جوشکاری تیگ

جوشکاری تیگ

جوش تیگ

جوشکاری فرآیندی است که برای جوش و اتصال قطعات مختلف فلزی و در برخی مواقع غیرفلزی کاربرد دارد. این فرآیند به روش‌های گوناگون و توسط دستگاه‌های مختلفی قابل انجام است. جوش تیگ یکی از روش‌های اتصال فلزات است که اغلب برای قطعاتی با ضخامت کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع روش‌های جوشکاری برای ایجاد انواع اتصالات با طول عمر و ضریب اطمینان بالا کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارد. هرکدام از این روش‌ها برای قطعات و کاربری‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. جوشکاری تیگ یا همان جوش قوس تنگستن از جمله جوشکاری ذوبی است که تحت پوشش گاز محافظ انجام می‌شود. این روش از جوشکاری به وسیله دستگاه‌های جوشی که برای این کار طراحی شده‌اند، انجام می‌گیرد. دستگاه‌های جوش تیگ در توان‌های گوناگون و توسط برندهای مختلفی مانند ادون، آروا، رونیکس و... تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

جوش تیگ

 

جوش تیگ و میگ چیست؟

در جوشکاری تیگ و آرگون قوس الکتریکی بین الکترود تنگستن غیرمصرفی و قطعه کار مورد نظر حرارت لازم برای ذوب لبه‌ها را ایجاد می‌کند. این نوع از جوشکاری کاربردهای بسیار زیادی دارد و برای جوشکاری فلزاتی مانند مس، منیزیم، تیتانیوم، آلومینیوم، برنج، فولادهای آلیاژی و کربنی، فولادهای زنگ نزن و همچنین فلزهای رنگی مناسب است. جوشکاری تیگ کیفیت بسیار بالایی دارد و به‌کارگیری آن در صنعت به دلیل تکنیک بالا رواج بسیاری پیدا کرده‌است. در فرآیند این جوشکاری از گاز آرگون استفاده می‌شود و به همین دلیل به آن جوش آرگون نیز می‌گویند. میزان سرعت پیشروی در این جوش بر مقدار نفوذ جوش و هزینه موثر است. دستگاه جوش آرگون یکی از بهترین دستگاه ها در زمینه جوش آرگون می باشد.

در جوشکاری تیگ حوضچه‌ مذاب قابل مشاهده است و احتمال اکسید شدن ناحیه تحت حرارت و الکترود در آن وجود دارد. از این‌رو، به‌منظور حفاظت از حوضچه مذاب در برابر عناصر اکسیدکننده موجود در اتمسفر از گازهای خنثی استفاده می‌شود. جوشکاری تیگ آرگون به دو صورت با سیم جوش و یا بدون آن قابل انجام است. این روش برای جوش انواع فلزات آهنی و غیرآهنی با ضخامت‌های گوناگون کاربرد دارد. به‌طور کلی، جوش تیگ به دلیل مزایای بسیاری مانند کیفیت بالای جوش، ایجاد جوش تمیز و ظریف و جوشکاری ورق‌های نازک کاربرد وسیعی در صنایع دارد.

جوش تیگ و میگ

 

تجهیزات مورد نیاز جوش تیگ

برای انجام جوشکاری تیگ علاوه‌بر مهارت‌های لازم جوشکاری، ابزار و تجهیزاتی مورد نیاز است تا فرآیند جوش تکمیل شود. در این روش به‌منظور ایجاد جریان و قوس الکتریکی به منبع نیرو نیاز است. تجهیز دیگری که در جوشکاری آرگون به آن نیاز است، مشعل جوشکاری است که به آن تورچ نیز گفته می‌شود. در جوشکاری تیگ مشعل وظیفه نگه‌داری از الکترود تنگستن و انتقال گاز به حوضچه مذاب منطقه جوشکاری برعهده دارد. این تجهیزات انواع مختلفی دارند که با توجه به اندازه و سایز الکترود مورد استفاده قرار می‌گیرند. خنک‌کاری مشعل به دو روش خنک کردن با آب و یا هوا صورت می‌گیرد. در مواردی که شدت جریات در جوشکاری پایین باشد، برای این کار از هوا استفاده می‌شود. اما در شرایطی که دستگاه به صورت مداوم و با شدت جریان بالا کار می‌کند، از آب برای خنک‌کاری مشعل استفاده می‌شود.

یکی دیگر از تجهیزات مهمی که برای تکمیل جوش تیگ نیاز است، الکترود است. الکترود تنگستنی که در این روش استفاده می‌شود، از نوع مصرف شدنی است. این الکترودها در قطرها و طول‌های مختلفی در بازار موجود هستند. الکترودهای تنگستن ترکیبات شیمیایی مختلفی دارند که در نتیجه خواص متفاوتی را نیز ایجاد می‌کنند. گاز محافظ در جوشکاری تیگ اغلب در کپسول‌هایی ذخیره می‌شود و توسط نازل به سطح حوضچه جوش انتقال می‌یابد. برای تنظیم شدت گاز خروجی در این کپسول‌ها از رگولاتور و برای هدایت گاز به مشعل از بسط و شلنگ استفاده می‌شود. سیم جوش یکی دیگر از ابزارهای مهم در جوشکاری تیگ است که انتخاب نوع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این جوشکاری قوانین مشخصی برای به‌کارگیری تجهیزات و ترکیب شیمیایی وجود دارد که به عنوان مرجعی برای افراد این حوزه استفاده می‌شود.

جوشکاری تیگ

 

نحوه انجام جوشکاری تیگ

جوشکاری تیگ می‌تواند به صورت‌های دستی، ماشینی و اتوماتیک انجام شود. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را داشته و بر کیفیت نهایی محصول تاثیرگذار هستند. سازوکار اصلی جوش تیگ به این صورت است که با ایجاد قوس الکتریکی بین الکترود تنگستن و فلز پایه، قوس الکتریکی برقرار شده و حرارت لازم برای فرآیند ذوب تامین می‌شود. از سوی دیگر گاز محافظ آرگون به ناحیه جوشکاری دمیده می‌شود تا گازهای مخرب موجود در محیط را از آن دور کرده و از عیوب جوشکاری ناشی از اکسیداسیون جلوگیری نماید. عواملی مانند سرعت جوشکاری، شدت جریان الکتریکی، نوع گاز محافظ و طول یا ولتاژ قوس بر کیفیت جوشکاری به این روش تاثیرگذار هستند. از بین این عوامل شدت جریان الکتریکی یک عامل مهم در جوشکاری است.

در جوشکاری آرگون یا تیگ می‌توان از هر دو جریان AC یا DC استفاده کرد. به‌کارگیری هر یک از این جریان‌ها با توجه به نوع فلز پایه متفاوت است. به عنوان مثال برای جوشکاری فلزاتی مانند آلومینیوم از جریان AC و برای قطعات فولادی و سایر فلزات از جریان DC استفاده می‌شود. شدت جریان یکی از عوامل موثر بر کیفیت جوشکاری است که تنظیم آن با توجه به نوع کاربرد و ضخامت قطعه صورت می‌گیرد. هرچه ضخامت قطعه مورد نظر بیشتر باشد، به شدت جریان بالاتری نیاز است. در شدت جریان‌های پایین، مدت زمان انجام جوشکاری بالاتر است و حرارت بالایی به قطعه مورد نظر انتقال می‌یابد که رنگ غیریکنواختی را بر روی خط جوش ایجاد می‌کند. هرچه شدت جریان بیشتر باشد، خط جوش کیفیت و یکنواختی بیشتری خواهد داشت. از برند های معتبر در زمینه جوش آرگون، دستگاه جوش ارگون صبا الکتریک می باشد.

جوشکاری tig

 

مزایای جوشکاری تیگ

  • جوشکاری تیگ کیفیت بسیار بالایی در جوش دارد و برای جوش‌های ظریف و تمیز مناسب است.
  • در این روش، پاشش جوشی که در سایر جوشکاری‌های قوسی دیده می‌شود، وجود ندارد و تولید سرباره در آن انجام نمی‌گیرد.
  • این جوشکاری بدون استفاده از سیم جوش یا فیلر پرکننده نیز قابل انجام است و می‌توان در آن متغیرهای جوشکاری را به راحتی کنترل کرد.
  • دید جوشکار در این جوشکاری بسیار خوب است و محدودیتی برای جوشکاری ورق‌های نازک در ضخامت کمتر از یک میلی‌متر نیز وجود ندارد.
  • با استفاده از جوشکاری تیگ امکان اتصال فلزات غیرهم‌جنس نیز فراهم است و انجام آن بر روی تمامی فلزات امکان‌پذیر است.
  • در فرآیند این جوشکاری می‌توان با کنترل پارامترهای جوشکاری شکل گرده جوش را کنترل نمود.

معایب جوش تیگ

جوشکاری تیگ نیز مانند سایر روش‌های جوشکاری علاوه‌بر مزایای بسیار، معایبی نیز دارد. برخی از معایب این روش جوشکاری عبارتند از:

  • انجام این جوشکاری به مهارت و تخصص بالایی نیاز دارد و تجهیزات مورد استفاده در آن نسبتا گران است.
  • این جوشکاری در مقایسه با سایر روش‌های جوش در سرعت پایین‌تری انجام می‌گیرد و برای قطعاتی با ضخامت بیشتر از ده میلی‌متر صرفه اقتصادی ندارد و بهتر است روش‌هایی مانند جوشکاری میگ مگ و جوشکاری مگ و سایر روش‌ها مورد استفاده قرار گیرند.
  • در جوشکاری به این روش در محیط‌هایی که شدت جریان هوا بالا است، مانند در حالت وزش باد، حفاظت با گاز محافظ به خوبی صورت نمی‌گیرد.
  • در صورتی که در حفاظت از حوضچه جوش اختلال ایجاد شود، فلز جوش دچار آلودگی می‌شود و در نتیجه کیفیت جوشکاری افت شدیدی پیدا می‌کند.

نکات مهم در جوشکاری تیگ

در انجام جوشکاری آرگون باید نکاتی را مورد توجه قرار داد تا بهترین نتیجه حاصل شود. در این جوشکاری باید فیلر جای‌گیری مناسبی داشته باشد تا در معرض گاز محافظ قرار بگیرد و از اکسید شدن آن جلوگیری شود. در جوشکاری مکانیزه و در مواردی که فلز پایه هدایت حرارتی بالای دارد، بهتر است از گاز هلیوم به عنوان گاز محافظ استفاده شود. در جوشکاری به روش دستی بهتر است گاز آرگون برای حفاظت مورد استفاده قرار گیرد.

 سرعت انجام جوشکاری در این روش، بر روی میزان نفوذ جوش موثر است. درواقع این فاکتور علاوه‌بر کیفیت جوش ظاهر آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این‌رو، انتخاب میزان سرعت اهمیت بالایی دارد. با این که الکترودهای مورد استفاده در جوش تیگ غیرمصرفی هستند، اما بهتر است پس از مدتی استفاده تعویض شوند. البته مهارت جوشکار به افزایش طول عمر الکترود کمک خواهد کرد.

کاربرد جوش تیگ

جوشکاری تیگ آرگون برای ایجاد اتصال در طیف وسیعی از فلزات کاربرد دارد. از این روش می‌توان برای جوش قطعاتی از جنس فولادهای زنگ نزن، آلومینیوم، آلیاژهای منیزیم، فولادهای کربنی و آلیاژی استفاده کرد. مزایای بسیار این روش و عدم وجود محدودیت در آن موجب شده تا از این روش برای ایجاد جوش و اتصال در ساخت لوله‌ها، سازه‌های فولادی و مخازن از آن استفاده نمود. کیفیت انجام این جوشکاری در کیفیت و قیمت قطعات جوش موثر است. جوش تیگ در صنایع پتروشیمی، هوافضا، نفت، صنایع اتمی و غذایی بیشترین کاربرد را دارد. در ایران از این جوشکاری به‌طور گسترده در جوش آلومینیوم استفاده می‌شود. درواقع، می‌توان گفت که بهترین روش برای جوشکاری فلز آلومینیوم استفاده از روش جوشکاری تیگ است دستگاه جوش آرگون تکفاز بسیار دستگاه پر کاربرد در این زمینه می باشد. اما در برخی موارد به دلیل هزینه بالای این روش، جوشکاری میگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فروشگاه اینترنتی نید صنعت عرضه کننده انواع ابزارآلات تجهیزات صنعتی در ایران است که با پشتوانه ده سال سابقه و تجربه به صنعت کشور خدمت‌رسانی می‌کند. شما می‌توانید برای تهیه انواع تجهیزات مورد نیاز خود از قبیل دستگاه‌های جوش از طریق وب‌سایت نید صنعت اقدام کنید و سفارش خود را با ضمانت قیمت، کیفیت، اصالت و گارانتی کالا در محل خود تحویل بگیرید.

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید