کابل هوایی چیست انواع و کابل هوایی

بررسی کابل هوایی ومعرفی انواع آن

کابل هوایی چیست

کابل برق هوایی چیست

کابل برق هوایی (سربار) به کابلی گفته می شود که برای انتقال برق و همچنین برای انتقال سیگنال مخابراتی  در خارج از محیط خانه بالای زمین روی دکل ها و تیر برق ها نصب می شود.
هادی مورد استفاده در این کابل ها از جنس مس و آلومینیوم می توان که بر روی این هادی ها یک لایه عایق می باشد که مانع رسیدن جریان الکتریسیته ب سازه های دیگر کابل می شود، این هادی ها از 1 تا 36 کیلو ولت، سطح ولتاژ عبور انتقال می دهد.
 
این کابل برق که تقریبا عموم مردم در شهر ها دیده اید برای انتقال برق از منبع تولید برق همان نیروگاه های برق به خانه ها، شهر ها مراکز صنعتی می باشد.
به دلیل انعطاف پذیری و کشسانی کابل هوایی هادی مسی گزینه مناسبی می باشد، در کابل هایی از کابل هایی با وزن کمتر نسبت به حجم آن بیشتر استفاد می شود
این کابل ها در کنار بزرگرا ها و جاده ها، روستا ها دیده می شود، که یکی از ویژگی های مثبت این کابل در هنگام مشکل به راحتی عیب یابی و اصلاح می شود
این کابل از تداخل الکترومغناطیسی کمتری برخوردار می باشد پس: بهتر است برای مکان هایی که وسایل حساس وجود دارد از این نوع کابل های هوایی استفاده شود.
انواع کابل برق هوایی

انواع کابل هوایی کدامند

کابل هوایی در مدل ها و انواع مختلفی تولید و عرضه می شود که بر اساس ساختار کابل و روک سته بندی می شود.
بیشتر کابل های هوایی از جنس آلومینیومی می باشد که این کابل بنا بر عواملی همچون هزینه، رسانایی، مقاومت کششی، وزن آن و... دارای لبه بیشتری نسبت به رسانای مس می باشد.

کابل هوایی مسی

کابل هوایی مسی دارای مقاومت بالایی نسبت به کشسانی دارد و رسانایی خوبی نسبت به سایر کابل ها دارد، ولی وزن (چگالی) زیادی دارد و بصورت رشته ای کشیده می شود پس گزینه خوبی برای کابل برق هوایی نمی باشد از این کابل در سیم و کابل مخابراتی هوایی استفاده می شود.
کابل مسی دارای سطح مقطع کمی برخوردا می باشد و هزینه این کابل بسیار زیاد می باشد و از این کابل کمتر در کابل هوایی استفاده می شود و بیشتر در خطوط کابل مخابرات از آن استفاده می شود.

کابل هوایی آلومینیومی 

کابل هوایی آلومینیومی یکی دیگر از انواع کابل های هوایی می باشد که ا هادی آلومینیوم استفاده شده، این کابل 60 درصد هدایت مس را دارد و قطر کابل برق آلومینیومی برابر 1.26 از کابل مسی می باشد که تقریبا حدود نیمی از وزن رسانای مس را دارد
کابل هوایی آلومینیومی در سه دسته در بازار عرضه می شود
کابل مس کادمیوم
یکی از انواع کابل هوایی کابل مس کادیوم می باشد که تشکیل شده از 98 درصد مس و 1.5 درصد کادیوم.
مقاومت کشسانی این کابل تا 50 درصد به دلیل استفاده از کادیوم بالا برده و حدود 15 درصد از رسانایی آن را کاهش می دهد این کابل هزینه زیادی به دلیل استفاده از کادمیوم نسبت به سایر کابل ها دارد.
کابل هوایی مسی و آلومینیومی

انواع کابل هوایی با هادی لخت

کابل هوایی با هادی لخت به سه دسته  ACC- AAAC- ACSR تقسیم می شود کابل هوایی با هادی لخت در انتقال انرژی الکتریکی از مبدا ( نیروگاه تولید برق ) به مقصد مورد نظرکاربرد بسیار زیادی دارد که دارای مزایا و معایب بهخصوص خود می باشد که به شهر زیر می باشد: 

هادی لخت هوایی ACC

این هادی ACC که طبق استاندارد 1350 ساخته شده است، که حدود 99.5 درصد این هادی از آلومینیوم خالص و تصفیه شده و آنیل نشده می باشد که این ویژگی موجب بالا رفتن عمر این هادی می باشد.
مقاومت پایین در مقابل کشسانی کمتر، موجب کاهش اسپن دکل ها و هزینه زیاد در نصب و بهره برداری می باشد، این هادی برای انتقال و توزیع جریان الکتریکی که بیشتر از مقاومت مکانیکی می باشد مناسب می باشد.
 این سیم ها به دور یک سیم مرکزی بصورت تک لایه و چند لایه پیچیده می شود،  هادی ACC در مقاومت الکتریکی در قطر ثابت 15 درصد از کابل ACSR  کمتر می باشد که در مقابل آن جرین عبوری افزایش می باید.
هادی هوایی ACC  دارای استقامت بالایی در برابر خوردگی  نسبت به کابل  ACSRدارد،  برای ولتاژ های پایین از 1 تا 32 ولت بخصوص تیر برق های که بهم نزدیک هستند مورد استفاده قرار می گیرند  ولی از این هادی به دلیل استحکام کم برای انتقال و توزیع برق در روستا محدود می باشد

هادی لخت هواییAAAC

این هادی طبق استاندارد های ، DIN 48201، NFC34-125  و BS3242 که از آلیاژ آلومینیومی 6201 با قدرت و استحکام بالایی ساخته شده است.
هادی AAAC از آنجایی که وزن کمتری نسبت به سایر هادی ها دارد و مقاومت فیزیکی و الکتریکی خوب از این کابل بیشتر برای توزیع خطوط برق انتقال جریان در مناطق ساحلی که احتمال خوردگی برای مغزی کابل وجود دارد مورد استفاده قرار میگیرد.
با توجه به ویژگی های گفته شده قیمت هادی AAAC نسبت به سایر هادی ها بیشتر می باشد، این آلومینیومی آلیاژی دور یک سیم مرکزی با سطح مقطع گرد بصورت تک لایه یا چند لایه ساخته می شود.

هادی لخت هوایی ACSR

این هادی آلومینیومی تقویت شده از فولاد - 4% تا 60% - طبق استاندارد 19-1350، که از یک هسته مرکزی جامد از جنس آلومینیوم-منیزیم-سیلیکون دور آن  با چندلایه یا یک لایه از این سیم های آلومینیومی با خلوص بالا به دور آن پیچیده شده است.
همچنین این هادی ACSR  که از پوشش گالوانیزاسیون یا همان آلومینیوم نازک می باشند دارای وزن کمتری هستند استحکام و مقاومت مکانیکی این کابل بالا رفته و در برابر خوردگی بسیار مقاوم می باشد این کابل ها در جاهایی مانند عبور رودخانه ها که نیاز به مقاومت مکانیکی بالا نیاز دارد استفاده می شود. 
کابل هوایی با هادی لخت

مزایا کابل هوایی با هادی لخت

  • عیب یابی سریع و تعمیر آن
  • با هزینه کم اختلالات احتمالی را می توان رفع نمود
  • جهت احداث شبکه نصب آن آسان و راحت می باشد 

کابل هوایی با هادی روکش دار

خطوط هوایی عایق شده که دارای ویژگی های خوبی همچون بالا رفتن افزایش ایمنی و کفیت، موجب افزایش استفاده آن در توزیع برق شده است.
خطوط هوایی با هادی روکش دار CCT، و CC و کبل های فاصله دار فقط در شبکه های فشار متوسط استفاده می شود و و خطوط هوایی با کابل خود نگهدار در شبکه فشار متوسظ و فشار ضعیف استفاده می شود.
این خطوط هوایی عایق شده با هادی روکش دارد CC و CCT بسیار به هم شبیه هستند و فرقی اصلی آنها در تعداد و ضخامت عایق آنها می باشد.
در نوع CCT  عایق پلی اتیلن کراس (XLPE) زیاد می باشد و بنا بر قطر و ولتاژ هادی متغیر می باشد همچنین دارای یک لایه بیشتر از جنس پلی اتیلن سنگین می باشد.
کابل های هوایی با هادی روکش دار از از جان انسان نمی تواند بطور کامل حفظت کند فقط احتمال اتصالی را برطرف می کند.
از یک نوع پلیمر که در مقابل شرایط مختلف جوی مقاوم است در روکش استفاده می شود، روکش ها در فشار متوسط از جنس پی اتیلن کراس (XLPE) و و در کابل فشار ضعیف از پلی اتیلن دانسیته استفاده می شود.

مزایای کابل هوایی با هادی روکش دار

  • احتمال آتش سوزی را به حداقل می رساند
  • پارگی و خوردگی کابل را کاهش می دهد
  • از نشتی و تلفات برق جلوگیری می کند
  • از انشعابات غیر مجاز جلوگیری می کند
  • هزینه های خسارات ناشی از آزاد سازی حریم کاهش می دهد 

کابل هوایی با هادی روکش دار

کابل هوایی فاصله دار 

از این کابل هوایی فاصله دار با یک سیم فولادی به عنوان گارد در شبکه های توزیع فشار متوسط استفاده می شود.
این کابل که از جنس پلی اتیلن دانسیته بالا و با پایدار در برابر اشعه ماورای بنفش جهت برقراری یک فاصله ابت بین کابل های فاصله دار، که در یک راس آن سیم گارد و در سه راس دیگر هادی های آلومینیومی روکش دار توسط یک حلقه پلاستیکی قرار میگیرد که  مورد است.
هادی کابل فاصله داراز یک لایه نیمه هادی و دو لایه عایق بوده ک عایق آن از جنس پلی اتیلن به رنگ مشکی است، استفاده از این کابل ها در طراحی الکتریکی و فیزیکی بصورت مجزا قابل اجرا است.

مزایای کابل هوایی فاصله دار

  • این کابل ها مزایایی همچون نصب ساده، نیاز کم به یراق آلات نصب، به دلیل فاصله کم هادی ها حریم این خطوط کاهش می یابد.
  • این کابل ها برای مناطق جنگلی، محدوده خارج از شهر، ساحلی که امکان خوردگی سیم وجود دارد برای پیشگیری قطع رفتگی استفاده می شود.
  • هزینه این کابل حدود یک ششم کمتر از کابل های زیر زمینی می باشد
  • عدم نیاز به مقره، کاهش باندحریم، استفاده از هادی آلومینیومی بجای مس ارزان تر و سبک می باشد.

معایب کابل هوایی

معایب کابل هوایی

  • آسیب و تخریب محیط زیست
  • در برابر تغییرات جوی آسیب پذیر می باشند
  • امکان برخورد با موانع بیرون امکان قطع شدگی دارد
  • جلوه ی زیبای از نظر دید ندارد
  • احتمال برق دزدی

تفاوت کابل برق با کابل هوایی چیست؟

کابل برق از مواد با کیفیت و لایه های و عایق های محکم تولید عرضه می شود و در اکثر مکان ها همچون کابل های برق زیر زمینی، داخل و خارج شهر مورد استفاده قرار میگیرد بصورت مخفی در هر مکان لازم باشد استفاده می شود، اما کابل هوایی یک سیم است که دارای یک غلاف و یک لایه محافظ می باشد و بیشتر بر روی تیر برق ها به فاصله مناسب بر زمین نصب می شود و مراحل تولید آن مانند کابل های کراس لینک می باشد.
کابل برق به انواع کابل برق فشار ضعیف و فشار متوسط (35 کیلو ولت به پایین) و شار قوی که از (110 کیلو ولت بالاتر می باشد) و کابل UHV (1000 کیلو ولت به بالا) تقسیم نمود، برای اطلاع بیشتر از سایر کابل ها همچون کابل دریایی چیست کلیک نمایید.
ولی کابل هوایی از نظر ساختار هسته ای به ساختار سیم آلومینیومی، سیم  مسی و ساختار آلیاژ آلومینیوم تقسیم نمود
تعمیر کابل های هوایی راحت تر از کابل برق ها بخصوص زیر زمینی می باشد، کابل برق از نظر انتقال برق قابل اعتماد تر و عملکرد انتقال پایدار می باشد و درکابل کشی زیر زمینی مقابل شرایط آب و هوایی میزان آسیب آنها کمتر می باشد.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید