهتر است به سراغ بهترین برندهای روز بازار بروید و از آن ها خرید نمایید.
  4. لایه های بافته شده: برای کابل های جرقه زن آن ها را انتخاب کنید که دارای شیلد بافته شده هستند، چون که مقاومت و دوام این کابل ها به شدت بیشتر بوده و می توان از آن ها به خوبی استفاده کرد. 

کابل جرقه زن سیلیکونی

قیمت کابل جرقه زن

با توجه به این که کابل ها هر کدام دارای یک سری ویژگی و کارایی هستند، قیمت آن ها نیز با هم دیگر فرق دارد. قیمت کابل های جرقه زن با توجه به یک سری فاکتورها تعیین می شود که عبارتند از:
  • میزان تحمل ولتاژ
  • کیفیت ساخت
  • جنس و نوع روکش
  • شرکت و برند سازنده

ویژگی های کابل های جرقه زن

بدون شک سیم و کابل ها دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشند؛ به خصوص آن هایی که در جاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های جرقه زن نیز از یک سری ویژگی ها برخوردارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:
کابل های جرقه زن در دماهای بالا می توانند به خوبی دوام بیاورند.
این کابل ها برای ولتاژ های زیاد استفاده می شوند.
کابل های جرقه زن از مقاومت مکانیکی زیادی برخوردارند.
این نوع کابل ها در شرایط مختلف دوام می آورند.
دارای روکش هایی از جنس مس و قلع اندود هستند.
عایق روکش این کابل ها از سیلیکون رابر تولید می شود.
هادی مسی که در این مدل کابل ها به کار می رود از نوع افشان و یا مفتول ساخته می شود. 
کابل جرقه زن می تواند در دماهایی بین 60- درجه تا 250 درجه سیلسیوس استفاده شود. 
ویژگی کابل جرقه زن
 
جمع بندی
تا به این جا با ساختار و قابلیت های کابل جرقه زن آشنا شده ایم. باید بگوییم که علاوه بر موارد گفته شده این مدل کابل ها یک سری ویژگی های دیگر هم دارند. 
کابل های جرقه زن با سطح مقطع های مختلف در بازار عرضه می شوند و معمولا از نیم تا دو و نیم میلی متر در بازار وجود دارند. همچنین برای این که پایداری و مقاومت این کابل ها را افزایش دهند از عایق های سیلیکونی برای آن ها استفاده می شود. ولتاژ های جرقه های این نوع کابل ها در بعضی زمان ها به بیشتر از 36000 ولت نیز می رسد، بنابراین می تواند در مقابل اضافه ولتاژ هم مقاومت کند. کابل ها جرقه زن برای کاربرد هایی که نیاز به ولتاژ بالاست بسیار استفاده می شود.
برای مطالعه بیشتر:
 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید