کابل خشک چیست

کابل خشک یکی از انواع پر استفاده کابل است که در صنایع مختلف استفاده می شود. کابل خشک به نوعی کابل می گویند که از چندین رشته مس در هم تنیده شده است. کابل خشک به کابل مفتولی هم شناخته می شود.

کابل خشک چیست

کابل خشک چیست

کابل خشک یکی از انواع پر استفاده کابل است که در صنایع مختلف استفاده می شود. کابل خشک به نوعی کابل می گویند که از چندین رشته مس در هم تنیده شده است. کابل خشک به کابل مفتولی هم شناخته می شود؛ این کابل به دلیل این که تنها از یک سری رشته سیم در آن استفاده می شود، از رسانایی زیادی برخوردار است. این کابل ها خشک بوده و قابلیت انعطاف پذیری زیادی ندارند.

کابل خشک چیست

مشخصات کابل خشک چیست

کابل ها دارای یک سری ویژگی های فنی هستند که مشخصات آن ها را تعیین می کند و با توجه به این مشخصات از آن ها استفاده می شود. کابل خشک دارای مشخصات زیر است:

  1. میزان ولتاژ: ولتاژ اسمی کابل خشک از 300 تا 500 ولت است.
  2. روش ساخت: کابل های خشک یا با استفاده از کشش میلگرد و یا با تسمه های فلزی تولید می شوند.
  3. سطح مقطع: کابل های خشک دارای 0/5 تا 0/75 میلی متر سطح مقطع دارند.
  4. جنس هادی: هادی استفاده شده در این کابل معمول از مس است.
  5. عایق: عایق کابل خشک، پی وی سی است.

کابل مفتولی

انواع کابل خشک

تا به این جا با کاربرد کابل های خشک آشنا شده ایم باید بگوییم که این کابل ها به دو صورت دسته بندی می شوند که عبارتند از:

NYRY

این نوع کابل ها به آن هایی گفته می شود که تک هسته ای بوده و با روکشی از آلومینیوم پوشانده می شوند. این کابل ها تک رشته ای بوده و انواع دیگری هم دارند که چند هسته داشته یا دارای پوشش فولاد هستند. به عبارتی در هر کدام از این کابل ها می توان از آرماتور سیم آلومینیومی، فولادی یا پوشش نواری فولادی استفاده نمود.

NYY

این نوع کابل ها به آن هایی گفته می شود که تک هسته ای بوده و با روکشی از آلومینیوم پوشانده می شوند. این کابل ها تک رشته ای بوده و انواع دیگری هم دارند که چند هسته داشته یا دارای پوشش فولاد هستند. به عبارتی در هر کدام از این کابل ها می توان از آرماتور سیم آلومینیومی، فولادی یا پوشش نواری فولادی استفاده نمود. برای مطالعه بیشتر درباره کابل NYMHY چیست و چه تفاوتی با کابل NYY دارد به لینک آن مراجعه فرمایید.

کابل خشک

انواع سیم خشک

با انواع سیم و کابل خشک آشنا شده ایم، باید بدانیم که سیم های خشک با توجه به اندازه سطح مقطع نیز دسته بندی می شوند که عبارتند از: 

1/5 خشک: این سیم از هادی مسی تشکیل شده است که دارای عایق پی وی سی می باشد. اندازه سطح مقطع این مدل 1/5 سانتی متر است که می تواند دما را تا حداکثر 70 درجه سانتی گراد تحمل کند. همین طور این سم دارای کیفیت زیاد و انعطاف کم می باشد.

خشک 10*1: این سیم برای توزیع کننده های برق و سیم کشی درون تابلوهای برق به کار می رود. باید بگوییم که این سیم و کابل را در لوله های خرطومی استفاده می شود و می توان از آن در زیر گچ هم بهره گرفت.

خشک 6*2: این نوع سیم در جنبه های گوناگون به کار می رود و از کارکرد های سیم کشی و صنعتی هم برخوردار است و می تواند در محیط های باز، مرطوب و خشک هم استفاده شود.

تفاوت کابل خشک و کابل افشان چیست

تفاوت های کابل افشان با کابل مفتولی یا خشک از جمله موارد مهم به شمار می رود که هر فردی باید آن را بداند.

  • یکی از تفاوت های کابل خشک و افشان در مورد مقاومت اهمیت آن هاست. مقاومت اهمی در کابل های مفتولی بیشتر از کابل های افشان است که به دلیل پیچش رشته هاست. هر کدام از این کابل ها این وظیفه را دارد تا انرژی الکتریکی و جریان برق را از محلی به محل دیگر انتقال دهند.
  • کابل های افشان انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کابل های خشک دارد و در جاهایی که نیاز به کابل های متحرک باشد تا کابل پیچ بخورد، از این نوع کابل استفاده می شود؛ اما اگر کابل ها قرار باشد تا ثابت باشند، از کابل های خشک استفاده می کنند.
  • از نظر ضخامت، کابل های مفتول بیشتر از کابل های افشان ضخامت دارند، با این وجود که انعطاف کابل افشان بیشتر از آن می باشد.
  • از نظر استقامت و دوام کابل های مفتولی بیشتر از کابل های افشان مقاومت دارند و می توانند طول عمر بالاتری داشته باشند.
  • از لحاظ کاربرد کابل های خشک داخل سیم کشی تابلو ها استفاده می شود؛ در صورتی که معمولا از کابل های افشان در این محل استفاده نمی شود.
  • از نظر هزینه ها، قیمت همیشه یکی از فاکتورهای مهم در دسته بندی سیم و کابل است. کابل های افشان قیمت بیشتری به نسبت کابل های مفتولی دارند.  

کابل خشک

کاربرد کابل خشک چیست

کابل های مفتولی یا کابل خشک در جنبه های مختلفی به کار می رود و دامنه کارایی گسترده دارد که از جمله آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • سیم کشی داخلی تابلو برق
  • سیم کشی ساختمان های تجاری و مسکونی
  • امکان استفاده به شکل توکار
  • کاربری به شکل دفنی داخل زمین
  • سیستم های توزیع انرژی برق

عوامل موثر بر قیمت کابل خشک

قیمت یکی از مهم ترین عواملی است که افراد در خرید به آن ها توجه می کنند، قیمت کابل ها در بازه های زمانی مختلف، تفاوت دارد و با توجه به یک سری عوامل تعیین می شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد اولیه 

کیفیت و جنس مواد اولیه ای که داخل کابل ها استفاده می شود، روی قیمت نهایی کابل خشک تاثیر می گذارد. هر چقدر متریال اولیه مرغوبیت داشته باشد، قیمت نهایی این کابل ها بیشتر می شود.

هزینه های تولید

روند ساخت کابل ها با توجه به مواد اولیه و یک سری تجهیزات انجام می شود که یک سری هزینه ها برای آن ها پرداخت می گردد که روی قیمت نهایی آن ها تاثیر می گذارد و با توجه به آن ها تعیین می گردد.

عایق

یکی دیگر از مواردی که روی قیمت کابل های خشک تاثیر می گذارد، نوع عایق آن هاست. معمولا عایق ها از پی وی سی تشکیل می شود و اگر در آن ها از XPLE استفاده کنند، قیمت آن ها افزایش پیدا می کند.

نوسانات بازار

به جرات می توان گفت قیمت سیم و کابل ها در این صنعت تا حدی هم تحت تاثیر بازار قرار می گیرند. نوسانات بازار باعث می شود تا قیمت کابل های خشک با کاهش و یا افزایش رو به رو شوند. به همین دلیل برای قیمت گذاری روی کابل های خشک باید به شرایط و اوضاع بازار هم توجه کرد و سپس استعلام گرفت.

طول کابل

کابل های خشک در طول مختلف عرضه می شوند و طول کابل ها در قیمت گذاری و تعیین ارزش کابل های خشک اهمیت دارد.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید