دسته بندی

چمن مصنوعی فوتبالی

چمن مصنوعی فوتبالی

فوتبال یکی از ورزش‌هایی است که برای انجام آن و حفظ ایمنی بازیکنان شاید بیش از سایر ورزش‌ها به چمن مصنوعی باکیفیت نیاز دارد. چمن مصنوعی که برای نصب در ورزشگاه‌ها اماده می‌شود ویژگی‌هایی دارد که آشنایی و شناخت آن‌ها به خرید محصول باکیفیت کمک می‌کند. اگر به دنبال خرید و قیمت چمن مصنوعی باکیفیتی هستید که بتوانید یک بازی فوق‌العاده را برای بازکینان رقم بزنید و در عین حال منظره زیبایی را برای تماشاگران ایجاد کنید در این مقاله با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از چمن مصنوعی در فوتبال

استفاده از چمن مصنوعی در زمین فوتبال علاوه بر بالا بردن کیفیت بازی در موارد زیر نیز نتایج مطلوبی را به همراه داشته است:

-کاهش درصد شکستگی استخوان و اسیب‌های عضلانی در بازیکنان

-حفظ تعادل بازیکنان و در نتیجه کاهش آسیب از ناحیه مچ ‍

-کاهش صدمات مغزی

نکاتی در مورد انتخاب چمن مصنوعی فوتبال

-توجه به وزن الیاف: وزن الیاف به کار رفته در چمن مصنوعی در مقاومت ان تاثیر دارد و انعطاف چمن در برابر فشار زیاد را افزایش می‌دهد. همچنین وزن الیاف به کار رفته در چمن از آن در قبال سرمای شدید نیز محافظت می کند. اگر چمن مصنوعی ورزشی به کار رفته در ورزشگاه از کیفیت مطلوب برخوردار نباشد بعد از تغییرات آب و هوایی باید به فکر ترمیم ان باشید و در موارد بروز آسیب زیاد نیز تعویض آن ضروری است.

-نکته مهم دیگر توجه به لایه زیره است که در اجزای چمن مصنوعی استفاده می‌شود و نقش مهمی در مقاومت الیاف چمن دارد. به این بخش از چمن بکینگ گفته می شود. تعداد لایه زیرهای به کار رفته در چمن یکی از عواملی است که در زمان خرید باید به آن دقت شود. بکینگ از دو یا سه لایه تشکیل می‌شود و می‌تواند به صورت بافته یا نبافته عرضه شود. اگر ساعت استفاده از چمن مصنوعی زیاد باشد و بخواهید از آن در زمین‌هایی با ۲۰۰۰ متر مساحت یا بیشتر استفاده کنید فشار فیزیکی بر الیاف چمن نیز مسلما بیشتر خواهد بود بنابراین لازم است از بکینگ سه لایه استفاده شود. البته استفاده از بکینگ سه لایه بیشتر در مناطقی با شرایط اب و هوایی سخت ضرورت دارد.

-توجه به تراکم الیاف چمن نیز از دیگر مواردی است که باید به هنگام خرید محصول به ان دقت شود. اگر در هر ۵۰ میلی‌متر حدود ۱۴۰ گره وجود داشته باشد می‌توان گغت چمن از تراکم مطلوبی برخوردار است. البته در صورت تمایل به خرید چمن با تراکم بالاتر نیز سفارش شما ثبت می‌شود.

مواردی که به چمن مصنوعی فوتبال آسیب می‌زند

 تابش نور خورشید و ورود فشار زیاد به الیاف چمن از مهم‌ترین موارد ورود آسیب به چمن هستند اما اگر در آن از الیاف استاندارد استفاده شده باشد علی‌رغم قرار گرفتن در معرض تغییرات آب و هوایی و فشار زیاد همچنان کیفیت خود را حفظ می‌کند.

چمن مصنوعی مناسب برای فوتبال

برای ورزشگاه‌های بزرگی که در ان بازی‌های متعدد برگزار می‌شود بهتر است از چمن با ارتفاع کم و تراکم زیاد یعنی تا 160 گره استفاده شود. معمولا ارتفاع 60 میلی‌متر برای چمن مصنوعی استادیوم‌ها ارتفاع مناسبی است. وقتی ارتفاع چمن مصنوعی مناسب و استاندارد باشد گردش توپ در زمین به راحتی انجام می‌شود و بازیکنان نیز تسلط بیشتری بر بازی خواهند داشت. اگر به هنگام ساخت چمن مصنوعی از الیاف مرغوب استفاده شود انعطاف‌‌پذیری چمن نیز در مقابل ضربات افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه در بازه زمانی طولانی‌تری قابلیت استفاده در ورزشگاه را خواهد داشت.

استانداردهای نصب چمن مصنوعی فوتبال

چمن مصنوعی هر اندازه که با کیفیت باشد؛ اگر بدون رعایت استانداردها نصب شود یا اشخاصی که تخصصی در این زمینه ندارند اقدام به نصب ان کنند؛ کارایی لازم را نخواهد داشت. نصب صحیح بستر چمن روی زمین باعث می‌شود علاوه بر آشکار شدن کیفیت محصول و منعکس شدن میزان کارایی ان ایمنی بازیکنان نیز در حین بازی تامین شود. فیفا قواعدی را برای نصب چمن مصنوعی در نظر گرفته است که در ادامه به ان اشاره می‌کنیم:

۱)قبل از نصب چمن لازم است از سطح مورد نظر هرگونه گیاهی زدوده شود و از رشد مجدد آن نیز جلوگیری شود زیرا رشد مجدد گیاه بعد از نصب چمن آن را از بین خواهد برد این مورد را در نصب چمن مصنوعی بین موزاییک نیز فراموش نکنید.

۲)استفاده از گریس و گرانول که باعث انعطاف‌پذیری و ایمن شدن چمن به هنگام نصب ان می‌شود

۳)استفاده از لایه ژیوتکستایل متناسب با مساحت زمین. این لایه باعث تثبیت چمن روی زمین شده و قابلیت انعطاف‌پذیری آن را افزایش می‌دهد.

۴)قبل از نصب چمن لازم است سطح مورد نظر صاف شده و هر گونه فرورفتگی یا برجستگی موجود در سطح برطرف شود در غیر این صورت پس از بارش باران اب زیر سطح چمن جمع شده و باعث تخریب آن می‌شود.

۵)چسب مورد استفاده در زمان نصب بستر چمن روی زمین باید باکیفیت باشد در غیر این صورت چمن به طور کامل و صحیح روی زمین قرار نمی‌گیرد. چسب بلی‌اورتان و نوارهایی که برای اتصال بخش‌های مختلف چمن مورد استفاده قرار می‌گیرد محصول مناسبی برای رعایت مقررات فیفا در مورد نصب چمن مصنوعی هستند. همچنین لازم است برای هر یک متر مربع حدود ۲۲ تا ۲۵ کیلوگرم سیلیس استفاده شود. این ماده برای تثبیت چمن روس سطح مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرانول نیز ماده‌ای است که از ان برای روان و نرم شدن سطح چمن استفاده می‌شود.

۶)برای نصب چمن باید زمین مورد نظر را به طور منظم تقسیم‌بندی شده و یک لایه ۱۰ سانتی‌متری از شن نیز روی آن قرار بگیرد. ایجاد شیب لازم و کروم‌بندی نیز از دیگر ملزومات نصب چمن است.

روش‌های افزایش کیفیت چمن مصنوعی فوتبال

برای ایجاد زمین بازی باکیفیت و ایمن باید نکات زیر رعایت شود:

۱)انجام فرایند زیرسازی متناسب با زمین ورزشی. زیرسازی باید به طور کامل متناسب با موقعیت زمین ورزشی و جنس سطح آن انجام شود که این فرایند فقط به یک راهکار کلی محدود نمی‌شود. در واقع  کارشناس باید در ابتدا شکل هندسی زمین ورزشی را بررسی کند تا با توجه به آن بتواند یک روش مناسب برای زیرسازی آن پیدا کند. البته موارد دیگری هم مانند وضعیت آب‌وهوا در انتخاب روش زیرسازی موثر هستند. در این مورد آشنایی با اقلیم کشور نیز کمک زیادی به کارشناس برای تعیین روش‌های موثر زیرسازی خواهد نمود.در مناطقی با بارندگی زیاد بهتر است زیرسازی با شن انجام شود زیرا سرعت تخلیه اب افزایش می‌یابد و تجمع آب باران منجر به تخریب چمن نخواهد شد. استفاده از این روش تا حد زیادی به میزان بارش سالیانه آن منطقه بستگی دارد. در این روش مقداری از سطح خاک زمین برداشته می‌شود، در مرحله بعد با چند لایه شن و با دقت سطح زمین از شن چر می‌شود. در این صورت، آب سطحی از بین لایه‌های شنی و ریگ عبور می‌کند و بعد از نفوذ به لایه سخت و غیرقابل‌نفوذ تحتانی، روی شیب زمین جریان می‌یابد  تا به شبکه لوله‌های زِه‌کِش منتقل شود.

بعد از رسیدن آب به این سطح  به‌وسیله تأسیسات لوله‌هایی که از فبل طراحی و اجرا شده‌اند، به سمت فضای بیرون از چمن هدایت می‌شود. در مواردی آب به طور مستقیم به چاه‌ها یا مجاری زیرزمینی انتقال داده می‌شود.

۲)روی سطوح سخت مانند اسفالت نیز می‌توان چمن مصنوعی را نصب کرد اما باید در زمان نصب استانداردهای لازم رعایت شود. نصب چمن روی سطح سخت باعث می‌شود فشار وارده به سطح زمین به عضلات ورزشکاران بازگردد و ان‌ها را در حین بازی با دردهای عضلانی مواجه سازد. متخصصین نصب چمن مصنوعی در چنین مواردی تأکید می‌کنند قبل از اجرای چمن مصنوعی، روی آسفالت یا هر سطح سخت دیگری آن را با لایه‌‌ای از شن ۲ تا ۱۵ سانتی‌متری که دارای ضخامت ۸ تا ۱۲ سانتی‌متری است پوشش دهیم و در ادامه مراحل بعدی مربوط به نصب جمن مصنوعی انجام شود. شایان ذکر است که در این روش، چون شیب‌بندی نیز با لایهٔ شنی از سمت مرکز به اطراف انجام می‌شود و لایه در بخش‌های کناری زمین به ضخامت صفر می‌‌رسد از جدول‌کشی بی‌نیاز هستیم. .

اگر فرایند زیرسازی به طور دقیق و اصولی انجام شود، علاوه بر مقرون به صرفه بودن، فضای ایمن‌تر و سطح نرم‌تری را برای ورزشکاران به وجود می‌آورد. البته لازم است به این موضوع نیز دقت شود که گاهی در صورت سخت بودن زمین چمن مصنوعی، فشارهای فیزیکی بسیار زیاد می‌شود و بازیکنان را با کوفتگی عضله مواجه می‌کند.

روش دیگری که از ان برای نصب چمن روی سطح سخت استفاده می‌شود ٰژیوتکس است که سرعت نصب چمن روی سطوح سخت را افزایش می‌دهد اما هرینه آن نیز در مقایسه با شن بیشتر است. همچنین لایه ژیوتکس انعطاف‌ سطح چمن را افزایش می‌دهد.

لازم به ذکر است که فدراسیون جهانی فوتبال به منظور گسترش زمین‌های فوتبال و بیشتر شدن جذابیت این ورزش محبوب، ابعاد مشخصی برای یک زمین فوتبال در نظر نگرفته است و همین موضوع باعث شده است حساسیت‌ها در مورد رعایت دقیق ابعاد استاندارد کاهش یابد  در نتیجه چنین رویکردی مردم در کشور خود با توجه به موقعیت جغرافیایی و سایر شرایط محیطی می‌توانند بازی فپتبال را انجام بدهند.  البته فیفا ابعادی را به طور میانگین و کلی معرفی کرده که رعایت آن‌‌ها در مقایسه با یکسری اصول راحت‌تر است.  با این حال، فیفا پیشنهاد کرده است ضلع طولی زمین چیزی در حدود ۹۰ تا ۱۲۰ متر و ضلع عرضی آن  تقریبا ۴۰ تا ۹۰ متر باشد. بر همین اساس مساحت یک زمین فوتبال از ۱ هزار و ۸۰ متر تا ۴ هزار و ۵۰ متر متغیر می‌شود. استفاده از سایز مذکور برای زمین  کاملاً اختیاری است اما  تناسب بین طول و عرض باید رعایت شود.

خوب است بدانید عدد کلی  برای یک زمین فوتبال استاندارد ۱٫۵۴ است. مثلا اگر عرض زمین فوتبال مدنظرتان ۵۵ متر است، حتماً باید طول آن را ۸۵ متر در نظر بگیرید تا تناسب ۱٫۵۴ حاصل شود.  البته در مواردی استثناهایی هم وارد شده است مثلاً اگر یک عرض ۹۰ متری  برای زمین در نظر گرفته شود طول ان باید ۱۲۰ متر باشد.

اقدامات لازم برای سالم نگه داشتن چمن مصنوعی فوتبال

-تمییز کردن چمن بعد از انجام هر بازی با استفاده از وسایل مکنده و برداشتن برگ گیاهان از لا به لای نخ‌های چمن

-برداشتن فضولات حیوانات از لا به لای جمن

-بررسی کردن مجاری خروج آب از بستر زیر جمن

-استفاده از کاور در فصول سرد سال

-از انداختن ته سیگار روی چمن باید خودداری شود زیرا الیاف چمن از جنس نایلون است و با حرارت از بین می‌رود.

-از انداختن اشیای تیز و برنده روی چمن باید خودداری کرد

-در بخش ورود به چمن مصنوعی باید از فرش استفاده شود تا کف کفش بازیکنان قبل از ورود به چمن تمییز شود.

در زمان خرید چمن مصنوعی فوتبال به چه نکاتی دقت کنیم؟

-ضمانت بعد از فروش یکی از موارد مهمی است که در زمان خرید محصول باید به آن دقت کنید. وجود ضمانت بعد از فروش خود یکی از نشانه‌های محصول باکیفیت است

-در زمان خرید به برند شرکت تولیدکننده دقت کنید.انتخاب برند معتبر به معنای خرید محصول باکیفیت است

-از جنس الیاف به کار رفته در محصول و تراکم ان در زمان خرید سوال کنید زیرا با توجه به نوع زمین و موقعیت جغرافیایی  آن  چمن مناسب نیز مشخص می‌شود.

-در زمان خرید اطلاعاتی نیز در مورد شیوه نصب چمن از فروشنده به دست بیاورید.

-به علایم مربوط به استانداردهای ملی و بین‌المللی که روی محصول حک می‌شوند دقت کنید.

قیمت چمن مصنوعی فوتبال

قیمت محصول یکی از مهم‌ترین موارد در زمان خرید است که در انتخاب محصول از سوی خریدار تاثیر مهمی دارد. قیمت هر محصولی از جمله چمن مصنوعی فوتبال به موارد متعددی از جمله فیمت مواد اولیهُ هزینه تکنولوژی به کار رفته در ساخت محصول و نوسانات بازار بستگی دارد. هرچه در ساخت چمن مصنوعی از مواد مرغوب‌تر استفاده شده باشد قیمت نهایی محصول نیز افزایش می‌یابد. ما در این مجموعه سعی داریم با اراوه محصولات با قیمت شفاف و با توجه به قیمت اراپه شده در بازار آزاد و بورس بهترین خدمات را به مشتریان خود عرضه کنیم.

جمع‌بندی

اولین گام برای خرید محصول باکیفیت انتخاب عرضه‌کننده معتبر و متعهد است. ما در این مجموعه تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با عرضه محصولاتی مطابق با استانداردهای بین‌المللی رضایت مشتریان را کسب نماییم. اگر قصد خرید چمن مصنوعی برای زمین فوتبال و یا فنس چمنی دارید می‌توانید به صورت انلاین محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. البته امکان خرید به صورت حضوری و تلفنی نیز فراهم است. 

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالاها نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید