رکتیفایر

دستگاه رکتیفایر چیست؟

رکتیفایر

بیش از صد سال است که از دستگاه‌های جوش در فعالیت‌های مختلفی استفاده می‌شود. امروزه دستگاه‌های جوشکاری نیز مانند هر فناوری و تجهیزات دیگری نسبت به دهه‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. این دستگاه‌ها انواع مختلفی از قبیل رکتیفایر، اینورتر و... دارند و برای کاربری‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رکتیفایر جوشکاری نیز در انواع مختلفی در بازار وجود دارد، اما همه آن‌ها از نظر عملکرد یکسان هستند. این دستگاه‌ها با منبع برق AC کار می‌کنند و جریان جوشکاری DC با فرکانس بالا را ارائه می‌دهند. کار با رکتیفایرها بسیار ساده است و کاربران به راحتی می‌توانند از این دستگاه‌ها استفاده کنند. این دستگاه توسط برندهای مختلفی مانند رونیکس، محک، توسن، آروا، ادون و... به بازار عرضه می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید که رکتیفایر جوشکاری چیست با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

رکتیفایر

 

دستگاه رکتیفایر چیست؟

دستگاه جوشکاری رکتی فایر به منظور یکسوسازی جریان الکتریکی طراحی شده تا جریان برق شهری را دریافت کند و با یکسوسازی آن، جریان الکتریکی مستقیم با ولتاژ پایین ارائه دهد. رکتیفایرها برای انجام عملیات جوشکاری با قدرت و نفوذ بالا برای ایجاد جوش یکپارچه و بدون خلل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها در مدل‌های تک‌فاز و سه‌فاز طراحی و تولید می‌شوند که برای کاربری‌های سبک و متوسط تا مصارف بزرگ و صنعتی کارایی دارند. دستگاه جوش رکتیفایر از بخش‌های راکتور و یکسو کننده برای یکسوسازی جریان متناوب به مستقیم و همچنین ترانسفورماتور تشکیل شده‌است. در این دستگاه جوش رکتیفایر فرآیند یکسوسازی جریان متناوب به مستقیم توسط دیودها انجام می‌شود. به‌طور کلی می‌توان گفت که رکتی فایر تکامل یافته دستگاه جوشکاری ترانسفورماتور است. در زیر به توضیح انواع رکتیفایر جوشکاری می‌پردازیم.

دستگاه جوش رکتیفایر تک‌فاز

دستگاه جوشکاری رکتی فایر تک‌فاز تجهیزی است که از برق متناوب شهری 220 ولت به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کند و قابلیت ایجاد جریان جوش تا 400 آمپر را دارد. این دستگاه از تکنولوژی اینورتری استفاده می‌کند و در شرایط محیطی نامساعد مقاومت بالایی دارد. از این‌رو، استفاده از این دستگاه در شرایط آب و هوایی سخت نیز امکان‌پذیر است. دستگاه جوش رکتیفایر تک‌فاز با ایجاد قوس الکتریکی کنترل شده، میزان آلودگی بسیار کمی را تولید کرده و با ایجاد حوضچه مذاب در بین فلز و الکترود جوش باکیفیتی را ارائه می‌دهد. رکتی فایرهای تک‌فاز از وزن کمی برخوردار هستند و به راحتی توسط یک نفر حمل می‌شوند. وزن این دستگاه‌ها حداکثر تا 30 کیلوگرم است.

رکتیفایر جوشکاری

 

دستگاه جوش رکتی فایر سه‌فاز

یکی از انواع دستگاه جوشکاری رکتیفایر نوع سه‌فاز آن است که از برق سه‌فاز 380 ولت به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کند و قابلیت ایجاد جریان مستقیم تا 500 آمپر دارد. طراحی این دستگاه جوش به گونه‌ای است که در بدترین شرایط آب و هوایی نیز کارایی دارد. جریان اولیه جوشکاری در این دستگاه 28 آمپر و ولتاژ خروجی آن 25 ولت است. در رکتی فایرهای سه‌فاز از فن به عنوان سیستم خنک کننده استفاده می‌شود. وزن این دستگاه‌ها بسیار بالا بوده و حمل آن توسط یک نفر امکان‌پذیر نیست. از این دستگاه‌ها در مراکز صنعتی مانند کارخانه‌های صنایع فلزی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، نفت و گاز، ساخت مخازن فلزی و... استفاده می‌شود.

نکات ایمنی استفاده از رکتیفایرهای جوشکاری

  • توصیه می‌شود که درهنگام کار با این دستگاه‌ها لباس ایمنی مناسب بپوشید.
  • جهت حفاظت از دست در عملیات جوشکاری، استفاده از دستکش بلند و ضخیم نسوز در حین کار توصیه می‌شود.
  • در هنگام انجام جوشکاری در ارتفاعات، پوشیدن کمربند ایمنی الزامی است.
  • استفاده نادرست از دستگاه و عدم رعایت موارد ایمنی می‌تواند باعث به‌وجود آمدن حوادث جانی و مالی گردد. از این‌رو، توصیه می‌شود قبل از استفاده از دستگاه تمامی تجهیزات را بررسی کنید.
  • به منظور جلوگیری از پاشش مواد مذاب، استفاده از حفاظ انبر جوشکاری و پیشبند مخصوص توصیه می‌شود.
  • استفاده از عینک مناسب با قوس الکتریکی ایجاد شده در عملیات جوشکاری ضروری است.
  • استفاده از کابل مناسب و متناسب با شدت جریان دستگاه جوش الزامی است، زیرا استفاده از کابلی با ضخامت نامناسب موجب کاهش کیفیت جوشکاری و آسیب به دستگاه می‌شود.

 

ویژگی‌های دستگاه رکتیفایر

  • رکتیفایرهای جوشکاری برای جوشکاری قطعات در شرایط سخت آب و هوایی مناسب هستند.
  • این دستگاه‌ها در شرایط سخت صنعتی چرخه کاری مطلوبی دارند و برای انجام جوشکاری‌های حرفه‌ای مناسب هستند.
  • در دستگاه‌های رکتیفایر به دلیل دارا بودن سیستم یکسوساز کنترل شده، پاشیدگی مذاب به اطراف اتفاق نمی‌افتد.
  • این دستگاه‌ها به دلیل دارا بودن نمایشگر دیجیتال جریان جوشکاری را نمایش می‌دهند و امکان پیش تنظیم جریان جوشکاری در آن‌ها وجود دارد.
  • در این دستگاه‌های جوش امکان جداسازی الکترود از قطعه مورد نظر در صورت چسبیدن به دلیل مجهز بودن به سیستم نچسب وجود دارد.
  • رکتیفایرهای جوشکاری قوس جوشکاری پایداری ایجاد می‌کنند و در برابر ناملایمات محیطی حفاظت بدنه عالی دارند.
  • امکان استفاده از انواع الکترودهای داخلی و خارجی در این دستگاه‌ها و همچنین تنظیم جداگانه برای انواع الکترود وجود دارد.
  • این دستگاه‌های جوشکاری در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی، کشتی سازی، پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع فلزی و... کاربردهای بسیاری دارند.

تفاوت دستگاه جوش رکتیفایر با دستگاه‌های اینورتر

دستگاه جوش اینورتر نوعی دستگاه جوشکاری نسبتا جدید است که جریان برق متناوب را به جریان برق مستقیم اصلاح کرده و سپس جریان مورد نظر جوش را ایجاد می‌کند. این دستگاه‌ها با فناوری اینورتر انرژی کمتری مصرف می‌کنند و در مقایسه با سایر دستگاه‌های جوش مقرون به‌صرفه‌تر هستند. اینورترها قادر به کار در جریان ولتاژ پایین‌تر هستند و در حین کار برق کمتری مصرف می‌کنند. این دستگاه‌ها از وزن کمی برخوردارند و به راحتی برای کار دراماکن مختلف جابه‌جا می‌شوند. اینورترهای جوش به گرد و غبار محیط حساس هستند و هزینه تعمیرات آن‌ها نسبت به سایر دستگاه‌ها بالاتر است.

جوش رکتیفایر

 

 دستگاه‌های جوش رکتی فایر بهبود یافته دستگاه‌های ترانسفورماتور هستند و قوس الکتریکی مداوم و پایداری ایجاد می‌کنند. این دستگاه‌ها در مقایسه با اینورترها ابعاد بزرگتری دارند و از وزن بیشتری نیز برخوردار هستند. رکتی فایرهای جوشکاری در مقابل افت ولتاژ حساس هستند و نسبت به دستگاه‌های ترانسفورماتور قیمت بالاتری دارند. کار با این دستگاه‌ها به دلیل سادگی در طراحی برای کاربران آسان است و می‌توان از آن برای جوش فلزات ضدزنگ و غیرآهنی نیز استفاده کرد. از رکتی فایرها عموما در انجام جوشکاری‌های سنگین استفاده می‌شود، اما دستگاه‌های اینورتر در جوشکاری‌های سبک و جزئی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکات مهم خرید دستگاه جوش رکتی فایر

اولین نکته‌ای که در خرید دستگاه جوش باید به آن توجه داشت، انتخاب یک دستگاه مناسب با نوع نیاز است. برای این کار در ابتدا باید نوع کاربری خود را مشخص کرده و سپس با توجه به پارامترهای مورد نیاز، مناسب‌ترین دستگاه را خریداری کنید. ضخامت و جنس قطعات فلزی که قرار است جوشکاری شوند نیز در انتخاب یک دستگاه جوش مناسب مؤثر است. محل استفاده و نوع مصرف همچنین از موارد مهم در خرید دستگاه رکتی فایر به‌شمار می‌روند. به‌طور کلی، دستگاه‌های جوش مورد استفاده در کاربری‌های خانگی با مصارف صنعتی تفاوت بسیاری دارند و توان کاری یکسانی ندارند. پایین بودن میزان برق مصرفی یک ویژگی خوب برای دستگاه‌های جوش به‌شمار می‌رود. برخی از دستگاه‌های جوشکاری کیفیت بالایی دارند، اما در حین کار برق کمی مصرف می‌کنند. انتخاب یک دستگاه با کارایی بالا و در عین حال مصرف پایین از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع دستگاه جوشکاری رکتیفایر

 

شدت جریان دستگاه جوش مشخص کننده قدرت دستگاه است. هرچه میزان شدت جریان بیشتر باشد، آن دستگاه توانایی جوش قطعات فلزی با ضخامت بیشتر را دارد. با افزایش این پارامتر قیمت دستگاه نیز افزایش می‌یابد. برای مصارف خانگی معمولا دستگاه‌هایی با شدت جریان حداکثر 200 آمپر مناسب هستند. یکی دیگر از پارامترهایی که در خرید دستگاه جوش باید به آن توجه نمود، چرخه عملکرد دستگاه است. این ویژگی نشان‌دهنده مدت زمانی است که دستگاه جوش می‌تواند بدون وقفه کار کند و پس از آن برای خنک شدن خاموش شود. این مقدار برحسب درصد مشخص می‌گردد. دستگاه‌های جوشی که چرخه عملکرد بالایی دارند، برای انجام کارهای سنگین و صنعتی مناسب هستند. چرخه عملکرد با شدت جریان رابطه مستقیمی دارد و با افزایش شدت جریان، چرخه عملکرد نیز افزایش می‌یابد. دستگاه‌های جوشکاری اغلب همراه با لوازم جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگام خرید توجه کنید که دستگاه همراه با لوازم ارائه شود.

جوشکاری آلومینیوم با رکتیفایر

قبل از شروع کار جوشکاری بر روی قطعه فلزی مورد نظر باید آن را کاملا تمیز کنید. برای جوشکاری آلومینیوم سطح قطعه باید عاری از هرگونه آلومینیوم‌اکسید باشد تا کیفیت جوش و استحکام آن در سطح مطلوبی قرار گیرد. برای جوشکاری قطعات آلومینیومی می‌توان از دستگاه‌های جوش رکتیفایر استفاده کرد. آلومینیوم در مقایسه با آلیاژهای فولادی دارای درجه ذوب پایین‌تر و رسانایی بیشتر است. از این‌رو، قطعات آلومینیومی نسبت به آلیاژهای فولادی جوشکاری به مراتب چالشی‌تری دارند. یکی از نکات مهم جوشکاری قطعات آلومینیومی انتخاب نوع آلیاژ است. انتخاب نوع دستگاه جوش برای آلومینیوم به نوع کاربری و همچنین مهارت جوشکار بستگی دارد.

نمایندگی دستگاه جوش رکتی فایر

فروشگاه اینترنتی نید صنعت نماینده فروش انواع دستگاه جوش از برندهای داخلی و خارجی است. شما می‌توانید برای کسب اطلاع از مشخصات این دستگاه‌ها، در وب‌سایت فروشگاه به جست‌وجو بپردازید و یا با کارشناسان مجرب در بخش پشتیبانی تماس حاصل کنید. در این فروشگاه تمامی محصولات از تولید کنندگان و وارد کنندگان اصلی تهیه می‌شوند و با نازل‌ترین قیمت به سراسر کشور عرضه می‌گردند. با خرید از نید صنعت سفارش خود را با ضمانت گارانتی، اصالت و کیفیت کالا و در محل خود تحویل بگیرید.

 

 

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید