راهنمای خرید سیم و کابل برق

تنوع در سیم و کابل های برق باعث شده تا خریداران بیش از پیش به دنبال کسب آگاهی بیشتر باشند. در اینجا راهنمایی جامع برای خرید سیم و کابل برق در اختیار همگان قرار دادیم.

سیم و کابل یکی از مهم ترین تجهیزات برقی محسوب می شوند که نبود آن ها می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. وسایل برقی تماما با استفاده از انرژی الکتریکی کار کرده و آن از طریق سیم و کابل به دیگر تجهیزات ارسال می شوند. امروزه هیچ وسیله بدون بهره گیری از کابل ها به درستی کار نمی کند. به همین دلیل ما شاهد مدل های مختلفی از سیم و کابل های برق هستیم  که هر یک از آن ها یک سری قابلیت ها دارند، اما چطور می توان آن ها را برای خرید انتخاب کرد و به چه نکاتی باید در این زمینه توجه نمود.

راهنمای خرید سیم و کابل برق

نکات مهم در خرید سیم و کابل

در زمان خرید سیم و کابل برق برای هر پروژه ای مخصوصا ساختمان های مسکونی و تجاری باید نکات استاندارد و ایمنی رعایت شود زیرا انجام نادرست این کار خسارت و خطرات سنگینی به همراه دارد. 
در خرید سیم و کابل به موارد زیر توجه کنید:
مشخصات فنی سیم و کابل
نوع هادی مناسب برای مکان
علائم اختصاری سیم برق و کابل برق
کاربرد دریک از سیم ها و کابل های برق
ولتاژ سیم و کابل

مشخصات فنی سیم و کابل

سیم و کابل ها با توجه به ساختار و مشخصاتی که دارند، در جاهای مختلفی استفاده می شود. اجزای تشکیل دهنده آنها عبارتند از:
هادی
عایق
حفاظ عایق
شیلد
زره
حفاظ هادی
غلاف یا روکش
سایز مناسب سیم و کابل برق و سطح مقطع آن

سیم و کابل ها بر اساس جنس هادی

سیم و کابل ها بر اساس نوع هادی به سه دسته تقسیم میشوند.
افشان
نیمه افشان
مفتولی

راهنمای خرید کابل برق

تنوع کابل های برق از نظر هادی، عایق، کاربرد و...  باعث میشود که هنگام خرید کابل برق بسیاری دچار تردید شوند و لازم است که آشنایی کاملی با انواع کابل برق داشته باشند.

انواع کابل برق بر اساس هادی

کابل های برق بر اساس نوع هادی به دو نوع مفتولی و افشان تقسیم میشوند. در هرمکان نیاز به انعطاف پذیری کابل با یکدیگر متفاوت است.

کابل مفتولی

سیم و کابل مفتولی به انواع کابل هایی می گویند که دارای یک هادی یک سیمی و تک رشته ای هستند این کابل از یک هسته جامد و عایق پلاستیکی تشکیل شده است. این کابل ها ساختاری برخلاف کابل های افشان دارند. کابل های مفتولی از یک رشته برخوردارند که ضخامت خیلی زیادی دارد به همین دلیل انعطاف پذیری آن کم است و از این نوع کابل در جاهایی که نیاز به پیچ و انعطاف بالایی نیست استفاده می کنند.

کابل افشان

کابل افشان برخلاف کابل مفتولی بسیار منعطف و نرم است به همین دلیل به آن کابل نرم هم گفته می شود. قابلیت انعطاف پذیری بالای آن باعث شده تا در فضاهای مختلفی استفاده شود. این کابل از یک رسانا و عایق تشکیل شده است. کابل افشان دارای چند سیم نازک به نام هادی نیز می باشد که بهم دیگر پیچیده اند، هادی این کابل ها نرم بوده و جنس رسانای آن معمولا از آلیاژ مس است.

تفاوت کابل افشان و مفتولی

کابل افشان و مفتولی هر دو از کابل های پر استفاده محسوب می شوند، اما با هم دیگر تفاوت هایی دارند. مهم ترین تفاوتی که برای این کابل ها وجود دارد، میزان انعطاف پذیری آن هاست. هادی کابل های افشان از هادی کابل های مفتولی بیشتر است و همین طور ضخامت هادی کابل مفتول از افشان بالاتر می باشد، بنابراین کابل افشان خیلی منعطف تر از کابل های مفتولی است. از نظر دوام و استحکام هم باید بگوییم که کابل های مفتولی بیشتر داخل دیوار استفاده می شوند به همین دلیل مقاومت آن ها بالاتر است.

خرید کابل برق از نظر ولتاژ

یکی از مواردی که در خرید کابل های برق به شما کمک می کند، ولتاژ ان هاست. کابل های برق از نظر ولتاژ به چهار دسته بندی کلی طبقه بندی می شوند که عبارتند از:
1. کابل فشارقوی با ولتاژ 63000 تا 20000 ولت
2. کابل فشار ضعیف با ولتاژ 300 تا 1000 ولت
3. کابل فشار متوسط با ولتاژ 1000 تا 33000 ولت
4. کابل فوق فشار قوی با ولتاژ 230000 تا 400000 ولت

کابل فشار قوی

کابل فشار قوی یکی از انواع کابل است که به منظور ارسال و هدایت جریان های ولتاژ بالا به کار می رود. این کابل جریان های بالاتر از 30 کیلووات را انتقال می دهد کابل فشار قوی دارای هادی های مسی یا آلومینیومی می باشد که از عایق های ضخیم و مقاوم پوشیده شده تا بتواند در مقابل ولتاژ های زیاد از ان ها محافظت کند. این کابل از هادی، عایقی از پی وی سی یا XPLE و روکش تشکیل شده اند. 

کابل فشار متوسط

کابل فشار متوسط از ولتاژ 6 کیلو ولت تا 30 کیلو ولت بهره می گیرد و دارای مدل های آلومینیومی و مسی تک رشته یا سه رشته است. از این کابل ها معمولا برای ساختمان های مسکونی، تجاری و مدارهای توزیع صنعتی بهره می گیرند. معمولا کابل های فشار متوسط برای استفاده های داخلی طراحی می شوند، البته از آن ها در سینی کابل ساختمان های صنعتی، نیروگاه و تابلو برق نیز استفاده می کنند.

کابل فشار ضعیف

کابل فشار ضعیف برای ولتاژ هایی بین 300 تا 3000 ولت به کار می رود. این کابل دارای روکش های مختلف و با تعداد رشته های هادی مختلف است. به همین دلیل در این مدل کابل می توان از رشته های هادی 2 تا 5 رشته استفاده کرد. عایق کابل های فشار ضعیف معمولا پی وی سی است و دارای قابلیت مقاومت در برابر آتش نیز می باشد. از این رو از کابل های فشارضعیف در جاهایی مانند برق کشی ساختمان ها و تامین برق مراکز استفاده می کنند.

انواع کابل بر اساس کاربرد

محل استفاده و کاربرد سیم ها یکی دیگر از راهنمای شما برای انتخاب و خرید آن هاست. انواع سیم و کابل می توانند در کارهایی مانند برق کشی، تاسیسات صنعتی، نیروگاه ها و صنایع مختلف به کار بروند، به همین دلیل قبل از انتخاب آن ها، کابل ها را با توجه به محل استفاده و کاربردی که دارند به دسته بندی مختلفی تقسیم می کنند. شناخت کاربرد کابل ها و محل استفاده ان ها، کمک می کند تا در فضاهای مناسب ازشان بهره گرفت و خسارت ها و آسیب ها را کاهش داد. 

کابل شیلددار

یکی از کابل های برق شیلددار است که دارای رسانا و یک لایه عایق در اطراف خود می باشد. این مدل کابل به منظور محافظت از سیگنال ها در مقابل تداخلات طراحی و ساخته شده است به همین دلیل با توجه به نوع شیلدی که در ان استفاده شده به سه مدل تک رشته، استاتیک و بافته شده تقسیم می شود و کاربردهای آن ها نیز با هم دیگر تفاوت دارند. درمورد ساختار کابل شیلدار هم می توان گفت که هادی آن مسی بوده و عایق آن از پی وی سی یا XLPE می باشد. غلاف داخلی که در این کابل استفاده می شود پی وی سی بوده و شیلد آن هم به شکل سیمی یا تسمه فولادی کشیده می شود.

کابل نسوز

کابل نسوز مدلی از کابل هاست که می تواند دمای بالایی در مقابل حرارت و شعله های مستقیم را تجمل کند. این کابل نیز مانند دیگر کابل های برق از رسانا، عایق و روکش تشکیل شده است. کابل های نسوز با توجه به این که در مقابل حرارت می تواند دوام زیادی داشته باشد در صنایع ذوب، صنایع لوازم حرارتی، پالایشگاه ها، واگن سازی، صنایع دفاعی و ... به وفور استفاده می شود.
لازم به ذکر است که کابل های نسوز خود انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به کنترل، قدرت، ابزار دقیق، فشار قوی، جرقه زن و اعلام حریق اشاره کرد.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال نوعی کابل مسی محسوب می شود که دارای یک رسانا، عایق و رسانای نازک می باشد که متریالی که در ان استفاده شده اند، اجازه نمی دهند تا تداخل سیگنالی ایجاد شود. همین طور کابل کواکسیال دارای مغز مسی است که در آن اطلاعات با سرعت خیلی بالایی منتقل می شوند تا عوامل بیرونی و محیطی روی آن ها موثر نباشد. 
کابل های کواکسیال از جمله کابل هایی هستند که در دوربین های مداربسته، تی وی، ریسیورها و کابل کشی اینترنتی به کار می روند. 

کابل زوجی یا مخابراتی

کابل های زوجی از آن دسته کابل هایی می باشند که برای ارتباطات به کار می روند. در واقع از این کابل ها به این دلیل استفاده می کنند که داده ها از نقطه ای به نقطه ی دیگر ارسال شوند. کابل های مخابراتی به دو شکل هوایی و زمینی به کار می روند که هر یک دارای یک سری ویژگی ها می باشند. کابل های هوایی روکش های ضخیم دارند و رنگ آن ها معمولا مشکی است. کابل های مخابراتی در جفت های گوناگونی ساخته می شوند.

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری یکی از کابل ها جدید و پر استفاده است که از یک سری رشته های باریک و شفاف تشکیل شده که جنس آن ها می تواند از پلاستیک یا شیشه باشد که می تواند نور را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کند. توانایی این کابل ها بسیار بالا بوده و سرعت زیادشان سبب شده تا به جای کابل های مسی در شبکه ها استفاده شوند. 
همان طور که گفته شد جنس فیبرنوری معمولا از پلاستیک یا شیشه است و برای ارسال داده ها از منبع نوری لیزری یا ال ای دی بهره می گیرد و دارای سه بخش هسته، پوسته و روکش می باشد. 

کابل شبکه

کابل شبکه سیم هایی می باشند که از مس و شیشه ساخته می شوند و به منظور اتصال و انتقال بین کامپیوترها، سوییچ ها و شبکه ها به کار می رود. کابل شبکه را فضاهای مختلفی استفاده می شود و انواع مختلفی
دارد که هر یک از آن ها یک سری ویژگی مخصوص به خود دارند که برای خرید حتما باید به آن ها توجه کنید. 

کابل زمینی

کابل زمینی به بخشی از کابل های صنعتی گفته می شود که در زیر زمین قرار می گیرد و با استفاده از آن ها نیروی الکتریکی را منتقل می کند. از این کابل ها در جاهای شلوغ و همین طور نیروگاه ها و کارخانجات استفاده می کنند. استفاده از کابل های زمینی یک سری مزایایی دارد که از جمله آن ها می توان به کاهش میدان های مغناطیسی، کاهش خرابی کابل ها، کاهش بروز رعد و برق، نصب راحت و آسان و ... اشاره کرد.

راهنمای خرید سیم برق

سیم برق ها دارای فقط یک هادی برای جریان برق هستند که جریان برق را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال میدهند. سیم های برق در هادی ها متفاوت و متراژهای گوناگون تولید وعرضه میشوند. 

انواع سیم برق براساس هادی

نوع هادی بر روی انتخاب سیم مناسب برای پروژه تاثیر گذار است.  سیم های برق بر اساس هادی به صورت سیم مفتولی و سیم افشان تولید میشوند.

سیم مفتولی

سیم مفتولی یا سیم خشک در هر دو نوع روکش دار و بدون روکش تولید میشود.
هادی سیم مفتولی معمولا آلومینیوم یا مس آنیل شده تشکیل شده که دارای عایق پی وی سی یا پلی اتیلن است.
سیم های مفتولی دارای مقاومت نسبت به رطوبت می باشند، این سیم در مقابل سیم افشان از انعطاف کم تری برخوردار است.

سیم افشان

سیم افشان از چند رشته سیم به هم تابیده با انعطاف پذیری بالا در مکانهایی با که نیاز به انعطاف و خمش دارند، استفاده میشود.
سیم های افشان از سایز 0.25 تا 300 میلی متر مربع تولید میشوند که از سایز 0.25 تا 16 میلی متر مربع به رنگ های مختلف تولید میشوند.
هادی آن از فلز مس بوده و عایق ان نیز پی وی سی است. سیم افشان در داخل وسایل برقی و همین طور سیم کشی روشنایی خیلی استفاده می شود. در واقع سیم افشان از چند رشته فلزی تشکیل شده که یک روکش پی وی سی دارد، هادی های مختلفی برای ان استفاده می شوند که بهترین آن ها مس می باشد، چرا که مقاومت بالا و رسانایی زیادی دارد.
سیم افشان مانند دیگر سیم ها مدل های مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به افشان آلومینیومی، مسی و مس اندود اشاره کرد.

انواع سیم برق براساس کاربرد

سیم برق ها به دو صورت سیم برق روکش دار و سیم برق بدون روکش تقسیم میشوند.
سیم برق بدون روکش: سیم بدون روکش به صورت مفتولی به فروش میرسد و اغلب در سیستم های ارتینگ، مخابراتی، تابلوهای برق و کابلسازی ها کاربرد دارد.  قیمت سیم مفتولی بر اساس وزن و براساس قیمت بروز مس و آلومینیوم تعیین میشود.
سیم برق روکش دار: سیم برق روکش دار میتواند تک رشته یا چند رشته باشد. سیم های روکش دار معمولا از نوع افشان اند، دو نوع هادی مسی و آلومینیومی روکش دارتولید میشود. سیم های افشان روکش دار دارای انعطاف بالایی هستند و در سیم کشی ساختمان استفاده میشوند. از سطح مقطع 0.25 تا 300 تولید میشود.
سیم ارت: سیم ارت یک سیم اضافه تر بر سیم فاز و نول است که جریان برق اضافی و نشتی را از تجهیزات و وسایل الکتریکی به زمین انتقال میدهد. سیم ارت روکش دار عایقی با رنگ سبز و زرد دارد. از سیم ارت برای ایمنی و حفاظت استفاده میشود.
سیم لاکی: به سیم لاکی، لاکی سیم ترانس  هم میگویند. از تک رشته سیم که لایه بسیار نازک از عایق آنرا پوشناده است، ساخته میشود. سیم لاکی در سیم پیچ موتورها، ترانسفورماتور و...  استفاده شده است.در گذشته بیشتر سیم لاکی با هادی مسی تولید میشد اما امروزه سیم لاکی آلومینیومی هم تولید میشود.
سیم آنتن: سیم کواکسیال رابط در سیستم های تصویری و صوتی می باشد که برای انتقال سیگنال های تصویری و صوتی  استفاده میشود. ساختار سیم آنتن به اینصورت است که سیم درونی به صورت مفتولی و سیم بیرونی به صورت بافته دور تا دور آن قرار دارد. این ساختار باعث میشود که اختلات نویز به حداقل برسد. عایق این سیم از جنس پی وی سی است.
سیم نایلون: سیم نایلون یا سیم بند تخت ازدو رشته سیم افشان به رنگ سفید بهم چسبیده که از یک رشته سیم فاز و یکی نول ساخته میشود. حداکثر سایز تولیدی سیم نایلون تا 4 میلی متر مربع است. 

هادی سیم و کابل

جنس هادی اولین نکته مهم هنگام انتخاب سیم و کابل می باشد. بهترین هادی سیم و کابل از جنس مس می باشد که در مقایسه با قلع و آلومینیوم طرفداران بیشتری دارد زیرا انعطاف پذیری بهتری دارد و انتقال جریان الکتریکی را به شکل بهتری انجام می دهد.

سطح مقطع سیم و کابل

انتخاب سطح مقطع و سایز سیم و کابل برق یکی از عوامل مهم هنگام خرید سیم و کابل است زیرا فضا و محل استفاده از کابل را مشخص می کند در صورتی که کابل با سطح مقطع غیر مناسب استفاده شود، باعث افزایش مقاومت و افزایش دما و در نتیجه  آتش سوزی میشود. سطح مقطع در کابل ها با توجه به مواردی اعم از جریان مصرف، مسافت، جریان در کابل و میزان افت ولتاژ محاسبه می شود برای انتخاب سطح مقطع مناسب کابل ها به موارد زیر توجه کنید:
دما
مقاومت اهمی سیم
طول سیم

انواع سیم و کابل از نظر جنس عایق

خارجی ترین لایه یک کابل را غلاف تشکیل می دهد که روی ان عایق قرار می گیرد. عایق در مقابل عوامل بیرونی و مکانیکی از کابل محافظت می کند، جنس عایق اهمیت زیادی دارد، هر چقدر با کیفیت تر باشد از کابل بیشتر می تواند در برابر آسیب های اتصال کوتاه نیز محافظت کند. به همین دلیل امروزه عایق ها می توانند از متریال مختلفی تولید شوند که به آن ها اشاره خواهیم کرد.
 
PVC سیم عایق
پی وی سی یکی از پر استفاده ترین مواد در حال حاضر است که در صنعت سیم و کابل هم به وفور استفاده می شود و بیشترین کاربرد آن به عنوان عایق است. عایق پی وی سی طول عمر بالا و وزن سبکی دارد و همین طور می تواند در برابر رطوبت و دما نیز مقاومت کند. قیمت این عایق هم به نسبت دیگر محصولات و عایق های سیم و کابل مقرون به صرفه تر است و بیشتر کابل ها ازاین عایق بهره می گیرند.
 
XPLE سیم عایق
این مدل عایق در واقع نوعی پلیمر محسوب می شود که از ساختار مشبک برخوردار بوده و در کابل های فشار قوی و فشار متوسط به کار می رود. از ویژگی های عایق XLPE می توان به قابلیت ضد حریق بودن، مقاومت در برابر تغییر شکل، عدم نیاز به استفاده از غلاف فلزی و نصب راحت اشاره کرد. 
 
EPR سیم عایق
ای پی آر یا لاستیک اتیلن پروپیلن محسوب می شود که دارای ویژگی دی الکتریک می باشد و به نسبت لاستیک های طبیعی منعطف تر است. این ماده می تواند به عنوان عایق به خوبی عمل کند چرا که در برابر فشار و ضربه مقاومت زیادی نشان می دهد و می تواند از مواد آلی و اسید ها نیز تاثیر نگیرد.

انواع سیم و کابل از لحاظ ساختار

سیم ها از یک یا چند رشته تشکیل شده اند که می توانند از جنس مس، آلومینیوم و فولاد باشند و برای آن ها از غلاف استفاده کنند. سیم ها ساختاری به شکل رشته بلند باریک و سفت دارند و همین طور می توان آن ها را خم کرد. سیم های چند رشته انعطاف پذیری بیشتری دارند، در صورتی که سیم های تک رشته معمولا به این صورت نیستند. 
از طرفی ساختار کابل ها به این شکل است که از دو یا چند رسانا تشکیل شده اند و به هم دیگر پیچ خورده و وصل شده اند. کابل ها با توجه به نوع، جنس هادی، ولتاژ، کاربرد و سطح مقطع به انواع مختلفی تقسیم می شوند، اما به صورت کلی 4 نوع کابل اصلی وجود دارند که از جمله آن ها می توان کابل فیبر نوری، هم محور، رسانا و پیچ خورده اشاره کرد.
سخن آخر
با مطالعه تمام نکاتی که عنوان شده شما میتوانید کاملا با اطلاع و با چشمانی باز خریدتان را انجام دهید همچنین با ورود به سایت نید صنعت و استفاده از فیلتر های سایت به راحتی میتوانید سیم و کابل خود را یافته و انتخاب کنید و ضمن اینکه تیم پشتیبانی این شرکت همواره راهنمای مسیر خرید شما خواهند بود.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید