روش های اتصال دو سیم افشان به یکدیگر

چگونه دو یا چند سیم افشان را به یکدیگر متصل کنیم؟

اتصال سر به سر دو سیم افشان بهم | نید صنعت

وجود سیم‌‌های متنوع با کاربردهای گوناگون در بازار موجب می‌‌شود که افراد هنگام تصمیم گیری سردرگم شوند و نتوانند انتخاب صحیحی داشته باشند. در نتیجه بهتر است قبل از این که اقدام به خرید کنید، اطلاعات خود را در مورد انواع سیم و کاربردهای آن افزایش دهید ما در این مقاله به معرفی سیم افشان و خصوصیات آن می‌‌پردازیم.

سیم برق افشان چیست؟

سیم افشان یک ‌‌هادی الکتریکی است که از تعداد زیادی رشته‌‌های نازک مسی انعطاف پذیر با روکش عایق PVC مناسب ساخته شده است.‌‌ این سیم‌‌ها‌‌ با ضخامت و ظرفیت‌‌های گوناگونی در بازار وجود دارند. سیم برق افشان از جمله لوازم کابردی و مهم در سیم کشی است و بدون وجود آن نمی‌توان هیچ ساختمانی را برق‌کشی کرد. در واقع سیم برق افشان وظیفه جابه‌جایی جریان الکتریکی به وسیله تعداد زیادی رشته نازک مسی از یک مکان به مکان دیگر را بر عهده دارد. سیم افشان با کیفیت و استاندارد از ایجاد هرگونه خسارت مربوط به برق‌کشی در ساختمان جلوگیری می‌‌کند.

چند نوع سیم برق داریم ؟

انواع سیم به سه دسته تقسیم می‌‌شود:

سیم افشان

همانطورکه گفته شد سیم افشان هادی الکتریکی از جنس فلز مس است که از به هم پیوست تعداد زیادی رشته نازک مسی در یک عایق PVC تشکیل می‌شود. این سیم به دلیل انعطاف پذیری بالا به سیم نرم نیز شهرت دارد.

سیم نیمه افشان

به سیم‌‌های که بین سیم مفتولی و سیم افشان قرار می‌‌گیرند، سیم نیمه افشان گفته می‌‌شود. تعداد رشته‌‌های نازک که در این سیم استفاده شده‌اند از سیم افشان کمتر هستند. این امر موجب کاهش انعطاف پذیری سیم نیمه افشان می‌‌شوند.

سیم مفتولی

سیم مفتولی سیمی است که تک رشته ای و در ضخامت و سایز های بیشتر دارای چند رشته مفتول بوده و از رسانای مسی که سطح آن با عایق پوشیده شده است، ساخته می‌‌شود. این سیم به دلیل انعطاف پذیری پایین به سیم سخت، معروف است.

انواع  سایز سیم برق افشان

سیم برق افشان در اندازه‌‌های 1.5، 2.5، 4، 6، 8‌‌ و 10 به بالا وجود دارند که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را داشته و در انتخاب آن‌‌ها باید دقت نمود. زیرا هر گونه بی دقتی در انتخاب انواع سیم سبب اتصالی و آتش سوزی می‌‌شود.

در واقع منظور از سیم برق 1.5 این است که قطر همه ی رشته‌‌های نازکی که در کنار یکدیگر هستند 1.5 میلی متر است. منطور منظور از سیم برق 4، قطر تمام رشته‌‌های که در کنار یکدیکر هستند 4 میلی متر است.

همچنین این سیم‌‌ها را از بر مبنای ولتاژ نامی به دو دسته تقسیم می‌‌کنند.

سیم افشان  با ولتاژ 300/500 ولت که ولتاژ مورد نیاز برای آن‌‌ها 2000 ولت می‌‌باشد.

از این سیم‌‌ها می‌‌توان درون لوله، رو یا زیر گچ و در لوله‌‌های خرطومی استفاده نمود.

سیم افشان با ولتاژ نامی 450/750 ولت که ولتاژ مورد نیاز برای تست آن‌‌ها 2500 ولت می‌‌باشد.

کاربرد این سیم‌‌ها در مناطق خشک است و در وسایل برقی و الکتریکی استفاده می‌‌شوند. لازم به ذکر است که درون لوله و یا رو و زیر گچ نیز کاربرد دارند.

نحوه اتصال دو سیم افشان

سیم‌‌ها‌‌ی برق از جمله لوازم مهم و اساسی در سیم کشی هستند و در تمام ساختمان‌‌ها ‌مسکونی، تجاری، صنعتی و حتی در لوازم الکترونیکی کاربرد دارند. می‌توان گفت این سیم‌‌ها ‌به همان اندازه که کارآمد و مفید ‌هستند، خطرناک نیز می‌باشند. در نتیجه برای جلوگیری از اتصالی و ایجاد مشکلات خطر آفرین بهتر است عملیات سیم کشی و اتصال سیم‌‌ها ‌تا حد امکان توسط افراد ماهر انجام شود. در غیر این صورت ما در این مقاله نحوه اتصال دو سیم افشان بدون خطر برق گرفتگی را توضیح می‌دهیم.

نحوه ‌اتصال دو سیم افشان اگر به صورت اصولی و دقیق انجام شود، بسیار راحت بوده و هیچ خطری برای افرادی که مهارت کافی ندارند،‌‌ ایجاد نمی کند.

اولین قدم برای اتصال این است که مطمین باشیم جریان انرژی در سیم برق قطع شده است، پس حتما سیم را از جریان اصلی برق جدا کنید.

در ادامه از قسمت سری سیم به اندازه 5/2 تا 3 سانت از روکش را به کمک انبردست یا سیم چین برش داده و لخت کنید. اگر این ابزار در دسترس نبود به راحتی با کمک چاقو می‌توان این کار را انجام داد.

برای اتصال دو سیم افشان در این مقاله 4 روش را ارائه می‌‌دهیم که شامل موارد زیر می‌شود.

نحوه اتصال دو سیم افشان با در پوش

ابتدای سیم‌‌ها‌‌ی ‌بدون روکش را در کنار یکدیگر قرار داده، سپس درپوش را روی آن‌‌ها‌ بگذارید. چند ثانیه در جهت عقربه‌‌ها‌‌ی ساعت درپوش را پیچ دهید تا سفت شود. سپس به آرامی سیم‌‌های ‌ را کشیده و از محکم و ثابت بودن آن‌‌ها‌‌ مطمئن شوید. اکنون با استفاده از چسب برق دور تا دور در پوش را بپوشانید.

نحوه اتصال دو سیم افشان با ترمینال اتصال

برای اتصال دو سیم افشان با این روش قبل از هر کاری حدود 8 تا 9 سانتی متر سیم وارنیش را (سیم مخصوص عایق کردن که تو خالی بوده و بعد از گرم شدن به سیم خواهد چسبید) روی یک سیم بگذارید. در ادامه سر لخت سیم را وارد ترمینال کرده و با کمک انبردست آن را محکم کنید.

 سپس سیم دیگر را از سمت مقابل وارد ترمینال‌‌ نموده و مجددا محکم کنید. در ادامه سیم افشان  وارنیش را روی ترمینال گذاشته و حرارت دهید ‌تا کاملا به سیم بچسبد. در صورت عدم استفاده از وارنیش حتما از چسب برق کمک بگیرید و ترمینال اتصال را کاملا بپوشانید.

اتصال دو سیم با پیچاندن و لحیم کاری

لحیم کاری یکی از بهترین و اصولی ترین روش‌‌ها برای اتصال دو سیم افشان  است. در این روش ابتدا دو سر سیم را با کمک چاقو یا سیم چین لخت نمایید. سپس 1 سانتی متر از سیم بدون روکش را خم کرده و زاویه 90درجه ایجاد کنید. در ادامه سیم‌‌ها‌ را در یکدیگر قلاب و هر کدام از سیم‌‌ها ‌را به دور سیم مخالف پیچ کنید.

این کار را می‌توانید با استفاده از انبردست یا دم باریک به آسانی انجام دهید. در انتها با لحیم کاری، شکاف ‌و محل اتصال‌‌ها ‌را کاملا بپوشانید و وارنیش را روی محل لحیم کاری‌‌ بگذارید. با استفاده از سشوار به وارنیش گرما داده و آن را بچسبانید. در صورتی که به وارنیش دسترسی نداشتید، حتما از چسب برق مخصوص به عنوان عایق استفاده کنید.

اگر هنگام لحیم کاری سیم نازک بود و یا به راحتی تاب نخورد بهتر است از یک تخته کمک بگیرید. به این صورت که‌‌ دو سر لخت سیم را روی یکدیگر قرار داده و دور تا دور آن را کاملا لحیم کاری کنید و همانند موارد قبیلی وارنیش را روی آن کشیده و با حرارت آن را به سیم بچسبانید.

اتصال سیم افشان با کابلشو

برای اتصال سیم افشان  در مقطع یک میلی متر به بالا از کابلشو استفاده می‌شود. نحوه کار با کابلشو به این صورت است که قسمت لخت سیم را وارد کابل شو کنید. همین عمل را برای سیم دیگر با یک کابلشو جدا، انجام دهید. سپس دو طرف کابلشو را با کمک پیچ به یکدیگر متصل کنید تا در نهایت اتصال برقرار ‌شود.

نکات ایمنی در اتصال سیم افشان

در اتصال سیم افشان، امنیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا هرگونه خطا در این کار موجب ایجاد اتصالی، نیم سوز شدن دستگاه و ‌یا برق گرفتگی می‌‌شود. در نتیجه تا حد امکان برای کارهایی که با برق سروکار دارد حتی اگر در ظاهر آسان باشند، از افراد متخصص کمک بگیرید.

تعداد رشته‌‌های سیم افشان

تعداد رشته‌‌های سیم افشان ‌بر اساس استانداردهای ملی تعیین شده است. ‌سیم افشان از تعداد زیادی رشته نازک از جنس مس که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، تشکیل می‌‌شود. به همین علت به این نوع سیم‌‌ها افشان می‌‌گویند. در طراحی این سیم‌‌های انعطاف پذیر، تعداد رشته‌‌ها را برای بیشترین مقاومت ‌‌هادی در دمای 20 درجه سانتی گراد محاسبه می‌‌کنند.

قدرت سیم ‌‌هادی در مقابل انعطاف پذیری و یا تنش مکانیکی، به قطر، جنس و تابدیدیگی سیم بستگی دارد. خوب است بدانید که تعداد سیم‌‌های که به یکدیگر تابیده می‌‌شوند، مشخص بوده و یک دسته سیم را تشکیل می‌‌دهند. به همین علت سیم‌‌هایی با ‌‌هادی‌‌های بزرگتر، از چند دسته سیم که بطور جداگانه تابیده شده‌اند، ساخته می‌‌شود.

در واقع می‌توان گفت از تابیده شدن تعداد مشخصی رشته نازک، یک‌‌ هادی الکتریکی تشکیل خواهد شد.

تعداد رشته‌‌های سیم افشان

تعداد رشته‌‌های سیم افشان  و قطر آن‌‌ها، ‌برای اطمینان از سطح مقطع واقعی، کاربرد دارند. در ادامه این مقاله با سیم افشان 5/1، 5/2، 4، 6 و تعداد رشته و قطر آن‌‌ها آشنا خواهید شد.

  • سیم 5/1: 24/0*30
  • سیم 5/2: 24/.*50
  • سیم 4: 29/0*56
  • سیم 6: 29/.*12

بر این اساس سیم افشان 5/1 میلی متر مربع از 30 رشته که هرکدام 24/. میلی متر قطر دارند، ساخته شده است.

سیم 5/2 میلی‌متری از 50 رشته که هرکدام 24/0 قطر دارند، تشکیل شده است.

در ایران استاندارد قابل استفاده برای تعیین اندازه‌گیری مقاومت‌‌هادی 3084 است.

ضخامت سیم افشان

برای تعیین اندازه قطر سیم از اصطلاح‌‌ گیج "Gauge" استفاده می‌‌کنند. گیج‌‌ مقدار انرژی را که سیم می‌‌تواند بدون خطر جا به جا کند، نشان می‌‌دهد. مقدار جریانی که سیم انتقال می‌‌دهد به جنس سیم، طول سیم و وضعیت آن بستگی دارد. در حقیقت ضخامت سیم افشان  به مقدار جریانی که سیم می‌‌تواند جابه جا کند بستگی دارد. هرچقدر سیم ضخیم‌تر باشد توانایی بیشتری در عبور ایمن جریان دارد.

 سیم برق افشان استاندارد

امروزه با توجه به افزایش روزافزون قیمت، تولیدی‌‌های زیادی شروع به ساخت سیم برق افشان تقلبی و بی‌کیفیت کرده‌اند که قیمت پایین‌تری نسبت به سیم برق افشان استاندارد دارند. ممکن است تشخیص این سیم با سیم استاندارد برای شما سخت باشد. در اینجا چند روش را به شما ارائه می‌‌دهیم که به کمک آن‌‌ها بتوانید سیم برق افشان استاندارد را بشناسید:

  • روی بدنه سیم حروف ISIRI حک شده باشد.
  • ضخامت روکش سیم با استانداردها مطابقت داشته باشد.
  • جنس رسانای داخل سیم مس با کیفیت و بدون ناخالصی باشد و کمتر از میزان استاندارد آن نباشد.
  • سری سیم کامل هم اندازه‌‌ با سری لخت آن باشد و کاملا درون سری محکم شود.
  • طول سیم با اندازه نوشته شده بر روی برچسب محصول مطابقت داشته باشد.
  • تعداد رشته‌‌های نازک سیم افشان  را محاسبه کنید.

ظرفیت سیم افشان

ظرفیت سیم افشان تا حدودی به محیط، محل نسب، طول سیم و دمای محیط، بستگی دارد. در واقع اگر ظرفیت سیم متناسب با محلی که درآن نصب می‌‌شود، نباشد ممکن است به مرور زمان موجب ایجاد خسارت جبران ناپذیری شود. در حقیقت حداکثر دما برای سیم افشان 70 درجه است و بیشتر از این میزان سبب ذوب شدن عایق، تماس سیم مسی و نهایتا اتصالی می‌‌شود.

برای نمونه یک سیم 1.5 میلی متری ظرفیت استفاده برای لامپ، کلید و پریز را دارد و از آن نمی توان برای بخاری برقی استفاده نمود.

نکته: هر اندازه که دما از 25 درجه سانتی گراد بیشتر شود، مقاومت سیم نیز افزایش می‌‌یابد و ظرفیت عبور جریان مجاز کم می‌‌شود.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله متوجه شدید که سیم‌‌های افشان انعطاف پذیر، از تعداد مشخصی رشته نازک با‌‌هادی مس تشکیل شده اند. این سیم‌‌ها بر اساس تعداد رشته‌‌ها و قطری که دارند، برای کاربرد‌‌های گوناگون استفاده می‌‌شود. همچنین در اتصال سیم افشان ، امنیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا هر گونه خطا در این کار موجب ایجاد اتصالی، نیم سوز شدن دستگاه و ‌یا برق گرفتگی می‌‌شود. در نتیجه تا حد امکان برای کارهایی که با برق سروکار دارد (حتی اگر در ظاهر آسان باشند)، از افراد متخصص کمک بگیرید. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

بیشتر بخوانید

انواع سیم و کابل برق

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید