کابل دریایی چیست

کابل دریایی یا کابل زیر دریایی چ نوع کابلی است؟

کابل دریایی یا کابل زیر دریایی یک نوع از سیم و کابل برق است که برای انتقال داده و برقراری ارتباط مکان ها و محیط های مختلف مانند نور، هوا، امواج رادیویی، خاک، مایکروویو، دریا و موارد دیگر استفاده می شود. در هر مکانی باید از کابل مناسب آن مکان استفاده کرد. بعضی اوقات جهت اتصال، کابل باید از محیط های مرطوب همانند دریا و رودخانه عبور کند. به همین دلیل در این مناطق از کابل زیر دریایی (Submarine cable) استفاده می شود.

کابل دریایی چیست؟

کابل دریایی کابلی است که در مناطق مرطوب به کار می رود. این نوع کابل در سواحل و مناطق نمناک، به صورت شناور و یا در سطح اب کاربرد دارد. 99% از داده های اینترنتی از اقیانوس ها و دریاها عبور می کند. این کابل ها در عمق هشت کیلومتری دریا نیز یافت می شوند.

انواع کابل دریایی

کابل کشتی: این نوع کابل یکی از پر کاربرد ترین نوع کابل هایی دریایی است. این کابل با نام های دیگری هم چون Shipboard و Marine Cable شناخته می شود. در برخی از موارد کابل های دریایی استفاده نظامی نیز دارند که از به نام Navy cable نیز گویند. در کابل کشی کشتی و دیگر موارد از کابل کشتی استفاده می شود، این کابل ها اغلب درون کشتی ها به کار می روند و به طور مستقیم در آب شناور نیستند.
کابل فراساحلی (Offshore): این نوع کابل ها، کابل هایی هستند که از آن ها جهت بهره برداری نفت و گاز و بر روی سکو های حفاری استفاده می شود. کابل های فراساحلی کاربرد صنعتی دارند و مقاومت آن ها بسیار زیاد است. این کابل ها در محفظه به کار می روند و در اب شناور نیستند.
 کابل زیر دریایی: این کابل کلا در آب و زیر دریا به کار می روند. کابل های زیر دریایی به چند دسته تقسیم می شوند:

  • کابل غواصی (Diving Cables)
  • کابل شناور در سطح اب (Fioating Cables)
  • کابل فشار متغیر (کابل های فشار متغیر در برابر آب شور مقاوم اند)
  • کابل کف خواب دریا (Sub sea Cables)

کابل ها از نظر سطح ولتاژ و دیگر ویژگی ها نیز مقایسه می شوند:

  • کابل دریایی BS 6883: این نوع سیم در سیم کشی های متحرک و یا ثابت در کشتی استفاده می شود.
  • کابل دریایی MGG: این کابل ها از نوع کابل هادی افشان هستند و در برابر مواد نفتی، روغن ها و... مقاوم است.
  • کابل دریایی MPX: این کابل ها زره ندارند و از عایق ترموپلاستیک پلی اولفین (TPO) و هادی مسی تشکیل شده است.
  • کابل دریایی BS 7917: این کابل برای مصرف های 600 تا 1000 ولت استفاده می گردد و در برابر رعد و برق مقاومت بالایی دارد.
  • کابل دریایی TPYC: این نوع کابل ها به صورت زره دار و با سیم های فولادی گالوانیزه عرضه می شود. غلاف بیرونی این کابل از نوع PVC و عایق آن از جنس EPR است.
  • کابل دریایی MPRXCX: این کابل از عایق XLPE و هادی مسی تشکیل شده است و در مقابل اتش مقاوم است.
  • کابل دریایی LKSM-HF: این کابل از عایق XLPE و هادی مسی ساخته می شوند و زره دار هستند.

ویژگی های کابل دریایی

  1. این کابل می تواند خود را در برابر نفوذ رطوبت حفظ کند.
  2. کابل دریایی در برابر اوزون درون دریا مقاوم است.
  3. این کابل ها در برابر شعله نیز مقاوم هستند و در ساخت آن ها از هیچ گونه هالوژنی استفاده نشده است.
  4. بدنه و روکش کابل هاب دریایی محکم و مقاوم هستند و دلیلش این است که باید در برابر خورده شدن توسط ماهی ها و دیگر جانواران دریایی، سنگ های تیز کف دریا، برخورد با لنگر کشتی ها و اجسام غرق شده در دریا، مقاوم باشند.
  5. کابل های دریایی در برابر خوردگی هایی مانند اکسیداسیون، پوسیدگی، اسید و موارد دیگر نیز مقاوم است.
  6. کابل های دریایی ضد آب هستند و قابلیت پاکسازی جلبک هایی که مدت زیادی روی آن ها بوده است را دارند.
  7. انعطاف این کابل ها طوری است که در پیچ و خم اقیانوس ها نیز استفاده می شود.
  8. این نوع کابل ها قدرت زیادی در برابر فشار آب دارند.
  9. کابل های دریایی هیچ گونه آلودگی به وجود نمی آورند و سلامت جانواران دریایی و ماهی ها را به خطر نمی اندازند.
  10. این کابل ها توسط عمق مورد نظر طراحی می شوند.
  11. کابل های دریایی کار خود را در هر دمایی ادامه می دهند.

ساختار و اجزای کابل های دریایی

در ساخت و طراحی کابل های دریایی امروزی از طراحی کابل های دریایی اولیه نیز استفاده می شود، البته جنس سیم آن ها از مسی به فیبر تغییر پیدا کرده است ولی بقیه بخش های آن ها تغییر نکرده است. یک عضو از جنس فولاد و حامل های سیگنال  به این کابل ها اضافه شده است. همچنین این کابل ها برای جلوگیری از سایش در ژل پیچیده شده است. اطراف و دور حامل سیگنال این کابل ها یک روکش مسی برای تامین انرژی وجود دارد و بعد یک غلاف عایق که ضد آب است (از جنس پلی اتیلن) بقیه اجزا را می پوشاند، سپس بسته به مکان مورد نظر که کابل در آنجا استفاده می شود، لایه های محافظ روی آن ها قرار می گیرند.

  • مس یا لوله آلومینیومی
  • آرمور فولادی
  • روکش پلی اتیلن
  • فیبر نور
  • پلی کربنات
  • ژله پترولیوم
  • لایه ضد اب آلومینیومی
  • نوار مایلار

معرفی کابل های دریایی

کابل برق دریایی: کابل های دریایی برای انتقال نیروی برق در واحد های دریایی از جمله کابل فشار ضعیف، ولتاژ متوسط و ولتاز بالا طراحی شده اند. انواع کابل دریایی شامل BU- RU- RFOU- BFOU- TFOU- RFCU- BFCU می شوند. همه این کابل کابل ها بدون هالوژن، کم دود و در برابر شعله و اتش مقاوم اند. کابل های مقاوم در برابر گل و لای نیز موجود است.

کابل های دریایی انواع زیادی دارند که به آن ها در زیر اشاره می کنیم:
کابل VFD: این کابل ها برای برق VFD در واحد های دریایی استفاده می شوند و برای نصب کردن ثابت نیز مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های VFD سازگاری الکترومغناطیسی فوق العاده ای دارند. سپر با چگالی بالا و طراحی سپر ترکیبی کابل VFD محافظ را با تداخل الکترو مغناطیسی خوب امکان پذیر می کند. نوع کابل مقاوم در برابر شعله RFOU-VFD و نوع کابل مقاوم در برابر آتش BFOU-VFD است.
کابل ابزار دقیق: این کابل دریایی بر اساس استاندارد NEK 606 و IEC 60092-376 تولید می شود. برای مخابرات و ابزار دقیق در واحد های دریایی و سکوهای نفتی طراحی شده است. به دود کم (IEC 61034)، بدون هالوژن (IEC 60754)، بازدارنده شعله (IEC 60332-3)، مقاوم در برابر اتش (IEC 60331) و مقاومت در برابر گل و لای یک برنامه مخصوص نیاز دارد.
کابل ارت: کابل ارت P15 UX براساس استاندارد NEK 606 و IEC 60092-353 با امتیاز ولتاژ 0.6/1KV و حداکثر طراحی شده. دمای کاری 90 درجه سانتی گراد کابل ارت P15 UX برای سیم ارت، سیم اتصال و سیم تک واحدهای دریایی و برای تاسیسات ثابت اعمال می شود. P15 UX یک هادی مسی قلع دار با عایق پلی اولفین SHF2 است. دارای ضد شعله، کم دود و بدون هالوژن است.

برای مطالعه موارد بیشتر در رابطه با سیم و کابل به آدرس زیر در نید صنعت مراجعه فرمایید:

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید