دسته بندی

قیمت اینورتر (درایو کنترل دور موتور)

مشاهده فیلترها

اینورتر

اینورتر (inverter) دستگاهی است که جریان برق مستقیم DC  را به جریان برق AC تبدیل می کند. این دستگاه در خیلی از لوازم صنعتی، خانگی  و آسانسور ها وجود دارد، طوری که کارکرد آن ها بدون این قطعه امکان پذیر نیست. نام های دیگر اینورتر عبارتند از:

  1. درایو موتور
  2. درایو
  3. کنترل دور موتور
  4. درایو سرعت
  5. درایو AC
  6. میکرو درایو

می توانید با توجه به نیاز و محل استفاده از آن ها یکی از انواع اینورتور را تهیه کنید.

انواع اینورتر

اینورتر ها از جنبه های مختلف به انواع گوناگونی تقسیم می شوند که هر یک از آن ها دارای کاربرد خاصی بوده و شما می توانید از مجموعه های فروش اینورتر آن ها را تهیه کنید که عبارتند از:

  1. اینورتر از نظر ورودی: اینورتر تک فاز و سه فاز
  2. اینورتر از نظر موج تولیدی: اینورتر موج مربعی، اینورتر موج سینوسی اصلاح شده، اینورتر موج سینوسی خالص
  3. اینورتر از نظر ارتباط با شبکه برق: اینورتر متصل به شبکه و اینورتر جدا از شبکه
  4. اینورتر مطابق با PWM: اینورتر منفرد، اینورتر چندگانه و اینورتر سینوسی
  5. اینورتر از نظر سطح خروجی: اینورتر یک سطحی و چند سطحی

اینورتر تک فاز: اینورتر تک فاز یکی از پر استفاده ترین نوع درایو ها می باشد. اینورتر تکفاز می تواند منبع برق متناوب را همراه با یک فرکانس مشخص به منبع برق دیگر با فرکانسی متفاوت برگرداند. خرید و فروش اینورتر تک فاز برای کنترل سرعت دور موتور های دو سیم یا تک فاز صورت می گیرد. قیمت اینورتر تک فاز با دیگر مدل ها تفاوت دارد همچنین از لحاظ کاربرد منحصر بفرد می باشد. اینورتر تک فاز بیشتر در مجتمع های مسکونی و منازل خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

اینورتر سه فاز: اینورتر سه فاز یکی دیگر از مدل درایو ها محسوب می شود که برای تغییر ورودی DC به خروجی AC به کار می رود. سوییچ ها در این مدل کاملا مکمل یک دیگر کار می کنند و در کنار منبع DC نصب می شوند. اینورتر های سه فاز دارای شش دیود و شش تریستور هستند که عملکرد آن ها به صورت 120 درجه یا 180 درجه می باشد و با هم دیگر تفاوت دارند. مشاهده لیست قیمت اینورتر و مقایسه قیمت ها برای خریداران بسیار مهم است.

اینورتر صنعتی: اینورتر صنعتی یا درایو AC با توجه به ولتاژ مد نظر برق خروجی AC را آماده می کند و انتقال می دهد. در واقع با استفاده از درایو صنعتی می توان برق AC خروجی ها را فراهم کرده و موتور های سه فاز و AC را راه اندازی کرد. یکی دیگر از قابلیت های اینورتر برق صنعتی این است که می تواند سرعت موتور را کاهش و یا افزایش دهد. لازم به ذکر است که به اینورتر های صنعتی، درایو سرعت متغیر، درایو سرعت قابل تنظیم، درایو صنعتی و اینورتر برق صنعتی نیز گفته می شود. ساز و کار اینورتر صنعتی با اینورترهای معمولی متفاوت است در نتیجه قیمت اینورتر صنعتی بالاتر از اینورترهای معمولی است.

عوامل موثر بر قیمت انواع اینورتر

قیمت انواع اینورتر برق با توجه به یک سری موارد متغیر است، به همین دلیل نمی توان برای تمام اینورتر ها قیمت یکسان در نظر گرفت. از موارد مهم و تاثیر گذار در خرید و قیمت درایو که باید آن ها را در نظر بگیرید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توان اینورتر
  • ولتاژ ورودی اینورتر تک فاز یا سه فاز بودن آن
  • امکانات و قابلیت های ارتباطی آن با دیگر کنترلر ها
  • برند کنترل دور موتور
  • خدمات پس از فروش

انواع برندهای سازنده اینورتر برق

تعداد خریداران اینورتر روز به روز در حال افزایش است، بنابراین برند های زیادی در زمینه طراحی و تولید آن ها فعالیت می کنند. خریداران می توانند از بین برند هایی که در زیر ذکر شده اند محصولات خود را تهیه کنند:

  • اشنایدر الکتریک
  • زیمنس
  • ای بی بی
  • هیوندای الکتریک
  • مس پاور
  • ال اس
  • دلتا
  • زیما

مدل کنترل دور موتور

عرضه اینورتر در مدل های مختلف جهت کاربرد در محیط های خاص به منظور کارکرد بهینه موتور انجام می شود. برای مثال در تاسیسات اینورترهای مخصوصی برای کنترل خارجی فن و پمپ نیاز است که در حال حاضر در حال عرضه به بازار است.

توان و ولتاژ کنترل دور موتور

 توان درایو و ولتاژ از مواردی هستند که در خرید و استفاده از درایوها اهمیت دارند و باید به آن توجه شود. هر درایو یا اینورتر دارای یک دمای نامی است که در این دما، توان خروجی این دستگاه متناسب و برابر است با توان نامی، به عنوان مثال از درایو 100 کیلووات تنها می توان انتظار داشت که در دمای نامی، این توان را فراهم کند. همین طور توان نامی می تواند با توجه به شرکت سازنده درایو و ویژگی های آن تغییر کند. اما لازم به ذکر است که هر چه دمای محیطی که درایو در آن نصب شده است بیشتر باشد، توان نامی درایو از توان خروجی آن بیشتر می شود.

مزایای استفاده ازدرایو موتور یا اینورتر

کاربرد اینورتر در تاسیسات مکانیکی مخصوصا در الکتروموتور ها حائز اهمیت است. این دستگاه بسیار نرم راه اندازی می شود که باعث می شود شوک یا ضربه ناگهانی به موتور وارد نشود و شتاب منظمی داشته باشد. اینورتر ها وظیفه تغییر دور موتور را بر عهده دارند که حتی با کم و زیاد شدن سرعت موتور می توان سرعت آن ها را با تغییر فرکانس تعدیل کرد. درایو AC قابلیت تغییر جهت موتور در صورت نبود سیم را دارد که چرخش دو طرفه در الکتروموتور را مهیا کرده است.

ذخیره انرژی از مزایای اینورتر می باشد که با کاهش ولتاژ الکتروموتور، مصرف برق را کاهش می دهد. اینورتر همچنین دارای مداری محافظ در برابر صدمات الکتریکی می باشد. علاوه بر موارد گفته شده برخی مزایای دیگر نیز قابل ذکر است که در ادامه به آن می پردازیم:

 استفاده اینورتر به صورت روزمره

کاربرد های روزانه اینورتر در آسانسور ها برای کنترل حرکت و توقف، و پمپ ها جهت کنترل جریان آب در منازل برای همه آشکار است که آن را به یک وسیله ضروری و پر اهمیت در زندگی روزمره افراد تبدیل کرده است.

دسته بندی اینورترها بر اساس ولتاژ ورودی

اینورتر ها از نظر عدد ولتاژ ورودی سه نوع هستند: اینورتر ورودی سه فاز 220 ولت، اینورتر ورودی سه فاز 380 ولت و اینورتر ورودی تک فاز 220 ولت

دسته بندی اینورترهای کنترل دور AC بر اساس کاربری

اینورترها بر اساس نوع کاربری در کار های سبک و عمومی مثل نقاله، کارهای سنگین و گشتاور بالا و همجنین در فن و پمپ استفاده می شوند.

موارد مهم در انتخاب و خرید اینورتر

کاربرد اینورتر از مزایای زیادی برخوردار است و در تجهیزات مختلفی از آن استفاده می شود. برای خرید اینورتر باید به یک سری موارد توجه کرد که در ادامه به بررسی هریک از آن ها می پردازیم:

توان یا ظرفیت

اولین موردی که در انتخاب و خرید اینورتر اهمیت دارد توان الکتروموتوری آن است که باید با توجه به نیاز شما تعیین شود و با توجه به آن الکتروموتور تهیه گردد. به عنوان مثال اگر شما نیاز به الکتروموتور سه فاز دارید حتما اینورتر سه فاز بخرید چرا که آن ها دارای خروجی سه فاز بوده و اهمیتی ندارد که برق شما تک فاز است یا سه فاز زیرا می تواند اینورتر تک فاز را به سه فاز تبدیل کند و یا این که اگر برق شما سه فاز است، اینورتر سه فاز به سه فاز لازم است.

کاربرد

انواع مختلف اینورتر توسط شرکت های سازنده طراحی و به بازار عرضه شده است. برخی از شرکت ها ممکن است از یک اینورتر با توان ثابت چند نوع مختلف تولید کنند که خریداران باید با توجه به کاربردی که این دستگاه دارد محصول مناسب خود را انتخاب کنند.

نوع کنترل

اینورتر ها دارای مد های کنترلی مختلف هستند که خریداران باید حین انتخاب درایو مورد نظر خود به آن دقت کنند. در حالت کلی سه مد کنترلی شامل، sensored Vector control، V/Fو  Sensorless Vector Control  را باید مد نظر قرار دهیم.

محل نصب

هنگام خرید اینورتر محل استفاده از اینورتر را هم در نظر بگیرید، آیا شما نیاز به درایو آسانسور دارید یا اینورتری که مخصوص کاربری فن و پمپ طراحی شده باشد. برای خرید اینورتر های سه فاز باید به سراغ مجموعه های خرید و فروش اینورتر صنعتی و معمولی بروید.

فاصله از الکتروموتور

میزان فاصله قرارگیری موتور از اینورتر در انتخاب و خرید اینورتر اهمیت دارد زیرا اگر فاصله بین این دو زیاد شود باعث اختلاف امپدانس شده بنابراین خرید اینورتر با توان مناسب ضروری است.

طرز کار اینورتر یا درایو کنترل دور موتور

طرز کار بیشتر دستگاه های اینورتر به این صورت است که ابتدا جریان برق DC که به شکل سینوسی می باشد را دریافت کرده و آن را به AC بر می گردانند. سپس اینورتر این جریان را پردازش کرده و جریانی مشابه به سینوس تحویل می دهد تا کنترل آن ساده تر و راحت تر باشد. در واقع اینورتر با تغییر و جهت فرکانس، موتور را کنترل و مدیریت می کند.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالاها نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید