علت استفاده از توپ روی سیم و کابل برق

مهم ترین دلیل استفاده از توپ های قرمز روی سیم های برق، نشانه گذاری به گلایدرها، هلیکوپرتر ها و همین طور نشان دادن طول کابل، وجود ارتعاش و ارتفاع آن هاست.

علت استفاده از توپ روی سیم و کابل برق

علت استفاده از توپ روی سیم و کابل برق

اگر به سیم های برق دقت کرده باشید، حتما توپ قرمزی را می بینید که از آن ها رد شده است. شاید تا به حال فکر کنید که دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق چیست؟ این توپ ها به نام Warning Ball معروف هستند، روی سیم های برق به رنگ سفید قرمز، قرمز و نارنجی نصب می شوند و دلیل رنگ آن ها اعلام و نشان خطر است، چرا که چشم انسان به این طیف رنگی واکنش نشان می دهد. در ادامه به بررسی دلایل و کاربرد استفاده از این توپ های روی سیم و کابل برق می پردازیم، با ما همراه شوید.

علت استفاده از توپ روی سیم و کابل برق

کاربرد توپ روی سیم برق

مهم ترین دلیل استفاده از توپ های قرمز روی سیم های برق، نشانه گذاری به گلایدرها، هلیکوپرتر ها و همین طور نشان دادن طول کابل، وجود ارتعاش و ارتفاع آن هاست. وجود این توپ ها می توان به برخورد و یا آسیب دیدن هواپیما ها در ارتفاعات کم کمک کرده و از بروز آتش سوزی جلوگیری کند. همین طور رنگ های قرمز و پر رنگ این توپ ها باعث می شود تا خلبانان گذرگاه های هادی را بهتر ببینند و با آن ها برخورد نکنند. برای مطالعه بیشتر درباره سیم و کابل برق چیست و تفاوت آن ها به این لینک مراجعه فرمایبد.

دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق

توپ های قرمز از آلومینیوم، فایبرگلاس و یا پلاستیک مقاوم تولید می شوند و دارای رزین پلی استر می باشند. این مدل توپ ها از ابعاد بزرگی تشکیل شده و قطر آن ها به 60 تا 80 سانتی متر نیز می رسد. وزن نسبتا بالایی دارند و حدودا 7 کیلوگرم هستند.

توپ های قرمز در دکل های بین شهری و خارج از شهر بیشتر به کار می روند و بعضی از آن ها دارای نوارهای شب رنگی هستند تا بهتر دیده شوند. دلیل استفاده از این توپ ها نشانگر وجود سیم برق و همین طور ارتفاع کم برای خلبانان و افراد می باشد.

علت استفاده از توپ روی سیم وکابل برق

کاربرد توپ های رنگی رو خطوط انتقال برق

شاید برخی از افراد به اشتباه فکر کنند که این توپ ها کارایی خاصی ندارند، اما وجود آن ها سبب می شود تا کابل های برق حتی از فواصل دور هم قابل مشاهده باشند. به خصوص وجود این توپ ها در شرایط آب و هوایی متغییر مانند مه گرفتگی به کمک خلبانان می آید.

نحوه نصب توپ ها روی سیم برق

این توپ های قرمز یا نارنجی رنگ در روی سیم های برق باید با فواصل یکسانی قرار بگیرند که معمولا به اندازه 61 متر است. در مواقعی که این سیم ها به جاهای حساس مثل باند فرودگاه ها نزدیک باشد، از میزان فاصله کم تر می شود و حدودا هر 10 تا 15 سانتی متر از توپ ها استفاده می کنند.

همین طور توپ های نشان گر باید روی بالاترین ارتفاع قرار بگیرند. در بعضی موارد که چند سیم با هم دیگر وجود دارد، توپ ها به شکل نوبتی با همان فاصله استاندارد قرار می گیرند، این کار سبب شده تا توپ ها به وزن یکسان روی سیم ها قرار بگیرند و به سیم فشار وارد نشود. برای اطلاع از راهنمای خرید سیم برق و کابل برق به سایت نید صنعت مراجعه فرمایید.

جنس توپ روی سیم برق

این توپ ها می توانند از مواد مختلفی تولید شوند که معمولا جنس ها عبارتند از:

  1. آلومینیوم
  2. پلاستیک مقاوم
  3. فایبرگلاس
  4. روکش رزین پلی استر

ساختار توپ روی سیم برق

تا به این جا با طیف رنگی و کاربرد توپ روی سیم و کابل برق آشنا شده اید. باید به شما بگوییم که این توپ ها یک سری ساختار مخصوص به خود دارند که باعث شده تا روی سیم و کابل دوام بیاورند.
جنس آن ها از مواد محکمی مانند فایبرگلاس است و با رزین پلی استر روکش می شوند. رزین پلی استر از جمله مواد پلیمری محسوب می شود که کارایی زیادی در صنایع گوناگون ایجاد می کند. این رزین مصنوعی از واکنشات اسیده های آلی چند و 2 عاملی تولید شده و به عنوان روکش و قالب استفاده می شود. توپ های قرمز و نارنجی روی سیم و کابل معمولا از ابعاد بزرگی تولید می شوند و قطرهای آن ها حدودا 60 تا 80 سانتی متر می باشد.

فاصله گذاری توپ روی سیم برق

توپ های قرمز و نارنجی رنگ که به عنوان نشانگر استفاده می شوند، در سیم و کابل برق توپ ها باید با فاصله یکسان و مشخصی نصب می شوند. فاصله هر توپ با توپ بعدی حدودا 61 متر می باشد. البته لازم به ذکر است که در فضاهای حساس مثل نزدیک فرودگاه، هر 10 تا 15 سانتی متر ( 30 تا 50 فوت) از این توپ ها استفاده می کنند.

علت استفاده از توپ روی سیم و کابل برق

رنگبندی توپ روی سیم و کابل برق

اگر بیشتر اوقات به این توپ ها دقت کرده باشید، هر یک از این مدل توپ ها دارای یک طیف رنگی است و معمولا به رنگ نارنجی تا قرمز دیده می شود، البته رنگ های دیگر هم مانند زرد برای این توپ ها وجود دارد. لازم به ذکر است که با توجه منطقه زمینی و هوایی که دکل برق در آن ها وجود دارد، رنگ توپ ها فرق می کند، اما معمولا به رنگ نارنجی که استاندارد وجود دارد، تولید و استفاده می شوند.

سوالات متداول

  1. توپ های نشانگر به رنگی هستند؟ توپ های رنگی می توانند به رنگ نارنجی و یا در طیف رنگی قرمز باشند.
     
  2. چرا توپ های نشانگر به رنگ نارنجی و قرمز هستند؟ چون که رنگ های قرمز و نارنجی بیشتر نظر افراد را به خودش جلب می کند.
     
  3. چرا از توپ ها روی سیم و کابل برق استفاده می کنند؟ به این دلیل که به هواپیماها، گلایدرها و هلیکوپترها وجود سیم و کابل برق و ارتفاع کم را نشان دهد.
     
  4. توپ های نشانگر چه ابعادی دارند؟ این توپ ها دارای ابعاد بزرگی هستند و قطر آن ها بین 60 تا 80 سانتی متر می باشد.
     
  5. ویژگی های توپ روی سیم و کابل چیست؟ توپ هایی که روی سیم و کابل ها قرار می گیرند؛ باید طول عمر زیادی داشته باشند و از آن جایی که در محیط های خارجی قرار می گیرند باید از استقامت زیادی برخوردار باشند تا بتوانند در مقابل نور خورشید، بارش باران و حشرات و پرندگان دوام بیاورند.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید