انواع اتصالات سیم و کابل

اتصالات سیم و کابل به معنی به هم بسته شدن هادی هاست. درست انجام دادن این کابل بسیار اهمیت دارد زیرا مدار الکتریکی ای خوب کار می کند که اتصالات آن مشکل نداشته باشد.

انواع اتصالات سیم و کابل

اتصالات غیر لحیمی به سه دسته اتصالات ترمینالی، اتصالات پیچ-مهره ای و اتصالات فیشی یا سر سیمی تقسیم می شود.
اتصالات فیشی یا سر سیمی خود، به چهار دسته تقسیم می شوند: میله ای، تیغه ای، کشویی، حلقه ای. اتصالات ترمینالی نیز دو نوع دارند: نوع مدار چاپی و معمولی.

انواع دسته بندی اتصالات سیم و کابل

اتصالات غیرلحیمی

اتصالات غیر لحیمی نوعی از اتصالات سیم و کابل است. در این اتصال برای وصل کردن سیم و کابل به یک دیگر از اتصالات دیگری استفاده می شود.

اتصالات ترمینالی (ترمینال سرامیکی، ترمینال تابلویی یا ریلی، ترمینال شاخه ای)، اتصالات وایرشو یا سرسیمی، اتصالات پرسی، اتصال با حوضچه قلع و اتصال پیچ و مهره ای از اتصالات غیر لحیمی هستند.

اتصالات ترمینالی: زمانی که حرف از وصل شدن و اتصال سیم ها می شود، معمولا  به فکر چسب های نواری می افتیم. افراد عادی برا وصل کردن سیم ها به یک دیگر از چسب های نواری استفاده می کنند. این کار به شدت خطرناک است و احتمال برق گرفتگی را زیاد می کند؛ اما کنتاکتور سیم های ترمینال یکی از ابزارهایی است که می تواند این خطرات را کاهش دهد. هنگامی که نیاز است چند سیم برق به یک دیگر متصل شوند، از این نوع سیم ها استفاده می شود. کنتاکتور های ترمینال کاربرد ها و ویژگی های زیادی دارند از جمله ویژگی های آن ها به اتصال دائمی و موقتی دو یا چند سیم برق، انشعاب گیری مطمئن از تابلو های برق ساختمانی، اتصال های استاندارد و ایمنی همراه با کاهش خطرات آتش سوزی و برق گرفتگی اشاره کرد.
اتصالات پیچ و مهره ای: همانطور که اطلاع دارید، این نوع اتصالات از بخش هایی مانند ریل، سوراخ هایی که سرتاسر صفحه هستند و به وسیله پیچ یا رزوه های داخلی به یک دیگر وصل می شوند. اتصالات پیچ و مهره ای در مواردی مانند پریز ها و کلید برق کاربرد دارند. اکثر آنها برای اتصالات پیچی از پیچ دو سر، پیچ شش گوش و چهارسو یا پیچ های سر آلن برای وصل کردن دو صفحه به یک دیگر استفاده می شوند. البته از پیچ خودرو، پیچ قلاویز و پیچ پنج مته ای  با رزوه های پیچ خودرو جهت محکم کردن بسته های فاصله اند از و پیچی روی صفحه استفاده می شود.
اتصالات سرسیمی یا پیچی: این نوع اتصالات برای اتصالات جدا شدنی سیم ها از فیش استفاده می شود. سرسبم ها انواع مختلفی دارند: میله ای، کشویی، تیغه ای و حلقه ای که هر یک در موارد و زمینه های خاص خورد مورد استفاده قرار می گیرد. در اتصالات سیمی از لحیم استفاده نمی شود و به همین منظور در دسته اتصالات غیر لحیمی قرار می گیرند. این نوع اتصالات با فشار محکم می شوند و از نظر مکانیکی در حد قابل قبولی هستند. یکی از مزایای این کابل ها نصب ساده است.
در اتصالات فیشی مسائل و مشکلاتی مانند سوختن عایق و سرد شدن لحیم وجود ندارد، به همین دلیل یکی از اتصالات پر کاربرد در صنعت برق است. بخش های یک سر سیم عبارتند از: سوکت که محل قرار گرفتن سیم ها است، عایق سیم، قسمت پهن کابل شو و سوراخ کابلشو که محل قرار گرفتن پیچ ها است. 
فلزات مورد استفاده در کابل و سیم برق نیز دارای انواع مختلفی هستند که در بخش مربوط به خود توضیح داده شده است.

اتصالات لحیمی

در این اتصالات از لحیم سخت استفاده می شود، اگر در صنعت برق حضور داشته باشید، حتما تاکنون با لحیم اشنا شده اید، لحیم کاری یکی از اتصالاتی است که جدا نشدنی است، لحیم کاری نرم با لحیم کاری سخت متفاوت است.
در لحیم کاری سخت الکترود برنجی و سر پینگ های جوشکاری به عنوان وسایل حرارتی در این لحیم ها به کار می رود، در صورتی که در لحیم کاری نرم از روغن و قلع استفاده می شود.

انواع اتصالات سیم و کابل

روش بستن مفصل سرکابل

بریدن کابل:
الف)به اندازه ای کابل بریده شود که سر آن کابل به راحتی به شین ها و یا دستگاه های آن محل متصل شود.         
ب)نکته ای که قبل از بریدن کابل باید به آن توجه کنید این است که محل برش را علامت گذاری کنید و سپس دو طرف آن کابل را با نوار ببندید و بعد شروع به برش کنید.
2-برداشتن لایه های روی غلاف سربی کابل:
الف)روکش خارجی کابل را به اندازه ای که سر کابل به آسانی روی آن قرار گیرد، با اندازه گذاری مشخص کرد و سپس آخر آن را با یک نوار محکم بست.       
ب)روکش خارجی را از روی کابل باز کنید و با فاصله خیلی کمی از نواری که بسته شده ببرید.
پ)بانداژ فولادی را نیز مانند روکش خارجی بردارید. با این تفاوت که آن کابل را به وسیله سوهان سه گوش خط می اندازید و با انبر دست از کابل خود جدا می کنید.
ت)روکش داخلی کابل را نیز با استفاده از چاقو جدا کنید.
ث)عایق کاغذی که روی غلاف سربی کابل وجود دارد با چراغ کوره ای حرارت دهید و سپس آن را بردارید.
ج)غلاف سربی را با نفت و بنزین شست شو دهید.
3-جدا کردن غلاف سربی کابل:
الف)در محل هایی که باید غلاف سربی بریده شود را دور تا دور خط بکشید. سپس از محل خط کشیده تا سر کابل دو خط که نزدیک به یک دیگر باشند ایجاد کنید و توسط سرب بازکن با دم تخت نوار بین این دو خط موازی را بردارید.
ب)روکش سربی را در آورید.
پ)پلیسه که به علت جدا کردن غلاف سربی به وجود آمده را به وسیله چاقو با سرب بازکن بگیرید.
نکته:کمی از غلاف سربی و عایق کاغذی که زیر آن است باید در محفظه سر کابل قرار بگیرد. اندازه آن مربوط به هر کابل توسط کارخانه سازنده در کاتالوگ مربوط به آن داده می شود.
4-برداشتن عایق های روی سیم ها:
الف)عایق کاغذی که زیر غلاف سربی وجود دارد دور تا دور خط بیندازید و سپس لایه لایه آن را بردارید.
ب)مواد عایقی را که بین سیم های روکش دار هستند  با استفاده از چاقو با احتیاط از سمت داخل به خارج ببرید و ان را بردارید.
5-بستن انتهای کابل:
الف)برای این که عایق کمربندی (نوار کاغذی آغشته به روغن) زیر غلاف سربی از غلاف سربی جدا شود باید کمی از غلاف روی آن را بردارید.
ب)عایق کمربندی را توسط یک نخ مخصوص ببندید.
پ)سیم ها را در محل محفظه انتهایی از یک دیگر جدا کرده تا مواد عایقی که بعدا در داخل انتهایی ریخته می شود به خوبی در بین سیم ها جای بگیرد.
ت)سیم ها را طوری فرم دهید که به راحتی از سوراخ های بالای انتهایی خارج شوند.
ث)برای حفاظت در مقابل حرارت ناشی از لحیم کاری کابلشو دور سیم ها نخ نسوز بپیچید.
ج)کابلشو روی سرسیم ها لحیم شود و سپس نخ نسوز باز شود.
چ)برای نفوذ نکردن رطوبت به داخل سر کابل، باید انتهای غلاف سربی را توسط نوار عایق پوشانده شود و بعد پوسته سر کابل را به وسیله سیم بر نوار عایق محکم ببندید.
ح)سر کابل را به صورت ایستاده قرار دهید و پوسته آن را محکم کنید.
خ)داخل محفظه سر کابل را توسط ماده عایق مخصوص (ورتیزون و قیر) پر کنید. در موقع ریختن ماده باید توجه داشته باشید که ماده حتما شل باشد تا در تمام منافذ به خوبی جای بگیرد.
د)قسمت خروجی سیم ها را با نوار عایق (نوار زرد) بپیچانید تا از نفوذ رطوبت جلوگیری کند.
ذ)برای حفاظت از عایق سیم ها در برابر رطوبت می توانید بر روی عایق آن از نقطه خروجی سیم تا محل اتصال کابلشو یک لایه نوار عاپق بپیچید و روی آن زده و یا آن را با نوار مخصوص (نوار زرد) بانداژ کنید.
6-زمین کردن سر کابل:
برای اتصال سر کابل باید طبق مراحلی که شرح داده می شود، سیم زمین، روکش سربی کابل و محفظه سر کابل به یک دیگر محکم لحیم کنید تا اتصال الکتریکی خوبی ایجاد شود.
الف)سطح غلاف سربی را به خوبی تمیز کنید.
ب)سیم اتصال زمین را چند دور به دور غلاف سربی و چند دور به دور محفظه سر کابل بپیچانید.
پ)سیم اتصال زمین را به غلاف سربی و محفظه سر کابل لحیم کنید.

تجهیزات اتصال سیم و کابل

تجهیزات اتصال شامل انواع مفصل، سر کابل، کابلشو و دیگر موارد می شود. منظور از اتصال سیم و کابل ها، اتصال هادی آن ها به یک دیگر است.
مفصل کابل: یکی از تجهیزات اتصال سیم و کابل مفصل های حرارتی یا دیگر مفصل ها است. مفصل ها قابلیت تعمیر کابل های آسیب دیده را دارند. این کابل ها می توانند دو کابل مجزا را به هم متصل کنند. از مفصل ها بیشتر برای اتصال کابل ها در انواع سرب دار، خشک، روغنی، آرموردار و دیگر موارد استفاده می شود.
سر کابل: برای اتصال کابل هایی مانند کابل های هوایی و کابل قدرت زمینی و شبکه و سایر تجهیزات برقی همچون ترانسفورماتور و دیگر موارد از سر کابل استفاده می شود.
کابلشو: یکی از وسایل دیگری که کابل را به وسایل دیگر متصل می کند، کابلشو است. این تجهیزات مانند لوله تولید می شود و یه سر آن سوراخ و سر دیگر پرس شده است. برای جلوگیری از اکسید یا سولفاته شدن آن ها را آبکاری می کنند. انواع کابلشو شامل کابلشو بی متال، آلومینیومی و مسی است.

برای دریافت اطلاع از قیمت کابل فشار ضعیف می توانبد به آدرس آن در نید صنعت مراجعه فرمایید.

اتصالات سیم و کابل

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید