انواع دستگاه جوشکاری

انواع دستگاه جوشکاری اینورتر

انواع دستگاه جوشکاری

در دنیای امروز با توجه به گسترش ساخت و ساز و تولید، عملیات جوشکاری کاربرد بسیار وسیعی دارد. دستگاه جوش از کارآمدترین تجهیزاتی است که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه جهت اتصال قطعات فلزی مختلف کاربرد دارد و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و همچنین نوع عملکرد، طیف گسترده‌ای از انواع دستگاه جوشکاری طراحی و تولید شده‌است. فرآیند جوشکاری یک عملیات تک ‌مرحله‌‌ای نیست و در طی چندین مرحله و به روش‌های مختلف انجام می‌گیرد. از این‌رو، دستگاه‌های جوشکاری مختلفی تولید شده‌اند تا ‌با توجه به عواملی مانند قطعات کار، بودجه، موقعیت مکانی، مهارت جوشکار و... دستگاه مورد نیاز انتخاب شود. دستگاه‌های جوشکاری در مدل‌های متنوع توسط برندهای داخلی و خارجی مانند رونیکس، آروا، محک، توسن و... در بازار موجود هستند. در این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی انواع دستگاه جوش و کاربرد و بهترین برند دستگاه جوش آن‌ها بپردازیم.

انواع دستگاه جوش فلزات

قبل از معرفی انواع دستگاه جوش ابتدا به این می‌پردازیم که دستگاه جوش چیست و دستگاه جوش چگونه کار می‌کند؟ دستگاه جوش تجهیزی است که به منظور ایجاد اتصال دائمی بین دو قطعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه می‌تواند به صورت لیزری، شیمیایی و یا الکتریکی باشد که هریک از آن‌ها برای کاربری خاصی استفاده می‌شود. در اغلب عملیات‌های‌ جوشکاری میله‌ای به نام الکترود توسط قوس الکتریکی و با شدت جریان بالا ذوب شده و قطعات مورد نظر را به یکدیگر متصل می‌کند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اعمال تغییراتی در ساختار انواع دستگاه‌های جوشکاری و همچنین نوع عملکرد آن‌ها، مدل‌های متنوعی از دستگاه‌های جوش برای روش‌های مختلف جوشکاری وجود دارد. یکی از بهترین موتور جوش ها، دستگاه جوش هیوندای می باشد برای اطلاع بیشتر از این دستگاه جوش به سایت نید صنعت مراجعه نمایید.

انواع دستگاه جوشکاری

به‌طور کلی، در صنعت عملیات جوشکاری به سه روش انجام می‌گیرد:

  • جوشکاری با دستگاه جوشکاری الکترود دستی
  • جوشکاری با دستگاه جوش زیرپودری
  • جوشکاری با دستگاه جوش و سیم

هر یک از این روش‌ها با دستگاه جوشکاری مخصوص به خود انجام می‌شود. عملیات جوشکاری در صنایع هوافضا، تولید خودرو و ماشین‌آلات صنعتی، پروژه‌های ساختمانی، صنایع کشتی‌سازی، صنایع شیمیایی، تجهیزات ریلی، طرح‌های صنعتی و... کاربردهای فراوانی دارد.

دستگاه جوشکاری ترانس قدیمی

دستگاه جوش ترانسفورماتور یکی از انواع دستگاه جوشکاری است که از آن به منظور افزایش یا کاهش ولتاژ استفاده می‌شود. این دستگاه از ساده‌ترین نوع دستگاه‌های جوش است که در آن به ولتاژ پایین و شدت جریان بالا نیاز است. در ساختار این دستگاه جوش دو سیم‌پیچ اولیه و ثانویه به کار رفته‌است و این دستگاه در دو مدل ساده و پیچیده تولید می‌شود. ترانسفورماتورهای جوش در حین کار صدای کم و جرقه زیادی ایجاد می‌کنند. در این دستگاه‌ها نمی‌توان از هر الکترودی استفاده کرد و در انتخاب نوع الکترود محدودیت وجود دارد. این دستگاه‌های جوش به دلیل عدم به کارگیری تکنولوژی جدید در آن‌ها، در مقایسه با سایر دستگاه‌های جوشکاری امروزی بسیار قدیمی هستند و در حال حاضر استفاده چندانی ندارند. دستگاه‌های ترانسفورماتور همچنین وزن و حجم بالایی دارند و در حین کار برق زیادی نیز مصرف می‌کنند.

انواع دستگاه جوش فلزات

دستگاه جوش دینام

دستگاه جوشکاری مجهز به دینام یا مولد یکی از انواع دستگاه‌های جوش است که با نام دینام جوشکاری نیز شناخته می‌شود. این دستگاه در مقایسه با دستگاه ترانسفورماتور ساده از کیفیت بالاتری برخوردار است و کارایی بیشتری دارد. دینام جوشکاری دارای وزن بالا و حجم زیادی است و هزینه نگه‌داری و تعمیر بالایی نیز دارد. از این‌رو، در حال حاضر این دستگاه کاربری چندانی ندارد. در استفاده از دستگاه‌های جوش علاوه‌بر کارایی باید به نکاتی مانند سبک بودن دستگاه و هزینه نگه‌داری پایین توجه کنیم که این مزیت‌ها در دینام جوشکاری وجود ندارد. در این نوع از دستگاه‌های جوش از یک موتور که ژنراتور مولد جریان مستقیم را دوران می‌دهد، به کار رفته‌است. این دستگاه‌ها با موتور محرکه نوع دینام جوش کارگاهی، الکتریکی و بنزینی یا گازوئیلی موجود هستند و با حرکت دورانی در آن‌ها برق مورد نیاز برای جوشکاری فراهم می‌شود.

دستگاه جوشکاری رکتیفایر

دستگاه جوشکاری رکتیفایر یکی دیگر از انواع دستگاه جوشکاری است که جریان برق متناوب 220 ولت و 380 ولت را به جریان DC تبدیل می‌کند. این دستگاه همانند دستگاه‌های ترانسفورماتور است که در آن سیستم یکسوکننده جریان الکتریکی به کار رفته‌است. این دستگاه‌ها به کمک فیش‌های مخصوص جریان برق سه‌فاز را دریافت می‌کنند و در مواقعی که برق شهری در دسترس نباشد نیز قابلیت کار با آن‌ها فراهم است. در رکتیفایرها امکان جوشکاری با الکترودهای مختلف وجود دارد و با ایجاد قوس پایدار کیفیت بالایی را در جوشکاری برای کاربران فراهم می‌آورد. در این دستگاه‌ها یک صفحه نمایش برای نشان دادن مقدار خروجی آمپر و همچنین یک کلید گردشی برای تغییر مقدار جریان تعبیه شده‌است. دستگاه‌های جوشکاری رکتیفایر برای انجام جوشکاری‌های سنگین در مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه جوش اینورتر

دستگاه‌های جوش اینورتر از جدیدترین نسل انواع دستگاه جوش هستند که به کمک منبع تغذیه‌ای با نرم‌افزار کامپیوتری، جریان بالای خروجی را تنظیم و کنترل می‌کنند. این دستگاه‌ها در دو مدل موجود هستند؛ دستگاه‌هایی که با جریان متناوب و جریان مستقیم کار می‌کنند و دستگاه‌های جوشی که فقط با جریان مستقیم کار می‌کنند. دستگاه جوش اینورتر در مقابل انواع دستگاه‌های جوش قدیمی کوچکتر و سبکتر هستند و در حین کار برق کمتری مصرف می‌کنند. این دستگاه‌ها همچنین به دلیل تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها هزینه ساخت کمتری دارند و جوش بهتر و قوی‌‌تری ایجاد می‌کنند. در این دستگاه‌ها قابلیت استفاده از انواع الکترود وجود دارد. به همین دلیل، کاربران بسیاری به استفاده از این دستگاه روی آورده‌اند. دستگاه‌های اینورتر در حین کار آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کنند و بازه کاری بالایی دارند. این دستگاه‌ها اغلب برای مصارف کوچک تا نیمه‌صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع دستگاه جوشکاری اینورتر

دستگاه‌های جوشکاری اینورتر برای کار بر روی انواع مختلفی از قطعات ساخته شده‌اند. این دستگاه‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای متفاوتی هستند و با توجه به نوع متریال انتخاب می‌شوند. به‌طور کلی، سه نوع دستگاه جوشکاری اینورتر برای جوش فلزات وجود دارد. دستگاه جوشکاری میگ یا همان جوشکاری قوسی برای طیف وسیعی از عملیات جوش مانند جوش فلز تا کارهای هنری و مجمسه‌سازی کارایی دارد. جوشکاری گاز بی‌اثر با الکترود تنگستن یا همان جوشکاری تیگ نوعی از جوشکاری است که در آن در حین جوشکاری پاشش جوش ایجاد نمی‌شود. این نوع از جوشکاری در صنایع خودروسازی و هواپیماسازی کاربردهای بسیاری دارد و عملیات جوشکاری با این روش بسیار دقیق انجام می‌شود.

معرفی انواع دستگاه جوش

در جوشکاری نقطه‌ای، ورق‌های فلزی روبه‌روی هم قرار دارند و با استفاده از این تکنیک به یکدیگر متصل می‌شوند. در این روش اتصال دو قطعه از طریق دو الکترود که در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند، انجام می‌شود. هنگامی که جریان برق فشارقوی از یک الکترود به الکترود دیگر انتقال می‌یابد، گرمای حاصل از ذوب شدن فلز در قطعه کار، جوش را تشکیل می‌دهد. این روش بسیار ساده و قابل اطمینان است و برای مصارف تجاری و صنعتی کارایی دارد.

راهنمای خرید دستگاه جوش

اگر به دنبال خرید یک دستگاه جوشکاری هستید، نکاتی وجود دارد که قبل از خرید باید به آن‌ها توجه کنید. دستگاه‌های جوش چه برای مصارف صنعتی و چه مصارف خانگی باید براساس توانایی دستگاه و متناسب با نوع کاربری تهیه شوند. درواقع شما باید با انواع دستگاه جوشکاری به خوبی آشنا باشید تا بتوانید مناسب‌ترین نوع و مدل را برای مصرف خود خریداری نمایید.

  • دستگاه‌های جوشکاری توانایی متفاوتی در تولید شدت جریان دارند و این ویژگی اصلی‌ترین وجه تمایز در بین دستگاه‌های جوش است. میزان شدت جریان مورد نیاز در عملیات جوشکاری رابطه مستقیمی با ضخامت قطعه کار و شدت جوشکاری دارد. به عنوان مثال برای کاربری خانگی شدت جریان تولیدی تا حداکثر 200 آمپر کافی است.

 

  • چرخه عملکرد دستگاه جوش یکی از موارد مهمی است که باید قبل از اقدام به خرید دستگاه به آن توجه نمود. این پارامتر به زبان ساده مدت زمانی که دستگاه جوش می‌تواند بی‌وقفه کار کند و پس از آن برای خنک شدن استراحت کند را نشان می‌دهد. چرخه عملکرد برحسب درصد اعلام می‌گردد و اغلب در یک بازه زمانی ده دقیقه‌ای اندازه‌گیری می‌شود. برای کاربری‌های صنعتی و کارگاهی چرخه عملکرد بالاتری مورد نیاز است. به عنوان مثال اگر چرخه عملکرد یک دستگاه 50 درصد باشد، یعنی در یک بازه زمانی ده دقیقه‌ای کار دستگاه به پنج دقیقه زمان برای خنک‌کاری نیاز دارد.
  • نکته دیگری که در خرید انواع دستگاه جوشکاری باید به آن توجه داشت، تجهیزات جانبی دستگاه است. به‌طور معمول دستگاه‌های جوشکاری همراه با لوازم جانبی مانند انبر الکترود و کابل رابط عرضه می‌شوند. انبر الکترود توانایی نگه داشتن الکترودهای متفاوت را دارد و کابل جریان را به انبر و درنهایت به الکترود انتقال می‌دهد. از این‌رو، به منظور بالا بردن کیفیت جوش و سهولت در انجام آن وجود تجهیزات جانبی همراه با دستگاه ضروری است.

قیمت انواع دستگاه جوشکاری

پارامترهای بسیاری از جمله نوع دستگاه، برند سازنده، قدرت و توان دستگاه و... بر قیمت انواع دستگاه جوش تاثیرگذار است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت دستگاه‌های جوشکاری و بررسی مشخصات فنی آن‌ها از طریق وب‌سایت فروشگاه نید صنعت اقدام کنید و یا با کارشناسان مجرب این مجموعه تماس بگیرید. نید صنعت یکی از جامع‌ترین فروشگاه‌های آنلاین در زمینه ابزارآلات و تجهیزات صنعتی است که تمامی کالاهای خود را از تولیدکنندگان و واردکنندگان اصلی تهیه نموده و به سراسر ایران عرضه می‌کند. این فروشگاه برای تمامی محصولات ارائه شده کیفیت، اصالت، قیمت و گارانتی کالا را تضمین می‌نماید. شما با خرید آنلاین تجهیزات مورد نیاز خود از نید صنعت می‌توانید سفارش خود را در سریع‌ترین زمان و در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید.

نظرات کاربران

شما هم می‌توانید در مورد این کالا نظر بدهید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. نقطه نظرات و تجربه خرید خود را با دیگران در میان بگذارید و نظر خود را ثبت نمایید