جوشکاری co2 چیست

جوشکاری co2 چیست

جوشکاری co2 چیست؟

جوشکاری co2 یا جوشکاری با گاز دی‌اکسید کربن یکی از پرکاربردترین انواع جوشکاری در صنعت است که به جوشکاری MAG نیز معروف است. این روش در صنایع متالوژی وابسته به فولاد و صنایع تولید مقاطع فلزی از جمله تولید خودرو و همچنین اتصال درب و پنجره‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جوشکاری co2 از گازهای فعال مانند co2 به‌جای گازهای بی‌اثری همچون آرگون استفاده می‌شود. این جوشکاری یکی از انواع جوشکاری قوسی با گاز محافظ است که در آن از دی‌اکسید کربن به‌عنوان گاز محافظ استفاده شده‌است. کاربران می‌توانند در این روش ولتاژ و فشار گاز را به‌صورت دستی و در حین فرایند جوشکاری تنظیم کنند. بیشترین کاربرد جوش co2 در اتصال صفحاتی از جنس فولاد غیرسخت و صفحات نازک و نیمه‌ضخیم است.

دستگاه جوشکاری CO2 آروا مدل 2120

مزایای جوشکاری co2 چیست؟

جوش co2 کاربرد بسیاری در صنعت دارد که به‌دلیل مزایای آن نسبت به دیگر انواع جوشکاری است. برخی از مهم‌ترین مزایای این روش عبارتند از:

  • جوشکاری co2 از یک تغذیه کننده سیم به‌جای تعویض الکترود استفاده می‌کند. از این‌رو، مدت زمان فرایند جوشکاری کاهش می‌یابد.
  • در بسیاری از روش‌های جوش تنش سطحی بین دو قطعه اتصال زیاد است. دی‌اکسید کربن سبب کاهش تنش سطحی بین صفحات می‌شود که این امر منجر به نفوذ بیشتر و بهتر جوش می‌گردد.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های جوش co2 ارزان‌تر بودن این روش در مقایسه با جوشکاری با گازهای بی‌اثر مانند آرگون است. مقرون به‌صرفه‌تر بودن این روش یکی از فاکتورهای اصلی کاربرد زیاد جوشکاری co2 در صنایع بزرگ است.
  • جوش co2 در هنگام کار جرقه تولید نمی‌کند. از این‌رو، می‌توان از این روش به‌راحتی در جوشکاری فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی استفاده نمود.
  • در جوشکاری co2 حوضچه مذاب و قوس الکتریکی به‌راحتی قابل مشاهده است.

معایب جوش co2 چیست؟

اغلب انجام یک جوش بی‌نقص و ایده‌آل در فرایند جوشکاری غیرممکن است و تمامی روش‌های جوش ار معایبی برخوردار هستند. مطلوبیت جوش به عواملی مانند کیفیت دستگاه و تجهیزات، مهارت جوشکار و میزان رعایت نکات ایمنی بستگی دارد. برخی از معایب جوشکاری co2 به شرح زیر است:

  • نحوه کار با دستگاه جوش co2 پیچیده بوده و به مهارت و آموزش نیاز است.
  • اشعه حاصل از قوس جوشکاری می‌تواند منجر به آسیب چشم‌ها شود و یا پوست را بسوزاند.
  • یکی از مهم‌ترین عوارض این روش از جوشکاری تولید گاز مونوکسید کربن در حین جوش و تنفس آن است.
  • جوش co2 را نمی‌توان در فضای باز انجام داد، چراکه گاز جوشکاری باید در برابر باد محافظت گردد.
  • تجهیزات و لازم مورد نیاز برای انجام جوش co2 نسبتا سنگین و زیاد است که حمل و نقل و جابه‌جایی آن را دشوار می‌سازد.

جوش co2

نحوه کار جوشکاری co2 چیست؟

توجه داشته باشید که قبل از شروع فرایند جوشکاری حتما از یک پوشش مناسب شامل دستکش ایمنی، ماسک صورت با فیلتر، لباس، کفش و کلاه مخصوص استفاده کنید. برای شروع فرایند جوشکاری ابتدا شیر کپسول گاز را باز کرده و دستگاه را روشن کنید. سپس با استفاده از کلید تست و رگولاتور خروجی گاز را تنظیم نمایید. دستگاه‌های جوشکاری co2 دستگاه‌هایی با ولتاژ ثابت هستند که به‌جای تنظیم آمپر در آن‌ها باید به تنظیم ولتاژ پرداخت. ولتاژ دستگاه را با توجه به نوع و ضخامت قطعه کار تنظیم کنید، سپس سرعت سیم را براساس دو فاکتور نوع ضربه زدن به قطعه کار و صدای جوش تنظیم نمایید. حال می‌توانید با کمک انبر جوشکاری به انجام جوش co2 بپردازید. برای کسب مهارت در انجام جوشکاری co2 حتما این فرایند را زیر نظر یک فرد ماهر تمرین کنید.

کاربرد جوشکاری co2 چیست؟

دستگاه‌های جوش co2 در دو مدل کپسول‌دار و بدون کپسول طراحی می‌شوند که به‌صورت تک‌فاز و سه‌فاز تولید می‌گردند و هر کدام کاربری مخصوص خود را دارند. روش جوش co2 در سال‌های اخیر کاربردهای بسیاری در صنایع جدید داشته‌ است. بخش‌هایی از صنایع بزرگ از جوشکاری co2 استفاده بسیاری دارند که ازجمله این صنایع می‌توان صنعت کشتی‌رانی، صنعت نفت و گاز و صنایع خودروسازی را نام برد. یکی از صنایع مهم و پرکاربرد برای جوش ‌co2 صنعت ساختمان است. استفاده از این روش در جوش اسکلت ساختمان و فولادهای کربنی منجربه افزایش قابل توجه نفوذ جوش، پایین آمدن اکسیداسیون، کاهش تنش سطحی در جوشکاری و کاهش هزینه‌های جوشکاری می‌گردد. جوشکاری co2 قابلیت ترکیب با سایر گازها و بهبود نتیجه را نیز دارا است. یکی از نکات مهم این روش این است که می‌توان نفوذ بسیار بیشتری را با متمرکز کردن حرارت قوس ایجاد کرد و کیفیت جوش را افزایش داد.

تجهیزات و لوازم مورد نیاز جوشکاری co2

یک عملیات جوشکاری باکیفیت زمانی اتفاق می‌افتد که تجهیزات و لوازم مورد استفاده در آن تمیز بوده و از طول عمر بالایی برخوردار باشند. لوازم مورد نیاز برای انجام جوش co2 عبارتند از:

  • انبر جوش که از آن برای هدایت گاز و سیم به محل جوشکاری استفاده می‌شود و به محض فشار دکمه آن فرایند جوشکاری قابل انجام است.
  • در این روش از سیم جوش با جنس آلومینیوم، فولاد و یا استیل استفاده می‌شود. اگر جنس سیم جوش از فولاد باشد، ضخامت آن در حدود 0.8 تا 1.6 میلی‌متر خواهد بود.
  • رگولاتور یا شیر تنظیم که به‌منظور تعیین میزان گاز خروجی استفاده می‌شود.
  • تغذیه کننده سیم یا wire feeder که اغلب به طول ده هزار متر در هر دستگاه وجود دارد.

جوشکاری co2

نکات مهم در دستگاه جوش co2 چیست؟

توجه داشته باشید که در هنگام جوشکاری و کار با شیر کپسول دستگاه جوش co2 دست‌هایتان چرب نباشد و هرگز آن‌ها را روغن‌کاری نکنید. تنظیم فشار گاز که به‌وسیله رگولاتور روی کپسول انجام می‌شود، به قطر سیم جوش بستگی دارد. معمولا برای سیم‌هایی از جنس فولاد ضریب 10 را درنظر می‌گیرند، به عنوان مثال اگر قطر سیم 0.8 میلی‌‌متر باشد، خروجی گاز بر روی عدد 8 تنظیم می‌گردد. برای آن‌که بتوانید در مواقع نیاز جریان گاز را به‌سرعت قطع کنید، شیر کپسول را نیم دور بچرخانید و هرگز آن را به‌طور کامل باز نکنید.

 قبل از شروع فرایند جوشکاری co2 حتما سطح قطعات مورد نظر را با ابزار مناسب صاف کرده و سپس عملیات جوش را شروع کنید. یکی از مهم‌ترین نکات استفاده از دستگاه جوشکاری co2 تنظیم سرعت سیم است. چراکه اگر سرعت سیم زیاد باشد، می‌تواند موجب سوراخ شدن سطح کار شود و اگر سرعت سیم کم باشد منجر به کشیدگی آن می‌گردد. کپسول گاز را در یک محل ثابت به‌صورت عمودی قرار دهید و فواصل زمانی منظم داخل دستگاه را به‌خوبی تمیز کنید.

تفاوت جوش برق و co2

جوش co2 قابلیت حفاظتی مطلوبی داشته و به‌دلیل حساسیت بالای گاز co2 به طول قوس، باید طول قوس را در فرایند جوش ثابت نگه داشت. از این‌رو، استفاده از این گاز در دستگاه‌های اتومات و نیمه اتومات کارایی مطلوبی دارد. در این روش سیم جوش به‌طور دائم در حال شارژ بودن بوده و نیازی به صرف زمان برای تعویض الکترود نیست. در جوش قوس الکتریکی برای رسیدن فلز به دمای بالاتر از نقطه ذوب خود از یک قوس الکتریکی استفاده می‌شود. تجهیزات مورد استفاده در این روش ساده، کم هزینه و قابل حمل است. در نتیجه از جوشکاری co2 می‌توان به‌راحتی در مکان‌هایی با دسترسی سخت و محدود نیز استفاده نمود. لازم به ذکر است که نمی‌توان قطعات غیرفلزی را با روش جوش قوس الکتریکی به یکدیگر متصل کرد و در حین فرایند جوش پاشش زیادی وجود دارد.

جوشکاری استیل با co2

ورق استیل کاربرد بسیاری در صنایع و مصارف گوناگون از جمله کشاورزی و تولید لوازم خانگی دارد که برای استفاده از آن به جوشکاری نیاز است. جوشکاری استیل یکی از کاربردی‌ترین عملیات‌های حرارتی و اتصال است که صنعتگران با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته یا قدیمی به انجام آن می‌پردازند. جوش با co2 یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های جوشکاری استیل به‌شمار می‌رود. در این روش جوش استیل تحت محافظت گاز دی‌اکسید کربن صورت می‌گیرد. فرایند جوشکاری استیل براساس ضخامت و نوع پوشش مواد متغیر است. ناگفته نماند که امروزه روش جوشکاری با گاز آرگون جایگزین جوش co2  شده‌است.

دستگاه جوش اینورتر CO2 ادون مدل مدل MIG-205

جوشکاری co2 بدون کپسول

دستگاه‌ جوش co2 بدون کپسول از روش جوشکاری میگ استفاده می‌کنند و در دو نوع تک‌فاز و سه‌فاز موجود هستند. استفاده از این روش مزایای بسیاری دارد که عبارتند از:

  • تجهیزات مورد نیاز این روش فضای کمی را اشغال می‌کند و به‌دلیل سهولت در حمل آن‌ها به‌راحتی قابل استفاده هستند.
  • با استفاده از این روش می‌توان فلزات با ضخامت‌های مختلف و جنس‌های گوناگون را جوشکاری کرد.
  • جوش co2 از استحکام اتصال بسیار بالایی برخوردار است.
  • در این روش از جوشکاری به الکترود نیازی نیست و سیم‌ جوش به‌طور مستمر تغذیه می‌شود.
  • با استفاده از جوشکاری co2 می‌توان فلزات مغناطیسی و غیرمغناطیسی را به‌یکدیگر اتصال داد.
  • سرعت انجام کار در فرایند جوش co2 بالا است و حوضچه مذاب و قوس الکتریکی قابل مشاهده هستند.

قیمت دستگاه جوش co2

روش جوشکاری co2 به‌واسطه کاربرد گسترده در صنعت، راحتی و کم‌هزینه بودن از روش‌های پرطرفدار در صنایع مختلف است. با توجه به نقش پررنگ دستگاه‌های جوش در صنعت افراد بسیاری برای خرید آن اقدام می‌کنند. هر دستگاه جوش ویژگی‌ها و مزیت‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و با انتخاب مناسب می‌توان پروژه‌ها را به بهترین شکل انجام داد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت انواع دستگاه‌ جوش co2 آروا و باقی برند ها به وب‌سایت فروشگاه نید صنعت مراجعه نمایید و یا با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید. نید صنعت یک فروشگاه جامع آنلاین در زمینه ابزارآلات و تجهیزات صنعتی است که برای تمامی محصولات خود گارانتی و اصالت کالا را تضمین می‌نماید.

 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید