استاندارد و حداکثر طول کابل جوشکاری

کابل جوشکاری یکی از انواع کابل‌های است که برای انتقال نیرو استفاده می شود. شما بدون کمک‌ گرفتن از کابل جوشکاری نمی‌توانید هیچ کاری در زمینه جوشکاری انجام دهید؛ زیرا مسئولیت اصلی این کابل‌ها منتقل‌کردن شدت‌جریان از سوی ماشین به سمت انبر است. فاصله کابل جوشکاری تا منبع تغذیه یا قدرت بسیار مهم است هر چه فاصله بیشتر باشد احتمالا کارایی آن کمتر میشود. این کابل‌ها معمولاً ویژگی‌های مثبت زیادی دارند که مهم‌ترین آنها قابل‌حمل بودنشان است. کابل جوشکاری از مس ساخته می شود؛ زیرا این عنصر باعث بالارفتن انعطاف‌پذیری و رسانایی کابل می شود.

استاندارد و حداکثر طول کابل جوشکاری

استاندارد و طول کابل جوشکاری

برای تعیین استاندارد طول کابل جوشکاری به نکات زیر توجه کنید و براساس آن تعیین کنید چه کابل جوشکاری خریداری کنید.

  • فاصله کابل جوشکاری با دستگاه جوش
  • بازده مجاز دستگاه جوش مورد استفاده یعنی حداکثر جریانی که تولید میکند
  • تعیین دقیق سایز کابل جوشکاری برای پیش بینی حداکثر مقاومت هادی

استاندارد فاصله کابل جوشکاری با دستگاه جوش

کابل جوشکاری یکی از انواع کابل‌های است که برای انتقال نیرو استفاده می شود. شما بدون کمک‌ گرفتن از کابل جوشکاری نمی‌توانید هیچ کاری در زمینه جوشکاری انجام دهید؛ زیرا مسئولیت اصلی این کابل‌ها منتقل‌کردن شدت‌جریان از سوی ماشین به سمت انبر است.
فاصله کابل جوشکاری تا منبع تغذیه یا قدرت بسیار مهم است هر چه فاصله بیشتر باشد احتمالا کارایی آن کمتر میشود. این کابل‌ها معمولاً ویژگی‌های مثبت زیادی دارند که مهم‌ترین آنها قابل‌حمل بودنشان است. کابل جوشکاری از مس ساخته می شود؛ زیرا این عنصر باعث بالارفتن انعطاف‌پذیری و رسانایی کابل می شود. برای اطلاع از قیمت سیم و کابل با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

استاندارد بازده و ضریب دستگاه جوش

یک عدد معمولا باید در کنار دستگاه جوش نوشته شده باشد که بازده مجاز دستگاه را نشان میدهد. باتوجه به این عدد که به صورت درصدی در هر 10 دقیقه ظرفیت خروجی دستگاه را مشخص میکند که با این عدد مدت زمانی که دستگاه قبل از گرم شدن کامل میتواند کارکند.

با توجه به این باید بدانیم که کابل جوشکاری مورد استفاده تحمل جریان برق لازم را دارد یا نه و پوشش کابل در اثر گرما ذوب نشود.

تعیین دقیق سایز کابل جوشکاری برای پیش بینی حداکثر مقاومت هادی

هر اندازه و سایزی از کابل جریان مشخصی را میتواند تحمل کند. اگر به درستی محاسبه نکنید حرارت درون کابل افزایش می یابد و کابل ذوب خواهد شد. حرارت زیاد میتواند خطرآفرین باشد و موجب حوادثی مانند آتش سوزی شود. 

کابل جوشکاری چیست

کابل جوش یا همان جوشکاری در مدارهای جوش الکتریکی کاربرد دارد. ساختار این کابل شامل رسانایی استاندارد با سایزبندی گوناگون و لایه ی عایق حرارتی نئوپرن می باشد.
این کابل ها ترموپلاستیکی هستند و در برابر پاشیدگی جوشکاری بسیار مقاوم است. این کابل برای جوشکاری صنعتی و ساختمانی مناسب است.

ویژگی‌های کابل جوشکاری

بر روی هسته مسی، معمولاً لایه‌ای عایق قرار می‌دهند تا کابل در برابر خطراتی مانند رطوبت، گردوخاک آسیب‌های که فیزیکی هستند، محافظت می‌کند. کابل‌های جوشکاری معمولاً مقاومت بسیار بالایی دارند. این کابل‌ها در برابر آسیب‌های که به‌خاطر کشیده‌شدن آنها روی زمین است، مقاومت می‌نمایند. همچنین نوع قایق جوشکاری هم باید به‌گونه‌ای باشد که زمان پاشیده شدن ذرات جوش بر روی آن، آسیب نبیند.

هر چند باید به این نکته دقت کنید که مقاومت این کابل‌ها، تا حدود زیادی بستگی به نوع و کیفیت تولیدشان دارد. اگر قرار است در محیط‌های که ناصاف و شلوغ هستند، جوشکاری کنید، باید بهترین نوع کابل جوشکاری را برای خود بخرید تا از سلامت کارتان در این روند مطمئن شوید.

انواع کابل جوشکاری

کابل های جوشکاری را می توان براساس سایز، مقاومت و عوامل دیگر دسته بندی کرد

براساس سایز

کابل جوشکاری 12 یا سایز 1 در 25

کابل جوشکاری 14 یا سایز 1 در 35

کابل جوشکاری 16 یا سایز 1 در 50

کابل جوشکاری 18 یا سایز 1 در 70

براساس ساختار

کابل جوش TPR

کابل جوش PVC

کابل جوش لاستیکی

براساس مقاومت

کابل جوش افشان

کابل جوش پلاستیکی

کابل جوشکاری چه کاربردی دارد؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد کابل جوشکاری، تأمین نیروی یا همان انرژی موردنیاز دستگاه جوش است. یعنی کابل جوشکاری با انتقال جریان‌های الکترونیکی به دستگاه جوش باعث ایجاد حرارت و کنترل نمودن الکترودها می شود. در واقع نکته اصلی این است که هر دستگاه جوشی برای جوش‌دادن وسایل مختلف به یکدیگر انرژی حرارتی احتیاج دارد. کابل جوش با استفاده از الکترودهای تعبیه شده در دستگاه، نیروی  برق را به دستگاه جوش می‌رساند تا انرژی موردنیاز تأمین شود.

یک نکته قابل‌توجه که باید درباره کابل‌های جوشکاری بیان کنیم قابلیت نسوز بودن این کابل‌ها است. در واقع با این قابلیت به‌گونه‌ای نقش سیم ارت را ایفا می‌نمایند؛ یعنی علاوه بر اینکه باعث آزادشدن الکترودها می‌شوند و حرارت را تأمین می کنند، مقاومت دستگاه را در برابر حرارت بالا می‌برند و این گونه دستگاه سالم می‌ماند. همین اتفاق مانع از آتش‌سوزی و اتصالی می شود.

یکی دیگر از کاربردهای کابل جوشکاری این است که در باتری‌های سخت استفاده می‌شوند. یعنی می‌توانند جایگزین خوبی برای باتری باشند. این اتفاق به‌خاطر تأثیر بیشتر کابل جوشکاری در مقایسه با کابل باتری دارد؛ به همین دلیل از این کابل‌ها برای منابع تأمین‌کننده برق حتی با ولتاژ پایین‌تر از 600 ولت استفاده می شود.

کابل جوشکاری نه‌ تنها در خود جوشکاری کاربرد زیادی دارند، بلکه در صنایع ساختمان‌سازی و صنایع دریایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت همان گونه که گفتیم این نوع کابل به دلیل طراحی و جنس خاص خود  در برابر مواردی مثل آب، نفت و روغن مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در صنایع دریایی و یا مناطقی رطوبت زیادی دارند، استفاده کرد. چیزی که سبب خاص شدن نوع استفاده از آن را وسیع‌تر می‌کند، قابلیت وصل‌شدن آن به ماشین‌آلات صنعتی و ژنراتور است.

ساختار کابل‌های مناسب جوشکاری

کابل‌های جوشکاری معمولاً از هسته سیمی ساخته شده و لایه‌ای عایق بر روی آن می‌گذارند. قطر هسته و نوع لایه‌های که عایق هستند، کیفیت کابل را مشخص می‌کند. به طور دقیق‌تر ساختار کابل جوشکاری به شرح زیر است:

  • یک هادی که از رشته‌های منعطف از جنس مس الکترولیتی تشکیل شده است.
  • لایه‌ای وظیفه جداکننده‌ای دارد و از آن را از پلی‌استر ساخته‌اند.
  • یک علاف بیرونی لاستیکی که خاصیت انعطاف‌پذیری دارد و رنگ آن مشکی است و کار عایق‌کاری را انجام می‌دهند.

قیمت کابل جوشکاری

گاهی افراد کابل های جوشکاری با قیمت پایین را انتخاب میکنند و توجهی ندارند به اینکه به چه دلیل این قیمت پایین است اما چیزی که در کابل جوشکاری بسیار مهم است طول کابل جوشکاری است.

نکات مهم خرید کابل جوش

برای هنگام خرید کابل جوشکاری نکات مهمی را باید مورد توجه قرار داد، از جمله:

  • قدرت کابل جوش
  • طول کابل جوش
  • قطر کابل جوش
  • تاثیر دمای محیط
  • جنس کابل جوش
  • قیمت کابل جوش
  • ظرفیت جریان

جهت اطلاعات بیشتر درباره راهنمای خرید کابل جوشکاری به لینک آن مراجعه فرمایید.

اهمیت طول کابل جوشکاری 

استفاده از کابلی با طول مناسب می تواند بر کیفیت و کارایی جوش موثر باشد.
اگر به طول کابل توجه نشود، جریان الکتریکی کاهش می یابد، توان از دست می رود، تغییرات دمایی به وجود می آید و ممکن است از لحاظ ایمنی مشکلاتی ایجاد شود. طول کابل مناسب باید از افت ولتاژ، کاهش توان و جریان پیشگیری کند.

 نکات ایمنی هنگام استفاده از کابل جوش

  • کلیه تجهیزات را قبل از نصب آزمایش و بررسی کنید
  • اتصال ایمن ایجاد کنید
  • کابل مناسبی انتخاب کنید که در مقابل آب و هوا مقاومت کند
  • از قرارگیری کابل روی وسایل گرمایشی و اشتعال آور پرهیز کنید
  • از کابل هایی که قبلا تعمیر شده یا آسیب دیده اند استفاده نکنید
  • حین نصب حتما از ماسک، دستکش و عینک استفاده کنید

حداکثر طول کابل جوشکاری

حداکثری برای طول کابل جوشکاری مشخص نشده است اما بهتر است که طول کابل مناسب جوشکاری به قدری بلند باشد که کابل کشیده نشود و آسیبی به آن وارد شود تا بتوان آنرا براحتی در محل کار جابه جا کرد.

سخن نهایی

ما در این مقاله درباره خاصیت و کاربرد کابل جوشکاری سخن گفتیم. این کابل‌ها باتوجه‌به طراحی ویژه‌ای که دارند، در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند و به همین دلیل این کابل بازار فروش خیلی خوبی دارد. کارایی زیاد کابل‌های جوشکاری باعث می‌شوند که خیلی از افراد تصمیم به استفاده از آن بگیرند. کابل‌های جوشکاری هم مانند سایر  اشیا انواع متفاوتی دارند و هر کدام برای کار خاصی استفاده می‌شوند.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید